سرمقاله
چکیده
بدون چکیده فارسی
بیشتر
بدون چکیده فارسی
مصاحبه
پروفسور جیمز پی لنتالف؛ دکتر سعید کریمی اقدم
مقاله مروری
دکتر داود کوهی
چکیده
از زمان معرفی مفهوم ژانر به حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه در دهه 1980 میلادی، این مفهوم به عنوان یک سازه ی تئوریک منسجم در خدمت درک هرچه بیشتر ماهیت ارتباطات آکادمیک قرار گرفته است. بااینحال، پتانسیل ذاتی این مفهوم به عنوان ابزار طبقه بندی متون آکادمیک همواره به نوعی کج فهمی درباره همگن بودن ...
بیشتر
از زمان معرفی مفهوم ژانر به حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه در دهه 1980 میلادی، این مفهوم به عنوان یک سازه ی تئوریک منسجم در خدمت درک هرچه بیشتر ماهیت ارتباطات آکادمیک قرار گرفته است. بااینحال، پتانسیل ذاتی این مفهوم به عنوان ابزار طبقه بندی متون آکادمیک همواره به نوعی کج فهمی درباره همگن بودن ژانرهای آکادمیک نیز دامن زده است. مقاله حاضر با نقد این کج فهمی و مبنا قرار دادن مفهوم ناهمگنی و پیوندخوردگی ژانرها به برخی از تاثیرات و در برداشتهای این مفهوم در حوزه پژوهش و آموزش انگلیسی برای اهداف آکادمیک پرداخته است. مولف معتقد است که پذیرش مفهوم ناهمگنی و پیوندخوردگی ژانرها می تواند به تعریفی متفاوت در حوزه ی طراحی پیکره ها، تمرکز بر شبکه های ژانری بجای ژانرهای واحد، لحاظ امکان سه سویه سازی، تغییر در معیارهای گزینش ویژگیهای ساختاری و کارکردی و امکان شرحهای چند جانبه بیانجامد. این مقاله همچنین به نحوه ی عملیاتی نمودن مفهوم فوق در قالب آموزش انگلیسی برای اهداف ویژه و به نوعی طراحی اولیه از فعالیتهای آموزشی در این راستا پرداخته است.
مقاله پژوهشی
حمید رضا مهبودی؛ ساناز حسین نژاد
چکیده
استفاده نامناسب از تلفن هوشمند معمولاً باعث می شود دانشجویان به آن معتاد شوند و وقت کمتری را صرف خواندن یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی کنند. هدف از این تحقیق تعیین میزان استفاده دانشجویان از تلفن های هوشمند و پرهیز آنها از مطالعه است. این تحقیق، داده ها را از طریق یک پرسشنامه ساختار یافته 20 سوالی ...
بیشتر
استفاده نامناسب از تلفن هوشمند معمولاً باعث می شود دانشجویان به آن معتاد شوند و وقت کمتری را صرف خواندن یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی کنند. هدف از این تحقیق تعیین میزان استفاده دانشجویان از تلفن های هوشمند و پرهیز آنها از مطالعه است. این تحقیق، داده ها را از طریق یک پرسشنامه ساختار یافته 20 سوالی متشکل از خصوصیات عمومی، تعداد و ساعت استفاده دانشجویان از تلفن هوشمند، استفاده روزانه از کتابهای درسی یا جزوه و از طریق نسخه کوتاه آنلاین مقیاس اعتیاد به تلفنهای هوشمند (کوان ، کیم و همکاران ، 2013) جمع آوری کرد. در این تحقیق 200 شرکت کننده از گروه علوم انسانی و علوم زیستی شرکت داشتند. نتایج SAS یا میزان اعتیاد به تلفن همراه آنلاین نشان داد که شرکت کنندگان میانگین نمره ای برابر با 02/47 با ا نحراف معیار4.235 دارند (SD = 4.235).بنا براین آنها به عنوان کاربر بیش از حد (معتاد) تلفن های هوشمند در نظر گرفته شدند. همچنین، نتایج پرسشنامه حاکی از آن است که اکثر شرکت کنندگان تمایل به صرف وقت زیاد بر روی تلفن های هوشمند خود دارند نه به یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی. این نویسنده نتیجه می گیرد که دانشجویان این موسسه آموزش عالی به تلفن های هوشمند بسیار معتاد هستند و این رفتار اعتیاد آور باعث می شود که وقت کمتری را برای خواندن مطالب درسی و استفاده از کتابخانه دانشگاه بگذرانند. نتایج این مطالعه پیا مد های مفیدی برای سیاست گذاران، اساتید و ریاست دانشگاه دارد.
