صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترجیحات سبک تدریس به عنوان تابعی از خودکارآمدی، تنظیم هیجان، آموزش انعکاسی، و ذهن -آگاهی در تدریس: نگاهی به یک محیط آموزش زبان انگلیسی

دکتر احسان نمازیان دوست؛ دکتر طاهره حیدرنژاد؛ دکتر افشین رضایی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28775.1568

چکیده
  سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی ­(S-E)، تنظیم هیجان­(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهن­آگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد می‌کند که تعامل بین ­S-E، ER، RT  و MT را نشان می‌دهد. پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مداخله خودسنجی معیار-محور در توسعه صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام نوشتار زبان آموزان پیشرفته ایرانی: تکلیف‌های مشترک و مستقل

ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28336.1523

چکیده
  یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش شهروندی دیجیتال جهانی بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی و ادراک زبان آموزان

دکتر پرویز آژیده؛ دکتر محمد ظهرابی؛ رقیه محمدپور

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 59-86

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28957.1603

چکیده
  امروزه استفاده از فناوری یک عمل رفتاری متمایز در جامعه است که به محیط های آموزشی نیز گسترش یافته است. با این حال، فقدان مهارت و دانش کافی در مورد استفاده از دستگاه های تکنولوژیکی می تواند تأثیر مثبت آن را کاهش دهد. اگرچه استفاده نادرست از فناوری چندین پایه اساسی را در بر می گیرد، اما ارائه این نکته که فقدان آموزش شهروندی و دانش دیجیتال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تفاوت‌های ساختاری و عملکردی بسته‌های واژگانی بین محققان علوم سخت و علوم نرم: مطالعه پیکره محور مقایسه ای

علی علیزاده؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر یاسر حدیدی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 87-114

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29174.1630

چکیده
  بسته‌های واژگانی، ترکیب‌های تکراری واژه‌ای که کارکردهای گفتمانی ضروری را انجام می‌دهند، در قلمرو نوشتار آکادمیک برجسته شده‌اند. دیدگاه جدیدی که اهمیت عملکردی و ماهیت فرمولی آنها را به هم مرتبط می سازد، برای کشف ویژگی های پیچیده در این الگوهای زبانی تکرار شونده امیدوارکننده است. مطالعه حاضر به کمک طبقه بندی ساختاری و عملکردی معرفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
حفاظت از معلمان: بررسی رابطه بین مشارکت معلمان ایرانی زبان انگلیسی درتدریس متفکرانه و مصونیت آنها

دکتر شهاب مرادخانی؛ مریم سالاری

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 115-138

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29441.1664

چکیده
  به طور گسترده­ای پذیرفته شده است که اثربخشی معلمان در نقش­های حرفه­ای خود عمیقاً با ساختارهای روانی-عاطفی، یعنی تدریس متفکرانه و مصونیت پیوند خورده است. با توجه به اهمیت قابل توجه و کمبود تحقیقات در مورد همبستگی بین تدریس متفکرانه و مصونیت در بین معلمان زبان انگلیسی، این مطالعه بررسی کرد که آیا تدریس متفکرانه معلمان زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله مروری
شکل دهندگان متون در انگلیسی برای اهداف انتشار مقالات پژوهشی: بررسی اجمالی شیوه کار و خدمات

فرزانه دلیری مقدم؛ دکتر جواد غلامی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 139-160

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29175.1631

چکیده
  انتشار پژوهش به زبان انگلیسی برای محققانی که زبان مادری غیر انگلیسی دارند مشکلات زبانی ایجاد می کند. به منظور آماده کردن متن پژوهش، این محققان در مراحل مختلف انتشار مقاله نظیر فرستادن مقاله به مجلات علمی، داوری مقاله توسط همتایان، و آماده سازی نهایی پس از دریافت پذیرش از مجلات از منابعی چون متخصصان آن رشته و مدرسین زبان انگلیسی که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
حس خود کار آمدی و هوش هیجانی به عنوان عوامل پیشبینی کننده رضایتمندی شغلی در میان معلمان زبان انگلیسی ایرانی

دکتر ساسان بالغی زاده؛ آرمان جولا

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 161-194

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29316.1645

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین پیش‌بینی قدرت خودکارآمدی و هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان زبان انگلیسی می‌پردازد. در این پژوهش، 125 معلم زبان ا نگلیسی از موسسات خصوصی به عنوان نمونه‌ها انتخاب شده‌اند. شرکت کنندگان سه پرسشنامه رضایت شغلی (MSQ)، خودکارآمدی معلم (TSES) و هوش هیجانی (EQ-i) را تکمیل کرده‌اند. برای تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه دانش محتوای آموزشی (PCK) برای برنامه‌های آموزش معلمان زبان انگلیسی ایرانی: رویکردی جهانی/ بومی

