نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی و ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشگاه UCSI، کوآلالامپور، مالزی

2 استادیار مطالعات ترجمه، گروه زبان و ارتباطات انگلیسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و هنرهای لیبرال، دانشگاه UCSI، کوالالامپو، مالزی

3 دکترا درآموزش (TESOL) ، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی برجایا، کالج دانشگاهBERJAYA ،کوالالامپور، مالزی

4 دکترای راهنمایی و مشاوره، گروه روانشناسی، دانشکدۀ پزشکی و علوم بهداشتی Jeffrey Cheah، دانشگاه موناش، مالزی

چکیده

انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان پنج مربی EFL و 27 دانشجو از برنامه مهارت زبان انگلیسی (ELPP) در دانشگاه مالایا، مالزی بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این مطالعه کیفی شامل مشاهدات در کلاس و مصاحبه با مربیان و پرسشنامه هایی است که برای دانشجویان ارائه شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو مربی و دانشجویان هنگام برخورد با سوالات درک مطلب استراتژی های مختلف خواندن را انجام می دهند و برخی از استراتژی های مربیان به ندرت مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرند و یا هرگز استفاده نمی شوند. راهبردهایی مانند "خواندن قبل از خواندن متن" ، "اسکن کردن" و "یافتن سرنخ های زمینه ای" توسط مربیان و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اجرای انواع راهبردهای خواندن توسط مربیان بر میزان درک دانشجویان از مطالب مطالعه تأثیر می گذارد. بنابراین، این مطالعه می تواند رهنمودهای روشنی برای مربیان EFL ارائه دهد تا به دنبال پیشرفت مهارت خواندن دانشجویان خود باشند. این می تواند در نهایت به پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری بهتر دانشجویان منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

