صفحات پیشین و فهرست مندرجات
صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.    بیشتر

مقاله پژوهشی
نظریه اجتماعی-فرهنگی، گفت و گوی بین نظریه‌ای و قیاس‌(نا)پذیری‌های حوزۀ فراگیری زبان دوم: دیباچه‌ای بر ویژه‌نامه

دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر ریمی ون کومپرنوله

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.14765

چکیده
  در این مقاله، ابتدا دلایل توجیهی گشایش فضای گفتگو بین نظریه اجتماعی-فرهنگی و سایر نظریه‌های سازگار  مورد بحث قرار می­گیرد. در بخش دوم، مرور مختصری بر نظریه اجتماعی-فرهنگی در ارتباط با فراگیری زبان دوم ارائه می­گردد. در بخش سوم، با ارائۀ کاوشی بر ارتباط زیربنایی که لاجرم بین هر نظریه آموزش زبان انگلیسی و جهان بینی مفروض در آن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
انگیزش در زبان دوم از منظر نظریه اجتماعی-فرهنگی و نظریه پیچیدگی/سیستم های پویا: بررسی تناسب‌پذیری دو نظریه

دکتر مایکل دی آموری؛ دکتر ماریانا لیما بکر

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 31-61

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28021.1470

چکیده
  تحقیقات در مورد انگیزه در یادگیری زبان دوم در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. در گرایش اخیر به مطالعۀ زمینه­های اجتماعی انگیزش و نقش فرآیندهای اجتماعی در شکل‌دهی انگیزش فرد، نقش نظریه اجتماعی-فرهنگی (SCT) و نظریه پیچیدگی / سیستم‌های پویا (CDST) بسیار برجسته بوده است. اگرچه محققان تلاش کرده‌اند نظریه اجتماعی-فرهنگی و نظریه پیچیدگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر یادگیری «نگره» توسط زبان‌آموزان مبتدی: شواهد تجربی مقدماتی مبنی بر اثرپذیری کمتر آموزش مفهوم «بی‌کرانگی» به زبان‌آموزان مبتدی از نگرۀ واژگانی

الیزابت کیسلینگ

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 63-84

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.27948.1447

چکیده
  آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدل­سازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و  تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در  زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تلفیق و سازگاری نظریه اجتماعی-فرهنگی و زبان‌شناسی شناختی برای آموزش دستور و واژگان زبان دوم

دکتر بنجامین وایت؛ دکتر کیوکو ماسودا

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 85-106

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28052.1476

چکیده
  در سال‌های اخیر، شاهد علاقه­مندی فزاینده‌ای به تلفیق نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی با زبان‌شناسی شناختی برای تحقیق در مورد آموزش زبان دوم بوده­ایم. مقاله حاضر با بررسی امکان سازگاری دو جهت‌گیری نظری ادعا دارد که برخی مفروضات کلیدی در زبان‌شناسی شناختی به خوبی با نظریه اجتماعی-فرهنگی همسو هستند. نکته حائز اهمیت این است که هر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خوانش انکساری چندسوادی، اقدام پژوهی مشارکتی معلمان و نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی: درهم تنیدگی‌ها و بینش‌ها در آموزش زبان بومی

دکتر سبینه سیکمان؛ دکتر جون پارکر وبستر

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 107-131

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28038.1473

چکیده
  این مقاله به بررسی زمینه‌های هستی ­شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مفهوم‌ پراکسیس در زمینه آموزش زبان بومی برای حفظ و احیای آن می‌پردازد. ما با ارائۀ یک قرائت انکساری (باراد، 2007) از نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی (ویگوتسکی، 1978؛ انگستروم، 2001) و اقدام­ پژوهی مشارکتی معلمان (کمیس و مک تاگرت 2005؛ سیکمان و همکاران، 2019) و آموزش چندسوادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جمعی سازی سوگیری برای تخصیص نوبت به‌ عنوان آموختنی به کمک برنامه‌ریزی پیش از تکلیف

دکتر نوریا بلستروس سوریا؛ دکتر آدام ون کمپرنول

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 133-160

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28178.1502

چکیده
  با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده ­اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه­ ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک و نظریه اجتماعی-فرهنگی: یک رویکرد یکپارچه

دکتر انریکو گراتزی

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 161-181

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28866.1581

چکیده
  تمرکز اصلی این مقاله بر روی موضوع بحث برانگیز ادغام زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک (ELF) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) است. ماهیت متکثر انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی در عصر جهانی‌سازی به طوری خاص مسألۀ پرسابقۀ بومی­ بودن ‌زبان انگلیسی را در کلاس درس انگلیسی به چالش کشیده است. با این وجود، علیرغم پیشینۀ آکادمیک گسترده در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی برای زبان آموزان زبان دوم: پرداختن به قابلیت های همسان با برنامه های درسی عمومی مدرسه محور

دکتر الساندرو روسبرو؛ دکتر جنیفر ویمر

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 183-204

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28049.1474

چکیده
  مقاله حاضر به غیرقابل مقایسه بودن نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی (SCT) با برنامه های درسی آموزشی محبوب K-12 می پردازد که ادعا دارد در عمل به این نظریه پایبند است. (مک لئود، 2019). در این مقاله در مورد برنامه‌های درسی، مدل‌ها و نظریه‌های اجتماعی معروف در رابطه با یادگیری زبان دوم بحث می‌کنیم. مثال‌های منتخب برای مقایسه‌های قابل قیاس/غیرقابل ...  بیشتر

مقاله مروری
تأملانی بر مقالات ویژه‌نامه و اهمیت تفکر پیش پارادایم در حوزه فراگیری زبان دوم

پروفسور جیمز پی لنتولف

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، صفحه 205-231

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29542.1673

چکیده
  خرسندم که این فرصت به من داده شد تا نظرات خود را در مورد مقالات ارائه شده در شماره ویژه «مجلۀ زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی» با موضوعی که من تحقیق «پیش­پارادایم» می­نامم، ارائه دهم. این مفهوم را از کوهن (2012) وام گرفته­ام، که به اعتقاد من وضعیت فعلی در حوزۀ فراگیری زبان دوم را به درستی توصیف می­کند. مقالات ارائه ...  بیشتر