نوع مقاله : سخنرانی کلیدی

چکیده

اساس زبان­شناسی کاربردی بر این فرض استوار است که مطالعات تخصصی در این رشته می­تواند به رهیافت­هایی منجر شود که بواسطۀ آنها بتوان درک صحیحی از چگونگی کارکرد زبان در تجربه­های واقعی کاربرد آن به دست آورد تا بد­ین­وسیله بتوان به مبنایی اصولی دست یافت تا از راه مداخلۀ علمی در زمینۀ حل مسائل مترتّب در کوران تجربۀ استفاده از زبان و یا فراگیری آن ارائۀ طریق نمود. لکن اعتبار این فرض وابسته به اینست که اوّلاً تخصص در زبان­شناسی را چگونه تعریف می­کنیم و ثانیاً علم زبان­شناسی بر اساس کارکرد متعارف خود تا چه حدی قادر است حقایق مربوط به چند­و­چون تجربۀ زبانی را توضیح دهد. به­عنوان مثال در مورد نگرش و احساس فراگیران زبان در قبال زبان خودشان و زبان دیگران و نیز تأثیر این نگرش بر یادگیری و کاربرد زبان، زبانشناسی کاربردی چه تحفه­ای برای عرضه دارد. اینها پرسش­های مهمی هستند که به حدود قلمرو علم زبانشناسی و ارتباط آن با زبانشناسی کاربردی مربوط می­شوند؛ چراکه تمامی این موارد ارتباط مستقیم و تنگاتنگی بامسائل مشکل­ساز در زمینۀ نحوۀ ایجاد ارتباط در ورای مرزهای فرهنگی-زبانی و اعتقادی در دنیای جهانی سازی شدۀ امروزی دارند که زبانشناسی کاربردی به نوعی داعیۀ پرداختن به آنها را دارد. این واقعیت که ارتباطات جهانی بطور غالب حاصل استفادۀ بجا از انگلیسی به عنوان زبان مشترک جهانی است، این سؤال را در حوزۀ زبانشناسی کاربردی مطرح می­سازد که پیامدهای آموزشی این پدیده در رابطه با شیوۀ رایج آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی چیست؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Widdowson, H. G. (2018). Linguistics expertise and language experience: Applied linguistics and English teaching. Journal of applied linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 6(2), 15-27. 
Widdowson, H. G. (2018). Linguistics expertise and language experience: Applied linguistics and English teaching. Journal of applied linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 6(2), 15-27. 
Widdowson, H. G. (2018). Linguistics expertise and language experience: Applied linguistics and English teaching. Journal of applied linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 6(2), 15-27.