سرمقاله
مصاحبه
پروفسور لوییز ون فلوتو؛ رضا یل شرزه
مقاله پژوهشی
محمود هاشمیان؛ راضیه سالمی؛ علی اکبر جعفرپور
چکیده
در 2 دهه اخیر، مطالعات بسیاری بر استعارات مفهومی صورت گرفته است. تحولات در این زمینه به دنبال انتشار کتاب لیکاف و جانسن با عنوان استعاره هایی که با آنان زندگی می کنیم(۱۹۸۰)، نقش مفهومی استعارات و ارتباط بین زبان و اندیشه را توصیف می کند. این مطالعه با هدف مقایسه استعارات مفهومی در زبان فارسی و انگلیسی از طریق رویکرد مبتنی بر پیکره ...
بیشتر
در 2 دهه اخیر، مطالعات بسیاری بر استعارات مفهومی صورت گرفته است. تحولات در این زمینه به دنبال انتشار کتاب لیکاف و جانسن با عنوان استعاره هایی که با آنان زندگی می کنیم(۱۹۸۰)، نقش مفهومی استعارات و ارتباط بین زبان و اندیشه را توصیف می کند. این مطالعه با هدف مقایسه استعارات مفهومی در زبان فارسی و انگلیسی از طریق رویکرد مبتنی بر پیکره و همچنین بررسی فراگیر بودن و تفاوت فرهنگی در استعارات مفهومی و به طور دقیق تر به درک برخی مفاهیم استعاری و معادل آنان در فارسی از دیدگاه شناختی می پردازد. نظریه شناختی استعاره به تحلیل مقایسه ای فرهنگی از مجموعه ای که به صورت تصادفی از استعارات مفهومی به زبان انگلیسی و فارسی انتخاب شده است، می پردازد. این تحلیل بر مبنای داده های زبانشناسی منتخب از استعارات مفهومی کتاب ساختار اصطلاحات نوشته ی رایت (۱۹۹۰) انجام شد. سپس، اصطلاحات استعاری در هر 2 زبان تحت دامنه مبدا و مقصد در هر استعاره گروه بندی شدند. نتایج حاکی از این واقعیت است که اگرچه تا حد بسیار زیادی استعارات مفهومی فراگیر هستند، اما تفاوت های بسیاری بین این 2 زبان به دلایل زبانشناسی و فرهنگی وجود دارد.
مقاله پژوهشی
دکتر محمد حسین یوسفی؛ فرزاد رستمی؛ دکتر دااود امینی
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تاثیرات پیچیدگی شناختی برروی واکنش دانشجویان به بازخوردهای معلمین در ارتباط با ویژگی های برجسته زبانشناسی می پردازد. به منظور جمع آوری داده ها سه نسخه از فعلیت محور تصمیم گیری در سه سطح ساده، متوسط، و پیچیده مورد استفاده قرار گرفت. 60 دانشجوی زبان انگلیسی در دانشگاه پیام نور بانه که بطور تصادفی به سه گروه تقسیم ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی تاثیرات پیچیدگی شناختی برروی واکنش دانشجویان به بازخوردهای معلمین در ارتباط با ویژگی های برجسته زبانشناسی می پردازد. به منظور جمع آوری داده ها سه نسخه از فعلیت محور تصمیم گیری در سه سطح ساده، متوسط، و پیچیده مورد استفاده قرار گرفت. 60 دانشجوی زبان انگلیسی در دانشگاه پیام نور بانه که بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان بطور دو نفره هر یک از فعلیت محورها را در حضور محقق اول انجام دادند. و محقق هم به محض مشاهده ی خطا در گفتار شرکت کنندگان با برجسته سازی آن عناصر زبانی به فراهم کردن بازخورد تصحیح گر مبادرت کرد. نتایج تحلیل آماری ANOVA نشان داد که تفاوت معنی داری در میزان واکنش های شرکت کنندگان به بازخورد تصحیح گر محقق وجود دارد. تحقیق فعلی برای محققان فراگیری زبان دوم و تهیه کنندگان مطالب درسی نتایج ضمنی بدنبال دارد.
