نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی ویژه، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی دیتریخ، دانشگاه کارنجی ملون، پیتزبورگ، ایالات متحدۀ آمریکا

2 دانشیار فراگیری زبان دوم، گروه زبانهای نو، دانشگاه کارنجی ملون، پیتزبورگ، ایالات متحدۀ آمریکا

چکیده

با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده ­اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه­ ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است که با تمرکز بر نقش میانجی­گری این نوع برنامه­ ریزی در حین اجرای تکالیف موسوم به سناریو تعامل استراتژیک پویا (DSIS) و در کلاس درس سطح پایۀ زبان اسپانیایی دانشجویان آمریکایی ترم اولی اجرا شده است. تکالیف معروف به سناریو تعامل استراتژیک پویا شامل برنامه‌ریزی قبل از اجرای تکلیف، اجرای تکلیف توسط گروه‌های کوچک در جلوی کلاس، و جلسات بررسی متعاقب تکلیف است که در آن نظرات همتایان و معلمان بلافاصله پیش رو گذاشته می‌شود. با تکیه بر روش تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویگوتسکی (1978)، ابتدا نشان می‌دهیم که چگونه "تخصیص نوبت" به عنوان یک موضوع یادگیری در طول اولین جلسه توجیهی پدیدار می­شود که به نظر می­رسد نتیجه برنامه‌ریزی قبل از تکلیف و مشاهدات دانش‌آموزان پس از اجرای اولین گروه بوده باشد. در ادامه، از طریق تجزیه و تحلیل برنامه‌ریزی تکالیف و بررسی نحوۀ چارچوب‌بندی و مدل‌سازی بازخورد مناسب توسط معلم، به توضیح چگونگی زایش مشاهدات توجیهی می­پردازیم با این باور که می­توان سوگیری زبان­ آموز میانجی­گری شده به سمت تخصیص نوبت را یک آموختنی مرتبط تلقی نمود. در پایان، به بحث در مورد نتایج تحقیق، کاربردهای پژوهشی و آموزشی آن‌ها و پیشنهاداتی در زمینۀ تحقیقات آموزش-محور پیرامون توسعۀ مهارت گفتاری در زبان دوم می­پردازیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Barraja-Rohan, A. M. (2011). Using conversation analysis in the second language classroom to teach interactional competence. Language Teaching Research, 15(4), 479-507. http://dx.doi.org/10.1177/1362168811412878 
Batstone, R. (2005). Planning as discourse activity: A sociocognitive view. In R. Ellis (Ed.), Planning and task performance in a second language (pp. 277-295). John Benjamins Publishing Company.
Bolden, G. B. (2018). Speaking ‘out of turn’: Epistemics in action in other-initiated repair. Discourse Studies20(1), 142-162. https://doi.org/10.1177/1461445617734346 
Carroll, D. (2004). Restarts in novice turn beginnings: disfluencies or interactional achievements? In Rod Gardner and Johannes Wagner (eds.), Second Language Conversations (pp. 201–219), Continuum.
DiPietro, R. J. (1987). Strategic interaction: Learning languages through scenarios. Cambridge University Press.
Donato, R. (1994). Collective scaffolding in second language learning. In J. P. Lantolf, & G. Appel (Eds.), Vygostkian approaches to second language research (pp. 33-56). Ablex Publishing Corporation.
Ellis, R. (2009). The differential effects of three types of task planning on the fluency, complexity, and accuracy in L2 oral production. Applied Linguistics, 30, 474–509. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0606.17 
Ellis, R. (2021). The effects of pre-task planning on second language writing: A systematic review of experimental studies. Chinese Journal of Applied Linguistics, 44(2), 131-165. http://dx.doi.org/10.1515/CJAL-2021-0009 
Eskildsen, S. W., & Majlesi, A. R. (2018). Learnables and teachables in second language talk: Advancing a social reconceptualization of central SLA tenets. Introduction to the special issue. Modern Language Journal102, 3–10. http://dx.doi.org/10.1111/modl.12462 
Gal’perin, P. I. (1989). Organization of mental activity and the effectiveness of learning. Soviet Psychology, 27(3), 65–82.
Gardner, R. (2007). ‘Broken starts’: Bricolage in turn starts in second language talk. In Hua Z., Paul S., Li W., & Vivian C. (Eds.), Language learning and teaching as social interaction (pp. 58-71). Palgrave Macmillan.
Hall, J. K. (2018). From interactional competence to interactional repertoires: Reconceptualizing the goal of L2 learning, Classroom Discourse, 9, 25-39. http://dx.doi.org/10.1080/19463014.2018.1433050 
Hall, J. K., Hellermann, J., & Pekarek Doehler, S. (Eds.). (2011). L2 interactional competence and development. Multilingual Matters.
Infante, P. (2018). Mediated Development: Promoting learner internalization of L2 concepts through cognitive-process focused activities. In J.P. Lantolf, M.E. Poehner, & M. Swain (Eds.), Routledge Handbook of Sociocultural Theory and Second Language Development. Routledge.
James, D., & Clarke, S. (1993). Women, men, and interruptions: A critical review. In D. Tannen (Ed.), Gender and conversational interaction (pp. 231–280). Oxford University Press.
