صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400
سرمقاله
دکتر بهرام بهین
دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 1-2
مصاحبه
پروفسور وندی اسنایدر؛ جواد خرسندی
مقاله پژوهشی
سمیرا عاطفی بروجنی؛ دکتر محمد حسن تحریریان؛ دکتر کتایون افضلی
چکیده
این حقیقت بارها تأیید شده است که معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی و در این شغل با عوامل استرس زای مختلف روبرو هستند. در حالیکه آنها دائما در حال تجربه کردن اختلالات هستند٬ امنیت نقش یک سپر را بازی میکند و به معلمان اجازه میدهد که رفتاری حرفه ای در محیط کلاس داشته باشند و در طول دوران کاریشان از ...
بیشتر
این حقیقت بارها تأیید شده است که معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی و در این شغل با عوامل استرس زای مختلف روبرو هستند. در حالیکه آنها دائما در حال تجربه کردن اختلالات هستند٬ امنیت نقش یک سپر را بازی میکند و به معلمان اجازه میدهد که رفتاری حرفه ای در محیط کلاس داشته باشند و در طول دوران کاریشان از لحاظ احساسی یا روانشناسی درست رفتار کنند (ثلن٬ ۲۰۰۵). تحقیق کنونی از یک روش آمیخته استفاده کرده است برای بررسی توزیع انواع مختلف امنیت در میان شرکت کنندگان و همچنین بررسی وقایع بی ثبات گر که امنیت را در معلمان زبان انگلیسی ایرانی آغاز میکند. برای رسیدن به این هدف٬ ۲۰۴ معلم زبان انگلیسی ایرانی از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در این تحقیق شرکت کرده اند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه امنیت معلمان زبان (هایور٬ ۲۰۱۶)٬ واقعه نویسی تفکری و مصاحبه به کارگرفته شد. داده های بدست آمده از پرسش نامه توسط تحلیل توصیفی و تحلیل خوشه ای و داده های کیفی توسط فرایند سه مرحله ای کدگذاری تئوری زمینه ای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تجزیه وتحلیل کمی سه نوع گروه امنیت یافته سودمند، امنیت یافته ناهنجار و مظنون امنیتی شناسایی کرد که در این میان معلمان با امنیت ناهنجار بیشترین توزیع را دارا بودند. یافته های تحقیق ۳ مجموعه آموزشی، سازمانی و شخصی و ۱۴ زیر مجموعه برای آغازگران امنیت در بین معلمان زبان ایرانی شناسایی کرد. نتایج این تحقیق کاربردهای زیادی برای معلمان٬ مسئولان و سیاست گذاران دارد و به معلمان کمک میکند امنیتشان را تقویت کنند و از خستگی و فرسودگی روانی آنها جلوگیری میکند.
مقاله پژوهشی
بهروز مرزبان؛ دکتر سید محمد رضا عادل؛ دکتر احمد رضا اقتصادی؛ دکتر محمود الیاسی
چکیده
این مطالعه قصد داشت تا تاثیر انواع هویت بر میزان درگیری با یادگیری، درک، و نمرات فراگیران زبان انگلیسی را از طریق پرسشنامه معتبر چهار قطبی تیلور (2010)، در محیط انگلیسی بعنوان زبان خارجی در ایران و در میان فراگیران بزرگسال زبان انگلیسی بررسی کند. بدین منظور 170 شرکت کننده شامل 69 زن و 101 مرد از روش ...
بیشتر
این مطالعه قصد داشت تا تاثیر انواع هویت بر میزان درگیری با یادگیری، درک، و نمرات فراگیران زبان انگلیسی را از طریق پرسشنامه معتبر چهار قطبی تیلور (2010)، در محیط انگلیسی بعنوان زبان خارجی در ایران و در میان فراگیران بزرگسال زبان انگلیسی بررسی کند. بدین منظور 170 شرکت کننده شامل 69 زن و 101 مرد از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. اطلاعات کسب شده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. بررسی رابطه ی بین 4 ساخت اصلی مدل و 2 ساخت فرعی یعنی درگیری با یادگیری و درک، رابطه ی معنا دار و میانجی گرایانه ای بین این فاکتورها و نمرات پایانی نشان داد. علاوه براین، نتایج تحقیق نشان داد که فراگیران با سطح بالایی از «خود عمومی» و «خود تحمیل شده»، سطح پایینی از «خود شخصی» دارند. همچنین زیر ساخت ها تحت تاثیر عوال دیگری از جمله سن و سال های یادگیری زبان، قرار می گیرند. هویت در زنان نیز وابستگی بیشتری نسبت به عوامل زیرساخت مدل از خود نشان داد.
