صفحات پیشین و فهرست مندرجات
صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.  بیشتر

مقاله پژوهشی
یادگیری معکوس و نقش آن در کنترل اضطراب حضور در کلاس زبان خارجی از طریق برنامه شاد

محمود نبی لو؛ دکتر عباسعلی زارعی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29687.1681

چکیده
  مطالعات پیشین نشان داده است که یادگیری معکوس در بهبود یادگیری موثر است. با این حال، این بهبود ممکن است هزینه داشته باشد. از آنجایی که مسئولیت آماده سازی به دانش آموزان منتقل می شود، خطر افزایش اضطراب فراگیران نیز وجود دارد. این مطالعه تلاشی برای بررسی تأثیر یادگیری معکوس از طریق کاربرد برنامه شاد بر اضطراب کلاس درس زبان خارجی در زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اشتیاق به برقراری ارتباط و کنترل عملکرد در دانشجویان زبان انگلیسی در ایران

پریسا رجبی؛ دکتر فرهاد مظلوم؛ دکتر مهدی دستا

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 21-43

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29347.1650

چکیده
  برقراری ارتباط یکی از عناصر کلیدی یادگیری زبان دوم می­باشد. از این روی، پژوهش­هایی که به موضوع اشتیاق برای برقراری ارتباط می­ پردازند و یا عوامل موثر بر آن را واکاوی می­کنند دارای اهمیت نظری و آموزشی می­باشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سه عنصر تشکیل دهنده نظریه کنترل عملکرد کوهل (درگیری ذهنی، تردید و بی­ ثباتی) و دو عامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر برنامه ریزی راهبردی بر پیچیدگل لغوی نوشتار استدلالی و توصیفی زبان آموزان با حافظه کوتاه مدت قوی و سطح متوسط رو به بالا

دکتر فرهمن فرخی؛ دکتر یاسر حدیدی؛ پریا تدین

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29669.1678

چکیده
  با توجه به ماهیت دشوار برنامه ­ریزی قبل از نوشتن متن برای زبان­ آموزان انگلیسی، هدف مطالعه فعلی بررسی تأثیر برنامه­ ریزی راهبردی به عنوان زیرمجموعه­ ای از برنامه­ ریزی قبل از نوشتن، بر روی پیچیدگی لغوی زبان­ آموزان ایرانی می­ باشد. روند جمع­ آوری داده در این مطالعه ترکیبی که ۵ هفته به طول انجامید، از آزمون تعیین سطح سریع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کلاس درس زبان انگلیسی معکوس: خود‌تنظیمی زبان‌آموزان و تولید نکات گرامری منتخب

سمیرا فراهانی؛ دکتر محمد علی حیدری شهرضا؛ دکتر محسن شاهرخی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 67-89

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29730.1684

چکیده
  راهبردهای حمایت آموزشی معکوس به واسطه موبایل برای فراگیری زبان انگلیسی به عنوان روشی موثر شناخته شده‌ است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهشی ترکیبی و گردآوری داده از طریق روش‌های کمی و کیفی به مطالعۀ اثربخشی مدل کلاس درس معکوس در بهبود مهارت‌های نوشتاری دستوری و خودتنظیمی زبان‌آموزان زبان انگلیسی سطح بالاتر از متوسط پرداخته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
در راستای طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی زبان تخصصی (E4CEC) در حوزه آموزش ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها

دکتر رضا دشتستانی؛ شادی فروتنیان

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 91-108

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.29868.1710

چکیده
  انقلاب صنعتی چهارم نیاز به نیروی انسانی برای توسعه شایستگی­ها و مهارت­های مختلف را به وجود آورده است. ادغام آموزش عمومی و شایستگی­های انقلاب صنعتی چهارم در فعالیت­های یادگیری مبتنی بر پروژه می­تواند به تحقق این الزامات کمک کند. هدف این پروژه طراحی یک دوره آموزشی انگلیسی پزشکی برای اهداف خاص (ESP) است که با برنامه درسی یک موسسه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر بازخورد چندوجهی بر پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در کلاس‌های درس سنتی و معکوس

دکتر مریم فرنیا؛ دکتر فاطمه همتی؛ دکتر راضیه ربانی یکتا؛ شورا میرصیافی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 109-130

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30042.1731

چکیده
  این تحقیق شبه آزمایشی به بررسی تطبیقی ​​و تجربی تأثیرات بازخورد چندوجهی بر پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی در کلاس‌های برعکس و سنتی پرداخت. از این رو، 57 زبان­آموز ایرانی زبان انگلیسی از دو مؤسسه زبان مختلف در شهر بابل انتخاب و به چهار گروه شامل دو گروه آزمایشی کلاس درس معکوس به اضافه بازخورد چندوجهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
استفاده معلمان زبان انگلیسی از کلان راهبردها بر اساس تجربه تدریس و تأثیر آن بر انگیزش فراگیران

