صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
مقاله پژوهشی
دکتر رجب اسفندیاری؛ سحر صالح
چکیده
در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در ...
بیشتر
در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در این دو رشته ساخته شد و از طبقه بندی تامسون و تریبل (2001) و چارچوب یی (1990) برای تحلیل ارجاعات درون متنی استفاده شد. از نرم افزار انتکانک برای تحلیل 1032 ارجاع متنی استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که نویسندگان در رشته اقتصاد استفاده بیشتری از ارجاعات میکنند. نویسندگان در رشته اقتصاد بیشتر از نویسندگان رشته مهندسی صنایع از ارجاعات انتگرال استفاده می کنند. نتایج تحلیل دادهها همچنین نشان میدهد که انگلیسی زبانها بیشتر از نویسندگان ایرانی از ارجاعات استفاده میکنند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که علاوه بر پیشینه زبانی و ساختار رشتهها، محل انتشار مقالات نیز میتواند تاثیر شگرفی بر نحوه اجاعدهی متنی در مقالات داشته باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر اسمعیل علی سلیمی؛ امید استاد
چکیده
در اوضاع و شرایط کنونی، سواد انتقادی تبدیل به حوزهای شده است که بیش از هر زمان دیگری شتاب گرفته و در حکم « گوهر نامرئی» است، چرا که تقریباً بسیاری از سیستمهای آموزشی کوشیده اند آن را در برنامههای درسی خود جای دهند. به منظور بررسی این مفهوم،این پژوهش بر آن است تا معضلات احتمالی، چالشها، محدودیتها، به ویژه محدودیتهایی ...
بیشتر
در اوضاع و شرایط کنونی، سواد انتقادی تبدیل به حوزهای شده است که بیش از هر زمان دیگری شتاب گرفته و در حکم « گوهر نامرئی» است، چرا که تقریباً بسیاری از سیستمهای آموزشی کوشیده اند آن را در برنامههای درسی خود جای دهند. به منظور بررسی این مفهوم،این پژوهش بر آن است تا معضلات احتمالی، چالشها، محدودیتها، به ویژه محدودیتهایی را که معلمان زبان انگلیسی ایرانی در فرآیند اجرای سواد انتقادی در کلاسهای آنلاین خود با آن مواجه هستند بررسی کند.این پژوهش کیفی در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست، پس از بررسی ادبیات تحقیق و سنجش دقیق پرسشنامههای موجود و جمعآوری دادهها از متخصصان این حوزه، مجموعهای از پرسشهای باز، تهیه و فهرست شد. سپس، داده های کیفی جمع آوری شده از ۲۹ معلم زبان انگلیسی از طریق پرسشنامه باز و مصاحبه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. چارچوب و داده های استخراج شده، به توسعه ۲۳ پرسش برای بخش مصاحبه رهنمون شد. بر این اساس، کلاس های آنلاین کلیه معلمان برای یک ترم کامل از سوی نگارنده مشاهده شد. با در نظر گرفتن یافته ها و دیگر موارد مطرح شده، می توان چنین نتیجه گرفت که بخشی از برنامه های درسی آموزش زبان در ایران باید به سواد انتقادی اختصاص یابد. این یافتهها به طور بالقوه به متولیان امر آموزش، از جمله سیاستگذاران زبان دوم/خارجی، مربی معلمان، مقامات مسئول جذب معلمان، و توسعهدهندگان مواد آموزشی کمک میکند تا اقدامات مناسبی برای افزایش سواد انتقادی معلمان زبان دوم/خارجی قبل و حین خدمت انجام دهند که در نتیجه، ترغیب اجرای این مفهوم کلیدی را در زمینه آموزشی به دنبال دارد.
مقاله پژوهشی
دکتر علی اکبر انصارین؛ دکتر مسعود یعقوبی نوتاش؛ شلاله جوادی
چکیده
آمادگی ساختاری به عنوان یک سیستم کارآمد در مطالعه نمایه های ذهنی زبان پیشنهاد شده است. با این حال، برای کشف مکانیسم های زیربنایی این سیستم به تحقیق نیاز است. این مطالعه تلاشی برای بررسی اینکه آیا جملاتی که محتوای معنایی مشترک ندارند، اما ساختار نحوی مشابهی دارند میتوانند یکدیگر را پرایم کنند یا خیر بود. 90 نفر از دانشجویان دانشگاه ...