مقاله پژوهشی
اامین کریم نیا؛ پردیس رحیمی
چکیده
در تحقیق پیش رو تلاش کرده ایم تا معادل های فارسی را براساس مدل تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی نماییم. چون یافتن معادل های مناسب غیرممکن نبود، محققان تلاش کردند تا ویژگی ها و محتوای یک گفتمان را با استفاده از چارچوب فرکلاف تجزیه و تحلیل نماید. براساس گفته فرکلاف، متن باید در دو سطح تجزیه و تحلیل شود، ...
بیشتر
در تحقیق پیش رو تلاش کرده ایم تا معادل های فارسی را براساس مدل تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی نماییم. چون یافتن معادل های مناسب غیرممکن نبود، محققان تلاش کردند تا ویژگی ها و محتوای یک گفتمان را با استفاده از چارچوب فرکلاف تجزیه و تحلیل نماید. براساس گفته فرکلاف، متن باید در دو سطح تجزیه و تحلیل شود، اول در سطح تجزیه و تحلیل زبان شناسی و سپس در سطح تجزیه و تحلیل درون متنی. محققان با توجه به تجزیه و تحلیل درون متنی، تنها با نقش عمده باز تولید در سطح درون متنی سرو کار داشته اند. محققان در این مسیر تلاش کرده اند تا چارچوب نظری تحلیل گفتمان انتقادی را به انجام رسانند تا بتواند این چارچوب را در تجزیه و تحلیل متن منبع به کار گیرند و انتخاب های مترجمان را در متن هدف در سطح زبان شناسی متن، تجزیه و تحلیل نماید. در زمان جمع آوری این تحقیق، بازنگری های اساسی مقاله فرعی موجود درباره تحلیل گفتمان انتقادی در متن هدف و با کاربرد آن مورد بحث بود و آنگاه تحلیل مقایسه ای متن مبدا و متن هدف برای بخش تجربی تحقیق صورت گرفت. متن مبدا در قالب یک تمثیل سیاسی انگلیسی و متن مقصد ها در قالب سه ترجمه فارسی بودند. نتایج تحقیق، دشوارترین نقطه های ترجمه و راه حل این چنین مشکل هایی را ارایه می کند.
مقاله پژوهشی
رضا یل شرزه؛ رویا منصفی؛ علی سلمانپور
چکیده
ه هدف از مطالعهی حاضر بررسی تاثیر جایگاه آثار ادبی در نظام چندگانهی ادبی انگلیسی برعملکرد مترجمان ایرانی در سطح متن است. به عبارت دیگر، تحقیق حاضر در صدد است تا دریابد که آیا مترجمانی که آثار برجسته و پرفروش غربی را به فارسی ترجمه میکنند، به واسطه جایگاه ممتاز این آثار در نظام ادبی انگلیسی،به متن ...
بیشتر
ه هدف از مطالعهی حاضر بررسی تاثیر جایگاه آثار ادبی در نظام چندگانهی ادبی انگلیسی برعملکرد مترجمان ایرانی در سطح متن است. به عبارت دیگر، تحقیق حاضر در صدد است تا دریابد که آیا مترجمانی که آثار برجسته و پرفروش غربی را به فارسی ترجمه میکنند، به واسطه جایگاه ممتاز این آثار در نظام ادبی انگلیسی،به متن اصلی وفادارترند؟و آیا مترجمانی که آثار پیرامونی غربی را ترجمه میکنند به واسطه جایگاه حاشیهای این متون در ترجمه آزادی عمل بیشتری از خود نشان میدهند و بیشتر مخاطب مقصد را در نظر میگیرند؟ بدین منظور، در این پژوهش توصیفی-تحلیلی، نه رمان انگلیسی، شامل سه رمان برجسته، سه رمان پرفروش، و سه رمان پیرامونی، همراه با ترجمهی فارسی آنها بر اساس نظریهی گرایشهای ریختشکنانهی آنتونی برمن (1985) بررسی شد.نتایج حاصل از مقایسهی متنهای انگلیسی و ترجمهی فارسی نشان داد که جایگاه متن اصلی تاثیر چشمگیری در عملکرد مترجمان در سطح متن نداشته است و مترجمان بیشتر خوانندهی مقصد را در نظر گرفتهاند تا برحسب نیازهای مخاطب عمل کنند.
مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش های مختلفی با موضوعات مرتبط با هویت در زمینه های آموزشی انجام شده است. اگرچه پژوهش های زیادی بر رشد هویت معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است، ولی با کمبود پژوهش های مرتبط با برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان روبرو هستیم. از این رو، این پژوهش به دنبال آن بود تا به بررسی دیدگاه مربی-معلمان ...
بیشتر
پژوهش های مختلفی با موضوعات مرتبط با هویت در زمینه های آموزشی انجام شده است. اگرچه پژوهش های زیادی بر رشد هویت معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است، ولی با کمبود پژوهش های مرتبط با برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان روبرو هستیم. از این رو، این پژوهش به دنبال آن بود تا به بررسی دیدگاه مربی-معلمان و معلمان زبان انگلیسی درمورد برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان بپردازد تا نقاط مشترک دیدگاه این دو گروه را به دست آورد و به برنامه ای مشترک هویت-بنیان دست پیدا کند. به این منظور، سه مربی-معلم و پنج معلم زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها بر اساس تئوری داده-بنیان مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هر دو گروه برنامه ای را هویت-بنیان می دانند که 1- به آموزش فکورانه بپردازد، 2- فاصله بین نظریه و عمل را پرکند، 3-معلمان آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را به انجام پژوهش درگیر کند، 4- بر آموزش جنبه های فرهنگی-اجتماعی معلمان آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی تاکیید داشته باشد، و 5- موجب رشد آگاهی معلمان آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در موضوعات مختلف شود. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که با قرار دادن این موارد در برنامه های تربیت معلم زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می توان به برنامه هویت-بنیان دست یافت.
مقاله پژوهشی
کتایون افضلی؛ گلشن کیانی پور
چکیده
با وجود اینکه استراتژیهای زیادی برای افزایش تعاملات کلاسی در کلاسهای مکالمه وجود دارد، بسیاری از معلمان تازه کار از این استراتژیها آگاهی ندارند. با توجه به این مساله، هدف تحقیق حاضر بررسی استراتژیهایی که معلمان برای افزایش تعاملات بین معلم و دانش آموز و دانش آموز و دانش آموز به کار می برند می باشد. بدین ...
بیشتر
با وجود اینکه استراتژیهای زیادی برای افزایش تعاملات کلاسی در کلاسهای مکالمه وجود دارد، بسیاری از معلمان تازه کار از این استراتژیها آگاهی ندارند. با توجه به این مساله، هدف تحقیق حاضر بررسی استراتژیهایی که معلمان برای افزایش تعاملات بین معلم و دانش آموز و دانش آموز و دانش آموز به کار می برند می باشد. بدین منظور 50 جلسه از کلاسهای مکالمه دانشگاه مشاهده و ضبط گردیدند. سپس این مکالمات ضبط شده از طریق مدل هاچبی و ووفیت به حالت مکتوب در آورده شدند و مطابق مدل والش آنالیز شدند. سپس پر تکرارترین استراتژیها مشخص گردیدند. نتایج این تحقیق می تواند برای تدریس مکالمه مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
مهری مختارزاده؛ دکتر هادی فرجامی؛ منیره مختار زاده
چکیده
این مطالعه تلاشی است برای بررسی تاثیر استفاده از نقل قولهای الهامی در تدریس لغت های انتزاعی انگلیسی بر به یادآوردن آنها. در این راستا، یک آزمون زبان تعین سطح با 60 آیتم چهار گزینه ای وبا مضمون لغت و گرامر زبان انگلیسی در بین 63 دانشجوی ترم دوم دختر و پسر در محدوده سنی بین 17 تا 22 سال که در دانشگاه ...
