نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
واژگان فراهم کننده پایههای سازنده برای یادگیری و آموزش زبان خارجی میباشند. پژوهش حاضر با بررسی روابط و ترتیب اکتسابی مولفههای مختلف واژه در محیط ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی، دانش واژگان را بهعنوان یک ساختار چند جزئی واکاوی میکند. همچنان، هدف این مطالعه ارائه بهترین مفهوم سازی دانش واژگان انگلیسی به عنوان زبان خارجی میباشد. بدین منظور 170 زبان آموز ایرانی شرکت کردند و با استفاده از هشت آزمون واژگان مورد ارزیابی قرار گرفتند. این آزمونها دانش یادآوری و تشخیص مشتقات، پیوند صورت-معنا، چند معنایی و همآرایی را بر اساس مدل Nation (2013) میسنجیدند. . این پژوهش از نوع غیرآزمایشی است و از طرحهای همبستگی، پس رویدادی و اکتشافی پیروی میکند. اطلاعات کسب شده از روش تحلیل همبستگی نشان دادند که همه مؤلفه های اندازهگیری شده دانش واژه به هم مرتبط هستند. همچنان، تحلیل مقیاس ضمنی (IS) الگوی پایداری از اکتساب واژه برای این چهار مولفه نشان داد که در آن دانش تشخیص واژه قبل از دانش یادآوری یاد گرفته میشود.بنابراین، الگوی سلسله مراتبی نشان داد اکتساب و فهم جنبههای بالایی به معنای اکتساب جنبه های پایین میباشد. در آخر، تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که دانش کلمه میتواند به عنوان یک سازه تک بعدی در محیط ایرانی مفهوم سازی شود. درک جامعی درباره ماهیت دانش واژگانی و روابط متقابل بین اجزای آن میتواند بینشهای مهمی در مورد نقش اکتساب واژگان در محیط انگلیسی به عنوان زبان خارجی ارائه دهد
کلیدواژهها
موضوعات