بیشتر
آمادگی ساختاری به عنوان یک سیستم کارآمد در مطالعه نمایه های ذهنی زبان پیشنهاد شده است. با این حال، برای کشف مکانیسم های زیربنایی این سیستم به تحقیق نیاز است. این مطالعه تلاشی برای بررسی اینکه آیا جملاتی که محتوای معنایی مشترک ندارند، اما ساختار نحوی مشابهی دارند میتوانند یکدیگر را پرایم کنند یا خیر بود. 90 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در این مطالعه شرکت کردند و بر اساس عملکرد آزمون مهارت به دو گروه متوسط به بالا یا متوسط تقسیم شدند. هر دو گروه در مرحله پیش تست یک فیلم صامت را روایت کردند. در مرحله پرایمینگ، شرکتکنندگان با خواندن و امتیاز دهی به کتاب های حاوی تصاویری که جملاتی حاوی افعال حرکتی انها را دنبال میکرد بودند پرایم شدند. بلافاصله پس از آن، یک فیلم صامت دیگر را روایت کردند. فرض بر این بود که اگر ساختارهای غیرمرتبط معنایی بتوانند همدیگر را پرایم کنند، همانطور که توسط برخی از یافتههای گزارششده پشتیبانی میشود، پرایم کردن شرکتکنندگان با افعال عبارتی حرکتی، استفاده از افعال عبارتی غیرحرکتی را در مرحله بعد پسا تست افزایش میدهد. با این حال، نویسندگان نتوانستند تفاوت معنیداری بین عملکرد شرکتکنندگان در مرحله قبل از تست و مرحله بعد از تست پیدا کنند. یافتهها از این ادعا حمایت میکنند که شباهت نحوی برای شروع پرایمینگ ساختاری کافی نیست و به نظر میرسد که معنایی مشترک مورد نیاز باشد. یافته ها با توجه به نقش های معنایی و معنای ترکیبی در مقابل غیرترکیبی توجیه می شوند.
مقاله پژوهشی
رقیه اسلامی؛ دکتر مهناز سعیدی؛ دکتر توران آهور
چکیده
این تحقیق ترکیبی، سهم یادگیری مشارکتی محتوا (CCL) را برای دانشجویان دختر و پسر ایرانی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر ادراک آنها، از نظر موفقیتهای بالا و پایین، تفاوتهای جنسیتی و چالشهای آنها در یادگیری مشارکتی محتوا در نظر گرفت. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، 60 شرکت کننده مرد و زن که محدوده سنی آنها از 23 تا 35 سال در ...
بیشتر
این تحقیق ترکیبی، سهم یادگیری مشارکتی محتوا (CCL) را برای دانشجویان دختر و پسر ایرانی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر ادراک آنها، از نظر موفقیتهای بالا و پایین، تفاوتهای جنسیتی و چالشهای آنها در یادگیری مشارکتی محتوا در نظر گرفت. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، 60 شرکت کننده مرد و زن که محدوده سنی آنها از 23 تا 35 سال در سطح کارشناسی ارشد بود، شرکت کردند. آنها بومی زبانهای آذری، فارسی و کردی بودند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه ادراک، نمرات امتحان نهایی برای تعیین رتبههای بالا و پایین و مصاحبه استفاده شد. یافتههای این مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از فراگیران بر این باور بودند که یادگیری مشارکتی محتوا در زمینه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی مهم است و محتوای دروس زمانی که روی آن محتوا به طور مشترک کار میکنند برای آنها قابل درکتر است.علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین ادراک دانشجویان پسر و دختر از حیث اثربخشی یادگیری مشارکتی محتوا از نظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.در نهایت، تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که فراگیران مرد در یادگیری مشارکتی محتوا دارای چالشهای روششناختی هستند، در حالی که فراگیران زن دارای چالشهای ارتباطی هستند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند برای دانشجویان و معلمان پیامدهایی داشته باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر مریم سلیمانی؛ دکتر زهرا آقازاده؛ امین بلورچی
چکیده
تفکر انتقادی به طور گسترده به عنوان یک مفهوم رایج در فرآیندهای آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا ارتباط بین قابلیتهای تفکر انتقادی زبان آموزان و همچنین استراتژیهای یادگیری واژگان آنها را در بین جنسیت بررسی کند. بدین منظور 140 زبان آموز ایرانی دختر و پسر مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در موسسه زبان ...