بیشتر
این مطالعه تلاشی است برای بررسی تاثیر استفاده از نقل قولهای الهامی در تدریس لغت های انتزاعی انگلیسی بر به یادآوردن آنها. در این راستا، یک آزمون زبان تعین سطح با 60 آیتم چهار گزینه ای وبا مضمون لغت و گرامر زبان انگلیسی در بین 63 دانشجوی ترم دوم دختر و پسر در محدوده سنی بین 17 تا 22 سال که در دانشگاه سمنان در رشته مترجمی زبان انگلیسی مشغول به تحصیل بودند اجرا گردید. در نهایت 40 دانشجویی که سطح بالاتری از زبان انگلیسی را دارا بودند برگزیده شدند و به صورت تصادفی به دو گروه یکسان 20 تایی تحت عنوان گروه آزمایشی و کنترل اختصاص یافتند. گروه آزمایشی 22 لغت انتزاعی مورد نظر را از طریق نقل قولهای الهامی و گروه کنترل همان لغت ها را از طریق جملات ساده فرا گرفتند. در پایان کارآزمایی، برای سنجیدن میزان یادآوری بلافاصله لغت های مورد نطر، آزمون بازخوانی نشانه ای از هردو گروه به عمل آمد. دو هفته بعد از کار آزمایی، همان آزمون برای دو گروه مجددا اجرا گردید تا بدین طریق میزان تاثیر نقل قولهای الهامی بر یادآوری با تاخیرلغت های انتزاعی در شرکت کنندگان گروه آزمایشی با عملکرد گروه کنترل مقایسه شود. نتایج برآمده از این مطالعه بیانگر تاثیررضایت بخش نقل قول های الهامی بر یادآوری بلافاصله و با تاخیر لغت های انتزاعی می باشد. با تحلیل نتایج آزمون های بلافاصله و با تاخیر با استفاده از دو سری آزمون t-test دو فرضیه این مطالعه مبنی بر تاثیر نقل قول های الهامی بر به یادآوری بلافاصله و با تاخیر لغت های انتزاعی تایید شدند. بر اساس این یافته می توان اینگونه نتیجه گرفت که از جملات الهامی می توان به عنوان متون پشتیبان برای آموزش و یادگیری لغات انتزاعی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
دکتر کازمس ری آمنوروی
چکیده
مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها ...
بیشتر
مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار معنایی مفهوم خیزش است. به علاوه، مارلی به آرایه های بدیعی همچون تلمیح، مقارنه، تکرار، پرسش های بلاغی و ضرباهنگ توسل جسته است تا به کمک آنها درن مایۀ قیام را طرح ریزی کند. در نهایت عناوین ترانه ها و ترتیب ارائۀ آنها در آلبوم «خیزش» مارلی داستان واحدی را بیان می کند که دربرگیرندۀ مضمون خیزش است.
مقاله پژوهشی
نور عزتی آزمان؛ دکتر منصور امینی؛ دکتر لین سیو انگ؛ دکتر معصومه علوی
چکیده
انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان ...
بیشتر
انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان پنج مربی EFL و 27 دانشجو از برنامه مهارت زبان انگلیسی (ELPP) در دانشگاه مالایا، مالزی بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این مطالعه کیفی شامل مشاهدات در کلاس و مصاحبه با مربیان و پرسشنامه هایی است که برای دانشجویان ارائه شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو مربی و دانشجویان هنگام برخورد با سوالات درک مطلب استراتژی های مختلف خواندن را انجام می دهند و برخی از استراتژی های مربیان به ندرت مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرند و یا هرگز استفاده نمی شوند. راهبردهایی مانند "خواندن قبل از خواندن متن" ، "اسکن کردن" و "یافتن سرنخ های زمینه ای" توسط مربیان و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اجرای انواع راهبردهای خواندن توسط مربیان بر میزان درک دانشجویان از مطالب مطالعه تأثیر می گذارد. بنابراین، این مطالعه می تواند رهنمودهای روشنی برای مربیان EFL ارائه دهد تا به دنبال پیشرفت مهارت خواندن دانشجویان خود باشند. این می تواند در نهایت به پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری بهتر دانشجویان منجر شود.
مقاله پژوهشی
مهرانگیز انورحقیقی؛ فرزانه فرحزاد؛ حسین ملانظر
چکیده
چکیدهکاربست رویکرد های جامعه شناختی در مطالعات ترجمه , پژوهشگران این حوزه را قادر به انتخاب روش های تحقیق نوینی نموده است که از طریق اعمال آن بتوانند مفاهیم جدید و نظریه های متفاوت و اختصاصی خود را خلق نمایند. چنین نظریه هایی , از طریق تعامل شخص محقق با افراد و جامعه آماری خود بدست می آید که حاصل تفسیر ...
