صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
مقاله پژوهشی
دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر ریمی ون کومپرنوله
چکیده
در این مقاله، ابتدا دلایل توجیهی گشایش فضای گفتگو بین نظریه اجتماعی-فرهنگی و سایر نظریههای سازگار مورد بحث قرار میگیرد. در بخش دوم، مرور مختصری بر نظریه اجتماعی-فرهنگی در ارتباط با فراگیری زبان دوم ارائه میگردد. در بخش سوم، با ارائۀ کاوشی بر ارتباط زیربنایی که لاجرم بین هر نظریه آموزش زبان انگلیسی و جهان بینی مفروض در آن ...
بیشتر
در این مقاله، ابتدا دلایل توجیهی گشایش فضای گفتگو بین نظریه اجتماعی-فرهنگی و سایر نظریههای سازگار مورد بحث قرار میگیرد. در بخش دوم، مرور مختصری بر نظریه اجتماعی-فرهنگی در ارتباط با فراگیری زبان دوم ارائه میگردد. در بخش سوم، با ارائۀ کاوشی بر ارتباط زیربنایی که لاجرم بین هر نظریه آموزش زبان انگلیسی و جهان بینی مفروض در آن وجود دارد، به بیان کاربرد و تأثیر عمیق این جهان بینی ها بر مطالعات تحقیقی و فعالیتهای علمی جامعه آموزش زبان انگلیسی می پردازیم. سپس، با استناد به دیدگاه کوهنی و با تمرکز دقیق بر ماهیت مملو از نظریۀ شواهد تجربی و همچنین مفاهیم کلیدی پارادایم، ماتریس رشته های علمی، و قیاس ناپذیری نظریه های رقیب، تلاش می شود تصویری از توسعه علمی در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی ترسیم گردد. در بخش چهارم، با پرداختن به مقالاتی که در شمارۀ ویژه این مجله گنجانده شدهاند، به طور خاص توجه خود را به موضوع قیاس ناپذیری و گفتگوهای بین نظریه ای در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی معطوف نموده و رهیافت های نظری و عملی آنها را مورد بحث قرار می دهیم. بخش پایانی این مقاله به بیان نکاتی در باب اهمیت اتخاذ دیدگاه بینش-محور در انجام فعالیتهای تحقیقاتی، انتخاب نظریه و توسعه علمی در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی اختصاص یافته است که به باور نویسندگان می تواند در دستیابی به فهم و توضیحی یکپارچه به لحاظ اصولی و منسجم به لحاظ علمی از فرآیندهای شکل گیری زبان دوم مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر مایکل دی آموری؛ دکتر ماریانا لیما بکر
چکیده
تحقیقات در مورد انگیزه در یادگیری زبان دوم در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. در گرایش اخیر به مطالعۀ زمینههای اجتماعی انگیزش و نقش فرآیندهای اجتماعی در شکلدهی انگیزش فرد، نقش نظریه اجتماعی-فرهنگی (SCT) و نظریه پیچیدگی / سیستمهای پویا (CDST) بسیار برجسته بوده است. اگرچه محققان تلاش کردهاند نظریه اجتماعی-فرهنگی و نظریه پیچیدگی ...
