صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402
سرمقاله
دکتر بهرام بهین
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 1-4
مصاحبه
دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر داود امینی
مقاله پژوهشی
دکتر ساسان بالغی زاده؛ حمیدرضا ذاکروفایی
چکیده
با توجه به بحثهای طولانی در مورد استفاده از زبان اول در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی، نقش سطح زبان فراگیران ایرانی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول را مورد بررسی قرار داد. پرسشنامهای که در ابتدا توسط شفلر و همکاران (2016) طراحی شده بود، بعد از ویرایش در بین 180 زبانآموز سطح مقدماتی، ...
بیشتر
با توجه به بحثهای طولانی در مورد استفاده از زبان اول در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی، نقش سطح زبان فراگیران ایرانی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول را مورد بررسی قرار داد. پرسشنامهای که در ابتدا توسط شفلر و همکاران (2016) طراحی شده بود، بعد از ویرایش در بین 180 زبانآموز سطح مقدماتی، متوسط، و پیشرفته در چهار آموزشگاه زبان واقع در کرج، ایران به طور متوازن توزیع شد. مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 18 شرکتکننده از 3 سطح مختلف برگزار شد. اطلاعات کمی توسط نرم افزار اسپیاساس تحلیل شد. مصاحبهها مورد تحلیل محتوایی قرار گرفتند. در مجموع نتایج نشان داد که سطح زبان فراگیران به طور قابل ملاحظهای روی نظرات آنها تاثیر میگذارد. زبانآموزان مقدماتی سرسختترین حامیان استفاده از زبان اول در کلاس بودند و هر چه سطح زبان آنها افزایش پیدا میکرد ترجیح میدادند از زبان اول کمتر استفاده شود. اطلاعات کمی نشان داد که برخلاف فراگیران سطح متوسط و پیشرفته، اکثر فراگیران سطح مقدماتی موافق استفاده از زبان اول بودند. همچنین مشخص شد که در حالی که فراگیران مقدماتی بیش از همه با استفاده از زبان اول برای دستور زبان موافق بودند، فراگیران سطح متوسط و پیشرفته بیش از همه موافق استفاده از زبان اول برای لغت بودند؛ نتایج این مطالعه میتواند به معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی یا زبان دوم و همچنین تصمیمگیران کمک کند تا نظرات زبانآموزان را بشنوند و تصمیم بگیرند در چه زمان و چه سطحی استفاده یا محدود کردن زبان اول مناسب است.
مقاله پژوهشی
مولود کشیری؛ دکتر محبوبه تقی زاده
چکیده
این مطالعه با هدف تعیین سبکها و استراتژیهای استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبکهای یادگیری، استراتژیهای یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکتکنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تعیین سبکها و استراتژیهای استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبکهای یادگیری، استراتژیهای یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکتکنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه نظرسنجی سبک یادگیری، پرسشنامه استراتژیهای یادگیری و میانگین نمرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین سبک یادگیری مربوط به سبکهای سنتزی، مستقل از میدان، بستهگرا، تصادفی-شهودی و دیداری بوده است، در حالی که کمترین ترجیحات سبک مربوط به وابسته به میدان، شنیداری، لمسی/حرکتی و باز بوده است. بیشترین تمایل دانشجویان آنلاین مربوط به مدیریت احتمالات بوده است، در حالی که کمترین تمایل آنها مربوط به استفاده از حواس فیزیکی بوده است. با درنظرگرفتن استراتژی های یادگیری، استراتژیهای تعیین هدف بالاترین میانگین را کسب کردند، در حالی که استراتژی های وظیفه کمترین میانگین را به دست آوردند. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که افراد با موفقیت بالا بیشتر در سبکهای یادگیری دیداری، لمسی، فراگیر، بسته و باز گروهبندی میشوند. با این حال، از نظر استفاده از استراتژی یادگیری، تفاوتی بین دانشجویان با موفقیت بالا و پایین وجود نداشت. به مدرسان آنلاین توصیه میشود که به سبکها و استراتژیهای دانشجویان آنلاین توجه کنند و سعی کنند کتابها و روشهای مناسب را بر اساس سبکها و استراتژیهای آنان انتخاب کنند.
مقاله پژوهشی
پریسا اطلاع؛ دکتر حسین سعدآبادی مطلق؛ دکتر سعید یزدانی
چکیده
باورهای آموزشی به عنوان یک مفهوم مهم در روانشناسی یکی از تأثیرگذارترین و تعیینکننده ترین عوامل در موفقیت فراگیران زبان انگلیسی است. اخیراً باورهای معلمان توجه بسیاری از محققین را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی باورهای آموزشی معلمان مبتدی غیربومی و میزان تغییر یا اصلاح باورهای ...
