ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...
بیشتر
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و نوع تکلیف را بر صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام بررسی کرد. شرکتکنندگان شامل 60 زبانآموز پیشرفته زبان انگلیسی بودند که در دو گروه آزمایشی (هر کدام 30 زبانآموز مرد و زن) توزیع شدند. ابزارها دو تکلیف نوشتاری پیشآزمون و پسآزمون بودند که بر اساس روبریکهای IDP ارزیابی منابع واژگانی، پاسخ تکلیف، دامنه و صحت دستوری و انسجام ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنکووای دو طرفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که نوشتار دقیقتر و منسجمتر گروه خودارزیابی با معیارها در مقایسه با گروه معلم-ارزیابی بدون تفاوت معنادار در منابع واژگانی. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان در انجام وظایف مشترک به طور قابل توجهی بهتر از وظایف مستقل عمل کردند. با این حال، انواع تکلیف و ارزیابی هیچ اثر تعاملی قابل توجهی بر ویژگیهای نوشتاری مورد نظر ندارند. یافتهها بر مزایای عملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و وظایف مشترک در ارتقای صحت دستوری و انسجام نوشتاری زبانآموزان پیشرفته زبان انگلیسی تأکید میکنند. پیامدها مورد بحث قرار خواهند گرفت.
بهناز رستگار؛ دکتر عباسعلی زارعی؛ دکتر رجب اسفندیاری
چکیده
تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزههای شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط ...
بیشتر
تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزههای شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط آنان در ارزشیابی سواد سنجش معلمان زبان دوم شناسایی نشده است را در بر گیرد. به منظور تحقق بخشیدن به این هدف، ابتدا پرسشنامه های قبلی در حیطه سواد سنجش مورد بررسی قرار گرفت و آیتم های اصلی آنان شناسایی شد. سپس تعدادی آیتم توسط محققان به آیتمهای موجود اضافه گردید. همچنین با افراد متخصص در این زمینه نیز مصاحبه شد. سپس 386 مدرس بان انگلیسی ایرانی انتخاب شدند تا اولین پیش نویس پرسشنامهای که جنبههای مختلف سواد سنجش را مورد ارزیابی قرار میداد را به منظور اعتبار سنجی پرسشنامه تکمیل کنند. تجزیه و تحلیل مولفه اصلی با بکارگیری تحلیل عاملی انجام شد و پرسشنامهای با 35 آیتم که 9 مولفه اصلی سواد سنجش را ارزیابی میکرد تهیه شد. در مرحله دوم مطالعه، نسخه نهایی و اعتبار سنجی شده از پرسشنامه سواد سنجش بین 146 مدرس زبان انگلیسی ایرانی توزیع شد تا مولفه های پیش بینی کنندهی سواد سنجش معلمان زبان انگلیسی ایرانی شناسایی شود. در نهایت تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که "برگزاری و نمره دهی و تعبیر نتایج آزمون" بهترین مولفه پیش بینی کننده سواد سنجش معلمان در مقایسه با سایر مولفه های سواد سنجش بود. کاربردهای این یافتهها نیز در مطالعه مورد بحث قرار گرفته است.
دکتر شکوه رشوند سمیاری؛ دکتر مه ناز آزاد
چکیده
بسیاری از تفاوت های فردی مرتبط با عقاید، افکار، و رفتار فراگیران بر حسب سبک یادگیری که آنها در طی فرآیند یادگیری انتخاب می کنند، قابل تعبیر است. این سبک های یادگیری طبق نظر کلب و کلب (۲۰۱۳) عبارتند از شروع کننده، تجربه کننده، مبتکر / خلاق، متفکر، تحلیل گر، تامل کننده، تصمیم گیرنده، عمل گرا، و متعادل. این تحقیق به منظور تهیه و اعتبار سنجی ...
بیشتر
بسیاری از تفاوت های فردی مرتبط با عقاید، افکار، و رفتار فراگیران بر حسب سبک یادگیری که آنها در طی فرآیند یادگیری انتخاب می کنند، قابل تعبیر است. این سبک های یادگیری طبق نظر کلب و کلب (۲۰۱۳) عبارتند از شروع کننده، تجربه کننده، مبتکر / خلاق، متفکر، تحلیل گر، تامل کننده، تصمیم گیرنده، عمل گرا، و متعادل. این تحقیق به منظور تهیه و اعتبار سنجی ساختار چند بعدی پرسشنامه سبک یادگیری کلب ورژن ۴ در کشور ایران انجام شده است. پرسشنامه فوق به نظریه یادگیری تجربی منوط شده و توسط رویکردهای اعتبار سنجی تهیه و ارزیابی گردیده است. ۸۳۳ دانشجو که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرا می گیرند و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق درس می خوانند، در این تحقیق مشارکت داشته اند. تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری جهت اعتبار سنجی پرسشنامه فوق (شامل ۹ سبک یادگیری) استفاده گردیده است. نتایج بررسی اولیه پرسشنامه کلب ورژن ۴ برازش قابل قبولی را نشان نداد، چرا که همبستگی بالایی بین سبک های یادگیری وجود داشت. بمنظور حل مشکل فوق، ۳ سبک یادگیری که بالاترین مقدار همبستگی را نشان می دادند با یکدیگر تلفیق گردیده و مدل دیگری برای پرسشنامه جدید که حالا شامل ۶ سبک یادگیری بود، ترسیم گردید. نتایج نشان داد که پرسشنامه جدید قابل قبول بوده و از برازش مناسبی برخوردار بوده است. پایایی و روایی مدل نیز رضایتبخش بود. در حقیقت پرسشنامه سبک یادگیری کلب ورژن ۴ شامل ۶ سبک یادگیری برازش مناسبی را نشان داد. کاربرد آموزشی و پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی نیز ارائه گردید.