مقاله پژوهشی
دکتر داود کوهی؛ محیا اسماعیل زاد؛ شیرین رضائی
چکیده
اصطلاح فراگفتمان، با وجود رشد مداوم تحقیقات در مورد نشانگرهای گفتمان در ژانرهای مختلف و از دیدگاههای مختلف، به ندرت در مطالعات ترجمه ظاهر می شود. ترجمه، به عنوان محصولی که نیازبه مشاهده چنین نشانگرهایی که برای قدرت ارتباطی و انسجام کلی یک متن در یک بافت لازم هستند، مورد مطالعه در سطح رضایت بخشی قرار نگرفته است. این مطالعه با ...
بیشتر
اصطلاح فراگفتمان، با وجود رشد مداوم تحقیقات در مورد نشانگرهای گفتمان در ژانرهای مختلف و از دیدگاههای مختلف، به ندرت در مطالعات ترجمه ظاهر می شود. ترجمه، به عنوان محصولی که نیازبه مشاهده چنین نشانگرهایی که برای قدرت ارتباطی و انسجام کلی یک متن در یک بافت لازم هستند، مورد مطالعه در سطح رضایت بخشی قرار نگرفته است. این مطالعه با داشتن چنان انگیزه ای،به مطالعه سومین بحث ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 و دو ترجمه آنلاین آن توسط IRIB (پخش جمهوری اسلامی ایران) و BBC News (شرکت پخش انگلیس) پرداخته است.این تحقیق با هدف بررسی شباهت ها و تفاوت های استفاده از نشانگرهای فراگفتمانی بین فردی در بحث ریاست جمهوری آمریکا و دو ترجمه آنلاین آن انجام شده است. به طور کلی، یافته ها نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری در فراوانی فراگفتمان به کار رفته در متن اصلی انگلیسی و ترجمه های فارسی آن وجود دارد. متون ترجمه شده به فارسی، نشانگرهای فراگفتمانی کمتری نسبت به متن انگلیسی دارند. این یافته ها چندین چالش آموزشی را که باید در آموزش مترجم مورد توجه قرار گیرد، از جمله آشنایی مترجمان کارآموز با شیوه های اجتماعی و گفتمانی جامعه دانشگاهی و آگاهی آنها از عناصر بلاغتی مورد استفاده در متون دانشگاهی، شناسایی کرده است.
مقاله پژوهشی
نسرین ملک پور؛ دکتر مقصود اسمعیلی کردلر
چکیده
این مقاله ادبیات را به مثابه تاریخ با تاکید بر نقش ادبیات داستانی مورد مطالعه قرار می دهد. برخی روایت ها شرح واقعی رویدادها در تاریخ و برخی بازتابی از آن رویدادهاست. درواقع، تاریخ و ادبیات برهمدیگرتنیده شدند. طوریکه می توان گفت که هیچ تاریخ نابی وجود ندارد که عاری از عنصر تخیل بوده و حقیقت محض را به ما بنمایاند. چون خودآگاهی نویسندگان ...
بیشتر
این مقاله ادبیات را به مثابه تاریخ با تاکید بر نقش ادبیات داستانی مورد مطالعه قرار می دهد. برخی روایت ها شرح واقعی رویدادها در تاریخ و برخی بازتابی از آن رویدادهاست. درواقع، تاریخ و ادبیات برهمدیگرتنیده شدند. طوریکه می توان گفت که هیچ تاریخ نابی وجود ندارد که عاری از عنصر تخیل بوده و حقیقت محض را به ما بنمایاند. چون خودآگاهی نویسندگان تاریخ همواره معطوف به گفتمان قدرت است و قدرت پیوسته در میان مسائل زیاد، کنترل خود را روی تاریخ اعمال کرده است. از سوی دیگر ادبیات نیز مستقل از تاریخ نیست ، نویسندگان فارغ از اینکه در چه ژانری می نویسند، در آثار خود همواره رنگ و لعاب عصر خود را منعکس می کنند و گاه رویداد هایی را روایت می کنند که عامدا توسط قدرت نادیده گرفته می شوند یا با سکوت مطلق روبرو می شوند. دوازده سال بردگی مثال واضحی از ادبیات به مثابه تاریخ است، زیرا این اثر تلاش می کند زاویه های ناگفته تاریخ را با زبانی ادبی بیان کند. این مقاله، جدایی ناپذیری و مکمل هم بودن ادبیات و تاریخ را در دوازده سال بردگی و فلیم اقتباس شده از آنرا مورد بررسی قرار می دهد.