مقاله پژوهشی
جلیل یزدانخواه؛ دکتر بهرام بهین؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر حسن اسدالله فام
چکیده
در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، ...
بیشتر
در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، مصاحبه های متمرکز روایت معلمان بکار گرفته شدند. جهت حصول اطمینان از صحت ارتباط بین این سه منبع جمع آوری داده ها، چندین مقیاس در نظر گرفته شد. نگارنده اول مصاحبه ها انجام داده و روایات معلمان را استخراج کردند. کلیه مصاحبه ها به زبان فارسی انجام گرفت و کل فرایند ضبط صوتی گردید. همه داده ها کلمه به کلمه پس از بررسی نفر به نفر با شرکت کنندگان به انگلیسی ترجمه شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل ثماتیک آنالیز (براون وکلارک ۲۰۰۶ ) استفاده گردید. جهت حصول اطمینان از اعتبار بین کد بندیها ، رمزگذاری داده ها توسط مولفین دوم و سوم هر کدام بطور مستقل انجام گردید. مولفین سوم و چهارم در یافتن موضوعات و زیر گروههای باالقوه آنها انجام وظیفه کردند. سرانجام پنج مولفه موضوعی تحت عناوین: شایستگی، ذکاوت، تغییر، توفیق وابتکار در جریان تجزیه و تحلیل داده ها حاصل شدند. این تحقیق می تواند در مسائل آموزش زبان، تربیت معلم ودر عرصه خط و مشی گذاری مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
دکتر علی زنگویی؛ دکتر علی درخشان
چکیده
درک شنیداری منظورشناسی زبان(PLC) به عنوان یک فرایند پیچیده، تحت تأثیر انواع عوامل شناختی، روانشناختی، بافتی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی قرار میگیرد. جهت درک نقش این عوامل در PLC، مطالعه حاضر به دنبال بررسی و یافتن ارتباط بسندگی زبانی، یادگیری خودتنظیم در گوش دادن (SRLL) و تمایل به برقراری ارتباط ...
بیشتر
درک شنیداری منظورشناسی زبان(PLC) به عنوان یک فرایند پیچیده، تحت تأثیر انواع عوامل شناختی، روانشناختی، بافتی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی قرار میگیرد. جهت درک نقش این عوامل در PLC، مطالعه حاضر به دنبال بررسی و یافتن ارتباط بسندگی زبانی، یادگیری خودتنظیم در گوش دادن (SRLL) و تمایل به برقراری ارتباط (WTC) درPLC است. برای این منظور، گروهی متشکل از 269 زبانآموز EFL ایرانی سطح متوسط به بالا و پیشرفته (153 مرد و 116 زن) با پاسخ دادن به 40 آیتم چند گزینهای درک کاربردی زبان (MDCT) و همچنین پرسشنامههای معتبر و قابل اعتماد از SRLL و WTC در این مطالعه شرکت کردند. نتایج تجزیه و تحلیل همبستگی نشان داد که PLC به طور معنیدار و مثبتی با سطح بسندگی زبان، SRLL و WTC ارتباط دارد. علاوه بر یافتههای مربوط، مدل تجزیه و تحلیل نیز ترسیم شد. بر اساس نتایج بدست آمده، توانش زبانی، SRLL و WTC پیش بینی کنندههای مثبت قابل توجهی برای PLC بودند. بر اساس نتایح این پژوهش مفاهیم آموزشی مربوط با هدف افزایش علمی و عملی بحث به ذینفعان کلیدی آموزشی ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
دکتر شیوا عزیزپور؛ دکتر جواد غلامی
چکیده
اگرچه نظارت بر معلمان زبان بخش جدایی ناپذیری از تجربیات حرفه ای معلمان ایرانی آموزشی زبان انگلیسی است، مطالعه کافی در زمینه نظارت بر معلمان و در ارتباط با بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان ایرانی آموزش زبان انجام نشده است. هدف این تحقیق، بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی ...