بیشتر
تحقیقات در مورد انگیزه در یادگیری زبان دوم در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. در گرایش اخیر به مطالعۀ زمینههای اجتماعی انگیزش و نقش فرآیندهای اجتماعی در شکلدهی انگیزش فرد، نقش نظریه اجتماعی-فرهنگی (SCT) و نظریه پیچیدگی / سیستمهای پویا (CDST) بسیار برجسته بوده است. اگرچه محققان تلاش کردهاند نظریه اجتماعی-فرهنگی و نظریه پیچیدگی / سیستمهای پویا را با هم ترکیب کنند، حوزۀ زبانشناسی کاربردی شاهد بحثهای مداومی در مورد سازگاری کلی این دو نظریه بوده است. مقالۀ حاضر شامل مرور انتقادی و بررسی نظری پیرامون رویکردهای متفاوت نظریۀ فرهنگی-اجتماعی، با تمرکز بر نظریه فعالیت (AT)، و نظریۀ پیچیدگی / سیستمهای پویا، با تمرکز بر سیستم خود انگیزشی زبان دوم، در خصوص انگیزش در زبان دوم است. در اینجا استدلال میشود که دو نظریه به طور سطحی سازگار هستند، زیرا که در هر دو نظریه، انگیزش زبان دوم را با ماهیتی پویا، پیچیده و ناشی از تعاملات بین افراد و محیط هایشان نشان میدهند. با این حال، بررسی عمیقتر موضوع حاکی از تفاوتهای اساسی نه تنها در زمینه انگیزش زبان دوم، بلکه در مفاهیم اساسی حاکم بر دو نظریۀ پژوهشی است. در نهایت، با توسل به دیدگاه فرهنگی-اجتماعی، ضمن نقد نظریۀ پیچیدگی / سیستمهای پویا، چنین استدلال میشود که دو نظریۀ مورد بررسی در این تحقیق نه تنها از حیث رویکرشان به مقولۀ انگیزش در زبان دوم بلکه به طور عام تناسبی با یکدیگر ندارند.
مقاله پژوهشی
الیزابت کیسلینگ
چکیده
آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدلسازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی ...
بیشتر
آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدلسازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی در این زمینه، در تحقیق حاضر زبانآموزان مبتدی زبان اسپانیایی (تعداد 26 نفر) با مفهوم نگرۀ دیدگاه به عنوان یک مفهوم دستوری مربوط به بیکرانگی آموزش داده شدند. همچنین توانایی فراگیران برای ایجاد ارتباطهای غیرمعمول بین ریختشناسی تقدم-ناکامل و مقولههای نگره واژگانی بطور مستقیم مورد سنجش قرار گرفت. این نوع از یادگیری بیشتر مورد علاقۀ محققانی است که عمدتاً قائل به دیدگاههای نظری معناشناختی خارج از حوزۀ نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی همچون «فرضیه نگره» (AH) هستند. مقایسه دادههای پیکره (75 = n) نشان داد که زبانآموزان آموزش دیده بر اساس آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر خلاف انتظار توانستند مفاهیم دستوری پیش سویگی و ناکاملی را بیشتر شبیه کاربران پیشرفته زبان اسپانیایی استفاده کنند تا زبان آموزان مبتدی. نتایج نشان میدهد که آموزش زبان مبتنی بر مفهوم موجب تسهیل یادگیری آن بخش از مفهوم نگره میگردد که در تفکیک نگرۀ دیدگاه و نگرۀ واژگانی کاربرد دارد. چنین برداشت میشود که تلفیق آموزش زبان مبتنی بر مفهوم و سایر رویکردهایی که ریشه در نظریۀ اجتماعی-فرهنگی دارند، با روشهای نوین یادگیری موجب غنای این نظریه و در نتیجه جلب علاقۀ محققان خارج از نظریه فرهنگی-اجتماعی شود. همچنین استدلال میشود که تحقیقات پیرامون فرضیۀ نگره را میتوان با در نظر گرفتن دادههایی که اثرات رویکردهای آموزشی خاص را روشن میکند، غنیتر نمود.
مقاله پژوهشی
دکتر بنجامین وایت؛ دکتر کیوکو ماسودا
چکیده
در سالهای اخیر، شاهد علاقهمندی فزایندهای به تلفیق نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی با زبانشناسی شناختی برای تحقیق در مورد آموزش زبان دوم بودهایم. مقاله حاضر با بررسی امکان سازگاری دو جهتگیری نظری ادعا دارد که برخی مفروضات کلیدی در زبانشناسی شناختی به خوبی با نظریه اجتماعی-فرهنگی همسو هستند. نکته حائز اهمیت این است که هر ...