مقاله پژوهشی
دکترسیامک سعادتی؛ گلسا خیراندیش
چکیده
در تمام داستانهای اساطیری، تلاش برای یافتن بیمرگی و جاودانگی، نشاندهندۀ التهاب درونی انسان برای یگانگی با خدایان و قدرت برتر است. انسان از یکسو خواستار غوطهور شدن تمام و کمال در زندگی است و از سوی دیگر خواستار نامیرایی است؛ بهعبارتدیگر وی میخواهد هم در زمان و هم در ابدیت زندگی کند. میل به ابدیت در انسان، مبارزۀ بیوقفۀ ...
بیشتر
در تمام داستانهای اساطیری، تلاش برای یافتن بیمرگی و جاودانگی، نشاندهندۀ التهاب درونی انسان برای یگانگی با خدایان و قدرت برتر است. انسان از یکسو خواستار غوطهور شدن تمام و کمال در زندگی است و از سوی دیگر خواستار نامیرایی است؛ بهعبارتدیگر وی میخواهد هم در زمان و هم در ابدیت زندگی کند. میل به ابدیت در انسان، مبارزۀ بیوقفۀ او را با زمان منعکس میکند و حتی بیش از آن، نشانگر مبارزهای شدید است با مرگ برای فتح زندگی ابدی.در این نوشتار، شخصیتهای دینی و اسطورهای که نامیرا هستند و یا در پی آن بودهاند، بررسی خواهد شد. در اندیشۀ دینی و مذهبی: مسیح(ع)، ادریس نبی (اخنوخ)، خضر نبی و الیاس نبی (ایلیا)؛ در اساطیر ایران: پشوتن، گئونی (گیو)، توس، کیخسرو، گرشاسپ، و ضحاک؛ و در بینالنهرین: اوت ناپیشتیم نامیرا هستند. برخی شخصیتهای اسطورهای نیز در پی بیمرگی بودهاند؛ ازجمله گیلگمش و اسکندر که نتوانستند به نامیرایی برسند. عمدۀ اندیشههای اسطورهای و حتی دینی، به نامیرایی پرداختهاند. هر که خود به دنبال جاودانگی رفته، دست خالی برگشته و جان خویش را نیز در آن مسیر نهاده است؛ گیل گمش و اسکندر، به دنبال نامیرایی بودند و ساختار سفر و جستجوی آنان از جهات بسیاری شبیه هم است؛ اما بدان نرسیدند؛ اما کسانی که نامیرایی را از جانب خدا دریافت کرده اند، جاودانه اند؛ چرا که نامیرایی متعلق به عنایت خداست نه تلاش آدمی.
