نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس زبان انگلیسی گروه زبانها و مطالعات عمومی، دانشکده منابع فناوری جنگل، دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، سان یانی، غنا

چکیده

مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار معنایی مفهوم خیزش است. به علاوه، مارلی به آرایه های بدیعی همچون تلمیح، مقارنه، تکرار، پرسش های بلاغی و ضرباهنگ توسل جسته است تا به کمک آنها درن مایۀ قیام را طرح ریزی کند. در نهایت عناوین ترانه ها و ترتیب ارائۀ آنها در آلبوم «خیزش» مارلی داستان واحدی را بیان می کند که دربرگیرندۀ مضمون خیزش است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Alleyne, M. (1994). Positive vibration?: Capitalist textual hegemony and Bob Marley. Caribbean Studies, 19(3), 224-241.
Amenorvi, C. R (2019a). Survival in ‘Survival’: A multimodal analysis of Bob Marley’s lyrics. Asian Journal of Humanities and Social Studies, 7(4), 117-123.
Amenorvi, C. R.  (2019b) Confrontation in ‘Confrontation’: A multimodal analysis of Bob Marley’s lyrics. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 4(3), 337-347.
Amenorvi, C. R. (2019c). Exodus in ‘Exodus’: A multimodal analysis of Bob Marley’s lyrics.International Journal of Language and Literary Studies, 1(3), 20-29.
Bateman, J. (2008). Multimodality and genre: A foundation for the systematic analysis of multimodal documents. Hampshire: Palgrave Macmillan.
Bavelas, J. B., Black, A., Bryson, L., &Mullett, J. (1988). Political equivocation: A situational explanation. Journal of Language and Social Psychology7(2), 137-145.
Bordowitz, H. (2004). Bob Marley at Studio One. InH. Bordowitz (Ed.),Every little thing gonna be alright: The Bob Marley reader(pp 6-11). Cambridge: Da Capo.
Cooper, C. (2000). Representations of female sexuality in the lyrics of Bob Marley and Shabba Ranks. In K. Owusu (Ed.), Black British culture and society: A text reader (pp 377-390). London: Routledge.
Cuddon, J. A. (2012). A dictionary of literary terms and literary theory.London: John Wiley & Sons.
Dawes, K. (2012). Bob Marley: Lyrical Genius. London: Bobcat Books.
Dupriez, B. M. (1991). A dictionary of literary devices.New York: University of Toronto Press.
Farley, C. (2006). Before the legend: The rise of Bob Marley. New York: Harper Collins.
Hagerman, B. (2012). Everywhere is war: Peace and violence in the life and songs of Bob Marley. The Journal of Religion and Popular Culture24(3), 380-392.
Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (2014). Cohesion in English. London: Routledge.
Hutchings, J. (2004). Colour in folklore and tradition—The principles. Color Research & Application: Endorsed by InterSociety Color Council, The Colour Group (Great Britain), Canadian Society for Color, Color Science Association of Japan, Dutch Society for the Study of Color, The Swedish Colour Centre Foundation, Colour Society of Australia, Centre Français de la Couleur29(1), 57-66.
King, S. (1995). Bob Marley's "Redemption Song": The rhetoric of reggae and Rastafari. Journal of Popular Culture29(3), 17-36.
Marley, B. (1979). So much trouble in the world.Ariola-Eurodisc.
Marley, B. (1980). Uprising album. Island/Tuff Gong. Retrieved from http://bobmarleyweb.yaia.com/lyricsuprising.html
Moskowitz, D. V. (2007). Bob Marley: A biography. London: Greenwood Publishing Group.
Onyebadi, U. (2017). Bob Marley: Communicating Africa's political liberation and unity through reggae music. International Communication Research Journal52(1), 56-79.
Roberts, K. B. (1996). Lyrics and a social movement: The rhetorical influence of Bob Marley's lyrics on the Rastafarian movement and universal culture.Master’s Thesis, Eastern Illinois University.
Salewicz, C. (2014). Bob Marley: The untold story. London: Harper Nonfiction.
Steffens, R. (2017). So Much Things to Say: The Oral History of Bob Marley. New York: WW Norton & Company.
Stephens, M. A. (1998). Babylon's'natural mystic': The North American music industry, the Legend of Bob Marley, and the incorporation of transnationalism. Cultural Studies12(2), 139-167.
Stewart, C. J., Smith, C. A., & Denton Jr, R. E. (1994).Persuasion and social movements. Prospect Heights, IL: Waveland Press.
Stoddart, M. (2007). Bob Marley's lyrics: Understanding and explaining their pedagogical value. Doctoral Dissertation, Capella University.
Toynbee, J. (2007). Bob Marley: Herald of a postcolonial world?Cambridge: Polity.
White, T. (2006). Catch a fire: The life of Bob Marley. New York: Macmillan.
Wibiarta, A. (2014). Cohesion devices on the lyrics of Bob Marley’s songs. JurnalIlmiahMahasiswa FIB4(9), 1-5.