دکتر محمد صابر خاقانی نژاد؛ مریم آذریان؛ فاطمه جوانمردی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازههای زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور، متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازههای زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور، متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به عنوان مضامین "بی طرفی علمی" در بازه زمانی 20 سال اخیرمورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افعال مجهول به طور متفاوتی در نه رشته دانشگاهی به کار گرفته شده اند و استفاده از زبان غیر شخصی در علوم تجربی در مقایسه با علوم انسانی و اجتماعی بسیار متفاوت بوده است. علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن بود که وقوع افعال مجهول در طول زمان در همه رشته های دانشگاهی به صورت چشمگیری کاهش یافته است. همچنین، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی در رشته های علوم و مهندسی احتمالاً به دلیل تمایل نویسندگان این رشته ها به قضاوت عینی تر وغیر شخصی تر وقوع بیشتری داشته است. به طور کلی نتایج بیانگر آن بودند که "بی طرفی علمی" به صورت پیوسته در متون پژوهشهای دانشگاهی افزایش یافته و این بدان معناست که اگرچه نویسندگان مقالات دانشگاهی تمایل کمتری به استفاده از افعلال مجهول داشته اند، آنها از زبان غیر شخصی وتلطیف کننده های زبانی در راستای پرهیز از بیان نظرات شخصی در سالهای اخیر بیشتر بهره برده اند.
کازموس رای آمنوروی؛ ریچارد بافر اوکیه ره
چکیده
مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاههای دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینهبا به عنوان نمونۀ دانشگاههای قدیمی و دانشگاه انرژی و ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاههای دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینهبا به عنوان نمونۀ دانشگاههای قدیمی و دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، دانشگاه سلامت و علوم وابسته، و دانشگاه معادن و فنآوری به نمایندگی از دانشگاههای جوانتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که سه مفهوم «خودستایی»، «دانش»، و «دین» اصلی ترین مضامین بکار رفته در سرودهای هر شش دانشگاه هستند. به لحاظ زبانشناختی، مفاهیم مذکور از طریق انتخاب آگاهانۀ عناصر واژگانی شامل اسامی، افعال، صفات، و قیود قابل دریافت است. از حیث ادبی نیز، مضامین بکار رفته به کمک آرایه های ادبی همچون استعاره، مبالغه، حشو، و تشخص انتقال یافته است. در نحوۀ ارائۀ مضمون خودستایی، بین دو گروه دانشگاهی تفاوت اساسی وجود دارد. در حالیکه دانشگاههای قدیمی با قاطعیّت و صلابت به نمایش خودستایی می پردازند، دانشگاههای جوانتر به شیوۀ غیرمستقیم و با قاطعیّت کمتر عمل میکنند که میتواند ناشی از تکریم آگاهانۀ دانشگاههای قدیمی تر باشد..
کتایون افضلی؛ گلشن کیانی پور
چکیده
با وجود اینکه استراتژیهای زیادی برای افزایش تعاملات کلاسی در کلاسهای مکالمه وجود دارد، بسیاری از معلمان تازه کار از این استراتژیها آگاهی ندارند. با توجه به این مساله، هدف تحقیق حاضر بررسی استراتژیهایی که معلمان برای افزایش تعاملات بین معلم و دانش آموز و دانش آموز و دانش آموز به کار می برند می باشد. بدین منظور 50 جلسه از کلاسهای مکالمه ...
بیشتر
با وجود اینکه استراتژیهای زیادی برای افزایش تعاملات کلاسی در کلاسهای مکالمه وجود دارد، بسیاری از معلمان تازه کار از این استراتژیها آگاهی ندارند. با توجه به این مساله، هدف تحقیق حاضر بررسی استراتژیهایی که معلمان برای افزایش تعاملات بین معلم و دانش آموز و دانش آموز و دانش آموز به کار می برند می باشد. بدین منظور 50 جلسه از کلاسهای مکالمه دانشگاه مشاهده و ضبط گردیدند. سپس این مکالمات ضبط شده از طریق مدل هاچبی و ووفیت به حالت مکتوب در آورده شدند و مطابق مدل والش آنالیز شدند. سپس پر تکرارترین استراتژیها مشخص گردیدند. نتایج این تحقیق می تواند برای تدریس مکالمه مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر کازمس ری آمنوروی
چکیده
مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار ...