بیشتر
در سالهای اخیر، شاهد علاقهمندی فزایندهای به تلفیق نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی با زبانشناسی شناختی برای تحقیق در مورد آموزش زبان دوم بودهایم. مقاله حاضر با بررسی امکان سازگاری دو جهتگیری نظری ادعا دارد که برخی مفروضات کلیدی در زبانشناسی شناختی به خوبی با نظریه اجتماعی-فرهنگی همسو هستند. نکته حائز اهمیت این است که هر دو نظریه مواضع مشابهی پیرامون رابطه بین زبان و شناخت و نیز تأثیرات فرهنگ و دنیای فیزیکی بیرونی بر زبان دارند. اختلاف احتمالی بین دو نظریه به نحوۀ کاربرد آنها در آموزش زبان دوم و روش تحقیق در کلاسهای زبان دوم مربوط است. به منظور بررسی نحوۀ ادغام نظریه اجتماعی-فرهنگی و زبان شناسی شناختی در آموزش زبان دوم، ما شش مطالعه تجربی اخیر مرتبط با هر دو نظریه را مرور میکنیم که همگی به آموزش دستور زبان و واژگان در چهار زبان مختلف پرداختهاند. تلاش میشود ضمن شناسایی مضامین مشترک، چالشهای تحقیقات آتی در این زمینه خاطرنشان گردند. در نهایت، توصیههایی را برای ادغام تئوری اجتماعی-فرهنگی و زبان شناسی شناختی به منظور آموزش زبان دوم ارائه می کنیم.
مقاله پژوهشی
دکتر سبینه سیکمان؛ دکتر جون پارکر وبستر
چکیده
این مقاله به بررسی زمینههای هستی شناختی، معرفتشناختی و روششناختی مفهوم پراکسیس در زمینه آموزش زبان بومی برای حفظ و احیای آن میپردازد. ما با ارائۀ یک قرائت انکساری (باراد، 2007) از نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی (ویگوتسکی، 1978؛ انگستروم، 2001) و اقدام پژوهی مشارکتی معلمان (کمیس و مک تاگرت 2005؛ سیکمان و همکاران، 2019) و آموزش چندسوادی ...
بیشتر
این مقاله به بررسی زمینههای هستی شناختی، معرفتشناختی و روششناختی مفهوم پراکسیس در زمینه آموزش زبان بومی برای حفظ و احیای آن میپردازد. ما با ارائۀ یک قرائت انکساری (باراد، 2007) از نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی (ویگوتسکی، 1978؛ انگستروم، 2001) و اقدام پژوهی مشارکتی معلمان (کمیس و مک تاگرت 2005؛ سیکمان و همکاران، 2019) و آموزش چندسوادی (کازدن و همکاران، 1996؛ کوپ و کلانزیس، 2009) تلاش میکنیم به بینشهای جدیدی در مورد قیاس پذیری مفروضات هستی شناختی و زیربنای معرفت شناختی این نظریه ها دست یابیم. در ابتدا زمینه های تحقیق حاضر در جوامع آموزشی بومی ارائه می گردد. در مرحله بعد، ضمن توضیح روششناسی انکساری باراد، سه فرضیه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد: 1) درهم تنیدگی مبانی وجود-معرفت و عمل یعنی عمل در مقابل پراکسیس، 2) تقویت عاملیت معلم از طریق چرخه های روش تحقیق مارپیچی و رفت و برگشتی معمول در اقدام پژوهی مشارکتی معلمان، و بالاخره 3) ضرورت شناخت تنش ها و تضادها برای تسهیل عمل دگرگونی پذیر پراکسیس. نتیجه گیری ما درهم تنیدگی نظریه-عمل را از دیدگاه پراکسیس که در درون کنش نهفته است، توضیح میدهد. پیشنهاد ما این است که استفاده از روش انکساری در قرائت نظریه ها از طریق یکدیگر و نه در مقابل یکدیگر، موجب نمایان شدن برداشت های درون-نظریه ای میگردد که میتواند جایگزینی برای بحث در مورد این نظریه ها در قالب بده بستان بین مفاهیم نظری باشد.
مقاله پژوهشی
دکتر نوریا بلستروس سوریا؛ دکتر آدام ون کمپرنول
چکیده
با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است ...
