سرمقاله
چکیده
در این سرمقاله، ماهیت میان رشته ای علوم علی الخصوص آموزش زبان انگلیسی مورد تاکید قرارگرفته است. پیچیدگی های علم آموزش زبان ایجاب می نماید که فراتر از قالب های تثبیت شده یک رشته با نگاهی میان رشته ای و فرارشته ای تمامی عوامل و جزئیات دخیل در فراگیری و آموزش زبان با در نظر گرفتن کلیۀ مختصات فرهنگی و اجتماعی جامعۀ هدف مورد مطالعه موشکافانه ...
بیشتر
در این سرمقاله، ماهیت میان رشته ای علوم علی الخصوص آموزش زبان انگلیسی مورد تاکید قرارگرفته است. پیچیدگی های علم آموزش زبان ایجاب می نماید که فراتر از قالب های تثبیت شده یک رشته با نگاهی میان رشته ای و فرارشته ای تمامی عوامل و جزئیات دخیل در فراگیری و آموزش زبان با در نظر گرفتن کلیۀ مختصات فرهنگی و اجتماعی جامعۀ هدف مورد مطالعه موشکافانه قرار گیرد.
مصاحبه
پروفسور مسعود رحیم پور؛ دکتر داود امینی
چکیده
مصاحبه اختصاصی مجله زبان شناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها با پروفسور مسعود رحیم پور استاد بازنشسته زبانشناسی کاربردی و آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تبریز و استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا
بیشتر
مصاحبه اختصاصی مجله زبان شناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها با پروفسور مسعود رحیم پور استاد بازنشسته زبانشناسی کاربردی و آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تبریز و استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا
مقاله پژوهشی
انسیه نیک نهاد؛ دکتر زهره محمدی زنوزق
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مقایسه تاثیر روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان بر درک مطلب شنیداری بوده است. بدین منظور 40 زبان آموز دختر با دانش زبانی متوسط که بین 15 تا 17 سال سن داشته و در آموزشگاه زبان انگلیسی در کرج تحصیل می کردند انتخاب شدند. بدین منظور، در ابتدای تحقیق از یک ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مقایسه تاثیر روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان بر درک مطلب شنیداری بوده است. بدین منظور 40 زبان آموز دختر با دانش زبانی متوسط که بین 15 تا 17 سال سن داشته و در آموزشگاه زبان انگلیسی در کرج تحصیل می کردند انتخاب شدند. بدین منظور، در ابتدای تحقیق از یک آزمون تعیین سطح استفاده شد و پس از انتخابشرکت کنندگان در تحقیق، آن ها به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و گروه دیگر تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان. در هر دو گروه یک پیش آزمون و یک پس آزمون درک مطلب شنیداری و خواندن از شرکت کنندگان گرفته شد تا بتوان میزان پیشرفت زبان آموزان را سنجید. در انتها برای بررسی عملکرد دو گروه و پاسخ به سوالات تحقیق، از تحلیل واریانس دوسویهی سنجش مکرر و همچنین تحلیل واریانس چندسویه ی سنجش مکرر استفاده شد. مهمترین یافته ی این تحقیق این است که دو نوع روش تدریس تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد زبان آموزان در مهارت های شنیداری و خواندن داشتند. لازم به ذکر است که میزان تفاوت تاثیری که دو تدریس بر عملکرد زبان آموزان داشتند قابل ملاحظه بود، یعنی تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان تاثیر بیشتری بر عملکرد دانش آموزان داشت.
مقاله پژوهشی
دکتر خدیجه کریمی علویجه؛ عاطفه عبداللهی
چکیده
پژوهش حاضر واکاوی قومنگارانه اینترنتی است که در فضای پیامرسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه بهکاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانشآموزان و معلمان، ...
