دوره 12 (1403)
دوره 11 (1402)
دوره 10 (1401)
دوره 9 (1400)
دوره 8 (1399)
دوره 7 (1398)
دوره 6 (1397)
دوره 5 (1396)
دوره 4 (1395)
دوره 3 (1394)
دوره 2 (1393)
دوره 1 (1392)
تعداد مقالات: 17
سرمقاله جلد هشتم شماره دو
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 1-2
چکیده
بدون چکیده فارسی بیشترمصاحبه اختصاصی با پروفسور جیمز لنتالف
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 3-21
چکیده
بیشترمواجهه با چالش پیوندخوردگی ژانری در پژوهش و آموزش انگلیسی برای اهداف آکادمیک
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 23-37
چکیده
از زمان معرفی مفهوم ژانر به حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه در دهه 1980 میلادی، این مفهوم به عنوان یک سازه ی تئوریک منسجم در خدمت درک هرچه بیشتر ماهیت ارتباطات آکادمیک قرار گرفته است. بااینحال، پتانسیل ذاتی این مفهوم به عنوان ابزار طبقه بندی متون آکادمیک همواره به نوعی کج فهمی درباره همگن بودن ژانرهای آکادمیک نیز دامن زده است. مقاله ... بیشترکاربرد تلفنهای هوشمند توسط دانشجویان: مورد دانشجویان کارشناسی در فضای انگلیسی بعنوان زبان خارجی
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 39-60
چکیده
استفاده نامناسب از تلفن هوشمند معمولاً باعث می شود دانشجویان به آن معتاد شوند و وقت کمتری را صرف خواندن یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی کنند. هدف از این تحقیق تعیین میزان استفاده دانشجویان از تلفن های هوشمند و پرهیز آنها از مطالعه است. این تحقیق، داده ها را از طریق یک پرسشنامه ساختار یافته 20 سوالی متشکل از خصوصیات عمومی، تعداد و ساعت ... بیشترتحلیل گفتمان انتقادی از تلویحات سیاسی در سه ترجمه فارسی "مزرعه حیوانات"
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 61-74
چکیده
در تحقیق پیش رو تلاش کرده ایم تا معادل های فارسی را براساس مدل تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی نماییم. چون یافتن معادل های مناسب غیرممکن نبود، محققان تلاش کردند تا ویژگی ها و محتوای یک گفتمان را با استفاده از چارچوب فرکلاف تجزیه و تحلیل نماید. براساس گفته فرکلاف، متن باید در دو سطح تجزیه و تحلیل شود، اول در سطح تجزیه و تحلیل زبان شناسی ... بیشتررمانهای برجسته، پرفروش و پیرامونی: آیا جایگاه آثار ادبی در نظام چندگانهی ادبی انگلیسی تاثیری در عملکرد مترجمان ایرانی در سطح متن دارد؟
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 75-100
چکیده
ه هدف از مطالعهی حاضر بررسی تاثیر جایگاه آثار ادبی در نظام چندگانهی ادبی انگلیسی برعملکرد مترجمان ایرانی در سطح متن است. به عبارت دیگر، تحقیق حاضر در صدد است تا دریابد که آیا مترجمانی که آثار برجسته و پرفروش غربی را به فارسی ترجمه میکنند، به واسطه جایگاه ممتاز این آثار در نظام ادبی انگلیسی،به متن اصلی وفادارترند؟و آیا مترجمانی ... بیشتردیدگاه مربی-معلمان و معلمان زبان انگلیسی درمورد برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 101-117
چکیده
پژوهش های مختلفی با موضوعات مرتبط با هویت در زمینه های آموزشی انجام شده است. اگرچه پژوهش های زیادی بر رشد هویت معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است، ولی با کمبود پژوهش های مرتبط با برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان روبرو هستیم. از این رو، این پژوهش به دنبال آن بود تا به بررسی دیدگاه مربی-معلمان و معلمان زبان انگلیسی درمورد ... بیشتربررسی استراتژیهای به کار رفته توسط معلمان جهت افزایش تعاملات بین معلم-دانش آموز و دانش آموز-دانش آموز
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 119-140
چکیده
