نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، موسسۀ آموزش عالی ربع رشید تبریز، تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، موسسۀ آموزش عالی ربع رشید تبریز، تبریز، ایران

چکیده

استفاده نامناسب از تلفن هوشمند معمولاً باعث می شود دانشجویان به آن معتاد شوند و وقت کمتری را صرف خواندن یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی کنند. هدف از این تحقیق تعیین میزان استفاده دانشجویان از تلفن های هوشمند و پرهیز آنها از مطالعه است. این تحقیق، داده ها را از طریق یک پرسشنامه ساختار یافته 20 سوالی متشکل از خصوصیات عمومی، تعداد و ساعت استفاده دانشجویان از تلفن هوشمند، استفاده روزانه از کتابهای درسی یا جزوه و از طریق نسخه کوتاه آنلاین مقیاس اعتیاد به تلفنهای هوشمند (کوان ، کیم و همکاران ، 2013) جمع آوری کرد. در این تحقیق 200 شرکت کننده از گروه علوم انسانی و علوم زیستی شرکت داشتند. نتایج SAS یا میزان اعتیاد به تلفن همراه آنلاین نشان داد که شرکت کنندگان میانگین نمره ای برابر با 02/47 با ا نحراف معیار4.235 دارند (SD = 4.235).بنا براین آنها به عنوان کاربر بیش از حد (معتاد) تلفن های هوشمند در نظر گرفته شدند. همچنین، نتایج پرسشنامه حاکی از آن است که اکثر شرکت کنندگان تمایل به صرف وقت زیاد بر روی تلفن های هوشمند خود دارند نه به یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی. این نویسنده نتیجه می گیرد که دانشجویان این موسسه آموزش عالی به تلفن های هوشمند بسیار معتاد هستند و این رفتار اعتیاد آور باعث می شود که وقت کمتری را برای خواندن مطالب درسی و استفاده از کتابخانه دانشگاه بگذرانند. نتایج این مطالعه پیا مد های مفیدی برای سیاست گذاران، اساتید و ریاست دانشگاه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Alexander, P. A., & Singer, L. M. (2017). A new study shows that students learn way more effectively from print textbooks than screens. Business Insider. Retrieved from: https://www.businessinsider.com/students-learning-education-print-textbooks-screens-study-2017-10
Barkley, J. E., Lepp, A. (2013): Cellular telephone use is associated with greater sedentary behavior independent of leisure time physical activity. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 38(S1), 1023.
Barr, N., Pennycook, G., Stolz, J. A., & Fugelsang, J. A. (2015). The brain in your pocket: Evidence that Smartphones are used to supplant thinking. Computers in Human Behavior, 48, 473-480.
Beland, L. P., & Murphy, R. (2016). Ill communication: technology, distraction & student performance. Labour Economics, 41, 61-76.
Beniger, J. R. (1989, January). The evolution of control. In Computers in the human context: Information technology, productivity, and people (pp. 48-70). MIT Press.
Casey, B. M. (2012). Linking psychological attributes to smart phone addiction, face-to-face communication, present absence and social capital.Graduation Project, Graduate School of the Chinese University of Hong Kong.
Chen, Q., Yan, Z. (2016): Does multitasking with mobile phones affect learning? A review. Computers in Human Behaviour, 54, 34–42.
Choi, H. S., Lee, H. K., & Ha, J. C. (2012).The influence of smartphone addiction on mental health, campus life and personal relations-Focusing on K university students.Journal of the Korean Data and Information Science Society, 23(5), 1005-1015.
Crawford, Charles (2020). 7 Reasons Smartphones Make You Lazy. Lifehack. Retrieved from https://www.lifehack.org/484043/7-reasons-smartphones-make-you-lazy
Farley, H., Murphy, A., Johnson, C., Carter, B., Lane, M., Midgley, W., ...& Koronios, A. (2015). How do students use their mobile devices to support learning? A case study from an Australian regional university.Journal of Interactive Media in Education, 2015(1).
Friedman, T. L. (2005). The world is flat: A brief history of the twenty-first century. Macmillan. Johnson, S., & Radhakrishnan, N. (2017). Academic use of smart phones among the students of business schools in UAE-a study. KIIT Journal of Library and Information Management, 4(1), 32-36.
Hawi, N. S., Samaha, M. (2016): To excel or not to excel: Strong evidence on the adverse effect of smartphone addiction on academic performance. Computers & Education, 98, 81–89.
Kim, N. S., & Lee, K. E. (2012). Effects of self-control and life stress on smart phone addiction of university students. Journal of the Korea Society of Health Informatics and Statistics, 37(2), 72-83.
Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—a review of the psychological literature.International journal of environmental research and public health, 8(9), 3528-3552.
Kuznekoff, J. H., & Titsworth, S. (2013). The impact of mobile phone usage on student learning. Communication Education, 62(3), 233-252.
Kwon, M., Kim, D. J., Cho, H., & Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS one, 8(12), e83558.
Lee, Y. S. (2006). Biological model and pharmacotherapy in internet addiction.Journal of the Korean medical association, 49(3), 209-214.
Lepp, A., Barkley, J. E., Sanders, G. J., Rebold, M., Gates, P. (2013): The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiorespiratory fitness in a sample ofU.S. college students. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10,79.
Lepp, A., Barkley, J. E., Karpinski, A. C. (2015): The relationship between cell phone use and academic performance in a sample of U.S. college students. SAGE Open, 5, 1–9.
Lopez-Fernandez, O. (2017). Short version of the Smartphone Addiction Scale adapted to Spanish and French: Towards a cross-cultural research in problematic mobile phone use. Addictive behaviors, 64, 275-280.
Noyan, C. O., Darçın, A. E., Nurmedov, S., Yılmaz, O., & Dilbaz, N. (2015). Validity and reliability of the Turkish version of the Smartphone Addiction Scale-Short Version among university students.Anatolian Journal of Psychiatry, 16, 73-81.
Park, N., & Lee, H. (2012). Social implications of smartphone use: Korean college students' smartphone use and psychological well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(9), 491-497.
Perlman, D., & Peplau, L. A. (1981).Toward a social psychology of loneliness.Personal relationships, 3, 31-56.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6. Postman, Neil. 1995. “Making a Living, Making a Life: Technology Reconsidered.” College Board Review 176: 8-13.
Rainie, L., & Duggan, M. (2012). E-book reading jumps; print book reading declines. Pew Internet & American Life Project, December, 27.
Synnott, K. (2018). Smartphones in the Classroom: The Pros and Cons. Available at SSRN 3138884.
Twenge, J. M., Martin, G. N., & Spitzberg, B. H. (2019). Trends in US Adolescents’ media use, 1976–2016: The rise of digital media, the decline of TV, and the (near) demise of print. Psychology of Popular Media Culture, 8(4), 329.
Wu, A. M., Cheung, V. I., Ku, L., & Hung, E. P. (2013).Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users.Journal of behavioral addictions, 2(3), 160-166.
Ward, A. F., Duke, K., Gneezy, A., & Bos, M. W. (2017). Brain drain: The mere presence of one’s own smartphone reduces available cognitive capacity. Journal of the Association for Consumer Research, 2(2), 140-154.