نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به منظور بررسی نشانگرهای فراکلامی تعاملی مدل هایلند مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که درصد کلی نشانگرهای فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی بیشتر از علوم فنی میباشد. در بین عناصر تحلیل شده در هر دو رشته، کلام محتاطانه(Hedge) بیشترین فراوانی را داشت، در حالیکه اشاره به خود(Self-mention) در علوم انسانی و نشانگر نگرش(Attitude marker) در علوم فنی کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.نتایج این تحقیق حاکی از این مطلب است که آگاهی از نشانگرهای فراکلامی تعاملی میتواند کمک بسزایی به نگارش متون دانشگاهی بکند به این خاطر که این نشانگر ها به نویسنده کمک میکنند تا با خواننده تعامل برقرار کند و متن قابل فهم تر و منسجم تری ارایه دهد.نتایج این تحقیق کاربردهای آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارایه میدهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Abdi, R. (2002). Interpersonal metadiscourse: An indicator of interaction and identity. Discourse Studies, 4(2), 139-145.
Aguilar, M. (2008).Metadiscourse in academic speech: A relevance-theoretic approach. Bern: International Academic Publishers.
Crismore, A., Markkanen, R., &Steffensen, M. (1993). Metadiscourse in persuasive writing: A study of texts written by American and Finnish university students. Written Communication, 10(1), 39-71.
Fuertes-Olivera, P. A., Velasco-Sacristan, M., Arribas-Bano, A., &Samiengo-Fernandez, E. (2001). Persuasion and advertising English: Metadiscourse in slogans and headlines.  Journal of Pragmatics, 33, 1291-1307.
Harris, Z. (1959). The transformational model of language structure.Anthropological Linguistics, 1(1), 27-29.
Hyland, K. (2005). Metadiscourse: Exploring interaction in writing. London: Continuum.
Hyland, K., &Tse, P. (2004). Metadiscourse in academic writing: A reappraisal. Applied Linguistics, 25(2), 156-177.
Khalili, A., &Aslanabadi, M. (2014).The use of metadiscourse devices by non-native speakers in research articles. The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 2(2), 21-34.
Schiffrin, D. (1994). Approaches to Discourse. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Vande Kopple, W. J. (1985). Discourse about discourse. College Composition and Communication, 36, 82–93.
Vande Kopple, W. (2002).Metadiscourse, discourse, and issues in composition and rhetoric. In F. Bar-ton & C. Stygall (Eds.), Discourse studies in composition (pp. 91–113). Cresskill NJ: Hampton Press.