بیشتر
پژوهش حاضر واکاوی قومنگارانه اینترنتی است که در فضای پیامرسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه بهکاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانشآموزان و معلمان، مجموعا با 2735 عضو، به مدت یک سال، مورد مشاهده دقیق قرار گرفتند. برای تامین چندسونگری، یادداشتبرداری زمینهای، یادداشتهای کوتاه شخصی، و مصاحبههای شبه ساختارمند با اعضای این گروهها انجام شد. دادههای حاصله بهصورت 9000 صفحه متن شامل گفتگوهای مبادلهشده در گروهها، یادداشتها، و مصاحبهها بهوسیله روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده و بر مبنای مدل شهروندی دیجیتال ریبل (2011) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. مقولههای استخراجی حاکی از آن بودند که علیرغم اهمیت چشمگیر مفهوم شهروندی دیجیتال در دنیای آمیخته با فناوری کنونی و استفاده فراوان فراگیران و معلمان زبان انگلیسی از فناوریهایی نظیر پیامرسانها، گروههای مورد بررسی فاقد مهارتهای لازم جهت حضور مناسب و موثر در محیطهای دیجیتال، و در نتیجه در معرض خطرات و آسیبهای ناشی از آن هستند. پژوهش حاضر، متضمن نکات متعددی برای فراگیران و معلمان زبان انگلیسی، سیاستگزاران و متخصصین برنامهریزی آموزشی است که مهمترین آنها، ضرورت آموزش شهروندی دیجیتال در واحدهای آموزشی مدارس، موسسات آزاد زبان، واحدهای آموزش زبان به کمک فناوری، و دورههای تربیت معلم زبان انگلیسی است.
مقاله پژوهشی
دکتر علی مالمیر؛ پریسا مظلوم
چکیده
بیشتر زبانآموزان زبان خارجه از ناکارآمدیهای بسیاری در درک منظورشناختی خود که هم ناشی از آموزش صریح کمتر و نیز نتیجه خ پیچیدگیها و چند وجهیبودن فرایند درک منظورشناختی است، رنج می برند. بنابراین مطالعه حاضر حاصل تلاش کردهاست که تاثیر آموزش صریح به کمک دو نوع ارزشیابی پویا را بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان دوم بسنجد. ...
بیشتر
بیشتر زبانآموزان زبان خارجه از ناکارآمدیهای بسیاری در درک منظورشناختی خود که هم ناشی از آموزش صریح کمتر و نیز نتیجه خ پیچیدگیها و چند وجهیبودن فرایند درک منظورشناختی است، رنج می برند. بنابراین مطالعه حاضر حاصل تلاش کردهاست که تاثیر آموزش صریح به کمک دو نوع ارزشیابی پویا را بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان دوم بسنجد. یک گروه ۵۲ نفره از زبانآموزان دختر سطح متوسطهپیشرفته زبان انگلیسی که بر اساس روش دردسترسبودن انتخاب و سپس به صورت تصادفی به سه گروه ارزشیابی پویایی گروهی، ارزشیابی پویایی رایانه-محور، و گروه گواه غیر ارزشیابی پویا تقسیم شده-بودند، در این مطالعه شرکتکردند. آزمون شنیداری درک منظورشناختی شامل ۲۲ سوال در برگیرنده کنشهایکلامی تقاضا، معذرتخواهی، ردتقاضا، و سلام و احوالپرسی که توسط معلم طراحی و اعتبارسنجی شده بود، به عنوان پیشآزمون و پسآزمون در این مطالعه مورد استفاده قرارگرفت و سپس آموزشهای سهگاهه بر اساس روشهای مطرحشده در این مطالعه به مدت 14 جلسه ارائهشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشانداد که هر دو گروه ارزشیابی پویا توانستند دقت درک منظورشناختی را به طور معناداری بهتر از آموزش سنتی غیر ارزشیابی پویا ارتقا دهند. گروه ارزشیابی پویای رایانه-محور عملکرد معنادار قویتری از گروه ارزشیابی پویایی گروهی داشت. اما فقط ارزشیابی پویای رایانه-محور توانست سرعت درک منظورشناختی زبانآموزان را به طور معناداری نسبت به دو گروه دیگر کاهش دهد. طبق نتایج این مطالعه، استفاده از ارزشیابی پویای رایانهمحور توسط میتواند دقت و سرعت درک منظورشناختی زبانآموزان را ارتقاء دهد.