بیشتر
تفکر انتقادی به طور گسترده به عنوان یک مفهوم رایج در فرآیندهای آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا ارتباط بین قابلیتهای تفکر انتقادی زبان آموزان و همچنین استراتژیهای یادگیری واژگان آنها را در بین جنسیت بررسی کند. بدین منظور 140 زبان آموز ایرانی دختر و پسر مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در موسسه زبان ایران در ارومیه به صورت تصادفی انتخاب شدند. این مطالعه به صورت پیمایشی با دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون مقدماتی انگلیسی برای همگنسازی دانشآموزان، پرسشنامه ی استراتژیهای یادگیری واژگان اشمیت برای شناسایی انواع استراتژیهای به کار گرفته شده توسط دانشآموزان و همچنین آزمون تفکر انتقادی کرنل انیس برای تعیین قابلیت های تفکر انتقادی دانش آموزان انجام شد. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج یک همبستگی مثبت بین تفکر انتقادی و استراتژیهای یادگیری واژگان را برجسته کردند. علاوه بر این، مشخص شد که شرکت کنندگان مرد سطح بالاتری از تفکر انتقادی را نشان دادند و تعداد بیشتری از استراتژیهای یادگیری واژگان را در مقایسه با همتایان زن خود به کار گرفتند. اهمیت ادغام تفکر انتقادی و استراتژیهای یادگیری واژگان در محیط های آموزشی زبان انگلیسی ممکن است با پیامدهای تحقیق حاضر بیشتر روشن شود.
مقاله پژوهشی
محمدرضا خاکسار؛ دکتر محمد صابر خاقانی نژاد
چکیده
این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان آموز ایرانی از طریق نمونه گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف ...
بیشتر
این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان آموز ایرانی از طریق نمونه گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف زبان آموزان، پنج دسته جمله ساخته شدند: ۲۰ جمله غلط به لحاظ دستوری و درست به لحاظ معنایی، ۲۰ جمله غلط به لحاظ معنایی و درست به لحاظ دستوری، ۲۰ جمله درست هم به لحاظ معنایی وهم به لحاظ دستوری، ۲۰ جمله غلط هم به لحاظ معنایی و هم به لحاظ دستوری، و ۲۰ جمله دیریاب. به منظور بررسی عملکرد شرکت کنندگان نرم افزارخاصی به کار گرفته شد که هم تعداد پاسخهای صحیح و هم مدت زمان پاسخگویی به سوالات را مشخص میکرد. پس از پردازش دادهها مشخص شد که جملاتی که به لحاظ معنایی غلط بودند برای شرکت کنندگان آزمون سخت تر از دیگر جملات بوده است. همچنین یافته ها حاکی از آن بود که درک جملات غلط به لحاظ معنایی نسبت به جملات دیریاب دشوارتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که جملات غلط به لحاظ دستوری و جملات درست به لحاظ معنایی و دستوری آسانترین جملات برای درک شرکت کنندگان بودهاند. در نهایت با توجه به دادهها میتوان نتیجه گرفت که جملات غلط به لحاظ معنایی برای زبانآموزان تمام سطوح سخت ترین نوع جملات هستند.
مقاله پژوهشی
سپیده رفیعی سخایی؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
امروزه همگان پذیرفته اند که دستور زبان آنقدر مهم است که نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی میتواند به عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبانآموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده بر تولید افعال مجهول بین ...
بیشتر
امروزه همگان پذیرفته اند که دستور زبان آنقدر مهم است که نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی میتواند به عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبانآموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده بر تولید افعال مجهول بین زبانآموزان ایرانی انجام شد و به دنبال تعیین اثربخشی فردی این روشها و شناسایی کارآمدترین آنها بود. بدین منظور 70 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز انتخاب و به سه گروه IET (N = 25)، GDA (N = 22) و EIM (N = 23) تقسیم شدند. داده های تحقیق بر اساس سه فعالیت کامپیوتری طراحی شده توسط محقق به دست آمد. پیش آزمون و پس آزمون برای استخراج اطلاعات در مورد تولید افعال مجهول در سه گروه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو روش آموزشی درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده تأثیر معناداری بر تولید افعال مجهول داشتند. با این حال، آموزش صریح تاثیر معناداری بر تولید افعال مجهول نداشت. در این میان، رویکرد اکتشفافی هدایت شده به عنوان کارآمدترین تکنیک تدریس در مقایسه با سایر روش ها شناخته شد. این مطالعه پیامدهای مهمی برای معلمان، دانش آموزان و طراحان برنامه درسی دارد.
