صفحات پیشین و فهرست مندرجات
صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره دوم، جلد سیزدهم
دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره دوم از جلد سیزدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی روابط و ترتیب دانش یادآوری/تشخیص مؤلفه‌های اکتساب واژگان در محیط ایرانی فراگیری زبان انگلیسی

دکتر فرهمن فرخی؛ دکتر محمد ظهرابی؛ دکتر نوا نورداد؛ آیسان بلندنظر

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30663.1814

چکیده
  واژگان حامل قدرتمندی از معنا در یک زبان هستند و توسعه دانش واژگانی بخشی اساسی در فرآیند تقویت هر زبان خارجی به شمار می رود. مطالعه حاضر با تجزیه و تحلیل روابط مؤلفه‌های مختلف واژگان و ترتیب اکتساب آنها در محیط یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران، دانش واژگانی را به عنوان یک سازه چند مؤلفه‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دانش، نگرش و دلایل سرقت ادبی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی زبان انگلیسی در ایران

دکتر حسین نویدی نیا؛ فاطمه محسنی؛ دکتر فاطمه چهکندی؛ دکتر محمود سنگری

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 31-48

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.29697.1751

چکیده
  سرقت ادبی موضوعی قابل توجه در محیط‌های دانشگاهی در سراسر جهان است که پیامدهایی برای یکپارچگی آموزشی و رشد دانشجویان دارد. این مطالعه با هدف بررسی درک دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی از سرقت ادبی، دانش و نگرش آنها، و دلایل اقدام به سرقت ادبی انجام شد. بدین منظور، ۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شیوه‌های بازخورد نوشتاری مبتنی بر متن و صوتی-تصویری در نگارش انگلیسی به عنوان زبان خارجی: بررسی پاسخ‌ها، چالش‌ها و استراتژی‌های دانشجویان اندونزیایی

سوپیانی .سوپیانی؛ دکتر نور موکمیناتین؛ دکتر سوهاریادی سوهاریادی؛ دکتر سیتی مونیرو؛ دکتر لیلاتول کودریه

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 49-76

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.31047.1889

چکیده
  مطالعات پیشین، تعامل زبان­ آموزان با اشکال مختلف بازخورد نوشتاری معلم، به ویژه در رابطه با بهبود عملکرد نوشتاری، را مورد کاوش قرار داده­اند. با این حال، در این پژوهش­ها چگونگی واکنش عاطفی، شناختی و رفتاری زبان­آموزان به استفاده از ترکیبی از بازخورد نوشتاری مبتنی بر متن و بازخورد صوتی-تصویری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تفاوت های فردی و چت‌بات‌های هوش مصنوعی: نقش آن‌ها در تحقق فراگفتمان در نوشتار توضیحی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی

دکتر رجب اسفندیاری؛ دکتر امید علاف اکبری

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 77-104

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30323.1762

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی (برون‌گرایان و درون‌گرایان) بر استفاده از نشانگرهای متاخطاب در نویسندگی توضیحی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) است؛ به طور خاص در استفاده از دو چت‌بات هوش مصنوعی، جمینی و مایکروسافت کاپایلوت. علاوه بر این، در این پژوهش به تجزیه و تحلیل تجربیات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش انتقادی در کردستان عراق: آگاهی مدرسان زبان انگلیسی و نقش بافت و تفاوت های فردی

هیزا عبداللە؛ دکتر عبدالرضا تحریری؛ دکتر سید آیت اله رزمجو؛ دکتر مسعود خلیلی ثابت

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 105-129

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30507.1785

چکیده
  آموزش انتقادی به عنوان یک رویکرد آموزشی که تفکر انتقادی، آگاهی اجتماعی و یادگیری تحول آفرین را تقویت می کند، به رسمیت شناخته شده است. با این حال، تلفیق آن در آموزش زبان انگلیسی در بافت کردستان عراق، جایی که روش‌های آموزشی سنتی غالب است، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، آگاهی از آموزش انتقادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی کیفیت کلی و توانش ارتباطات بینافرهنگی در کتاب‌های درسی نگارش متون دانشگاهی انگلیسی: مطالعه تطبیقی منابع ایرانی و بین‌المللی

حامد بادپا؛ دکتر علی بیکیان

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 131-154

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30314.1761

چکیده
  کتاب‌های درسی نقش محوری در یادگیری زبان ایفا می‌کنند و نه‌تنها به‌عنوان ابزار آموزشی، بلکه به‌عنوان رسانه‌های فرهنگی عمل می‌کنند. پژوهش حاضر دو کتاب‌درسی نگارش متون دانشگاهی انگلیسی، یعنی Effective Academic Writing 2 (EAW2) و Essay Writing (EW)، را از حیث کیفیت کلی و ویژگی‌های توانش ارتباطات بینا‌فرهنگی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شکفتن به وقت رنجش: رویکرد روان‌شناسی هستی‌گرایانه‌ی مثبت به ذهنیت تاب‌آور معلمان زبان دوم