مقاله پژوهشی
دکتر رجب اسفندیاری
چکیده
در آزمونهای مصححمحور، نمراتی که به عملکرد کتبی و یا شفاهی زبانآموزان داده میشود لزوما منعکس کننده توانایی زبانی آنها نیست بخاطر اینکه عوامل دیگری می تواند نتایج نهایی توانایی زبانآموزان را تحت تأثیر قرار بدهد. سلیقهای عمل کردن مصححها و مقیاسهای نمره دهی از عوامل تأثیر گذار بر توانایی زبانآموزان است. هدف از ...
بیشتر
در آزمونهای مصححمحور، نمراتی که به عملکرد کتبی و یا شفاهی زبانآموزان داده میشود لزوما منعکس کننده توانایی زبانی آنها نیست بخاطر اینکه عوامل دیگری می تواند نتایج نهایی توانایی زبانآموزان را تحت تأثیر قرار بدهد. سلیقهای عمل کردن مصححها و مقیاسهای نمره دهی از عوامل تأثیر گذار بر توانایی زبانآموزان است. هدف از مطالعه حاضر نیز بررسی این عوامل در در نمراتی است که به مقالات آنها داده میشود. بههمین منظور، از 150 مصصح ایرانی خواسته شد تا ده مقالهای را که دانشجویان در درس «مقالهنویسی» در مقطع کارشناسی نوشته بودند با استفاده از مقیاسهای نمرهدهی و معیارهای ارزشیابی مورد بررسی قرار بدهند. دادهها با استفاده از نرم افزار فاستس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مصححان درجات مختلفی از سختگیری را در هنگام نمرهدهی اعمال میکردند. نتایج مطالعه همچنین حاکی از این بود که مصححان نسبت به مقیاس اندازهگیری کلینگر سوگیری نشان دادند. کاربردهای آموزشی نتایج مطالعه در جهت کاهش سوگیری مصححان نسبت به مقیاسهای نمرهدهی و معیارهای ارزشیابی جهت بهبود نمرات مورد بررسی قرار میگیرد.
مقاله پژوهشی
دکتر فرزاد رستمی؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر داود امینی
چکیده
تحقیقات مختلفی در مورد نحوه (باز)ساخت هویت معلمان انجام شده است. با این حال، مطالعه ای که بهبود هویت را از طریق تغییر در آموزش نوع زبان بررسی می کند، انجام نشده است. بنابراین، مطالعه کیفی حاضر به منظور بررسی توسعه هویت حرفه ای معلمان ایرانی که بیش از شش سال قبل از ورود به حرفه تدریس زبان انگلیسی، به زبانهای عربی یا فارسی تدریس کرده بودند، ...
بیشتر
تحقیقات مختلفی در مورد نحوه (باز)ساخت هویت معلمان انجام شده است. با این حال، مطالعه ای که بهبود هویت را از طریق تغییر در آموزش نوع زبان بررسی می کند، انجام نشده است. بنابراین، مطالعه کیفی حاضر به منظور بررسی توسعه هویت حرفه ای معلمان ایرانی که بیش از شش سال قبل از ورود به حرفه تدریس زبان انگلیسی، به زبانهای عربی یا فارسی تدریس کرده بودند، پرداخت. یازده معلم ایرانی که در حال حاضر مشغول تدریس هستند از طریق نمونه گیری هدفمند در این مطالعه شرکت کردند. به منظور جمع آوری داده ها، از مصاحبه های عمیق، روایت های معلمان و مصاحبه های گروه متمرکز استفاده شده است. تجزیه و تحلیل ثماتیک داده ها که از طریق نظریه هویتی بورک و استس (2009) انجام شد، سه تم اصلی را نشان داد: تغییر هویت، توسعه هویت، و هویت زایا. نتایج نشان می دهد که یادگیری حرفه ای معلمان نیاز به بازسازی ادراک آنها از هویت دارد و ساخت هویت جدید به نوبه خود منجر به پیشرفت حرفه ای معلمان و یادگیری سازنده آنها خواهد شد. مطالعه حاضر به دانش موجود در مورد هویت حرفه ای معلمان کمک می کند از این رو که تغییر در زبانهایی که معلمان تدریس می کنند منجر به بازسازی سودمندانه هویت حرفه ای آنها می شود و در نتیجه فرصت های بیشتری جهت پیشرفت حرفه ای فراهم میشود. این نتایج برای سیاست گذارن آموزشی، مربی معلمان و معلمان زبان مفید خواهد بود.