بیشتر
اگرچه نظارت بر معلمان زبان بخش جدایی ناپذیری از تجربیات حرفه ای معلمان ایرانی آموزشی زبان انگلیسی است، مطالعه کافی در زمینه نظارت بر معلمان و در ارتباط با بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان ایرانی آموزش زبان انجام نشده است. هدف این تحقیق، بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی در مورد نظارت بر معلمان در موسسات ایرانی آموزش زبان انگلیسی است. از این رو، محققان 218 معلم ایرانی آموزش زبان انگلیسی را انتخاب کردند که دارای سابقه ی تدریس در آموزشگاه هایی باشند که ناظر کیفی دارد. سپس، شرکت کنندگان پرسشنامه ای (مرادی، سپهری فر، و خدیو، 2014) را با هدف اعلام دیدگاه ها، احساسات، و تجربیات خود نسبت به نظارت بر معلمان تکمیل نمودند. این پرسشنامه شامل پنج بخش است از جمله: ارزیابی معلمان از نظارت، دیدگاه های آنها در مورد نحوه نظارت بر معلمان، نقش نظارت بر رشد آنها، و فرآیندهایی که قبل، حین، و پس از نظارت صورت میگیرد. بر اساس نتایج این تحقیق، تعداد زیادی از شرکت کنندگان اظهار داشتند که نظارت بر معلمان برای آنان مفید، و برای معلمان تازه کار ضروری است. اما از سوی دیگر، بیشتر معلمان دیدگاه منفی نسبت به نظارت داشتند. آنها مدعی بودند که بازخورد ناطران کیفی، آنان را مضطرب ساخته، تحت فشار قرار داده، و اعتماد به نفس و انگیزه آنها را از بین میبرد. بر اساس دیدگاه معلمان، بازخورد ناظران کیفی آنها رضایت بخش نبوده و بیشتر جنبه ی رفع تکلیف در اجرای قوانین آموزشگاه و کاغذ بازی های اداری را داشته است. معلمان به لزوم ایجاد معیارهای شفاف و مشخص در راستای بهبود فعالیت های نظارتی ناظران کیفی اشاره کردند و افزودند ناظران کیفی باید به مشاهده ی غیر منتظره و بدون هماهنگی کلاس های آنان خاتمه دهند.
مقاله پژوهشی
دکتر مینو عالمی؛ دکتر مجتبی محمدی؛ دکتر حسام الدین قنبر؛ محدثه اصغری؛ دکتر عاطفه رضانژاد؛ ژیلا توتونچیان
چکیده
یادگیری مبتنی بر حل مسئله یکی از روشهای آموزشی است که مزایای زیادی داشته و می تواند خلا یادگیری سنتی را پر کند. در واقع روشی است که در آن زبان آموزان به جای اینکه مدرس اطلاعات در اختیارشان بگذارد یادگیری را با مطرح کردن یک مسئله شروع می کنند. مطالعه حاضر به بررسی عوامل مهم این روش از نقطه نظر زبان آموزان ...
بیشتر
یادگیری مبتنی بر حل مسئله یکی از روشهای آموزشی است که مزایای زیادی داشته و می تواند خلا یادگیری سنتی را پر کند. در واقع روشی است که در آن زبان آموزان به جای اینکه مدرس اطلاعات در اختیارشان بگذارد یادگیری را با مطرح کردن یک مسئله شروع می کنند. مطالعه حاضر به بررسی عوامل مهم این روش از نقطه نظر زبان آموزان ایرانی پرداخته است. همینطور نگرش آنها را نسبت به عناصر مختلف این روش سنجیده است. اطلاعات از 379 دانشجوی دانشگاه که شامل 196 پسر و 183 دختر بود و از رشته های مهندسی و علوم پایه و علوم انسانی و هنر بودند جمع آوری شد و نتیجه پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 0.73 گزارش شد. نتایج تجزیه و تحلیل فاکتورهای اکتشافی 4 فاکتور یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری مشارکتی، استفاده از فناوری در یادگیری، و یادگیری خودمختار را نشان داد. به علاوه نتایج آمار توصیفی حاکی از آن بود که زبان آموزان دانشگاهی ایرانی نگرش مثبتی نسبت به روش یادگیری زبان مبتنی بر حل مسله دارند و معتقدند به یادگیری زبانشان کمک می کند.