محمد غفوری؛ دکتر ژاله حساس خواه؛ دکتر امیر مهدوی ظفرقندی؛ دکتر مسعود خلیلی ثابت

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 155-180

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30546.1790

چکیده
  مطالعات روان‌-عاطفی در زمینه‌های زبان دوم  اغلب بر دیدگاهی دوگانه از سلامت روان تمرکز دارند که ابعاد مثبت و منفی آن را از هم جدا می‌داند. با این حال، روانشناسی هستی‌گرایانه وجودی (EPP) بیان می‌کند که سلامت روان ذاتاً شامل توانایی مواجهه با رنج و سختی‌ها است. این مطالعه با توجه به شکاف موجود در زبان‌شناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بهبود روانی گفتار در زبان دوم/خارجی از طریق دو مدل آموزشی مبتنی بر انگیزش در محیط یادگیری برخط

دکتر فرشاد ناصری؛ دکتر علی روحانی؛ دکترعزیزالله میرزایی

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 181-202

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30598.1801

چکیده
  با وجود اینکه روانی گفتار در زبان دوم/خارجی برای برقراری ارتباط مؤثر لازم است. با این حال، بهبود آن در محیط­های آموزش از راه دور برخط هنوز چالشی جدی می­باشد. این پژوهش با هدف بررسی موثر بودن اجرای دو مدل انگیزشی، یعنی آموزش مبتنی بر چارچوب یا مدل  آرکس و مدل سیستم خود های انگیزشی زبان دوم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اولویت‌های نامتوازن: بازنمایی مهارت‌های یادگیری قرن بیست و یکم در کتاب‌های درسی زبان انگلیسی

ناندیان آیو نوریاستوتی؛ دکتر یزید بسطامی؛ دکتر سیتی مونیرو؛ دکتر نیامیکا الخویری؛ دکتر زولیاتی رحماء

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 203-228

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30774.1832

چکیده
  با توجه به ضرورت روزافزون مهارت‌های یادگیری قرن بیست و یکم در آماده‌سازی دانش‌آموزان برای مواجهه با چالش‌های جهانی، ارزیابی چگونگی تجلی این شایستگی‌ها در مطالب آموزشی زبان انگلیسی حائز اهمیت فراوان است. با این همه، تحقیقات موجود در مورد نمود این مهارت‌ها در کتاب‌های درسی پرکاربرد همچنان محدود است و نیاز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین ادارک از خود در نویسندگی(ایده ال گرایی و بایستگی)، ذهنیت رشد و طلب بازخورد اصلاحی در نگارش زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی

دکتر امید ملاحی

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 229-254

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30740.1823

چکیده
  در ادبیات موجود، بازخورد اغلب به عنوان انتقال یک‌طرفه اطلاعات از معلمان به فراگیران در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه، آنها را به عنوان دریافت‌کنندگان منفعل اطلاعات تلقی می‌کند. با این حال، معرفی مفهوم رفتار جستجوی بازخورد در حوزه نگارش زبان دوم، نقش فراگیران را به نقش جویندگان فعال بازخورد که برای بهبود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تقویت مهارت خواندن و واژگان زبان‌آموزان انگلیسی مبتلا به طیف اختلال درخودماندگی با استفاده از روش جامعه-نمایش همراه با موسیقی و شعردرمانی

فاطمه قادری بافتی؛ دکتر حمید مرعشی؛ دکتر مانیا نصرتی نیا

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 255-286

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30745.1825

چکیده
  در دوران امروزی جهانی شدن و پیشرفت فناوری، ضرورت آموزش همگانی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. این امر مسلماً در ارتباط با یکی از گروههای جمعیتی به شدت در حاشیه و لذا آسیب‌پذیر جامعه بشری همانا یادگیرندگان دارای نیازهای ویژه از اهمیتی مضاعف برخورد می‌گردد. از جمله گروههای این دسته از یادگیرندگان، می‌توان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعۀ مقایسه‌ای سبک‌شناختی «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر»، از آثار مارک تواین، از منظر دستور ساختاری گلدبرگ

دکتر یونس عزیزیان؛ دکتر محمد یوسف وند

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 287-304

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30375.1770

چکیده
  این پژوهش با به‌کارگیری رویکردی ترکیبی و پیکره-بنیاد، به تحلیل انواع مختلف ساختارهای ساخت موضوعی، در دو رمان «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر»، از آثار مارک تواین، از منظر دستور ساختاری آدل گلدبرگ پرداخته است. برای این منظور، پیکره‌ای متشکل از ۱۰,۰۰۰ کلمه از هر رمان، ...  بیشتر

مرور کتاب
بررسی کتاب: تاملینسون، بی., توسعه مواد درسی در آموزش زبان انتشارات دانشگاه کمبریج, 2011, 451 صفحه, شابک: 9-15704-521-0-978

دکتر حسین عبدالحی

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 305-310

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30369.1769

چکیده
  توسعه مواد در آموزش زبان مسائل نوظهور را در حوزه توسعه مواد برای آموزش زبان مطرح می کند که بیشتر در «ماتسودا» مطرح شده است. این کتاب به دنبال ارتقای دانش، ایده‌ها و آگاهی خوانندگان و توسعه‌دهندگان است و آن‌ها را تشویق می‌کند تا تفکر و تحقیقات اولیه‌ای را که تاکنون به وجود آمده است را به زمینه ...  بیشتر