مقاله پژوهشی
سمیه شیخ پورآهندانی؛ محمد رضا خددارضا
چکیده
این تحقیق به بررسی اثربخشی ترکیب اطلاعات در مقایسه با تصویرسازی (زیمرمان و هاچینز، 2003) بر پیشرفت زبان تخصصی دانشجویان کارشناسی حسابداری با لحاظ جنسیت پرداخته است. 120 دانشجوی رشته حسابداری در ایران در این تحقیق مشارکت داشتند که به 4 گروه همگن 30 مذکر و 30 مونث در گروه آزمایش و 30 مذکر و30 مونث در گروه دیگر تقسیم شدند. پیش آزمون به عمل آمده ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی اثربخشی ترکیب اطلاعات در مقایسه با تصویرسازی (زیمرمان و هاچینز، 2003) بر پیشرفت زبان تخصصی دانشجویان کارشناسی حسابداری با لحاظ جنسیت پرداخته است. 120 دانشجوی رشته حسابداری در ایران در این تحقیق مشارکت داشتند که به 4 گروه همگن 30 مذکر و 30 مونث در گروه آزمایش و 30 مذکر و30 مونث در گروه دیگر تقسیم شدند. پیش آزمون به عمل آمده نشان داد که 4 گروه تفاوت چشمگیری در درک مطلب متون تخصصی نداشتند. در 2 گروه آزمایشی اول، متون تخصصی با کمک روش ترکیب اطلاعات و در 2 گروه مقایسه، به کمک تصویرسازی تدریس شد. در پایان، پس آزمون به عمل آمد و نتیجه بدست آمده نشان داد که ترکیب اطلاعات تاثیر بیشتری در افزایش توانایی درک مطلب متون تخصصی داشت؛ اما با درنظرگرفتن جنس مونث و مذکر هیچ تفاوت معناداری در سطح درک مطلب متون تخصصی وجود نداشت.
مقاله پژوهشی
مهرناز جمشیدی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق
چکیده
هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی و دانش آموزان مونث و مذکر در محدوده سنی 16 تا 30 سال از آموزشگاه دیگری در کرج به عنوان شرکت کنندگان گروه کنترل انتخاب شدند. یک آزمون خواندن به عنوان پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت تا توانایی خواندن شرکت کنندگان را اندازه گیری کند. شرکت کنندگان در گروه آزمایشی، تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه از طریق بازی را دریافت کردند در حالی که شرکت کنندگان در گروه کنترل تدریس کلمات هم آیند موجود در بازی را از طریق معلم و داخل کلاس دریافت کردند. برای پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند، یک پس آزمون، مشابه پیش آزمون به شرکت کنندگان داده شد. یک مستقل برای مقایسه میانگین گروههای کنترل و آزمایشی بر پیش آزمون و پس آزمون توانایی خواندن انجام شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از دریافت تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پس آزمون توانایی خواندن داشتند. با توجه به یافته های این مطالعه، نتایج به دست آمده به معلمان، زبان آموزان، و تدوین کنندگان مطالب درسی کمک خواهد کرد تا آگاهی بیشتری در مورد تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن به دست آورند. به علاوه این مطالعه چندین پیشنهاد برای مطالعات آینده ارائه میدهد.
مقاله پژوهشی
دکتر نازیلا حیدرزادگان؛ زینب کورت ییلدیز
چکیده
مقاله حاضر، درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی، به بررسی یک جنبش فرهنگی می پردازد که ابراز سرخوردگی هنرمندانی چون آرنولد وسکر، جان آزبورن، و شلا دلانی در دوره پس از جنگاز طریق تئاتر را نشان می دهد که واقعیت زندگی آنهاست. دوره ۱۹۵۶-۱۹۶۵ را می توان دوره ای دانست که تئاتر انگلیس پس از جنگ را بررسی می کند که مربوط به تحولات فرهنگی، اجتماعی، ...
بیشتر
مقاله حاضر، درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی، به بررسی یک جنبش فرهنگی می پردازد که ابراز سرخوردگی هنرمندانی چون آرنولد وسکر، جان آزبورن، و شلا دلانی در دوره پس از جنگاز طریق تئاتر را نشان می دهد که واقعیت زندگی آنهاست. دوره ۱۹۵۶-۱۹۶۵ را می توان دوره ای دانست که تئاتر انگلیس پس از جنگ را بررسی می کند که مربوط به تحولات فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی پس از جنگ است. در این دوره، نمایشنامه نویسان موضعی اجتماعی اتخاذ می کنند که منعکس کننده تجربیات روزانه طبقه کارگر است که در آن زمان دچار تحولات اجتماعی و سیاسی می شوند. به دنبال پیامدهای مخرب جنگ، تغییرات اجتماعی، مذهبی، و سیاسی منجر به بیکاری، ناامنی، و سرخوردگی در جامعه به ویژه در بین جوانان تحصیلکرده شده که از جنگ بازگشتند. درام آشپزخانه نوعی نمایشنامه عجیب در میان نمایشنامه هایی است که در قالب موج جدید رئالیسم انگلیس نوشته شده است؛ این نوع نمایش های طبیعت گرایانه زندگی داخلی و عادی را روی صحنه می برد.