مقاله پژوهشی
امیرحسین نعمتی زیارتی؛ دکتر مهدی جاویدشاد
چکیده
این پژوهش اساساً به بررسی فرآیند سیاسیسازی[1] و بیوسیاسیسازی[2] زندگی انسانها، بالاخص آنان که توسط حکومت بیارزش و مصرفشدنی تلقی میشوند میپردازد. هدف این نوشتار مطالعه و واکاوی روشهای نامحسوسی است که نظام حاکم با بهرهگیری از آنها سعی در بیهویتسازی و نهایتاً سرکوب و منکوبسازی مردم دارد. از طریق کاوش و فهم این ...
بیشتر
این پژوهش اساساً به بررسی فرآیند سیاسیسازی[1] و بیوسیاسیسازی[2] زندگی انسانها، بالاخص آنان که توسط حکومت بیارزش و مصرفشدنی تلقی میشوند میپردازد. هدف این نوشتار مطالعه و واکاوی روشهای نامحسوسی است که نظام حاکم با بهرهگیری از آنها سعی در بیهویتسازی و نهایتاً سرکوب و منکوبسازی مردم دارد. از طریق کاوش و فهم این روشها میتوان مکانیسمهای پنهان رژیم حاکم را بهتر شناخت، مکانیسمهایی که از قلب نظام بیوسیاسی زاده شده، ایدیولوژیک-محور است و بافت گفتمانی سیاسی-اجتماعی جامعه را تشکیل میدهد. در این راستا، با مطالعه و بهرهگیری از اثر شاخص جئورجیو آگامبن[3]، هومو ساکر (1995)[4]، و بازتعریف وی از مفاهیمی چون «بیوقدرت[5]» میشل فوکو[6]، و «طرد شدگی[7]» کارل اشمیت[8]، نوشتار پیش رو تلاش دارد ساختارهای بیوسیاسی ظالم و طردکننده ایدیولوژیک را در رمان شاخص وی. اس نایپل[9]، خانهای برای آقای بیسواس (1961)[10]، مطالعه کند. شخصیت محوری این رمان، یعنی ماهون بیسواس، در بافتها و نظامهای مختلفی چون، خانواده، جامعه و... به دام زنجیرهای درهمتنیده از دستگاههای ظالم بیوسیاسی میافتد که در نتیجهی آن به آنچه آگامبن «هومو ساکر» مینامد بدل گردد. به زعم آگامبن، هوموساکر موجودی است بیهویت، بیاراده و فاقد قدرت که در نظام حاکم بیوسیاسی هیچ جایگاه و ارزشی ندارد، به حدی خوار و مطرود است که نظام او را حتی مستحق فدا شدن نیز نمیداند. بااین حال، این مقاله همچنین به واکاوی و جستجوی فضاهایی ضدگفتمان-محور،ضد ایدیولوژیک و ضدبیوسیاسی میپردازد که بیسواس مفلوک با استمداد از آنها در تلاش است راه خود را به سوی رهایی و رستگاری بیابد. [1] Politicization[2] Biopoliticization[3] Giorgio Agamben[4] Homo Sacer (1995)[5] Biopower[6] Michel Foucault[7] State of Exception[8] Carl Schmitt[9] V. S. Naipaul[10] A House for Mr. Biswas (1961)
مقاله پژوهشی
دکتر الهام محمدی آچاچلویی
چکیده
این مقاله تحلیلی است زیستمحیطی از رمان «زن مو قرمز» اثر اورهان پاموک (2017) بر اساس دیدگاه زنانه آلیشیا هیلدا پولئو. در این تحلیل، گلجهان به عنوان شخصیتی فرهنگی بحث میشود که با ایستادن بیرون تقسیمبندی ذاتگرایانه فرهنگ / طبیعت، تعاملی سازنده با دنیای مردانه داستان برقرار میکند و بدینسان زندگی را به شهر تاریخی ...