نسرین بهنام؛ دکتر زهره سیفوری؛ دکتر بیوک بهنام

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 131-153

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30333.1764

چکیده
  کلان راهبردها چارچوب وسیعی برای تدریس مؤثر زبان فراهم می‌کنند؛ لیکن تحقیقات درباره تأثیر تجربه معلمان در استفاده از این راهبردها بر انگیزش زبان‌آموزان بسیار اندک است. این پژوهش به بررسی رابطه بین استفاده معلمان زبان انگلیسی از کلان راهبردها و انگیزش فراگیران می­پردازد. بدین منظور 42 معلم زبان انگلیسی (۲۱ معلم با تجربه و ۲۱ معلم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ادراک مصاحبه‌شوندگان از دستورات در مقالات پژوهشی در رشته‌های مختلف: راهبردهای بی‌ادبی یا نشانگرهای تعامل؟

دکتر صالح عریضاوی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 155-174

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.30073.1734

چکیده
  این مطالعه بررسی می‌کند که آیا استفاده از دستورات در نوشتار آکادمیک، به‌ویژه مقالات پژوهشی (RAs) نوشته‌شده در علوم اجتماعی و طبیعی، باید به عنوان یک راهبرد بی‌ادبی در نظر گرفته شود یا یک نشانگر تعامل. هشتاد مقاله پژوهشی از چهار رشته (دو علوم اجتماعی و دو علوم طبیعی) تحلیل شدند و 429 دستور شناسایی شد. دو مصاحبه­شونده از هر رشته، کارکردهایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اعتبارسنجی نظریۀ گفتمان لاکلا و مووف با استفاده از یک فیلم ایرانی

دکتر حسن طرلانی علی آبادی؛ دکتر رحیم بهلولی نیری

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 175-194

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.29699.1682

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی تئوری گفتمان لاکلا و مووف (1985) است که از طریق برداشت تفسیرات خوانندگان که از طبقات مختلف سیاسی-اجتماعی جامعه ایران بودند، انجام شد.  برای این منظور، فیلمی ایرانی را انتخاب کردیم که قبلاً توسط یک تحلیل گر گفتمان معروف ایرانی با استفاده از تئوری گفتمان لاکلا و مووف (1985) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفهوم منِ هنجارمند در ناتوانی پسااستعماری در داستان کوتاه «غروب و صبح و شب» اثر اوکتاویا ای. باتلر

ملیکا رمزی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 195-208

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.29800.1697

چکیده
  جامعه‌های توانمندگرا و هنجارمند به دنبال یک‌دست‌کردن بدن‌های اقلیتی و متفاوت با خود هستند. پژوهش حاضر به بررسی نقش هم‌آمدن نظریۀ پسااستعماری و مطالعات ناتوانی در داستان کوتاه «غروب و صبح و شب» اثر اوکتاویا ای. باتلر می‌پردازد. هدف اصلی این مقاله واکاوی مسئلۀ اقلیتی‌بودن در اجتماع و رویکرد‌های کنترلی است که - مشابه سرکوب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«مهربانی به هر آنچه زنده است»: بررسی مفهوم «اخلاق سرزمین» در اندیشه آلدو لئوپولد در داستان بلند سرگشتگی اثر ریچارد پاورز

مریم عزیزی؛ دکتر محمد جواد حجاری؛ دکتر ناصر ملکی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 209-228

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.29920.1717

چکیده
  ترویج دیدگاهی دگرگون‌کننده که پیوندی هماهنگ میان انسان و طبیعت را پرورش دهد همواره از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه بوم‌نقد و ​​در میان طرفداران آن بوده است. در این میان، مسالة «انسان‌محوری» در طول تاریخ بشر به طور دائم موضوع انتقاد شدید بوده است، چرا که رفاه انسان را بر حفظ طبیعت اولویت قرار داده است. نظریه «اخلاق سرزمین» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خواندن و بازسازی لندن پس از برگزیت: خوانش گوری و ایزری از «چهارگانه فصلی» الی اسمیت

فریده عارفی نیا؛ دکتر حسین محسنی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 229-246

https://doi.org/10.22049/jalda.2025.29930.1718

چکیده
  کوشش الی اسمیت برای خلق اثری درخور زمان در لندن پس از برگزیت، به خلق «چهارگانه فصلی» منجر شده است که در آن ارجاعات دیکنزی به ثبت واقعیت های پیچیده لندن معاصر کمک می کند و خوانندگان را ترغیب می کند تا مناظر شهری متفاوتی متصور شوند. این مطالعه با استفاده از رویکرد ینس مارتین گور از «نمودار مطالعات شهری ادبی: متون به‌عنوان مدل‌های ...  بیشتر