بیشتر
چکیدهکاربست رویکرد های جامعه شناختی در مطالعات ترجمه , پژوهشگران این حوزه را قادر به انتخاب روش های تحقیق نوینی نموده است که از طریق اعمال آن بتوانند مفاهیم جدید و نظریه های متفاوت و اختصاصی خود را خلق نمایند. چنین نظریه هایی , از طریق تعامل شخص محقق با افراد و جامعه آماری خود بدست می آید که حاصل تفسیر جهان اجتماعی و معانی تولید شده از طرف جامعه آماری در یک اتفاق اجتماعی از سوی پژوهشگر می باشد. روش داده بنیاد در انجام تحقیق در حوزه هایی که دانشی از فرایند های اجتماعی در آن اندک می باشد بسیار مناسب بوده ولیکن انتخاب روش داده بنیاد در مطالعات ترجمه اندک و در حوزه آموزش و تدریس ترجمه بسیار نادر است .با این حال این بدین معنا نیست که امکان کاربرد و عملیاتی شدن آن در حوزه ترجمه وجود ندارد. مباحث و تردید در کاربست روش داده بنیاد به لحاظ اعمال موشکافانه ودقیق قواعد و انظباط سخت پزوهشی در آن , پیوسته کار پژوهشگران نسبتا تازه کار در عرصه پژوهش های کیفی و استقرایی را دشوار کرده و موجبات سردرگمی آنها را فراهم نموده است.مفاله حاضر در وافع سعی دارد موضوعات اساسی - از قبیل کد گذاری و مفهوم سازی - در کاربست روش داده بنیاد را برای پژوهشگران کیفی در حوزه مطالعات ترجمه تبیین کند. همچنین نویسنده این مقاله سعی دارد با ارائه مواردی از تحقیق رساله دکتری خود در زمینه مفهوم سازی و تبدیل تجارب ترجمه آموزان دانشگاهی و فرایند کسب توانش از سوی آنها , مروری اجمالی بر فرایند انجام روش داده بنیاد داشته باشد. این مقاله حین ارائه تجارب و نظرات شخصی نگارنده , مناسبت, عملیاتی شدن و امکان کاربست آن روش در فرایند آموزش ترجمه را مورد بررسی قرارداده است.این مهم از طریق مطالعه عمیق ادبیات موجود و کلاسیک در عرصه روش داده بنیاد و تجربه عملی کاربست آن روش از سوی نگارنده در انجام پژوهش نظری انجام گرفته و نهایتا به تلفیق مفاهیمی انجامیده که در طول تحقیق ایجادشده و بشکل مدلی برای کسب توانش مترجم ظاهر شده است.
مقاله پژوهشی
مریم احمدی؛ عباسعلی زارعی؛ رجب اسفندیاری
چکیده
یافتن روشهای موثر در آموزش اصطلاحات زبان دوم در زمره دغدغه های مستمر بسیاری از محققین و پژوهشگران در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیرات سه تکنیکیادیار زبانی (شامل ریشهیابی، روش کلیدواژه و ترجمه) بر بخاطر سپاری و تولید اصطلاحات زبان انگلیسی توسط فراگیران این زبان خارجی بوده است. برای نیل ...
بیشتر
یافتن روشهای موثر در آموزش اصطلاحات زبان دوم در زمره دغدغه های مستمر بسیاری از محققین و پژوهشگران در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیرات سه تکنیکیادیار زبانی (شامل ریشهیابی، روش کلیدواژه و ترجمه) بر بخاطر سپاری و تولید اصطلاحات زبان انگلیسی توسط فراگیران این زبان خارجی بوده است. برای نیل به این هدف، نود فراگیر زبان انگلیسی دختر و پسر که در سطح متوسط زبانی بود ودرحال آمادگی برای آزمون آیلتس بودند، شرکت نمودند.این شرکت کنندگان به سه گروه سی نفره تقسیم بندی شدند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در هریک از گروه های آموزشی، به فراگیری اصطلاحات زبانی انگلیسی با کمک یکی از روشهاییادیار زبانی خاص از موارد یادشده پرداختند.روش آماری نتایج ANOVA برای تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفت. این تحلیل حاکی از برتری روش ریشهیابی بر سایر روشها در بخاطرسپاری و تولید اصطلاحات بود.نتایج این پژوهش به طور بالقوه می تواند پیامدهای آموزشی مفیدی برای طراحان کتابهای آموزشی، پدیدآورندگان برنامه های آموزشی، مدرسین و زبان آموزان داشته باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر احد مهروند؛ طیبه رستگار نادری
چکیده
با استفاده از دو اصطلاح »هوشیاری دوگانۀ«ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ و» روشنفکر استعمارشدۀ« فرانتس فانون، در این مقاله نشان میدهیم که مقالۀ»هیچ چیز از شخصیت«خورخه لوئیس بورخس رامی توان پسا استعماری دانست. مطالعۀ ما به دنیای پس از استعمار آمریکای لاتین، با ...