عباس مهربخش؛ دکتر غلامرضا عباسیان؛ دکتر مجتبی محمدی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 195-220

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29257.1638

چکیده
  دانش محتوای آموزشی از دو منظر تعیین کننده است: اولا به قالب بندی و ارائه موضوعات درسی کمک می­کند و ثانیا از نظر جهانی-بومی مفهومی نسبی است، که نسبت به گنجاندن ویژگی­های برنامه­ های درسی اجتماعی-فرهنگی-مدار متفاوت منعطف است. بر این اساس در این پژوهش تلاش شده است تا پرسشنامه سنجش چنین دانشی تهیه و اعتبار سنجی شود. گویه های پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خوانش دیالکتیکی نمایشنامه فراوانی اثر دیوید هر

حسین داوری؛ دکتر سمیرا ساسانی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 221-236

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29274.1639

چکیده
  جوهره­‌ی نمایشنامه‌­های ضد سرمایه­‌داری قرن بیستم، افشای حقیقتی پنهان در پس ظاهری ایدئولوژیک است. دیوید هر، در یکی از شاهکار­های ادبی­‌اش، نمایشنامه «فراوانی»، کوشیده تا این کارکرد اجتماعی را محقق کند. در این نمایشنامه، هر، از کشمکش‌­های میان شخصیت­های اصلی، که زنانی عصیانگر­اند و فشارهای شدیدی که در بافت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اخلاق زیست محیطی در رمان واژه برای جهان جنگل است اثر اورسولا لو گوین

علیرضا سلیمانی؛ دکتر مقصود اسمعیلی کردلر؛ دکتر بهلول سلمانی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 237-248

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28305.1522

چکیده
  رمان «واژه برای جهان جنگل است» (1972) اثر اورسولا لو گوین زمانی نوشته شد که به سبب ظهور جنبش­های محیط­زیستی و موج نوین فمینیستی  آگاهی برای مقابله با ارزش های ویرانشهری از قبیل دوگانه­ گرایی عقلائی، سلسله مراتب پدرسالارانه، استفاده ابزاری انسان­ محور و هرگونه استضعاف و استثمار  که از دهه شصت شروع شده بود روز به روز در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
”تسلط بر اصول حرفه“: اجتناب زبانی در نمایشنامه اولئانا اثر دیوید ممت

محمد حسین مهدوی نژاد؛ دکتر رضا باقری نویسی؛ آرزو بهادری مقدم

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 249-266

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29769.1690

چکیده
  بسیاری از منتقدان، نمایشنامه اولئانا (١٩٩٣) اثر دیوید ممت را به عنوان محلی برای بررسی مسائلی نظیر جنسیت، زن ستیزی، آزار جنسی و غیره قلمداد کرده اند. با این حال، گروهی دیگر بر این باورهستند که پتانسیل های زبانی و نحوه استفاده از آن ها در این اثر هستند که می بایستی مورد بررسی قرار گیرند. در این راستا، مقاله حاضر پذیرفته است که تعامل میان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«هیچ‌چیز ارزش ساختن ندارد، هیچ‌چیز ارزش دانستن ندارد»: خوانشی از مفاهیم علم و اخلاق در گهوارۀ گربه اثر کرت وانه‌گات بر اساس نظریۀ ژیل دولوز و فلیکس گاتاری

دکتر محمد غفاری؛ سارا کریمی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 267-280

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29947.1721

چکیده
  پس از جنگ جهانی دوم، حدومرز پیش‌رفت علم و فناوری و مسئولیت‌های اخلاقی متعاقب آن به مسائلی عمده در فلسفه و ادبیات بدل شدند، از جمله در رمان‌های کرت وانه‌گات، به‌خصوص گهوارۀ گربه (1963)، رمانی علمی-تخیلی و پساآخرزمانی که سرشت دوگانۀ علم به‌مثابه نیرویی توأمان سازنده و مخرب را نمایش می‌دهد. این رمان چون به توان فاجعه‌بار اختراع‌های ...  بیشتر

مرور کتاب
معرفی کتاب: توانش بینافرهنگی و کاربردشناسی

دکتر یونس عزیزیان

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 294-297

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29802.1701

چکیده
  کتاب توانش بینافرهنگی و کاربردشناسی، که مجموعا در 9 فصل ارائه شده است، به بررسی ارتباط مهم بین توانش بینا فرهنگی و کاربرد شناسی از دریچه معلمان زبان های خارجی مدرن در آموزش عالی می پردازد. نویسنده از مربیانی که مجموعه‌ای از زبان‌ها، از هلندی و انگلیسی گرفته تا فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و سوئدی را آموزش می‌دهند، نظرسنجی ...  بیشتر