Kellogg, R. (1996). A model of working memory in writing. In M. Levy & S. Ransdell (Eds.), The science of writing: Theories, methods, individual differences, and applications (pp. 57-72). Lawrence Erlbaum Associates.
Kunitz, S., & Yeh, M. (2019). Instructed L2 interactional competence in the first year. In M. R. Salaberry & S. Kunitz (Eds.), Teaching and testing L2 interactional competence: Bridging theory and practice (pp. 228-258). Routledge.
Lantolf, J.P. &, Poehner, M.E. (2014). Sociocultural Theory and the Pedagogical Imperative in L2 Education. Routledge/Taylor & Francis.
Lerner, G. H. (1996). Finding "face" in the preference structures of talk-in-interaction. Social Psychology Quarterly, 59(4), 303–321. https://doi.org/10.2307/2787073 
Lerner, G. H. (2019). When someone other than the addressed recipient speaks next: Three kinds of intervening action after the selection of next speaker. Research on Language and Social Interaction52(4), 388-405. http://dx.doi.org/10.1080/08351813.2019.1657280 
Lilja, N., & Piirainen-Marsh, A. (2019). Making sense of interactional trouble through mobile-supported sharing activities. In M. R. Salaberry & S. Kunitz (Eds.), Teaching and testing L2 interactional competence: bridging theory and practice (pp. 260-288). Routledge.
Majlesi, A. R., & Broth, M. (2012). Emergent learnables in second language classroom interaction. Learning, Culture and Social Interaction1(3-4), 193-207. http://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2012.08.004 
Mondada, L. (2014). The local constitution of multimodal resources for social interaction. Journal of Pragmatics 65, 137–156. http://dx.doi.org/10.1016/j.pragma.2014.04.004 
Pekarek Doehler, S., & Berger, E. (2015). The development of L2 interactional competence: Evidence from turn-taking organization, sequence organization, repair organization and preference organization. In T. Cadierno, & S. Eskildsen (Eds.), Usage-based perspectives on second language learning (pp. 233-268). (Applications of Cognitive Linguistics [ACL]; Vol. 30). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110378528-012
Petrovsky, A. V. (1985). Studies in psychology: The collective and the individual. Progress Publishers.
Poehner, M. E. (2009). Group dynamic assessment: Mediation for the L2 classroom. TESOL Quarterly, 43(3), 471–491. http://dx.doi.org/10.1002/j.1545-7249.2009.tb00245.x 
Poehner, M. E., & Infante, P. (2015). Mediated development: Interpsychological activity for L2 education. Language & Sociocultural Theory, 2(2), 161-183. http://dx.doi.org/10.1558/lst.v2i2.26982 
Psathas, G. (1995). Conversation analysis: The study of talk-in-interaction. Sage publications.
Sacks, H., Schegloff, E. A., & Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50(4), 696-735. http://dx.doi.org/10.2307/412243 
Salaberry, R., & Kunitz, S. (Eds.). (2019). Teaching and testing L2 interactional competence: Bridging theory and practice. Routledge. 
Skehan, P. (2009). Modeling second language performance: Integrating complexity, accuracy, fluency, and lexis. Applied linguistics30(4), 510-532. https://doi.org/10.1093/applin/amp047 
Talmy, S. (2009). Resisting ESL: Categories and sequence in a critically “motivated” analysis of classroom interaction. In H. T. Nguyen, & G. Kasper (Eds.), Talk-in-interaction: Multilingual perspectives (pp. 181-213), National Foreign Language Resource Center.  
van Compernolle, R. A. (2014a). Profiling second language sociolinguistic development through dynamically administered strategic interaction scenarios. Language and Communication, 37(1), 86-99. http://dx.doi.org/10.1016/j.langcom.2014.01.003 
van Compernolle, R. A. (2014b). Sociocultural theory and L2 instructional pragmatics. Multilingual Matters.
van Compernolle, R. A. (2018a). Dynamic strategic interaction scenarios: A Vygotskian approach to focusing on meaning and form. In M. Ahmadian & M. P. G. Mayo (Eds.), Recent perspectives on task-based language learning and teaching (pp. 79-97). Mouton De Gruyter.
van Compernolle, R. A. (2018b). Speaking, interactional competencies, and mediated action. In R. Alonso, Speaking in a Second Language (pp. 27-48), John Benjamins Publishing Company. http://dx.doi.org/10.1075/aals.17.02com 
van Compernolle, R. A., & Ballesteros Soria, N. (2020). Developing interactional repertoires in the classroom through dynamic strategic interaction scenarios. Vigo International Journal of Applied Linguistics, 17, 141-169.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Waring, H. Z. (2018). Teaching L2 interactional competence: Problems and possibilities. Classroom Discourse, 9(1), 57-67. http://dx.doi.org/10.1080/19463014.2018.1434082