مقاله پژوهشی
شهلا ناظری؛ دکتر داود امینی؛ دکتر فرزاد سلحشور
چکیده
تغییر زبان، یک موضوع مهم در حوزه زبانشناختی-اجتماعی، از زمانهای گذشته در تحقیقات مرتبط با جوامع دو زبانه و چند زبانه مورد توجه قرار گرفته است. این پدیده جالب برای اولین بار توسط هوگن (1956) مطرح شد و بعدها گروسجان (1982) این پدیده را تغییر زبان نام گذاری و تعریف نمود. علیرغم اینکه تغییر زبان در موقعیتهای دوزبانه و چند زبانه اجنتاب ناپذیر ...
بیشتر
تغییر زبان، یک موضوع مهم در حوزه زبانشناختی-اجتماعی، از زمانهای گذشته در تحقیقات مرتبط با جوامع دو زبانه و چند زبانه مورد توجه قرار گرفته است. این پدیده جالب برای اولین بار توسط هوگن (1956) مطرح شد و بعدها گروسجان (1982) این پدیده را تغییر زبان نام گذاری و تعریف نمود. علیرغم اینکه تغییر زبان در موقعیتهای دوزبانه و چند زبانه اجنتاب ناپذیر است، اما نقش و تعیین کننده های انگیزشی آن در کلاسهای زبان بعضی اوقات نادیده گرفته می شود. هدف مقاله پیش رو تحقیق درباره عوامل انگیزشی تغییر زبان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی است. در این تحقیق 400 شرکت کننده شامل 374 نفر زبان آموز، 26 نفر مدرس مشارکت داشته اند. داده ها از طریق پرسشنامه، چک لیست نظارت، و سوالات مصاحبه ای، که همگی بر مبنای چارچوبهای هایمز (1986)، پاپلک (1980)، مایرز-اسکاتن (1989)، بلوم و گمپرز (1972)، گمپرز (1982) طراحی شده اند، جمع آوری شده و توسط نرم افزار SPSS ورژن 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها حاکی از آنست که کمک به شنونده برای فهمیدن بهتر، شفاف سازی، و بررسیدرک مخاطب از مهمترین عوامل انگیزشی استفاده از تغییر زبان در کلاس است.
مقاله پژوهشی
دکتر احد مهروند؛ شیوا طالبی آشتیانی
چکیده
آثار تحسین شدۀ کنراد از دورۀ میانۀ او به طور کامل از چندین منظر،از جمله منظر پسااستعماری، مورد مطالعه قرار گرفته است، در حالی که رمانهای دورۀ اولیۀ او به دلیل خصوصیت به اصطلاح «نامتوازنشان» به نوعی مورد غفلت واقع شدهاند.برجسته ترین آثار در میان رمانهای اولیۀ کنراد سه گانۀ لینگارداست، سه ...