بیشتر
این مقاله تحلیلی است زیستمحیطی از رمان «زن مو قرمز» اثر اورهان پاموک (2017) بر اساس دیدگاه زنانه آلیشیا هیلدا پولئو. در این تحلیل، گلجهان به عنوان شخصیتی فرهنگی بحث میشود که با ایستادن بیرون تقسیمبندی ذاتگرایانه فرهنگ / طبیعت، تعاملی سازنده با دنیای مردانه داستان برقرار میکند و بدینسان زندگی را به شهر تاریخی استانبول داستان که در حال محو شدن زیر فشار مدرنسازی است، برمیگرداند. رمان این فرآیند مدرنسازی را با نشان دادن مواجهه ابعاد شرقی و غربی فرهنگ ترکی، در قالب مواجهه گذشته و حال با اشاره به داستانهای اسطوره ای رستم و سهراب و اودیپوس که مفاهیم فرزندکشی و پدرکشی را پررنگ میکنند، ارایه میکند. مقاله حاضر خوانش دیگری از مدرنسازی ارائه میکند که تحلیل های موجود از داستان زن مو قرمز را به عنوان داستانی بدبینانه در مورد محو شدن ترکیه تاریخی همراه با تخریب محیط زیستی به چالش میکشد. «زن مو قرمز» به عنوان رمانی بحث میشود که روند خودآگاهی و فهم بینافرهنگی شخصیت گلجهان تلاشی خوشبینانه از باور به تغییری مثبت در صنعتی سازی مدرن را تداعی میکند.
مقاله پژوهشی
علی منتظرزاده
چکیده
در این مقاله من سعی در تحلیل نقش پیچیده سرمایه داری در شکل گیری و تحول جسم ها در میان سیستم خود با کمک و الهام از اثر میشل فابر به نام زیر پوست را دارم. بعد اول، تمایز بین عادی و نرمال بودن و فاصله گرفتن از آن به عنوان دو بدن در شخصیت های اصلی داستان به نام های اسرلی و آملیس. بعد دوم، تاثیر سلسله مراتب طبقاتی مختلف در داستان و چگونگی ...
بیشتر
در این مقاله من سعی در تحلیل نقش پیچیده سرمایه داری در شکل گیری و تحول جسم ها در میان سیستم خود با کمک و الهام از اثر میشل فابر به نام زیر پوست را دارم. بعد اول، تمایز بین عادی و نرمال بودن و فاصله گرفتن از آن به عنوان دو بدن در شخصیت های اصلی داستان به نام های اسرلی و آملیس. بعد دوم، تاثیر سلسله مراتب طبقاتی مختلف در داستان و چگونگی تاثیر آن در بین بخش ها و طبقات مختلف اجتماعی بعنوان نمونه ثروتمندان، تهیدستان و انسانها (ودسل ها) و در بعد سوم، نقش معلولیت جسمی و عواقبش بر افرادی که به نوعی تحت سلطه نظام سرمایه داری هستند. بعد چهارم و آخر، چگونگی جایگزین کردن یا به عبارتی بهتر تغییر دادن نقش فرد در داستان از فرد متوسط به فرد دیگری که خود موجب اختلال در عادی سازی می شود. در این نوشتار بهره برداری ناروای نظام سرمایه داری از دیدگاه جامعه نسبت به مفهوم نرمال برای پیشبرد اهداف سلطه گرایانه خود مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
مقاله پژوهشی
دکتر سیده مریم حسینی؛ دکتر حسین پیرنجم الدین
چکیده
کتاب «مسئله قدرت» اثر بسی هد به طرز پیچیدهای فلسفه وجودی را در لابهلای روایت خود میپیوندد، آنچنان که آن را موضوعی ایده آل برای بررسی به فلسفه رابطه خود-دیگری امانوئل لویناس میکند. رمان در پس زمینه پرفراز و نشیب آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید می گذرد و سفر الیزابت به عنوان کاوشی تکاندهنده در مفاهیم لویناسی عمل ...