مقاله پژوهشی
دکتر مصطفی شهیدی تبار؛ دکتر حسین پورقاسمیان
چکیده
< p >مطالعه حاضر به کنکاش استعاره های مفهومی آیریلیق (جدایی) در اشعار ترکی آذربایجانی با هدف کشف رابطه میان عبارات استعاری، فرهنگ، محیط زیست و موضوع بدنمندی می پردازد. پیکره مورد بررسی در این مطالعه اشعار ترکی شهریار و نیز ۷ شاعر دیگر آذربایجان است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آیریلیق از طریق ۱۱ استعاره در اشعار ترکی بیان می شود: ...
بیشتر
< p >مطالعه حاضر به کنکاش استعاره های مفهومی آیریلیق (جدایی) در اشعار ترکی آذربایجانی با هدف کشف رابطه میان عبارات استعاری، فرهنگ، محیط زیست و موضوع بدنمندی می پردازد. پیکره مورد بررسی در این مطالعه اشعار ترکی شهریار و نیز ۷ شاعر دیگر آذربایجان است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آیریلیق از طریق ۱۱ استعاره در اشعار ترکی بیان می شود: ۱. آیریلیق انسان/جاندار است، ۲. آیریلیق درد است،۳. آیریلیق نیروی طبیعی است،۴. آیریلیق آتش است،۵. آیریلیق شی/ابزار است،۶. آیریلیق پاییز است،۷. آیریلیق ظلم است،۸. آیریلیق مرگ است،۹. آیریلیق مسافرت است،۱۰. آیریلیق مکان/ظرف است، و۱۱. آیریلیق قیامت است. همچنین، این مطالعه نشان می دهد که در بیشتر استعاره ها، طرحواره های فرهنگی-زیستی قابل مشاهد است. به عبارت دیگر، استعاره های مورد بررسی در این تحقیق متاثر از فرهنگ و محیط زیست شاعر است. همچنین این مطالعه نشان می دهد که استعاره های مفهومی نتیجه تجربیات بدنمند می باشد؛ همانند استعاره های مربوط به آیریلیق انسان/جاندار است.
مقاله پژوهشی
دکتر مهدی آذری سامانی
چکیده
این مقاله، رمان «وی» (1961) نوشته توماس پینچن را از دو دیدگاه متضاد علمی مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گیری میکند که پینچن سعی دارد با بکار گیری فرمولهای پیچیده علمی در سطح معنایی زبان به دنیای به ظاهر بی معنا هدف و معنایی نو ببخشد. رمان «وی»توسط بسیاری منتقدین به عنوان یک متافیکشن تاریخ نگارانه شناخته میشود که حول محور ایجاد ...
بیشتر
این مقاله، رمان «وی» (1961) نوشته توماس پینچن را از دو دیدگاه متضاد علمی مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گیری میکند که پینچن سعی دارد با بکار گیری فرمولهای پیچیده علمی در سطح معنایی زبان به دنیای به ظاهر بی معنا هدف و معنایی نو ببخشد. رمان «وی»توسط بسیاری منتقدین به عنوان یک متافیکشن تاریخ نگارانه شناخته میشود که حول محور ایجاد یک خوانش جدید از استعمار ابتدای قرن 20 اروپا میگردد که تحت تاثیر روش داستانویسی پسامدرنیستی توماس پینچن به این دوران خاص تاریخی رنگ و بوی عدم قطعیت در بیان واقعیات و مسائل میبخشد. این مقاله اثبات میکند که گرچه پینچن با استفاده از تکنیکهای رمان نویسی پسامدرن شهرآشوبی عدم قطعیت و فرار از معنا را ایجاد میکند، در پس زمینه، نقشه مخفی رسیدن به معنا را نگه داشته. این نقشه مستتر، خواننده را به سمت نوعی قطعیت در ورای آشوب متن سوق میدهد. برای این منظور رویکرد اصلی این مقاله بر روی نظریه اطلاعات کلود شانون استوار گشته است.