بیشتر
آثار تحسین شدۀ کنراد از دورۀ میانۀ او به طور کامل از چندین منظر،از جمله منظر پسااستعماری، مورد مطالعه قرار گرفته است، در حالی که رمانهای دورۀ اولیۀ او به دلیل خصوصیت به اصطلاح «نامتوازنشان» به نوعی مورد غفلت واقع شدهاند.برجسته ترین آثار در میان رمانهای اولیۀ کنراد سه گانۀ لینگارداست، سه رمان اولیۀ او که بر اساس تکرار شخصیت کاپیتان تام لینگاردو رابطه اش میان غربیها و شرقیها در یک منطقۀ تماس می باشند که درآن هر دو فرهنگ با یکدیگر برخورد می کنند. مطالعۀ پسااستعماری این رمانها می تواند تلاش کنراد را در تغییر منطق امپریالیستی دوگانۀ زمان خود آشکار کند که غرب را در موقعیت قدرت قرار می داد. عناصر پسااستعماری در این سه گانه را می توان با استفاده از نظریه های هومی بابا مانند نظریه های کلیشه، تردید، تقلید، و ناجوری مطالعه کرد تا این ادعا را به اثبات برسانیم که در سه گانۀ لینگارد سخن کنراد ضد نژادپرستانه و در تضاد با منطق امپریالیستی قرن نوزدهم است، چرا که سعی وی بر آن است تا این مسایل را در سه گانۀ مذکور به چالش بکشد.
مقاله پژوهشی
دکتر سعیده محمدی
چکیده
تجزیه و تحلیل ژانر به عنوان یک حیطه مورد توجه در دهه های اخیر، شامل بررسی برخی ویژگی های زبانشناختی می باشد که توسط یک اجتماع گفتمانی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. مقاله تحقیقی یکی از ژانرهایی است که در زمینه نگارش آکادمیک بطور وسیع مورد بررسی قرار گرفته است و با برخی گام های بلاغی و گفتمانی به منظور رسیدن به یک هدف ارتباطی نمود می ...
بیشتر
تجزیه و تحلیل ژانر به عنوان یک حیطه مورد توجه در دهه های اخیر، شامل بررسی برخی ویژگی های زبانشناختی می باشد که توسط یک اجتماع گفتمانی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. مقاله تحقیقی یکی از ژانرهایی است که در زمینه نگارش آکادمیک بطور وسیع مورد بررسی قرار گرفته است و با برخی گام های بلاغی و گفتمانی به منظور رسیدن به یک هدف ارتباطی نمود می یابد. این مطالعه با هدف ارائه مدلی برای توانش الگوهای ژانری قابل استفاده در نوشتن مقالات تحقیقی در رشته های مختلف انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. به این منظور، روش فراترکیبکیفی (والش و داون، 2005) به عنوان روش تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. فرایند فراتلفیق چهارچوب گذاری شد و ادبیات موجود در مورد مدلهای مختلف گام های ژانری ارائه شده برای بخش های مختلف مقاله تحقیقی بررسی شد. 391 چکیده مرتبط و 354 مقاله کاملا انتخاب و غربالگری شد و تعداد 26 مطالعه برای ورود به بررسی نهایی تایید شد.پس از آن، تفسیرتقابلی برای دستیابی به مضامین و مفاهیم نهفته در مدل کلی انجام شد. به طور خاص، یک استراتژی کدگذاری موضوعی برای تلفیق شواهد کیفی منتخب استفاده شد. سپس، تمها و دسته بندی های به دست آمده مختلف برای استخراج ابعاد اصلی مدل توانش الگوهای ژانری نگارش مقالات تحقیقی تلفیق شدند. سرانجام، چهار مضمون اصلی برای این مدل بدست آمدند: توانش ژانری نگارش چکیده در مقالات تحقیقی، توانش ژانری نگارش مقدمه در مقالات تحقیقی، توانش ژانری نگارش روش شناسی در مقالات تحقیقی، و توانش ژانری نگارش بحث و نتیجه گیری در مقالات تحقیقی. مدل جدید می تواند یک چهارچوب مرجع مشترک برای هدایت محققان در رشته های مختلف تحصیلی در درک و پیروی از ساختارهای ژانری مناسب در تولید گفتمان علمی مطلوب با قابلیت انتشار در مجلات بسیار معتبر باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر فرناز صاحب خیر؛ دکتر مرجان وثوقی
چکیده
چکیدهدر مقاله حاضر، محققان مبادرت به کشف و بررسی وجود نشانگرهای فراگفتمانی در نوشتار مقالات دانشگاهی در میان دو گروه از نویسندگان بومی ( انگلیسی زبان) و غیر بومی (فارسی زبان) کردند. برای این منظور، جمعا بیست مقاله منتشر شده توسط محققان حوزه های علوم انسانی در مجلات بسیار مشهور به صورت تصادفی از پایگاه داده های اطلاعاتی شامل Science Direct، ...