بیشتر
با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است که با تمرکز بر نقش میانجیگری این نوع برنامه ریزی در حین اجرای تکالیف موسوم به سناریو تعامل استراتژیک پویا (DSIS) و در کلاس درس سطح پایۀ زبان اسپانیایی دانشجویان آمریکایی ترم اولی اجرا شده است. تکالیف معروف به سناریو تعامل استراتژیک پویا شامل برنامهریزی قبل از اجرای تکلیف، اجرای تکلیف توسط گروههای کوچک در جلوی کلاس، و جلسات بررسی متعاقب تکلیف است که در آن نظرات همتایان و معلمان بلافاصله پیش رو گذاشته میشود. با تکیه بر روش تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویگوتسکی (1978)، ابتدا نشان میدهیم که چگونه "تخصیص نوبت" به عنوان یک موضوع یادگیری در طول اولین جلسه توجیهی پدیدار میشود که به نظر میرسد نتیجه برنامهریزی قبل از تکلیف و مشاهدات دانشآموزان پس از اجرای اولین گروه بوده باشد. در ادامه، از طریق تجزیه و تحلیل برنامهریزی تکالیف و بررسی نحوۀ چارچوببندی و مدلسازی بازخورد مناسب توسط معلم، به توضیح چگونگی زایش مشاهدات توجیهی میپردازیم با این باور که میتوان سوگیری زبان آموز میانجیگری شده به سمت تخصیص نوبت را یک آموختنی مرتبط تلقی نمود. در پایان، به بحث در مورد نتایج تحقیق، کاربردهای پژوهشی و آموزشی آنها و پیشنهاداتی در زمینۀ تحقیقات آموزش-محور پیرامون توسعۀ مهارت گفتاری در زبان دوم میپردازیم.
مقاله پژوهشی
دکتر انریکو گراتزی
چکیده
تمرکز اصلی این مقاله بر روی موضوع بحث برانگیز ادغام زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک (ELF) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) است. ماهیت متکثر انگلیسی به عنوان یک زبان بینالمللی در عصر جهانیسازی به طوری خاص مسألۀ پرسابقۀ بومی بودن زبان انگلیسی را در کلاس درس انگلیسی به چالش کشیده است. با این وجود، علیرغم پیشینۀ آکادمیک گسترده در ...
بیشتر
تمرکز اصلی این مقاله بر روی موضوع بحث برانگیز ادغام زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک (ELF) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) است. ماهیت متکثر انگلیسی به عنوان یک زبان بینالمللی در عصر جهانیسازی به طوری خاص مسألۀ پرسابقۀ بومی بودن زبان انگلیسی را در کلاس درس انگلیسی به چالش کشیده است. با این وجود، علیرغم پیشینۀ آکادمیک گسترده در زمینه تحقیقات انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک، به نظر میرسد که جای یک رویکرد آموزشی متعادل از سوی محققان کاربردی انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک هنوز خالی است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر نشان دادن این است که چگونه نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) و نظریۀ آموزش نظری سیستمی گالپرین(STI) که رویکرد آموزشی زبان دوم تحت عنوان «آموزش زبان مبتنی بر مفهوم» بر اساس این نظریه ارائه شده، میتواند چارچوب علمی مناسبی را در جهت پرکردن شکاف بین برنامه درسی اصلی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) که بر اساس مدل استاندارد انگلیسی زبان مادری است، از یک سو و شیوۀ نوظهور استفاده از انگلیسی به عنوان زبان مشترک ارتباطی که حاصل تماس زبان مادری زبانآموزان با زبان انگلیسی است از سوی دیگر پر نماید. در نتیجه، این تحقیق قصد دارد یک رویکرد یکپارچه برای آموزش زبان انگلیسی ارائه دهد که ترکیبی از ELF، SCT و C-BLI است. انتظار میرود چنین رویکردی بتواند یک چارچوب مفهومی و جهت گیری نظری جدیدی در اختیار مدرسان زبان انگلیسی قرار دهد تا بواسطۀ آن بتوانند تغییر پارادایم مورد نظر اکثر محققا ELF را در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی پیاده کنند.