بیشتر
مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار معنایی مفهوم خیزش است. به علاوه، مارلی به آرایه های بدیعی همچون تلمیح، مقارنه، تکرار، پرسش های بلاغی و ضرباهنگ توسل جسته است تا به کمک آنها درن مایۀ قیام را طرح ریزی کند. در نهایت عناوین ترانه ها و ترتیب ارائۀ آنها در آلبوم «خیزش» مارلی داستان واحدی را بیان می کند که دربرگیرندۀ مضمون خیزش است.
دکتر داود کوهی؛ محیا اسماعیل زاد؛ شیرین رضائی
چکیده
اصطلاح فراگفتمان، با وجود رشد مداوم تحقیقات در مورد نشانگرهای گفتمان در ژانرهای مختلف و از دیدگاههای مختلف، به ندرت در مطالعات ترجمه ظاهر می شود. ترجمه، به عنوان محصولی که نیازبه مشاهده چنین نشانگرهایی که برای قدرت ارتباطی و انسجام کلی یک متن در یک بافت لازم هستند، مورد مطالعه در سطح رضایت بخشی قرار نگرفته است. این مطالعه با ...
بیشتر
اصطلاح فراگفتمان، با وجود رشد مداوم تحقیقات در مورد نشانگرهای گفتمان در ژانرهای مختلف و از دیدگاههای مختلف، به ندرت در مطالعات ترجمه ظاهر می شود. ترجمه، به عنوان محصولی که نیازبه مشاهده چنین نشانگرهایی که برای قدرت ارتباطی و انسجام کلی یک متن در یک بافت لازم هستند، مورد مطالعه در سطح رضایت بخشی قرار نگرفته است. این مطالعه با داشتن چنان انگیزه ای،به مطالعه سومین بحث ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 و دو ترجمه آنلاین آن توسط IRIB (پخش جمهوری اسلامی ایران) و BBC News (شرکت پخش انگلیس) پرداخته است.این تحقیق با هدف بررسی شباهت ها و تفاوت های استفاده از نشانگرهای فراگفتمانی بین فردی در بحث ریاست جمهوری آمریکا و دو ترجمه آنلاین آن انجام شده است. به طور کلی، یافته ها نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری در فراوانی فراگفتمان به کار رفته در متن اصلی انگلیسی و ترجمه های فارسی آن وجود دارد. متون ترجمه شده به فارسی، نشانگرهای فراگفتمانی کمتری نسبت به متن انگلیسی دارند. این یافته ها چندین چالش آموزشی را که باید در آموزش مترجم مورد توجه قرار گیرد، از جمله آشنایی مترجمان کارآموز با شیوه های اجتماعی و گفتمانی جامعه دانشگاهی و آگاهی آنها از عناصر بلاغتی مورد استفاده در متون دانشگاهی، شناسایی کرده است.
دکتر فرناز صاحب خیر؛ دکتر مرجان وثوقی
چکیده
چکیدهدر مقاله حاضر، محققان مبادرت به کشف و بررسی وجود نشانگرهای فراگفتمانی در نوشتار مقالات دانشگاهی در میان دو گروه از نویسندگان بومی ( انگلیسی زبان) و غیر بومی (فارسی زبان) کردند. برای این منظور، جمعا بیست مقاله منتشر شده توسط محققان حوزه های علوم انسانی در مجلات بسیار مشهور به صورت تصادفی از پایگاه داده های اطلاعاتی شامل Science Direct، ...