مقاله پژوهشی
نادیا محمودی؛ دکتر ناصر غفوری؛ دکتر سیدرضا به آفرین
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین دیدگاه جهانی و تمایل به برقراری ارتباط دانشجویان مرد زبان انگلیسی در دو سطح توانایی زبانی انگلیسی ضعیف و قوی میپردازد. تحقیق بر روی یکصد و شش دانشجوی زبان از دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور تبریز و سراب انجام گردید. دانشجویان بر اساس نمرات یک آزمون مهارت زبان انگلیسی ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین دیدگاه جهانی و تمایل به برقراری ارتباط دانشجویان مرد زبان انگلیسی در دو سطح توانایی زبانی انگلیسی ضعیف و قوی میپردازد. تحقیق بر روی یکصد و شش دانشجوی زبان از دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور تبریز و سراب انجام گردید. دانشجویان بر اساس نمرات یک آزمون مهارت زبان انگلیسی استاندارد بنام پی آی تی به دو گروه ضعیف و قوی تقسیم بندی شدند و داده ها توسط دو پرسشنامه برگرفته از مک کروسکی ( 1992) و یاشیما (2002) جمع آوری و توسط روش آماری همبستگی پیرسون و روش تی گروه های مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان دادند که ارتباط مثبت معنی داری بین دیدگاه جهانی و تمایل به برقراری ارتباط بین دانشجویان انگلیسی قوی وجود داشت و این ارتباط در میان دانشجویان ضعیف معنی دار نبود. همچنین نتایج نشان دادند که تفاوت معنی داری بین دانشجویان قوی و ضعیف هم از لحاظ دیدگاه جهانی و هم تمایل به ارتباط وجود داشت. یافته های تحقیق حاضر توانستند پیام های آموزشی مهمی برای معلمین و مولفین کتب درسی ارایه دهند.
مقاله پژوهشی
دکتر علی روحانی؛ محسن حسینی
چکیده
فرهنگ به عنوان بخشی از آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته میشود. علاوهبراین، کتابهای آموزش زبان انگلیسی از منابع اصلی آموزش و یادگیری بینفرهنگی در بیشتر محیطهای یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی هستند. بنابراین، ارائه محتوای فرهنگی و توسعه جنبههای بینفرهنگی ...
بیشتر
فرهنگ به عنوان بخشی از آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته میشود. علاوهبراین، کتابهای آموزش زبان انگلیسی از منابع اصلی آموزش و یادگیری بینفرهنگی در بیشتر محیطهای یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی هستند. بنابراین، ارائه محتوای فرهنگی و توسعه جنبههای بینفرهنگی موضوعات مهمی در کتابهای آموزش زبان انگلیسی، به خصوص در آموزش زبان خارجی هستند. پژوهش حاضر، نمود فرهنگ را در کتابهای ویژن بررسی مینماید که به تازگی منتشر شده و در دبیرستانهای ایران تدریس میگردد. همچنین، این مساله که چگونه محتوای چندنمایی این کتابهای بومی بافت لازم را برای توسعه جنبه های بین فرهنگی فراهم کند، بررسی میشود. از طبقه بندی انطباقیافته کورتازی و جین (1999) در رابطه با انواع فرهنگها (مبدا، هدف، بین المللی، و مشترک جهانی) برای تحلیل محتوا استفاده شد تا مشخص شود کدام فرهنگ در این کتابها انعکاس یافته است. همچنین، از مدل تحلیلی نشانهشناسی کیس و ونینگر (2013) برای بررسی رابطه بین عکس-متن استفاده شد تا بررسی شود که چگونه محتوای چندنمایی به محتوای فرهنگی این کتابها کمک کند. تحلیل محتوای این کتابها نشان داد که فرهنگ مبدا و فرهنگ مشترک جهانی بیشترین نمود را داشته اند و به فرهنگهای هدف و بین المللی توجه کمتری شده است. همچنین، منابع چندنمایی میتواند زمینه لازم را برای تعمق فرهنگی و انتقادی فراهم کند، اگرچه فقط به فرهنگ مبدا و مشترک جهانی در این کتابها محدود شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تهیه کنندگان مواد درسی آموزش زبان انگلیسی در ایران بایست مواد درسی بیشتر و مناسب و تصاویر جذاب فرهنگی را که در ارتباط با فرهنگهای گوناگون میباشد در کتابهای آموزشی زبان بومی استفاده نمایند، تا تعمق فرهنگی و در نتیجه توانش بینفرهنگی زبان آموزان انگلیسی در ایران را ارتقا بخشند.
