بررسی رابطه بین سرسختی و ممارست آکادمیک در بین زبان‌آموزان دبیرستانی ایران از منظر روانشناسی مثبت‌گرا و نظریه کنترل ارزش

محمد غفوری؛ دکتر عبدالرضا تحریری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 121-139

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28160.1499

چکیده
  درک نقش احساسات مثبت و تاثیرشان بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش­ آموزان از جمله مسائل حائز اهمیت تعلیم و تربیت است. بدین منظور، تحقیق پیش رو با تکیه بر اصول روانشناسی مثبت­ گرا و نظریه­ ی کنترل ارزش، سعی به تاباندن نور به سوی روابط میان سرسختی و ممارست آکادمیک زبان ­آموزان ایرانی داشت. از این جهت، 263 دانش ­آموز متوسطه اول ...  بیشتر

تمایل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان EFL درونگرا و برون گرا
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 27-41

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26268.1072

چکیده
  مدتهاست محققان علاقمند به کاوش در زمینه ی تاثیر خصیصه های شخصیتی بر یادگیری زبان خارجی یا دوم می باشند. مطالعه ی کنونی تلاشی است در جهت بررسی اینکه آیا رابطه ی آماری بامعنا میان میل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان درون گرا و برون گرا وجود دارد یا خیر. به این خاطر 150 زبان آموز، پرسشنامه های درون گرایی/برون گرایی مک کروسکی (1998)، ...  بیشتر

تاثیر جنسیت بر ریز مهارتهای خواندن در میان زبان آموزان ایرانی
دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 47-60

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26241.1064

چکیده
  مطالعه حال حاضر بر آن است تا تاثیر جنسیت  را بر توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی مورد بررسی دقیق قرار دهد. برای این منظور، چهار مهارت موردنظر در فرایند درک مطلب انتخاب شدند. سپس، تعدادی متن انتخاب گردید تا زبان آموزان به سوالات درک مطلب آن پاسخ دهند و بدین طریق مهارت‏های موردنظر، مورد ارزیابی قرار گیرند. دانش آموزان شرکت کننده ...  بیشتر

رابطه بین خودباوری و چیرگی در مکالمه در گفتار فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 55-68

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26306.1081

چکیده
  با توجه به ارتباط ویژه عوامل عاطفی نظیر اضطراب، بازداری، انگیزش، و خودباوری با فرآیندهای شناختی مرتبط با کاربرد زبان دوم، نقش تعیین کننده این عوامل همواره در حوزه فراگیری زبان دوم مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر به مطالعه رابطۀ بین خودباوری در فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با چیرگی در مکالمه از حیث تعداد کلمات تولید شده در مکالمه، ...  بیشتر

تحلیل متعارفی از رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی، نگرش، انگیزش و مهارت نوشتن زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی

فرشته اسدزادیان؛ دکتر قادر اسدزادیان

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 135-154

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26631.1140

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تحلیل متعارف ویژگی­های شخصیتی و نگرش زبان­آموزان ایرانی زبان انگلیسی در ارتباط با انگیزش و مهارت نوشتن آنهاست. از حیث روش جمع­آوری و تحلیل داده، تحقیق حاضر از نوع مطالعۀ همبستگی بوده است. جمعیت آماری آن شامل زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نمونۀ آماری مربوطه به شیوه نمونه­برداری خوشه­ای انتخاب ...  بیشتر