بیشتر
چکیدهدر مقاله حاضر، محققان مبادرت به کشف و بررسی وجود نشانگرهای فراگفتمانی در نوشتار مقالات دانشگاهی در میان دو گروه از نویسندگان بومی ( انگلیسی زبان) و غیر بومی (فارسی زبان) کردند. برای این منظور، جمعا بیست مقاله منتشر شده توسط محققان حوزه های علوم انسانی در مجلات بسیار مشهور به صورت تصادفی از پایگاه داده های اطلاعاتی شامل Science Direct، Noormagz و Magiran انتخاب شده و تحلیل محتوایی برای کشف نشانگر های فراگفتمانی بر اساس مدل هایلند (2005)، بر روی دو رشته اصلی نشانگرها شامل منابع ارتباطی و تعاملی انجام شد. نتایج نشان داد که منابع ارتباطی(45.67٪) نسبت به منابع تعاملی بیشترین نسبت را در میان مقالات هر دو گروه گویندگان بومی و غیر بومی داشتند و تفاوت دو گروه در میان منابع تعاملی بیشتر رویت شد. در مقالات نوشته شده توسط محققان در محیط انگلیسی زبانان، نشانگرهای دیدگاهی (1.21٪) و برای فارسی زبانان، نشانگرهای دخلیل کننده (0.2٪) کمترین میزان را داشتند. در نهایت، گونه گونی دیگر نشانگر ها در هر دو پیکره دارای مفاهیم آسیب شناسانه دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت.
چکیده
این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به منظور بررسی نشانگرهای فراکلامی تعاملی مدل هایلند مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که درصد کلی نشانگرهای فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی بیشتر از علوم فنی میباشد. در بین عناصر تحلیل شده در هر دو رشته، کلام محتاطانه(Hedge) بیشترین فراوانی را داشت، در حالیکه اشاره به خود(Self-mention) در علوم انسانی و نشانگر نگرش(Attitude marker) در علوم فنی کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.نتایج این تحقیق حاکی از این مطلب است که آگاهی از نشانگرهای فراکلامی تعاملی میتواند کمک بسزایی به نگارش متون دانشگاهی بکند به این خاطر که این نشانگر ها به نویسنده کمک میکنند تا با خواننده تعامل برقرار کند و متن قابل فهم تر و منسجم تری ارایه دهد.نتایج این تحقیق کاربردهای آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارایه میدهد.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه کارکرد انسجام واژگانی در متنیت و معنای کلی سخنرانی معروف ملکلم ایکس با عنوان «برگه رأی یا گلوله» است. بر اساس نظریه انسجام متنی، بویژه انسجام واژگانی هالیدی و حسن (1976) و هوئی (1991)،عناصر واژگانی علاوه بر نقشی که در خلق معنا ایفا میکنند، در ایجاد پیوندهای انسجامی در داخل متن نیز مؤثرند. در این مقاله شیوه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه کارکرد انسجام واژگانی در متنیت و معنای کلی سخنرانی معروف ملکلم ایکس با عنوان «برگه رأی یا گلوله» است. بر اساس نظریه انسجام متنی، بویژه انسجام واژگانی هالیدی و حسن (1976) و هوئی (1991)،عناصر واژگانی علاوه بر نقشی که در خلق معنا ایفا میکنند، در ایجاد پیوندهای انسجامی در داخل متن نیز مؤثرند. در این مقاله شیوه بهرهگیری ملکولم ایکس از مهارت واژهبندی با هدف کمک به ایجاد معنا با توسل به پیوندهای انسجامی و در عین حال بهره جستن از کاربرد ادبی واژگان در جهت اثرگذاری زیباشناختی بر مخاطب مورد تحلیل قرار میگیرد. برمبنای تحلیل صورتگرفته، ملکولم ایکس در سخنرانی «برگه رأی یا گلوله» خود توانسته است با بهره گرفتن از هر دو ساخت واژگانی ساده و مرکب به دستاورد نهایی، یعنی انسجام در متن، دست یابد؛ بطوریکه ساختهای واژگانی مورد استفاده در کنار آرایه ادبی «تکرار» به شیوهای مطلوب در راستای تأکید و آهنگین نمودن متن به خدمت گرفته شده است. بنابراین وی با ترکیب دو پدیده زبان و ادبیات به کمک واژگان، نه تنها توانسته معانی موردنظر خود را به مخاطب منتقل نماید بلکه این کار را با زیبایی هنری خاصی نیز توأم نموده است.