مقاله پژوهشی
ساناز ساعی دیباور؛ سارا ساعی دیباور
چکیده
این مقاله به بررسی نقش دوگانه کافه در تهییج، شکوفایی، و سرکوبیعشق ممنوعه در ملأ عام، در رمان «مدراتو کانتابیله» مارگاریت دوراس (1958)، می پردازد. به منظور تحلیل این اثر، دوراس و بررسی قوانین و کدهای اجتماعی تحمیل شده به افراد و نحوه اداره جامعه به واسطه آن ها، از نظریه میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، درباب شیوه کنترل از طریق(ساختار) ...
بیشتر
این مقاله به بررسی نقش دوگانه کافه در تهییج، شکوفایی، و سرکوبیعشق ممنوعه در ملأ عام، در رمان «مدراتو کانتابیله» مارگاریت دوراس (1958)، می پردازد. به منظور تحلیل این اثر، دوراس و بررسی قوانین و کدهای اجتماعی تحمیل شده به افراد و نحوه اداره جامعه به واسطه آن ها، از نظریه میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، درباب شیوه کنترل از طریق(ساختار) سراسربین (Panopticon)بهره جستیم. مقصود از این تحلیل، تاکید بر این نکته است که شیوه ی نوشتاری دوراس همواره نگاه خیره اجتماعی صامتولی تاثیرگذار را در هر ملاقات ممنوعه بین دو شخصیت اول داستان به تصویر می کشد. بدین سان، رمان دوراس،علیرغم کم گویی ظاهری اش، حضور فراگیر و فعال قوانین بورژوایی را نشان می دهدکه در تار و پود جامعه بورژوازی تنیده شده اند. عملکرد موفق این قوانین تحمیلی، که بر اساس گفتمان حقیقت و قدرت در جامعه شکل گرفته اند، از طریق ابزار تفتیش موجود در فضاهای عمومی نظیر کافه (که نقش دوگانه اش به آن اجازه می دهد از یک سو عشق و طلب ممنوعه را رشد دهد و از سوی دیگر شعله هایش را خاموش کند)سرکوبی عشق ممنوعه را تضمین می نماید.
مقاله پژوهشی
دکتر سعید رحیمی پور؛ دکتر محمدرضا خدادوست
چکیده
آثار ادبی بسته به منظر خواننده متفاوت مورد بحث قرار گرفته اند. این تحقیق تلاش کرده است تا تقسیر رمان «کشتن پرنده مقدس» را پیش رو گذارد.در ابتدا، 30 دانشجوی رشته زبان انگلیسی بر اساس روش نمونه گیری گروهی ساده انتخاب شدند که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند. سپس متن پی دی اف داستان در در اختیار آنها قرار گرفت و بعد از چند هفته ...
بیشتر
آثار ادبی بسته به منظر خواننده متفاوت مورد بحث قرار گرفته اند. این تحقیق تلاش کرده است تا تقسیر رمان «کشتن پرنده مقدس» را پیش رو گذارد.در ابتدا، 30 دانشجوی رشته زبان انگلیسی بر اساس روش نمونه گیری گروهی ساده انتخاب شدند که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند. سپس متن پی دی اف داستان در در اختیار آنها قرار گرفت و بعد از چند هفته مطالعه به فواصل معین فیلم رمان برای دانشجویان پخش شد. بعد از آن با استفاده از روش نقد خواننده محور از دانشجویان خواسته شد تا نظرات، برداشتها، چشم اندازهای اینکه آنها چه کسی هستند، کدام یک و چه چیزی مصداق پرنده مقدس هستند مورد بارش فکری قرار گرفتند.تحلیل محتوایی کمی و کیفی نوشته های آنها تفسیرهای جذابی را پیش رو گذاشت که چه چیزهایی سمبل پرنده مقدس بودند. بخش پایانی مقاله بافته ها و پیامدها را مورد بحث قرار می دهد.
مقاله پژوهشی
امین خانبازیان؛ دکتر حسین صبوری
چکیده
به عنوان یکی از آثار مهم نوشته شده در اواخر قرن بیستم، «قصر ماه»، با تمرکز بر مسئله هویت و چگونگی شکل گیری آن، و هم چنین نمایش دشواری های شخصیت اصلی در این مسیر، دنبال کننده دیگر آثار پل آستر به شمار می آید. با نگاه بر زندگی مارکو فاق به عنوان شخصیت اصلی داستان، تلاش بر این بوده است که جنبه های اگزیستانسیالیسم این رمان مورد اشاره ...