بیشتر
با استفاده از دو اصطلاح »هوشیاری دوگانۀ«ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ و» روشنفکر استعمارشدۀ« فرانتس فانون، در این مقاله نشان میدهیم که مقالۀ»هیچ چیز از شخصیت«خورخه لوئیس بورخس رامی توان پسا استعماری دانست. مطالعۀ ما به دنیای پس از استعمار آمریکای لاتین، با تمرکز ویژه بر بوینوس آیرس، پرداختن به بیگانگی، ترکیبی، »دوتایی« و وضعیت دیگری بورخس به عنوان مهاجر به آمریکای لاتین پس از جنگ جهانی اول میپردازد.مسلماً در تحلیل حس دوگانگی بورخس در یک فرهنگ تازه اتخاذ شده، این بحث محوری مطرح است که آیا»هوشیاری دوگانۀ«بورخس باید مطابق با هویت فرهنگی اتخاذ شدۀقبلییا با خود جدید او در یک فرهنگ جدید باشد؟ بسیاری از مطالعات حاکی از تلاش بورخس برای ایجاد پایه و اساس ادبیات واقعی آرژانتین و احیای میراث فرهنگیآن است؛ با این حال، این مطالعات از این بررسی باز ماندند که بورخس مانند»روشنفکر استعمارشده ای«بود که با استفاده از ایدئولوژی استعمارگر به مرکز آنها وامی نوشت.
مقاله پژوهشی
مهدی جاویدشاد؛ دکتر بهی حدائق
چکیده
یکی از عناصر جدایی ناپذیر ادبیات پسا استعماری، واسازی تاریخی است که توسط امپریالیسم نوشته شده و ارائه تاریخی است که توسط مستعمره ها تجربه شده است. به عنوان قربانیان استعمار انگلستان، بومیان استرالیایی به دلیل محبوبیت زیاد و تأثیرات اجتماعی ادبیات، همواره در آثار ادبی خود به ویژه در ادبیات نمایشی، سلطۀ ...
بیشتر
یکی از عناصر جدایی ناپذیر ادبیات پسا استعماری، واسازی تاریخی است که توسط امپریالیسم نوشته شده و ارائه تاریخی است که توسط مستعمره ها تجربه شده است. به عنوان قربانیان استعمار انگلستان، بومیان استرالیایی به دلیل محبوبیت زیاد و تأثیرات اجتماعی ادبیات، همواره در آثار ادبی خود به ویژه در ادبیات نمایشی، سلطۀ مذهبی و سرزمینی تاریخی در سرزمین خود را انعکاس داده اند. نمایشنامۀ «مرد کیکی» نوشتۀ رابرت مریت یک متن دراماتیک مهم در ادبیات بومی استرالیایی است که به تغییر اجباری مذهب و مقاومت در برابر آن می پردازد. بازنگری تاریخ در این نمایشنامه، تاریخی که توسط مستعمره ها تجربه شده است، آن را تبدیل به یک هدف مناسب برای مطالعه کاربرد فلسفه آلتوسری در ادبیات پسا استعماری می کند. به دلیل افشاگری مکرر ایدئولوژی استعماری و "ابزار های ایدئولوژیک حکومتی" در نمایشنامۀ «مرد کیکی»، می توان نتیجه گرفت که نظریۀ آلتوسری می تواند زمینه ای روشنگرانه برای بررسی دغدغه های تاریخی ادبیات پسا استعماری باشد.
مرور کتاب
چکیده های فارسی
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 293-305
چکیده
این بخش نیازی به چکیده ندارد.
بیشتر
این بخش نیازی به چکیده ندارد.