چکیده
موضوع اصلی تعزیه به عنوان یکی از نمایش های بومی و درام های تراژیک اسلامی در یکی از مذاهب اصلی دنیای اسلام (شیعه) نماد کشتار و قتل عام کربلا است. این مطالعه به بررسی تعزیه و گفتمان حاکم بر آن می پردازد. داده های پژوهش از منابع کتابخانه ای (نظیر کتاب ها و منابع الکترونیکی) و مشاهدات گردآوری شده و بر اساس مدل اجتماعی و گفتمانی جی مورد تجزیه ...
بیشتر
موضوع اصلی تعزیه به عنوان یکی از نمایش های بومی و درام های تراژیک اسلامی در یکی از مذاهب اصلی دنیای اسلام (شیعه) نماد کشتار و قتل عام کربلا است. این مطالعه به بررسی تعزیه و گفتمان حاکم بر آن می پردازد. داده های پژوهش از منابع کتابخانه ای (نظیر کتاب ها و منابع الکترونیکی) و مشاهدات گردآوری شده و بر اساس مدل اجتماعی و گفتمانی جی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مطالعه حاضر نشان می دهد که تعزیه یکی از مهم ترین نمایش های تراژدیک در شیعه است. گفتمان مورد استفاده در تعزیه بر خلاف نمونه های غربی، بیشتر بر بن مایه های معنوی تاکید دارد تا بر ژانر نمایشنامه. نقش نویسندگان و بازیگران تعزیه به عنوان کسانی که به روایت واقعه کربلا برای نسل های متمادی در ایران پرداختند نیز مورد بررسی قرار گرفت. به لحاظ نقطه نظر جهانی، نتایج مطالعه بر این تاکید دارند که دین و مراسم دینی مربوط به آن از نقطه نظر فرهنگ تا چه میزان می توانند متنوع باشند و اینکه چگونه یک گونه زبانی (مانند دکلمه) می تواند چنین دیدگاه هایی را در ژانر نمایش ایجاد کند. یافته ها همچنین سبب روشنگری در مورد مقوله هایی خواهد شد که به لحاظ مطالعات چند فرهنگی، تراژدی به حساب آورده می شوند.
چکیده
این تحقیق به بررسی استراتژی های ادب و نزاکت بکار برده شده در رابطه بین استاد و دانشجوها در یک محیط دانشگاهی پرداخته است. برای انجام این مطالعه، چهار کلاس دانشگاه با اساتید مختلف به صورت تصادفی انتخاب ، مشاهده و تجزیه و تحلیل شدند. از نظریه ادب براون و لوینسون (Brown and Levinson’s politeness theory) به عنوان مدل تحلیلی در این تحقیق استفاده شده ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی استراتژی های ادب و نزاکت بکار برده شده در رابطه بین استاد و دانشجوها در یک محیط دانشگاهی پرداخته است. برای انجام این مطالعه، چهار کلاس دانشگاه با اساتید مختلف به صورت تصادفی انتخاب ، مشاهده و تجزیه و تحلیل شدند. از نظریه ادب براون و لوینسون (Brown and Levinson’s politeness theory) به عنوان مدل تحلیلی در این تحقیق استفاده شده است که بیشتر روی اقدامات تهدید کننده (face-threatening acts) واقدامات محافظتی چهره(face-saving acts) افراد تمرکز دارد. بعد از مشاهده چهار کلاس و جمع آوری و تحلیل داده ها مشخص شد که اساتید جملات و سخنانی که حالت تهدید کننده داشته باشند را نسبت به جملاتی که جهت حفظ چهره و شخصیت افراد بکار می روند کمتر استفاده می کنند. در مورد اقداماتی که جنبه حفاظتی از شخصیت و چهره افراد دارند، اساتید از استراتژی های مختلفی استفاده می کنند تا دانشجویان در کلاس احساس راحتی داشته باشند. یافته های این پژوهش نیز نشان می دهد که اساتید باید از استفاده از سخنان تهدید کننده ای که می تواند اعتماد به نفس دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد، آگاه باشند. همچنین این نکته پیشنهاد می شود که استفاده از استراتژی های ادب و نزاکت در کلاس درس می تواند منجر به برقراری ارتباط بهتر بین دانشجویان و اساتید شود.