بیشتر
به عنوان یکی از آثار مهم نوشته شده در اواخر قرن بیستم، «قصر ماه»، با تمرکز بر مسئله هویت و چگونگی شکل گیری آن، و هم چنین نمایش دشواری های شخصیت اصلی در این مسیر، دنبال کننده دیگر آثار پل آستر به شمار می آید. با نگاه بر زندگی مارکو فاق به عنوان شخصیت اصلی داستان، تلاش بر این بوده است که جنبه های اگزیستانسیالیسم این رمان مورد اشاره قرار گیرد. با این حال، هدف از این مقاله، فاصله گرفتن از خوانش روانشناسی و جامعه شناسی بر پایه ایده های جیمز مارسیا است ودر اینجا تلاش بر بررسی آن از دیدگاه اگزیستانسیالیسم با استفاده از ایده های نظریه پردازانی همچون هایدگر و سارتر است. در همین راستا، نظریه معروف شکل گیری هویت که توسط مارسیا معرفی شده است همخوانی هایی با اندیشه های هایدگر و سارتر که در مورد انسان و یا دازاین، و وجود آنها در این دنیا است، دارد. در مسیر این تحقیق، هر مرحله از شکل گیری هویت شخصیت اصلی داستان از دیدگاه هایی نظیر «پرتابشدگی»، «عدم وجود»و «ایمان بد» مورد بررسی قرار گرفته است. حاصل این تلاش، ترسیم بعد های مختلف دیدگاه اگزیستانسیالیستم در این رمان بوده که کمتر مورد توجه محقیق قرار گرفته است.
مصاحبه
دکتر شیرزاد طایفی
چکیده
بسیاری از صاحبنظران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و زبان و نوشتار مردان، تفاوت وجود دارد. در این مقاله زبان زنانه و مردانه در رمان «شبهای تهران» نوشتة غزاله علیزاده و «عزاداران بیل» نوشتۀ غلامحسین ساعدی بر اساس نظریههای زبانشناسان اجتماعی از منظر دستور زبان مقایسه شده است تا میزان تأثیر جنسیت نویسنده بر زبان ...
بیشتر
بسیاری از صاحبنظران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و زبان و نوشتار مردان، تفاوت وجود دارد. در این مقاله زبان زنانه و مردانه در رمان «شبهای تهران» نوشتة غزاله علیزاده و «عزاداران بیل» نوشتۀ غلامحسین ساعدی بر اساس نظریههای زبانشناسان اجتماعی از منظر دستور زبان مقایسه شده است تا میزان تأثیر جنسیت نویسنده بر زبان داستان و میزان موفقیت نویسنده در ایجاد زبانی متناسب با جنسیت شخصیتهای همجنس و غیرهمجنس، ارزیابی شود. برای این منظور، زبان زنانه و مردانه در حیطۀ دستور زبان بر اساس متغیرهای زیر مورد بررسی قرار گرفت؛ واژگان از قبیل: دشواژهها، سوگندواژهها، رنگواژهها و جملات از قبیل: تعدیلکنندهها و تصدیقگرها. یافتهها نشان میدهد، زبان شخصیتها تحت تأثیر جنسیت نویسندگان قرار دارد و کلیشههای زبان زنانه در این آثار با بسامد بیشتری تکرار شده است. همچنین بر اساس متغیرهای فوق مشخص شد، نویسندگان از بسیاری جهات توانستهاند زبانی متناسب با جنسیت شخصیتها ایجاد کند. در پارهای موارد که تناسبی بین زبان و جنسیت، بهویژه در شخصیتهای زن دیده نمیشود، بیشتر به دلیل روحیات نویسنده و تعمد اوست که خواسته زنان را در برابر سلطهگری جامعة مردسالار حاکم فراهنجار نشان دهد.
مقاله پژوهشی
صابر خوئی اسکوئی؛ دکتر سعیده آهنگری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظهی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده میشود، در انجام فعالیتهای آکادمیک معمولا پدیدهای ناامید کننده محسوب میشود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی میگردد. با وجود این، برخی از دانشجویان ...
