دکتر نوریا بلستروس سوریا؛ دکتر آدام ون کمپرنول
چکیده
با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است ...
بیشتر
با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است که با تمرکز بر نقش میانجیگری این نوع برنامه ریزی در حین اجرای تکالیف موسوم به سناریو تعامل استراتژیک پویا (DSIS) و در کلاس درس سطح پایۀ زبان اسپانیایی دانشجویان آمریکایی ترم اولی اجرا شده است. تکالیف معروف به سناریو تعامل استراتژیک پویا شامل برنامهریزی قبل از اجرای تکلیف، اجرای تکلیف توسط گروههای کوچک در جلوی کلاس، و جلسات بررسی متعاقب تکلیف است که در آن نظرات همتایان و معلمان بلافاصله پیش رو گذاشته میشود. با تکیه بر روش تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویگوتسکی (1978)، ابتدا نشان میدهیم که چگونه "تخصیص نوبت" به عنوان یک موضوع یادگیری در طول اولین جلسه توجیهی پدیدار میشود که به نظر میرسد نتیجه برنامهریزی قبل از تکلیف و مشاهدات دانشآموزان پس از اجرای اولین گروه بوده باشد. در ادامه، از طریق تجزیه و تحلیل برنامهریزی تکالیف و بررسی نحوۀ چارچوببندی و مدلسازی بازخورد مناسب توسط معلم، به توضیح چگونگی زایش مشاهدات توجیهی میپردازیم با این باور که میتوان سوگیری زبان آموز میانجیگری شده به سمت تخصیص نوبت را یک آموختنی مرتبط تلقی نمود. در پایان، به بحث در مورد نتایج تحقیق، کاربردهای پژوهشی و آموزشی آنها و پیشنهاداتی در زمینۀ تحقیقات آموزش-محور پیرامون توسعۀ مهارت گفتاری در زبان دوم میپردازیم.
دکتر فرهمن فرخی؛ لیلا محمد باقرب پروین
چکیده
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی ...
بیشتر
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تعلیم و تربیت بود. برخلاف جنبه های نظری این جنبش ها، ابعاد عملی توجه لازم را دریافت ننموده اند، به خصوص در بافتهای شرقی. تحقیق کیفی حاضر به بررسی میزان پایبندی عملی مدرسان زبان انگلیسی به اصول این مفاهیم ذاتا" غربی در ایران پرداخت، نمونه ای از بافت شرقی دارای معیارهای اجتماعی، فرهنگی، و آموزشی مختص به خود. از روش های کیفی گردآوری اطلاعات جهت جمع آوری داده ها از مدرسان موردنظر استفاده گردید. تحلیل کیفی اطلاعات، این یافته ها را به دست داد که پسامتد و آموزش منتقدانه به میزان قابل توجهی توسط مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در عمل پذیرفته شده اند، و اصول مربوط به آنها مشتاقانه مورد استفاده قرار میگیرند. کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی از طریق ارتباط قدرتمند با جوامع غربی، دلیل اصلی چنین پذیرش قابل توجهی تصور گشت. بر خلاف انتظار، ضعف قابل توجه مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در حیطه دانش نظری پسامتد و آموزش منتقدانه آشکار گشت. به بیان دیگر، اگرچه کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی زمینه را برای تحقق عملی این مفاهیم فراهم نموده است، جهت بهره گیری بهینه از پسامتد و آموزش منتقدانه، رشد دانش نظری در این راستا نیازمند توجه لازم در دوره های تربیت مدرسان زبان انگلیسی در ایران میباشد.
سارا صالح پور؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژهگان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبهآزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب ...
بیشتر
برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژهگان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبهآزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب شدند. پس از قرار گرفتن در سه گروه مقایسه ای، شرکت کنندگان توسط متون ادبی یکسان تحت سه نوع آموزش تعاملی (انفرادی، همکاری بین معلم و شاگرد، همکاری گروهی شاگردان و معلم) و دو نوع پردازش ورودی-خروجی (متقابل-غیرمتقابل) قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نشان داد که دو گروهی که تحت آموزش تعاملی ادبیات محور (همکاری بین معلم و شاگرد، همکاری گروهی شاگردان و معلم) مبتنی بر چرخه متقابل ورودی-خروجی قرار گرفتند در مقایسه با گروهی که در معرض فعالیت های ادبیات محور انفرادی مبتنی بر چرخه غیر متقابل ورودی-خروجی قرار گرفتند سطح بالاتری از به یادسپاری واژهگان را نشان دادند. علاوه بر این، نتایج نشان دهنده این است که همکاری گروهی بین شاگردان و معلم، در مقایسه با همکاری شاگرد و معلم در به یادسپاری واژگان روش موثرتری به شمار می آید. یافته ها نیاز به گنجاندن فعالیت های تعاملی ادبیات محور مبتنی بر چرخه ورودی-خروجی را در برنامه درسی تربیت معلمان زبان انگلیسی تایید کرد.