چکیده
در سده های اخیر یا بیشتر استعمارگری در کشورهای زیادی وجود داشته است.رابطه بین استعمارگر و استعمار شونده تاثیرات متقابلی بر فرهنگ، هویت، و خیلی از جوانب دیگر دو کشور داشته است. این مقاله از منظر درون و برون به مقوله استعمارگری در آثار سرایدار هارولد پینتر و دیگر در آرامش نیست چینوا آچبه با نگاهی بر عقاید بهابهی می پردازد. تحقیق با تکیه ...
بیشتر
در سده های اخیر یا بیشتر استعمارگری در کشورهای زیادی وجود داشته است.رابطه بین استعمارگر و استعمار شونده تاثیرات متقابلی بر فرهنگ، هویت، و خیلی از جوانب دیگر دو کشور داشته است. این مقاله از منظر درون و برون به مقوله استعمارگری در آثار سرایدار هارولد پینتر و دیگر در آرامش نیست چینوا آچبه با نگاهی بر عقاید بهابهی می پردازد. تحقیق با تکیه بر تجزیه و تحلیل متن و محتوا نشان می دهد که عنایت به نگرشهای انسانی، هویت، و استقلال فردی نوع استعمارگری که در نیجریه در جریان است از یک طرف استعمارگری خارجی آچبه را بیان می کند و از طرفی دیگر مبین نوعی استعمار درونی است که پینتر آن را در انگلیس نشان داده است. جنبه نوآوری این مقاله در توصیف تمی است که در عنوان به آن اشاره شده است.
دکتر محمد حسین یوسفی؛ فرزاد رستمی
چکیده
تبلیغات های چاپی نه تنها مستقیما در پی متقاعد کردن خریداران هستند بلکه بصورت غیر مستقیم نقش اساسی در تغییر نگرش جامعه ایجاد میکنند. حوزه مورد بررسی در تحقیق حاضر، مطالعه کمتر انجام شده ایست که به نقش زنان در تبلیغات مجلاتی می پردازد که خوانندگان آن را غالبا خود زنان تشکیل میدهند. این مطالعه از دیدگاه گفتمان انتقادی به بررسی دقیق تبلیغات ...
بیشتر
تبلیغات های چاپی نه تنها مستقیما در پی متقاعد کردن خریداران هستند بلکه بصورت غیر مستقیم نقش اساسی در تغییر نگرش جامعه ایجاد میکنند. حوزه مورد بررسی در تحقیق حاضر، مطالعه کمتر انجام شده ایست که به نقش زنان در تبلیغات مجلاتی می پردازد که خوانندگان آن را غالبا خود زنان تشکیل میدهند. این مطالعه از دیدگاه گفتمان انتقادی به بررسی دقیق تبلیغات چاپ شده در مجلات خانواده و سلامت پرداخته است. تمرکز اصلی بر روی بکارگیری زنان در تبلیغات و استراتژی های بکار رفته توسط شرکت های تبلیغاتی برای کنترل و تأثیر بر مشتریان است. این تحلیل بر اساس چهارچوب سه بعدی فارکلو صورت گرفته است و نشان میدهد که چگونه ایدئولوژی صورت زنان از طریق تبلیغات در مجلات محلی مربوط به زنان بازسازی می شود. یافته ها نشان میدهد که شرکت های تبلیغاتی از روش های مختلفی جهت سود بردن از زنان استفاده می کنند. این شرکت ها با تلاش جهت نشان دادن یک زندگی ایده آل، در تلاش برای ایجاد این باور در میان خوانندگان هستند که آنچه برایش تبلیغات صورت میگیرد در واقع مورد نیاز زندگی است. این مطالعه آشکار نمود که چگونه طرز نگاه به مقولات زیبایی و سلامت در مجلات مربوطه از طریق ایجاد باور به اینکه هر آنچه تبلیغ میشود زندگی را بهتر میکند، دستکاری و (باز)سازی میشود. زبان تبلیغات برای کنترل اذهان بکار میرود. افرادی که مسئول چنین تبلیغاتی هستند از زبان بعنوان ابزاری جهت کنترل کردن دیگران استفاده میکنند.