نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

2 گروه مترجمی و آموزش زبان انگلیسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

چکیده

هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی و دانش آموزان مونث و مذکر در محدوده سنی 16 تا 30 سال از آموزشگاه دیگری در کرج به عنوان شرکت کنندگان گروه کنترل انتخاب شدند. یک آزمون خواندن به عنوان پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت تا توانایی خواندن شرکت کنندگان را اندازه گیری کند. شرکت کنندگان در گروه آزمایشی، تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه از طریق بازی را دریافت کردند در حالی که شرکت کنندگان در گروه کنترل تدریس کلمات هم آیند موجود در بازی را از طریق معلم و داخل کلاس دریافت کردند. برای پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند، یک پس آزمون، مشابه پیش آزمون به شرکت کنندگان داده شد. یک مستقل برای مقایسه میانگین گروههای کنترل و آزمایشی بر پیش آزمون و پس آزمون توانایی خواندن انجام شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از دریافت تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پس آزمون توانایی خواندن داشتند. با توجه به یافته های این مطالعه، نتایج به دست آمده به معلمان، زبان آموزان، و تدوین کنندگان مطالب درسی کمک خواهد کرد تا آگاهی بیشتری در مورد تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن به دست آورند. به علاوه این مطالعه چندین پیشنهاد برای مطالعات آینده ارائه میدهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Ahmadi, D., & Reza, M. (2018). The use of technology in English language learning: A literature review.International Journal of Research in English Education, 3(2), 115-125.
Altuwairesh, N. S. (2017). Teaching Collocations in EFL Classroom.
Ashouri, S., &MashhadiHeidar, D. (2015).The impact of teaching corpus-based collocation on EFL learners'writing ability.International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 3(10), 53-62.
Attar, E. M., & Allami, H. (2013).The effect of teaching lexical collocations on speaking ability of Iranian EFL learners.Theory and practice in language studies, 3(6), 1070-1079.
Baker, L., & Brown, A. L. (1984).Metacognitive skills and reading.Handbook of  reading research, 1(353), V394.
Barnes, M. A. (2015). What Do Models of Reading Comprehension and Its Development Have to Contribute to a Science of Comprehension Instruction and Assessment for Adolescents? In Improving reading comprehension of middle and high school students (pp. 1-18). Springer, Cham.
Bezircilioğlu, S. (2016). Mobile assisted language learning. Journal of Educational and instructional studies in the world, 6.
Chinnery, G. M. (2006).Emerging technologies.Going to the mall: mobile assisted language learning.Language learning & technology, 10(1), 9-16.
Dagdeler, K. O., Konca, M. Y., &Demiroz, H. (2020).The effect of Mobile-Assisted Language Learning (MALL)on EFL learners' collocation learning.Journal of Language and Linguistic Studies, 16(1), 489.
Gangaiamaran, R., &Pasupathi, M. (2017). Review on Use of Mobile Apps for Language Learning. International Journal of Applied Engineering Research, 12(21), 11242- 11251.
Gitsaki, C. (1999). Second language lexical acquisition: A study of the development of collocational knowledge. Maryland: International Scholars Publications.
Gough, P. B., &Tunmer, W. E. (1986).Decoding, reading, and reading disability.Remedial and special education, 7(1), 6-10.
Hill, J. 2000. Revising priorities: From grammatical failure to collocational success. In Teaching Collocation, ed. Michael Lewis, 47–70. Hove, England: Language Teaching Publications.
Howarth, P. (1998). Phraseology and second language proficiency.Applied Linguistics, 19(1), 22- 44.
Hsu, J-Y.(2010).The Effects of Collocation Instruction on the Reading Comprehension and Vocabulary Learning of Taiwanese College English Majors.Asian EFL Journal, 12, (1), 47-87.
Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse comprehension: A construction integration model. Psychological review, 95(2), 163.
Kruidenier, J. (2002). Based Principles for Adult Basic Education Reading Instruction.
Kukulska-Hulme, A. (2005) Introduction. In A. Kukulska-Hulme& J. Traxler (Eds.) Mobile Learning: A Handbook for Educators and Trainers, Routledge, London.
Lackman, K. (2011). Lexical Approach Activities.Ken Lackman& Associates Educational Consultants. Retrieved September, 2, 2013.
Laufer, B., & Goldstein, Z. (2004).Testing vocabulary knowledge: Size, strength, and computer adaptiveness.Language learning, 54(3), 399-436.
Lewis, M. (2000).Teaching Collocation: Further Developments in the Lexical Approach.Hove, England: Language Teaching Publications.
Mousavi, S. M., &Darani, L. H. (2018). Effect of collocations on Iranian EFL learners' writing: Attitude in focus. Global Journal of Foreign Language Teaching, 8(4), 131-145.
Nation, I. S. (2001).Learning vocabulary in another language. Ernst KlettSprachen.
Nattinger, J. R., &DeCarrico, J. S. (1992).Lexical phrases and language teaching.Oxford University Press.
NematTabrizi, A. R. (2016). Multiple intelligence and EFL learners' reading comprehension.Journal of English Language Teaching and Learning, 8(18), 199-221.
Nesselhauf, N. (2003). The use of collocations by advanced learners of English and some implications for teaching. Applied linguistics, 24(2), 223-242.
Nothman, J., Ringland, N., Radford, W., Murphy, T., & Curran, J. R. (2013) Learning  multilingual named entity recognition from Wikipedia. Artificial Intelligence, 194, 151-175.
Polakova, P., &Klimova, B. (2019).Mobile Technology and Generation Z in the English Language Classroom-A Preliminary Study.Education Sciences 9(3), 2003.
Richards, C. J., & Schmidt, R. (2010).Longman dictionary of language teaching and appliedlinguistics. Britain: Pearson
Shepherd, M. (1980). Phonetic and structural analysis of words: The Oakland Way.
Strucker, J., & Davidson, R. (2003). Adult Reading Components Study (ARCS). A NCSALL Research Brief.National Center for the Study of Adult Learning and Literacy (NCSALL).of computer assisted learning, 21(3), 217-228.
Tomlinson, B. (1998). Material development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Wagner, R. K., Schatschneider, C., &Phythian-Sence, C. (Eds.). (2009). Beyond decoding: The behavioral foundations of reading comprehension. Guilford Press.
Yu, A., Wu, S., Witten, I. H., &König, J. (2016).Learning collocation with FLAX apps.In MLEARN 2016 (PP. 291-294).The University of Technology, Sydney.
Yukselir, C. (2017). A meta-synthesis of qualitative research about mobile assisted language learning (MALL) in foreign language teaching.Arab World English Journal (AWEJ) Volume, 8.
Yurdagul, C., & Oz, S. (2018). Attitude towards mobile learning in English language education.Education Sciences, 8(3), 142.