مقاله پژوهشی
بیتا مرادی؛ دکتر زری سعیدی
چکیده
بررسی مکالمات از دیرباز مورد توجه محققین بوده است. با اینحال، مکالمات بین نسلی که توسط خانمها ار گروه های سنی مختلف شکل گرفته تا به حال از منظر نوبت گیری و قطع مکالمات بررسی نشده است. به همین منظور، مکالمات فارسی روزمره خانمها در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نوبتها از مدل ساکس و برای قطع ...
بیشتر
بررسی مکالمات از دیرباز مورد توجه محققین بوده است. با اینحال، مکالمات بین نسلی که توسط خانمها ار گروه های سنی مختلف شکل گرفته تا به حال از منظر نوبت گیری و قطع مکالمات بررسی نشده است. به همین منظور، مکالمات فارسی روزمره خانمها در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نوبتها از مدل ساکس و برای قطع مکالمات از مدل وست و زیمرمن استفاده شد. مدل ساکس از دو نوع متد برای گرفتن و یا دادن نوبت استفاده می کند. مدل وست و زیمرمن قطع مکالمه در حداقل دو بخش پایانی جمله را قطع مکالمه واقعی میداند. آنالیز مکالمات نشان داد که خانمها 1302 بار از تکنیک نوبت گیری و 302 بار از قطع مکالمات استفاده کردند. در نتیجه مشخص شد خانمهای بزرگسال بیشترین درصد تکنیکهای نوبت گیری را استفاده کردند و بیشترین قطع مکالمات را شکل دادند. تفاوتهای بین گروهی از عوامل اجتماعی روانشناسی فرهنگی و قدرت نشأت گرفته بوده است.
مقاله پژوهشی
دکتر امین کریم نیا؛ سید محمد حسینی فرد
چکیده
آثار شعری به طور معمول با عناصری خاص (مانند نمادها، تصاویر، مفاهیم) مشخص می شوند که به تفسیر و موضوعات چنین آثاری کمک می کند. یکی از امور چالش برانگیز در ترجمه شعر این است که چنین عناصری را در زبان و فرهنگ دیگر بازنمایی کند. آثار شاعرانه ای که اغلب ترجمه می شوند، مبنای محکمی را برای تجزیه و تحلیل نحوه ...
بیشتر
آثار شعری به طور معمول با عناصری خاص (مانند نمادها، تصاویر، مفاهیم) مشخص می شوند که به تفسیر و موضوعات چنین آثاری کمک می کند. یکی از امور چالش برانگیز در ترجمه شعر این است که چنین عناصری را در زبان و فرهنگ دیگر بازنمایی کند. آثار شاعرانه ای که اغلب ترجمه می شوند، مبنای محکمی را برای تجزیه و تحلیل نحوه ی نمایش یک خوانش متعارف در ترجمه فراهم می کنند. این تحقیق ترجمه های انگلیسی مقدمه ی مولانا در مثنوی را بررسی می کند تا دریابد که چگونه "عرفانی" بودن اثر در ترجمه های انگلیسی نشان داده شده است. این مطالعه از مدل هرمنوتیکی ترجمه شعر ارایه شده توسط خرمندار و کریم نیا استفاده می کند که با دو زیر مولفه یعنی میزان پیچیدگی فرهنگی-زبانی و میزان پیچیدگی هرمنوتیکی به کار برده می شود. برای شناسایی عناصر، کلمات کلیدی متن مبدا مورد بررسی قرار می گیرد و سعی می شود چگونگی تبدیل آنها به انگلیسی در پرتو اجزای فرعی تحلیلی مدل مشخص شود. پس از تجزیه و تحلیل، انتخاب ها مقایسه می گردند و پیشنهاد می شود که کدام یک می تواند به صورت موضوعی خوانش عرفانی متن اصلی را ارایه کند.