بیشتر
افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظهی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده میشود، در انجام فعالیتهای آکادمیک معمولا پدیدهای ناامید کننده محسوب میشود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی میگردد. با وجود این، برخی از دانشجویان معتقدند که انجام فعالیتها در آستانهی اتمام فرجه، نتایج بهتری را در بر دارد. محققان در مطالعهی حاضر با تمرکز بر زبان آموزان انگلیسی و استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی این مساله پرداختند که آیا تعلل همیشه تاثیر مخربی بر عملکرد و رفتار زبان آموزان دارد یا اینکه میتواند به عنوان راهکاری برای کسب نتایج بهتر استفاده گردد. برای انجام این کار، آنها با 43 زبان آموز در سطوح متوسط تا پیشرفته و دارای سابقهی تعلل مصاحبه کرده و با استفاده از روش مقایسهی مداوم، اطلاعات جمعآوری شده را طی سه مرحله کدگذاری (باز، انتخابی و تئوریک) تحلیل نمودند. نتایج نشانگر این بود که اگرچه اکثر مصاحبه شوندگان نتایج مخرب تعلل بر یادگیری زبان را نفی ننمودند، تعدادی از آنها به نتایج سازندهی آن در یادگیری اشاره کردند. همچنین برخی راهکارها برای تعدیل تاثیرات مخرب تعلل و حتی تبدیل آنها به نتایج سازنده از بین اطلاعات جمعآوری شده ظاهر گردید. بدین ترتیب، تحقیق حاضر به ساخت تئوری داده بنیاد «تعلل در یادگیری زبان» منجر شد. تئوری مذکور دو زمینهی نتایج و راهکارها را پوشش میدهد و میتواند افق جدیدی را در برخورد با رفتار تاخیری زبانآموزان گشایش نماید.
مرور کتاب
دکتر حسین داوری؛ دکتر سعید نورزاده
چکیده
در دهههای اخیر، در فضاهای آموزشی و پژوهشی و نیز در محافل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شاهد انتشار حجم قابلتوجهی از آثار درباره آموزش چندزبانه بودهایم. با این وجود، بررسی این موضوع نشان میدهد که توجه ناچیز به این موضوع در خصوص بافت ایران در پژوهشهای داخلی و بینالمللی سبب شده تا شرایط جامعه ایران را از دیگر جوامع متفاوت سازد. این ...
بیشتر
در دهههای اخیر، در فضاهای آموزشی و پژوهشی و نیز در محافل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شاهد انتشار حجم قابلتوجهی از آثار درباره آموزش چندزبانه بودهایم. با این وجود، بررسی این موضوع نشان میدهد که توجه ناچیز به این موضوع در خصوص بافت ایران در پژوهشهای داخلی و بینالمللی سبب شده تا شرایط جامعه ایران را از دیگر جوامع متفاوت سازد. این در حالی است که ایران با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر دربرگیرنده مردمانی با پیشینههای متنوع فرهنگی و قومی و تنوع زبانی چشمگیری (حدود 70 زبان) میباشد که در این بین حضور پویای برخی زبانهای اقلیت شاخصی چون آذری، کردی و عربی پررنگ است. با وجود این جمعیتهای زبانی، زبان فارسی به نحوی فزاینده به عنوان زبان رسمی در بسیاری از حوزهها همچون آموزش، دولت و رسانه کاربرد دارد. امیر کلان، نویسنده کتاب چه کسی از آموزش زبان مادری میهراسد؟ بر آن بوده است تا با نگاهی ویژه به حوزه آموزش، به اهمیت توجه به آموزش چندزبانه مبتنی بر زبان مادری بپردازد و در این بین از دیدگاههای پژوهشگران برجسته بینالمللی در این حوزه بهره گیرد؛ دیدگاههایی که میتواند در جامعه چندفرهنگی، چندزبانه و چندقومی ایران موضوعیت داشته باشد. این کتاب علاوه بر چهار گفتگو با چهار پژوهشگر شاخص و شناختهشده در عرصه جهانی که در چهار فصل گرد آمده، دربرگیرنده فصل نتیجهگیری به قلم کلان و نیز موخرهای به قلم زبانشناسی ایرانی-کانادایی است.
دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 267-278