بیشتر
کتاب «مسئله قدرت» اثر بسی هد به طرز پیچیدهای فلسفه وجودی را در لابهلای روایت خود میپیوندد، آنچنان که آن را موضوعی ایده آل برای بررسی به فلسفه رابطه خود-دیگری امانوئل لویناس میکند. رمان در پس زمینه پرفراز و نشیب آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید می گذرد و سفر الیزابت به عنوان کاوشی تکاندهنده در مفاهیم لویناسی عمل میکند. لویناس معتقد است رشد اخلاقی واقعی از برخورد مستقیم با «دیگری» ناشی میشود. این کاوش جنبههای حیاتی فلسفه لویناس را که در مسیر الیزابت در بخشهای به هم پیوسته منعکس شده است، تشریح میکند. بخش اول اخلاق لویناسی را با فلسفههای کانتی و هگلی در تضاد قرار میدهد و با تاکید بر «ترومای حیرتزدگی»، بر قدرت دگرگونکننده رویارویی با «دیگری» صحه گذاشته و بر پذیرش غیر دعوت میکند. قسمت دوم به سفر اخلاقی الیزابت میپردازد و مبارزات و لحظات رشد او را از دریچه مفهوم تعالی لویناس بررسی می کند. در نهایت، بخش پایانی سفر دگرگونکننده الیزابت به بوتسوانا را بررسی میکند و برخوردهای او با چهره «دیگری» و برچیدن نمادین دوگانه های ظالمانه را بررسی میکند. این تحلیل نشان میدهد چگونه روایت هد میتواند منعکسکننده فلسفه لویناسی باشد. در حالی که این سفر را در میان فلسفه و ادبیات آغاز می کنیم، لایه های روایت الیزابت را جدا میکنیم تا دریابیم چگونه میتوان جنبه های اخلاق لویناسی را بر هویت، پیوند و جستجوی خرد متعالی بر بلوغ او در رابطه اش با غیر در جهانی که با تقسیم و نابرابری مشخص شده است، آشکار کنیم.
مقاله پژوهشی
دکتر حسین صبوری؛ علی زارع زاده؛ دکتر ابوالفضل رمضانی؛ رقیه لطفی متنق
چکیده
هدف این مقاله بررسی تأثیر مخرب رفتار خصومت آمیز و خشونت آمیز یک مادر روشن پوست - که از تربیت دختر سیاهپوست خود اجتناب میکند - در رمان تخیلیِ «خدا به کودک کمک کند» (۲۰۱۵) اثرِ تونی موریسون است. نظریه روابط اشیا نانسی چودروف به ما کمک میکند تا بفهمیم که چگونه الگوهای فرزندپروری جنسیتی و رشد دوران کودکی به بازتولید ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی تأثیر مخرب رفتار خصومت آمیز و خشونت آمیز یک مادر روشن پوست - که از تربیت دختر سیاهپوست خود اجتناب میکند - در رمان تخیلیِ «خدا به کودک کمک کند» (۲۰۱۵) اثرِ تونی موریسون است. نظریه روابط اشیا نانسی چودروف به ما کمک میکند تا بفهمیم که چگونه الگوهای فرزندپروری جنسیتی و رشد دوران کودکی به بازتولید نقشهای جنسیتی سنتی کمک میکنند. نظریه او شامل سه «عواطف اساسی» یعنی دلبستگی، ناامیدی، و مطرود شدن است که در آن هویت زنانه عمدتاً مبتنی بر دلبستگی جدانشدنی به مادر است و جایگاه فرهنگی زن با پیوند بین مادر و دختر تعریف میشود. این «عواطف»، احساساتی جهانی هستند که برای شکلگیری هویت کودکان حیاتی هستند. با تکیه بر نظریه روانکاوی چودروف، استدلال اصلی این مقاله حاکی از آن است که شیء اولیه کودک برای ارضای خواسته هایش مادر است، اما از دیدگاه فروید سینه مادر به عنوان منبع پرورش اولین شیء است. به منظور پرکردن این شکاف، اعمال نظریه سنتی عقده ادیپ فرویدی دغدغه اصلی این مقاله نیست؛ دغدغه این مقاله اعمال نظریه معاصر روابط اشیا چودورف است، زیرا فمینیسم روانکاوانه به بررسی ماهیت دوسوگرایانه مادری کمک میکند. یافتهها نشان میدهد که چودروف جوهر مادری را از نظر ساختارهای اجتماعی به جای ساختارهای بیولوژیکی تبیین میکند. با توجه به دیدگاههای چودورف و فروید، پیوند ناگسستنی مادری بین سویتنس و براید، زمانی که سوویتنس نوزادش را از شیر مادری محروم میکند، به طور آسیبزایی مخدوش میگردد.
چکیده های فارسی
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.