دکتر رجب اسفندیاری
چکیده
در آزمونهای مصححمحور، نمراتی که به عملکرد کتبی و یا شفاهی زبانآموزان داده میشود لزوما منعکس کننده توانایی زبانی آنها نیست بخاطر اینکه عوامل دیگری می تواند نتایج نهایی توانایی زبانآموزان را تحت تأثیر قرار بدهد. سلیقهای عمل کردن مصححها و مقیاسهای نمره دهی از عوامل تأثیر گذار بر توانایی زبانآموزان است. هدف از ...
بیشتر
در آزمونهای مصححمحور، نمراتی که به عملکرد کتبی و یا شفاهی زبانآموزان داده میشود لزوما منعکس کننده توانایی زبانی آنها نیست بخاطر اینکه عوامل دیگری می تواند نتایج نهایی توانایی زبانآموزان را تحت تأثیر قرار بدهد. سلیقهای عمل کردن مصححها و مقیاسهای نمره دهی از عوامل تأثیر گذار بر توانایی زبانآموزان است. هدف از مطالعه حاضر نیز بررسی این عوامل در در نمراتی است که به مقالات آنها داده میشود. بههمین منظور، از 150 مصصح ایرانی خواسته شد تا ده مقالهای را که دانشجویان در درس «مقالهنویسی» در مقطع کارشناسی نوشته بودند با استفاده از مقیاسهای نمرهدهی و معیارهای ارزشیابی مورد بررسی قرار بدهند. دادهها با استفاده از نرم افزار فاستس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مصححان درجات مختلفی از سختگیری را در هنگام نمرهدهی اعمال میکردند. نتایج مطالعه همچنین حاکی از این بود که مصححان نسبت به مقیاس اندازهگیری کلینگر سوگیری نشان دادند. کاربردهای آموزشی نتایج مطالعه در جهت کاهش سوگیری مصححان نسبت به مقیاسهای نمرهدهی و معیارهای ارزشیابی جهت بهبود نمرات مورد بررسی قرار میگیرد.
دکتر حمیدرضا مهبودی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی وجود تفاوت معنی دار بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم زیستی و انسانی موسسه آموزش عالی ربع رشید واقع در تبریز انجام گردیده است. طرح این مطالعه تحلیلی-توصیفی می باشد. در راستای اجرای این پژوهش، تعداد ۱۸۸ دانشجو (از هر گروه علوم زیستی و انسانی، ۹۴ نفر) شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی وجود تفاوت معنی دار بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم زیستی و انسانی موسسه آموزش عالی ربع رشید واقع در تبریز انجام گردیده است. طرح این مطالعه تحلیلی-توصیفی می باشد. در راستای اجرای این پژوهش، تعداد ۱۸۸ دانشجو (از هر گروه علوم زیستی و انسانی، ۹۴ نفر) شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب ساراسون به منظور جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. میانگین میزان استرس بین دانشجویان علوم انسانی در پیش و پس آزمون به ترتیب ۱.۸۴ و ۲.۰۵ بود و میانگین اندازه گیری شده برای دانشجویان علوم زیستی در پیش آزمون 1.89 و پس آزمون 2.15 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین دانشجویان علوم زیستی و انسانی در هر دو مرحله تفاوت معنی داری وجود دارد، اما بین گروه تجربی و آزمایشی از لحاظ جنسیت و میزان اضطراب (p < 0.05) تفاوت معنی داری وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج آزمون خی دو هیچگونه تفاوتی را بین این دو گروه از دانشجویان در پس آزمون ( p > 0.05 ) نشان نداد. در گروه های مورد مطالعه، آزمون اضطراب پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون افزایش یافته بود. همچنین بر اساس نتایج اخذ شده، آزمون اضطراب دانشجویان علوم زیستی در مرحله دوم به میزان دانشجویان انسانی بود. به طور مشابه، هیچگونه تفاوت معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر در پس آزمون مشاهده نشد. در پایان، پند هایی برای غلبه بر اضطراب امتحان ارایه میشود. این تحقیق پیامد های آموزشی مفیدی برای دانشگاهیان و طراحان آزمون دارد.