نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف این مقاله مطالعه چگونگی شکل­گیری جهان­بینی­های نژادپرستانه در داستان "سگ قهوه­ای تیره" اثر استِفان کرِین است که در آن با بهره جستن از ارتباط نزدیک بین زبان و ادبیات، به مطالعه زبان­شناختی بازسازی مفاهیم سیاه بودن و سفید بودن بر مبنای این فرض که نژاد­پرستی برساخته­ای اجتماعی، برهانی، و فکری است، پرداخته شده است. چنین مفهوم سه بعدی را می­توان در قالب یک سه­وجهی مشتمل بر نظام شناختی، جامعه، و گفتماندر نظر گرفت. با عنایت به تعریف گفتمان به عنوان فرآیندرمزگذاری و رمزگشایی معنا، متن این داستان در سطوح مختلفی از کاربرد زبان قابل استیفاد است که سه مورد را در بر­می­گیرد: 1- تحلیل بافتی که به مطالعه چگونگی کارکرد زمان­جا و شخصیت­های داستان در هدایت صحنهِ نابرابری نژادی می­پردازد؛ 2- تحلیل متنی که معطوف به نقش روایت در بازتولید نژادپرستی است؛و 3- تحلیل هویت که هدف از آن مطالعه نحوه شکل­گیری هویت نژادی در امتداد نسل­هاست. نتایج نشان می­دهد که اولاً،بازنمایی شخصیت­ها حاکی از ساختار دوگانی جامعهِ آمریکای جنوبی بر مبنای دون­پایگی سیاهان و ارجمندی سفیدهاست. این ویژگیهای اجتماعی حاصل کنکاش در بافت اجتماعی است. دوماً، نحوهِ روایت کنش­ها و رویدادهای داستان نشان­دهندهِ توزیع نابرابر قدرت در بین سیاهان و سفیدهاست. نوعی عدم توازن قدرت در دوگانهِ تنبیه و اطاعت قابل مشاهده است. این وضعیت به واسطهِ نظام دوگانی جهان­بینی­ها یعنی برتری سفید و دون­پایگی سیاه دوام می­یابد. سوماً، اثبات می­گردد که جهان­بینی­های نژادپرستانه و روابط نژادی با توجه به هم­آمیزی در سطح خانواده، تکامل جامعه، و قوانین آن، در گذر از نسلی به نسل دیگر ظهور و بروز می یابد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Bhabha, H. K. (1998). “The White Stuff (Political Aspects of Whiteness)”. Art Forum International, 36(9), 21-23.
Chilton, P. (1985). “Words, Discourse and Metaphors: The Meanings of Deter, Deterrent and Deterrence”. In Chilton, P. (Ed.), Language and the Nuclear Arms Debate: Nuke Speak Today, (pp. 103-127). London: Pinter.
Chilton, P. (2004). Analyzing Political Discourse: Theory and Practice.London: Routledge.
Chilton, P. (2010). “The Language – Ethics Interface: Reflections in Linguistics, Discourse Analysis and the Legacy of Habermas’ ”. In De Cillia, R., Gruber, H., Krzyzanowski, M., &Menz, F. (Ed.).Discourse – Politics – Identity(pp. 33 – 43). Vienna: StauffenburgVerlag.
Crane, S. (1991). A Dark Brown Dog. US: Cosmopolitan.
Essed, P. (1991).Understanding Everyday Racism: An-Interdisciplinary Theory. Sage Newbury Park, CA.
Fairclough, N. (1989). Language and Power.London: Longman.
Fairclough, N. (1995).Critical Discourse Analysis: Papers in the Critical Study of Language. London: Longman.
Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research.London: Routledge.
Fowler, R. (1991).Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London: Routledge.
Frankenberg, R. (1993). White Women, Race Matters: The Social Construction of Whiteness. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
Gidden, A. (1984). The Constitution of Society. Berkeley, CA: University of California Press. 
Guess, T. J. (2006). “The Social Construction of Whiteness: Racism by Intent, Racism by Consequence”, Critical Sociology, 32(4), 659-673.  
Hartmann, P. & Husband, C. (1974).Racism and the Mass Media. Davis-Poynter: London. 
Hutcheon, L. (1991). Discourse, Power, Ideology: Humanism and Post-Modernism. New York: Routledge.