بیشتر
چکیدهدر مقاله حاضر، محققان مبادرت به کشف و بررسی وجود نشانگرهای فراگفتمانی در نوشتار مقالات دانشگاهی در میان دو گروه از نویسندگان بومی ( انگلیسی زبان) و غیر بومی (فارسی زبان) کردند. برای این منظور، جمعا بیست مقاله منتشر شده توسط محققان حوزه های علوم انسانی در مجلات بسیار مشهور به صورت تصادفی از پایگاه داده های اطلاعاتی شامل Science Direct، Noormagz و Magiran انتخاب شده و تحلیل محتوایی برای کشف نشانگر های فراگفتمانی بر اساس مدل هایلند (2005)، بر روی دو رشته اصلی نشانگرها شامل منابع ارتباطی و تعاملی انجام شد. نتایج نشان داد که منابع ارتباطی(45.67٪) نسبت به منابع تعاملی بیشترین نسبت را در میان مقالات هر دو گروه گویندگان بومی و غیر بومی داشتند و تفاوت دو گروه در میان منابع تعاملی بیشتر رویت شد. در مقالات نوشته شده توسط محققان در محیط انگلیسی زبانان، نشانگرهای دیدگاهی (1.21٪) و برای فارسی زبانان، نشانگرهای دخلیل کننده (0.2٪) کمترین میزان را داشتند. در نهایت، گونه گونی دیگر نشانگر ها در هر دو پیکره دارای مفاهیم آسیب شناسانه دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت.
مرور کتاب
مصطفی حسینی انهاری
چکیده
کتاب «تعامل ادبیات و فراگیری زبان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی» مشتمل بر نوزده فصل بوده که توسط «ماسایوکی ترانیشی»، «یوشیفومی سایتو» و «کیث ویلز» در سال 2015 تدوین و ویراستاری شده است.مؤلفین فصول کتاب هرکدام روایت ها، تجارب و رویکردهای خود را در زمینه نقش ادبیات در فراگیری زبان انگلیسی به اشتراک گذاشته اند. ...
بیشتر
کتاب «تعامل ادبیات و فراگیری زبان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی» مشتمل بر نوزده فصل بوده که توسط «ماسایوکی ترانیشی»، «یوشیفومی سایتو» و «کیث ویلز» در سال 2015 تدوین و ویراستاری شده است.مؤلفین فصول کتاب هرکدام روایت ها، تجارب و رویکردهای خود را در زمینه نقش ادبیات در فراگیری زبان انگلیسی به اشتراک گذاشته اند. لازم به ذکر است که چهارده فصل کتاب به طور مستقیم یا غیر مستقیم در سیستم آموزشی ژاپن مورد بحث، ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است. کتاب حاضر، تلاشی است در جهت تسهیم تجربه های تعدادی از متخصصین آموزش، از اینرو هدف کتاب معرفی و بکارگیری ادبیات در مبحث آموزش زبان بوده که بدین وسیله فراگیران با استفاده از مباحث روز با چاشنی تخیل در مراحل ابتدایی و با استفاده از آرایه های ادبی در مراحل پیشرفته نه تنها موجب ارتقای دانش زبانی که باعث غنای هر چه بیشتر کلام خود در گفتار و نوشتار شوند.کتاب پیش رو، برای اساتید، مدرسان و فراگیران زبان در امر آموزش راهکارها و رویکردهایی مهم و قابل اجرا در کلاس های آموزش زبان انگلیسی ارئه می دهد.
چکیده های فارسی