مقاله پژوهشی
دکتر الساندرو روسبرو؛ دکتر جنیفر ویمر
چکیده
مقاله حاضر به غیرقابل مقایسه بودن نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی (SCT) با برنامه های درسی آموزشی محبوب K-12 می پردازد که ادعا دارد در عمل به این نظریه پایبند است. (مک لئود، 2019). در این مقاله در مورد برنامههای درسی، مدلها و نظریههای اجتماعی معروف در رابطه با یادگیری زبان دوم بحث میکنیم. مثالهای منتخب برای مقایسههای قابل قیاس/غیرقابل ...
بیشتر
مقاله حاضر به غیرقابل مقایسه بودن نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی (SCT) با برنامه های درسی آموزشی محبوب K-12 می پردازد که ادعا دارد در عمل به این نظریه پایبند است. (مک لئود، 2019). در این مقاله در مورد برنامههای درسی، مدلها و نظریههای اجتماعی معروف در رابطه با یادگیری زبان دوم بحث میکنیم. مثالهای منتخب برای مقایسههای قابل قیاس/غیرقابل قیاس برگرفته از برنامههای درسی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه، و متون روانشناسیتربیتی هستند که همگی در درجه اول به عنوان آمادگی آموزشی برای معلمان پیش از خدمت استفاده میشوند. در عملیاتی کردن این مقایسهها برای قیاسپذیری/قیاس ناپذیری، ما استدلال میکنیم که توضیحات ویگوتسکی در مورد وحدت فکر و زبان، نزدیکترین حیطۀ رشد، ابزار میانجی برای یادگیری و توسعه، و چارچوب فراگیر او در مورد پرژیوانی و آگاهی در این متون و برنامه های درسی، به ویژه برای زبان آموزان زبان دوم که همواره در حوزۀ آموزش مهجور واقع شدهاند، به خوبی توسط این افراد مورد توجه قرار نگرفته است. نتیجهگیری کاربردی این بحث شامل استدلالهایی برای پیادهسازی کاملتر نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی به جای راهبردهای سادهانگارانۀ چرخش اجتماعی و فراخوانی برای حمایت از دانشآموزان اقلیت زبان است.
مقاله مروری
پروفسور جیمز پی لنتولف
چکیده
خرسندم که این فرصت به من داده شد تا نظرات خود را در مورد مقالات ارائه شده در شماره ویژه «مجلۀ زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی» با موضوعی که من تحقیق «پیشپارادایم» مینامم، ارائه دهم. این مفهوم را از کوهن (2012) وام گرفتهام، که به اعتقاد من وضعیت فعلی در حوزۀ فراگیری زبان دوم را به درستی توصیف میکند. مقالات ارائه ...
بیشتر
خرسندم که این فرصت به من داده شد تا نظرات خود را در مورد مقالات ارائه شده در شماره ویژه «مجلۀ زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی» با موضوعی که من تحقیق «پیشپارادایم» مینامم، ارائه دهم. این مفهوم را از کوهن (2012) وام گرفتهام، که به اعتقاد من وضعیت فعلی در حوزۀ فراگیری زبان دوم را به درستی توصیف میکند. مقالات ارائه شده در این ویژهنامه به مقایسۀ جنبههای مختلف نظریۀ فرهنگی-اجتماعی با چارچوبها و رویکردهای دیگر فراگیری زبان دوم پرداختهاند. یکی از جنبههای جذاب این شماره این است که هر یک از مقالات ارائه شده از دیدگاه متفاوتی بهره جستهاند. در نوشتۀ حاضر هر یک از مقالات بطور جداگانه مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند. در برخی موارد، استدلال نویسندگان بسط داده شده و در موارد دیگر، استدلالهای آنها مورد نقد قرار گرفتهاند که هدف از آن ترغیب نویسندگان به تفکر عمیقتر پیرامون پیشنهاد(های) خود و احیاناً دستیابی به بینش نظری جدید است. برای سهولت کار، هفت مقاله ارائه شده، در قالب یک دستهبندی منسجم تقسیمبندی شدهاند. معیار مورد استفاده در این دسته بندی رویکرد غالب مقاله در پرداختن به هر یک از جنبههای نظری، تجربی و یا عملی بوده است.
دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.