Martin, J. R. (2004). “Positive Discourse Analysis: Power, Solidarity and Change.” RevistaCanaria de EstudiosIngleses, 49, 179 – 200.
Martin, J. R. (2008). “Intermodal Reconciliation: Mates in Arms”. In Len Unsworth (ed.), New Literacies and the English Curriculum: Multimodal Perspectives, (pp. 112- 148). London: Continuum.
Maingueneau, D. (2010). “Literature and DiscourseAnalysis”. ActaLinguisticaHafniensia, 42, 147-157.
Nelson, J. K. (2013). “Denial of Racism and its Implications for Local Action”.Discourse and society, 24(1), 89-109.
Oxford Advanced Learner’s Dictionary (2007). New York: Oxford University Press.
Roediger, D. (1991). The Wages of Whiteness: Race and the Making of the American Working Class. New York, NY: Verso. 
Thompson, K. W. (1987). (Ed.). The History and Philosophy of Rhetoric and Political Discourse.Washington: DC University Press of America.
Titscher, S., Meyer, M., Wodak, R. & Vetter, E. (2000) Methods of Text and Discourse Analysis. London: Sage.
Van Dijk, T. A. (1984). Prejudice in Discourse. Amsterdam: Benjamins.
Van Dijk, T. A. (1987). Schoolvoorbeelden Van Racism: De Reproktie Van Racism in Maatschappijleerboeken (Teztbook Examples of Racism: The Reproduction of Racism in Social Science textbooks). Amsterdam: SocialistscheUitgeverij Amsterdam.
Van Dijk, T. A. (1989a). “Race, Riots and the Press. An Analysis of Editorials in the British Press about the 1985 Disorders”, Gazette, 43, 229-253.
Van Dijk, T. A. (1991). Racism and the Press. London: Routledge.
Van Dijk, T. A. (1992). “Discourse and the Denial of Racism”.Discourse and Society, 3(1), 87-118.
Van Dijk, T. A. (1993a). Elite Discourse and Racism. Newbury Park, CA: Sage.
Van Dijk, T. A. (1993b). “Stories and Racism”. In Mumby, D. (Ed.), Narrative and Social Control, (pp. 121-142). Newbury Park, CA: Sage.
Van Dijk, T. A. (1993c). “Principles of Critical Discourse Analysis”.Discourse and Society.London. Newbury Park and New Delhi: Sage, 4 (2), 249- 283.
Van Dijk, T. A. (1995). “Discourse Analysis as Ideology Analysis”.In Schäffner, C. &Wenden, A. (Eds.), Language and Peace , (pp. 17-33). Aldershot: Dartmouth Publishing.
Van Dijk, T.A. (1997).“Political Discourse and Racism: Describing Others in Western Parliaments”. In S.H. Riggins (ed.), The Language and Politics of Exclusion, (pp. 31-64). London: Sage.
Van Dijk, T. A. (2000). “The Reality of Racism”. In Van Oostendorp, H. & Susan Goldman (Eds.), The Construction of Mental Representations during Reading, (pp. 123-148). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Van Dijk, T. A. (2004). “RacistDiscourse”. In Cashmore, E. (Ed.), Routledge Encyclopedia of Race and Ethnic Studies, (pp. 351-355). London: Routledge.
Van Dijk, T. A. (2006). “Ideology and Discourse Analysis”. Journal of Political Ideologies, 11(2), 115-140.
Van Dijk, T. A. (2009). “Critical discourse Analysis: A sociocognitive Approach”. In Wodak, R. & Meyer, M. (Eds.), Methods of Critical Discourse Analysis (pp. 62-86). London: Sage.
Van Dijk, T. A. &Wodak, R. (2000). (Eds). Racism at the Top.Parliamentary Debate Discourse on Ethnic Issues in Six European Countries. Klagenfurt: Drava Verlag.
Wodak, R. (1996). Disorders of Discourse.London: Longman.
Wodak, R. (2007). “Pragmatics and Critical Discourse Analysis: A Cross-Disciplinary Enquiry”. Pragmatics and Cognition, 15 (1), 203-225.
Wright, E. O. (2003). Social Classes. Department of Sociology University of Wisconsin: Madison. Retrieved From: https://www.ssc.wisc.edu/~wright/Social%20Class%20--%20Sage.pdf
Wilson, W. J. (1999). “The Bridge over the Racial Divide”: Rising Inequality and Coalition Politics. Berkeley: University of California Press.