جمعی سازی سوگیری برای تخصیص نوبت به‌ عنوان آموختنی به کمک برنامه‌ریزی پیش از تکلیف

دکتر نوریا بلستروس سوریا؛ دکتر آدام ون کمپرنول

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 133-160

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28178.1502

چکیده
  با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده ­اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه­ ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است ...  بیشتر

پایبندی عملی مدرسان ایرانی زبان انگلیسی به پسامتد و آموزش منتقدانه

دکتر فرهمن فرخی؛ لیلا محمد باقرب پروین

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28258.1513

چکیده
  تغییرات بنیادین و ایده­ های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته­ اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی ...  بیشتر

افزایش به یادسپاری لغات انگلیسی معلمان کارآموز ایرانی با استقاده از فعالیت های تعاملی ادبیات محور مبتنی بر چرخه ورودی-خروجی

سارا صالح پور؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27233.1315

چکیده
  برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژه­گان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبه­آزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب ...  بیشتر