مقاله پژوهشی
بررسی تعاملات فراکلامی در قسمت بحث و نتیجه گیری پایان نامه های کارشناسی ارشد علوم انسانی و علوم فنی
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 7-14

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26208.1060

چکیده
  این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعۀ ساخت جهان بینی های نژادپرستانه در "سگ قهوه ای تیره" اثر استفان کرِین بر مبنای تحلیل گفتمان انتقادی
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 15-46

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26344.1093

چکیده
  هدف این مقاله مطالعه چگونگی شکل­گیری جهان­بینی­های نژادپرستانه در داستان "سگ قهوه­ای تیره" اثر استِفان کرِین است که در آن با بهره جستن از ارتباط نزدیک بین زبان و ادبیات، به مطالعه زبان­شناختی بازسازی مفاهیم سیاه بودن و سفید بودن بر مبنای این فرض که نژاد­پرستی برساخته­ای اجتماعی، برهانی، و فکری است، پرداخته شده است. چنین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر جنسیت بر ریز مهارتهای خواندن در میان زبان آموزان ایرانی
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 47-60

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26241.1064

چکیده
  مطالعه حال حاضر بر آن است تا تاثیر جنسیت  را بر توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی مورد بررسی دقیق قرار دهد. برای این منظور، چهار مهارت موردنظر در فرایند درک مطلب انتخاب شدند. سپس، تعدادی متن انتخاب گردید تا زبان آموزان به سوالات درک مطلب آن پاسخ دهند و بدین طریق مهارت‏های موردنظر، مورد ارزیابی قرار گیرند. دانش آموزان شرکت کننده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر تقویت ضمنی درونداد بر یادگیری همایند های گرامری
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 81-90

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26251.1066

چکیده
  یادگیری«همایند ها»به عنوان یکی از حوزه های مشکل ساز در آموزش زبان دوم به شمار می رود و  اگر فردی متمایل به تقویت  توانایی هایش در یک زبان خارجی باشد، دقت در استفاده از همایند یکی از مسائل مهم می باشد. این تحقیق نقش تقویت ضمنیدرونداد  در  همایند های های گرامری بر زبان آموزان ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است. دو گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
استراتژیهای زبان آموزی و آزمون آگاهی زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته در آزمون تافل اینترنتی
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 91-100

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26252.1067

چکیده
  زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر نرم افزار فلش کارت بر فراگیری واژگان انگلیسی دانشجویان ایرانی
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، صفحه 101-111

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26246.1068

چکیده
  نرم افزارکامپیوتری Mnemosyne نوعی فلش کارت است که فرایند یادگیری فراگیران را بهینه میکند. مطالعه حاضربه منظور بررسی میزان استفاده از Mnemosyne برای کمک به زبان آموزانEFL  انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح کالج برای بهبود یادگیری واژگان با استفاده از تکرار فاصله دار انجام شد.   برای این منظور، 60 نفرازدانش آموزان سطح متوسط براساس عملکرد ...  بیشتر