AD- Heisat, M., Mohammed, S., Krishnasamy, K., &Issa, J. (2009). The use of reading strategies in developing students’ reading competency among primary school teachers. European Journal of Social Sciences, 12(2), 310-319.
Al-Jarrah, H.,&Ismail, N.S.B. (2018). Reading comprehension difficulties among EFL learners in higher learning institutions. International Journal of English Linguistics, 8(7),32-41.
Amini, D., Ayari, S.,& Amini, M. (2016). The effect of flow state on EFL learners’ vocabulary learning. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 3(5), 9-11.
Amini, M., Zahabi, A., &Alavi, S. (2016). The efficacy of procedural and declarative learning strategies on EFL students' oral proficiency. The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 4(1), 45-61. 
Aqeel, M.,& Farrah, M. (2019). Eighth grade textbook reading comprehension questions and Barrett's Taxonomy: Teachers' perspectives at Hebron District, Palestine. Hebron University Research Journal, 14(1), 229-260.
Asraf, M.R. (1996). The English language syllabus for the year 2000 and beyond-lessons from the views of teachers. The English Teacher,25(1), 1-19.
Bojovic, M. (2010). Reading skills and reading Comprehension in English for Specific Purposes, The    International    Language Conference on The Importance of Learning Professional Foreign Languages for Communication    between    Cultures    2010, September 2010, 1-5. Celje, Slovenia.
Creswell, J., & Creswell, D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. USA: Sage Publications.
David, M. K.,&Govindasamy, S. (2006). National identity and globalization in Malaysia. In A. B. M. Tsui, & J. W. Tollefson (Eds.), Language policy, culture, and identity in Asian contexts, (pp. 55-72). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Day, R. R., & Park, J. (2005). Developing reading comprehension questions. Foreign Language,17(1), 60-73.
Dechant, E. (1991). Understanding and teaching reading: An interactive model. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Diseth, Å. (2011). Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Learning and Individual Differences, 21(2), 191-195. doi: 10.1016/j.lindif.2011.01.003.
Duke, N.K., & Pearson, P.D. (2002). Effective practices for developing reading comprehension. In A.E. Farstrup& S.J. Samuels (Eds.), What research has to say about reading instruction (3rd ed., pp. 205–242). Newark, DE: International Reading Association.
Eng, L.S., Mohamed, A.R., & Ismail, S.A.M.M.(2016). Systematic tracking of Malaysian primary school students' ESL reading comprehension performance to facilitate instructional processes. International Journal of Instruction, 9(1), 149-162.
Grabe, W., &Stoller, F. L. (2011). Teaching and researching reading (2nd ed.). Harlow: Pearson Education Limited.
Green, J.,&Thorogood, N. (2004). Qualitative methods for health research. London: Sage.
Hartmann, P. & Blass, L. (2007). Quest: Reading and writing. New York, NY. McGraw-Hill.
Hasan, F., &Selamat, N.F. (2002). Why aren’t student proficient in ESL: The teachers’ perspectives. The English Teacher, 31, 107-123. 
Heilman, A. W., Blair, T. R., &Rupley, W. R. (2002). Principles and practices of teaching reading (10th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill:Prentice Hall.
Houtveen, A. A. M., & van de Grift, W. J. C. M. (2007). Effects of metacognitive strategy instruction and instruction time on reading comprehension. School Effectiveness and School Improvement, 18(2),173–190. doi:10.1080/09243450601058717 
Javed, M., Eng, L.S., Mohamed, A.R.,& Ismail, S. (2016). Identifying reading strategies to teach literal, reorganization and inferential comprehension questions to ESL students. The Journal of Asia TEFL,13(3), 204-220.
Kawulich, B. (2005). Participant Observation as a Data Collection Method. Forum: Qualitative Social Research6(2). Retrieved 13 February 2020 from https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/466/996#gcit
Kissau, S.,& Hiller, F. (2013). Reading comprehension strategies: An international comparison of teacher preferences. Research in Comparative and International Education, 8(4),437-454.
McNamara, D.S.,&Magliano, J.P. (2009). Towards a comprehensive model of comprehension. In B. Ross (Ed.), The psychology of learning and motivation (pp. 297-384). New York, NY: Academic Press.
Mehrpour, S.,&Rahimi, M. (2010). The impact of general and specific vocabulary knowledge on reading and listening comprehension: A case of Iranian EFL learners. System,38(2), 292-300.
Muayanah, M. (2014). Reading comprehension questions developed by English teachers of senior high schools in Surabaya. JurnalSosialHumaniora, 7(1), 20-44.
Nambiar, R. M. (2007). Enhancing academic literacy among tertiary learners: A Malaysian experience. 3L; Language, Linguistics and Literature:The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 13(1), 77-94.
Ng, C.F.,& Ng, P.K. (2013). Teaching strategies and their impacts on the English proficiency of young Malaysian learners. Frontiers of Language and Teaching, 4(1), 186-195.
Oxford, R. L. (1999). Relationships between second language learning strategies and language proficiency in the context of learner autonomy and self-regulation. RevistaCanaria de EstudiosIngleses, 38, 109-126.
Qrqez, M., & Ab Rashid. R. (2017). Reading comprehension difficulties among EFL learners: the case of first and second-year students at Yarmouk University in Jordan. Arab World English Journal, 8 (3) 421-431.  
Salina, N.,&Hamzah, A. J. (2018). Reading comprehension difficulties among EFL learners in higher learning institutions. Research in Comparative and International Education, 8(7), 32-41.
Sarjan, N.,&Mardiana, H. (2017). An analysis on the English teachers’ strategies in teaching reading comprehension at the second grade of junior high school 1 of Wonomulyo. English, Teaching, Learning and Research Journal. 3(2), 150-158.
Semtin, S.A.,&Maniam, M.(2015). Reading strategies among ESL Malaysian secondary school students. International Journal of Evaluation and Research in Education, 4(2), 54-61.
Taboada, A., & Guthrie, J. T. (2006). Contributions of student questioning and prior knowledge to construction of knowledge from reading information text. Journal of Literacy Research, 38(1), 1–35.
Torgesen, J. K. (2002). The prevention of reading difficulties. Journal of School Psychology, 40, 7-26.
Walshe, C., Ewing, G., & Griffiths, J. (2011). Using observation as a data collection method to help understand patient and professional roles and actions in palliative care settings. Palliative Medicine, 26(8), 1048–1054. doi:10.1177/0269216311432897 
Wixson, K., Peters, C., Weber, E., &Roeber, E. (1987). New directions in statewide reading assessment. The Reading Teacher, 40(8), 749-754.
Yuen J. (2009). Context clue detectives: Empowering students with a self-learning device through the teaching of context clues. Unpublished Master's Thesis, University of California.
Zare, P. (2013). Exploring reading strategy use and reading comprehension success among EFL learners.  World Applied Sciences Journal, 22(11), 1566-1571.