نوع مقاله : مرور کتاب

چکیده

در گذشته برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت زبانی، بهترین روش تکرار و تمرین مداوم و بیش از حد بود. اما با این روش فرد فقط مهارت تکرار بدون فکر یک عمل و یا ادای یک جمله را به دست می آورد. اکنون روش یادگیری در لحظه (Mindful Learning) در یادگیری زبان دوم و تدریس آن بسیار کاربرد دارد. بر اساس این روش، زبان آموز باید توانایی های خود را بشناسد، تفکر و جستجو کند تا از جنبه های مختلف به فرآیند آموزش بنگرد، راههای گوناگون یادگیری را پیدا کند و بهترین آن را برای هر مکان و زمان خاص استفاده کند. بنا به گفته لنگر (2016) هدف اصلی این روش این است که استعدادهای نهفته زبان آموزان را برای یادگیری "چگونه یادگرفتن" شکوفا کند.  لنگر در کتاب خود با نام "قدرت یادگیری در لحظه" (The Power of Mindful Learning) روشهای متداول زبان آموزی را به چالش میکشد، روشهایی که طی سالها بدون بحث و بررسی مجدد به عنوان اصل پذیرفته شده ولی درعمل آن طور که تصور میرود مفید نیست. او در هر یک از هفت فصل کتاب خود جنبه جدیدی از یادگیری را مورد بحث قرار می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Campbell, L.M., & Campbell, B. (2009). Mindful learning: 101 proven strategies for student and teacher success (2nd ed.). U.S.A: Corwin Publication Inc. 
Houston, T. (2007). Mindful learning and communicative language teaching. Academic Exchange Quarterly, 11(1), 138-142. 
Hyland, T. (2015). On the contemporary applications of mindfulness: Some implications for education. Journal of Philosophy of Education, 49(2), 170-186. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12135
Langer, E. J. (2016). The power of mindful learning (2nd ed.). Reading, MA:Addison-Wesley.
Langer, E .J. (2000). Mindful learning. Current Directions in Psychological Science, 9(6), 220-223. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00099 
Langer, E. J., & Moldoneavu, M. (2000). The construct of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 1-9. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00148
Robinson, P. (1995). Attention, memory and the "noticing" hypothesis. Language Learning, 45, 283-331. doi:10.1111/j.1467-1770.1995.tb00441.x
Schlinger Jr., H. D. (2008). The long good-bye: Why B. F. Skinner􀂶s verbal behavior is alive and well on the 50th anniversary of its publication. The Psychological Record, 58(3), 329-337.
Schmidt, R. (2001). Attention. In P. Robinson (Eds.), Cognition and second language instruction, (pp. 3-32). Cambridge: Cambridge University Press.
Shapiro, S., Carlson, L., Astin, J., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373􀂱386. https://doi.org/10.1002/jclp.20237