مقاله پژوهشی
فرشته حدیثی؛ فیروزه عامری
چکیده
در این مقاله به مقوله ی جنسیت، تعریف متفاوت و متناقض آن ها در طول تاریخ، عملکرد مضاعف و روابط آنها به عنوان وسیله ای جهت تحلیل موضوعات عمقی تر پرداخته شده است. در این مقاله به مباحث بین منتقدان در حیطه ی زبان و تعاریف و تفاوت های پایه های هویت فردی از طریق بررسی تئوری های منتقدان و آزمایشات علمی در این ...
بیشتر
در این مقاله به مقوله ی جنسیت، تعریف متفاوت و متناقض آن ها در طول تاریخ، عملکرد مضاعف و روابط آنها به عنوان وسیله ای جهت تحلیل موضوعات عمقی تر پرداخته شده است. در این مقاله به مباحث بین منتقدان در حیطه ی زبان و تعاریف و تفاوت های پایه های هویت فردی از طریق بررسی تئوری های منتقدان و آزمایشات علمی در این حیطه و نگاه به جنسیت های غیر معمول؛ بخصوص جنسیت خنثی پرداخته شده است. تمامی این نظریه ها در طول تاریخ با ادبیات ادغام و به شکل آثار ادبی درآمده اند، که در گذر زمان شفاف تر و روانشناسانه تر شده و در سال های اخیر به سرعت از طریق روش هایی در اختیار افراد قرار می گیرند. در این مقاله از تئوری های میشل فوکو و جودیت باتلر در خصوص قدرت و پرفورمتیویته جنسیت برای جامع سازی این مطالعه و با هدف دریافت ارتباط بین نبود جنسیت، تبعیض و قدرت بود سنجیده شده است که به اولیت قدرت در تمامی جوامع و درک شخصی خوانندگان ختم می شود. بررسی احتمال وقوع جهان آیده آل عاری از مرد و زن در مقایسه با آثار ادبی، به درک بهتر اقدامات عملی در راستای حذف درونی جنسیت که از طریق حذف استعاری آن در ذهن خوانندگان و آیندگان میسر میگردد.
مقاله پژوهشی
المیرا بذرگرزاده؛ دکتر ناصر دشت پیما؛ دکتر مقصود اسمعیلی کردلر
چکیده
همواره مناظرات جدلی در خصوص شکاف های موجود بین انسان و طبیعت وجود داشته است که اکثر آنها در عصر کنونی چند پارگی و عدم قطعیت، مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه ما انسان های عصر فرامدرن به دسترسی به ابزار بهتر زندگی بواسطه ی پیشرفت تکنولوژی مفتخریم، اما بعضی مواقع نتوانسته ایم زندگی متوازنی را در این ...
بیشتر
همواره مناظرات جدلی در خصوص شکاف های موجود بین انسان و طبیعت وجود داشته است که اکثر آنها در عصر کنونی چند پارگی و عدم قطعیت، مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه ما انسان های عصر فرامدرن به دسترسی به ابزار بهتر زندگی بواسطه ی پیشرفت تکنولوژی مفتخریم، اما بعضی مواقع نتوانسته ایم زندگی متوازنی را در این سیاره ی وسیع داشته باشیم. با این وجود حمایت نظریه ی فرامدرن از مرکز زدایی از یک سو در مطالعات ادبی و از سوی دیگر در مطالعات مرتبط با طبیعت به یاریمان شتافته است. به همین منظور، تحقیق کنونی بر آنست که به واکاوی اشعار برگزیده از مجموعه ی «خرس ترورو و دیگر اشعار ماجراجویی» مری اولیور به منظور نشان دادن نقش مهم زبان شاعرانه در ایجاد گونه ای همزیستی زیست محیطی که حاصل شکل گیری یک پیوند درونی بین انسان سخنران و طبیعت غیر انسانی فاقد قدرت سخن می باشد، بپردازد.
مرور کتاب
دکتر فؤاد بهزادپور
چکیده های فارسی
دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 275-286