با وجود اینکه استراتژیهای زیادی برای افزایش تعاملات کلاسی در کلاسهای مکالمه وجود دارد، بسیاری از معلمان تازه کار از این استراتژیها آگاهی ندارند. با توجه به این مساله، هدف تحقیق حاضر بررسی استراتژیهایی که معلمان برای افزایش تعاملات بین معلم و دانش آموز و دانش آموز و دانش آموز به کار می برند می باشد. بدین منظور 50 جلسه از کلاسهای مکالمه ... بیشترتاثیر به کارگیری آموزشی نقل قول های الهامی بر یادآوری واژگان انتزاعی
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 141-157
چکیده
این مطالعه تلاشی است برای بررسی تاثیر استفاده از نقل قولهای الهامی در تدریس لغت های انتزاعی انگلیسی بر به یادآوردن آنها. در این راستا، یک آزمون زبان تعین سطح با 60 آیتم چهار گزینه ای وبا مضمون لغت و گرامر زبان انگلیسی در بین 63 دانشجوی ترم دوم دختر و پسر در محدوده سنی بین 17 تا 22 سال که در دانشگاه سمنان در رشته مترجمی زبان انگلیسی مشغول ... بیشترخیزش در «خیزش»: تحلیل چندروشی اشعار باب مارلی
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 159-178
چکیده
مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار ... بیشتراستفاده از استراتژی های درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی توسط مربیان و دانشجویان
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 179-196
چکیده
انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان پنج مربی EFL و 27 دانشجو از برنامه ... بیشترامکان کاربست و عملیاتی کردن روش داده بنیاد در حوزه آموزش ترجمه و رشد توانش مترجم
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 197-217
چکیده
چکیدهکاربست رویکرد های جامعه شناختی در مطالعات ترجمه , پژوهشگران این حوزه را قادر به انتخاب روش های تحقیق نوینی نموده است که از طریق اعمال آن بتوانند مفاهیم جدید و نظریه های متفاوت و اختصاصی خود را خلق نمایند. چنین نظریه هایی , از طریق تعامل شخص محقق با افراد و جامعه آماری خود بدست می آید که حاصل تفسیر جهان اجتماعی و معانی تولید شده از ... بیشتربررسی روشهای یادیار زبانی در یادگیری اصطلاحات زبان دوم
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 219-239
چکیده
یافتن روشهای موثر در آموزش اصطلاحات زبان دوم در زمره دغدغه های مستمر بسیاری از محققین و پژوهشگران در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیرات سه تکنیکیادیار زبانی (شامل ریشهیابی، روش کلیدواژه و ترجمه) بر بخاطر سپاری و تولید اصطلاحات زبان انگلیسی توسط فراگیران این زبان خارجی بوده است. برای نیل به این هدف، نود فراگیر زبان انگلیسی ... بیشتربورخس پسا استعماری: «روشنفکر استعمارشده» و «هوشیاری دوگانه» در مقالۀ«هیچ چیز از شخصیت»
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 241-263
چکیده
با استفاده از دو اصطلاح »هوشیاری دوگانۀ«ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ و» روشنفکر استعمارشدۀ« فرانتس فانون، در این مقاله نشان میدهیم که مقالۀ»هیچ چیز از شخصیت«خورخه لوئیس بورخس رامی توان پسا استعماری دانست. مطالعۀ ما به دنیای پس از استعمار آمریکای لاتین، با تمرکز ویژه بر بوینوس آیرس، پرداختن به بیگانگی، ترکیبی، ... بیشتررابرت مریت، «مردکیکی»، بومیان استرالیایی، آلتوسر، ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 265-281
چکیده
یکی از عناصر جدایی ناپذیر ادبیات پسا استعماری، واسازی تاریخی است که توسط امپریالیسم نوشته شده و ارائه تاریخی است که توسط مستعمره ها تجربه شده است. به عنوان قربانیان استعمار انگلستان، بومیان استرالیایی به دلیل محبوبیت زیاد و تأثیرات اجتماعی ادبیات، همواره در آثار ادبی خود به ویژه در ادبیات نمایشی، سلطۀ مذهبی و سرزمینی تاریخی در سرزمین ... بیشترمعرفی کتاب: آموزش راهبردهای یادگیری زبان خارجی: مسائل و دستورالعمل ها
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 283-291
چکیده
بیشترمتن فارسی چکیده ها
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 293-305