بیشتر
باورهای آموزشی به عنوان یک مفهوم مهم در روانشناسی یکی از تأثیرگذارترین و تعیینکننده ترین عوامل در موفقیت فراگیران زبان انگلیسی است. اخیراً باورهای معلمان توجه بسیاری از محققین را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی باورهای آموزشی معلمان مبتدی غیربومی و میزان تغییر یا اصلاح باورهای آموزشی آنها در سال اول تجربه تدریس در مقایسه با معلمان پیش از خدمت پرداخته است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه اعتقادی و مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. اگرچه نتایج پرسشنامه نشان داد که بین معلمان پیش از خدمت و مبتدی تفاوت آماری معنیداری وجود دارد، یافتههای دادههای کیفی نشان داد که اکثریت باورهای آموزشی اصلاح شده است. یافتهها حاکی از آن است که عوامل متعددی موجب اصلاح باورهای معلمان میشود. اهمیت نادیده گرفته شده نقش معلمان در توسعه محتوای درسی؛ فقدان شیوه های تدریس در برنامه های تربیت معلم؛ عوامل فرهنگی و زمینه ای و روش های ارزیابی از جمله مهمترین عوامل هستند.
مقاله پژوهشی
دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر پلونچوک وانپت
چکیده
با توجه به پیشینه ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی ...
بیشتر
با توجه به پیشینه ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی وابسته؟ استدلال ما این است که چنانچه آموزش زبان انگلیسی به دنبال تثبیت موقعیت خود به عنوان رشته ای مستقل و زایا است، لازم است به سه موضوع مرتبط بپردازد: اولاً، آموزش زبان انگلیسی باید مرزهای دانشی وقلمرو رشته ای خود را از سایر رشته های همجوار تغذیه کننده آن، مشخص نماید. ثانیاً، باید اصول هستی شناختی، بنیان های معرفت شناختی وابزارهای روش شناختی مورد استفاده در آموزش زبان انگلیسی که آن را از سایر رشته های مرتبط متمایز میسازد، به روشنی تبیین و تشریح گردند. ثالثاً، آموزش زبان انگلیسی باید قادر باشد با تمسک جستن به سرمایه ی فکری و یافته های علمی دیگر رشته ها، دانش جدید نظری و عملی منحصر به خود را تولید نماید. در این مقاله لزوم توجه بیش از پیش به تبیین و نظریه پردازی در زمینه ی آموزش زبان انگلیسی مورد تأکید قرار میگیرد.
مقاله پژوهشی
دکتر فرهمن فرخی؛ لیلا محمد باقرب پروین
چکیده
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی ...
بیشتر
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تعلیم و تربیت بود. برخلاف جنبه های نظری این جنبش ها، ابعاد عملی توجه لازم را دریافت ننموده اند، به خصوص در بافتهای شرقی. تحقیق کیفی حاضر به بررسی میزان پایبندی عملی مدرسان زبان انگلیسی به اصول این مفاهیم ذاتا" غربی در ایران پرداخت، نمونه ای از بافت شرقی دارای معیارهای اجتماعی، فرهنگی، و آموزشی مختص به خود. از روش های کیفی گردآوری اطلاعات جهت جمع آوری داده ها از مدرسان موردنظر استفاده گردید. تحلیل کیفی اطلاعات، این یافته ها را به دست داد که پسامتد و آموزش منتقدانه به میزان قابل توجهی توسط مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در عمل پذیرفته شده اند، و اصول مربوط به آنها مشتاقانه مورد استفاده قرار میگیرند. کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی از طریق ارتباط قدرتمند با جوامع غربی، دلیل اصلی چنین پذیرش قابل توجهی تصور گشت. بر خلاف انتظار، ضعف قابل توجه مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در حیطه دانش نظری پسامتد و آموزش منتقدانه آشکار گشت. به بیان دیگر، اگرچه کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی زمینه را برای تحقق عملی این مفاهیم فراهم نموده است، جهت بهره گیری بهینه از پسامتد و آموزش منتقدانه، رشد دانش نظری در این راستا نیازمند توجه لازم در دوره های تربیت مدرسان زبان انگلیسی در ایران میباشد.
مقاله پژوهشی
محمد غفوری؛ دکتر عبدالرضا تحریری
چکیده
درک نقش احساسات مثبت و تاثیرشان بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان از جمله مسائل حائز اهمیت تعلیم و تربیت است. بدین منظور، تحقیق پیش رو با تکیه بر اصول روانشناسی مثبت گرا و نظریه ی کنترل ارزش، سعی به تاباندن نور به سوی روابط میان سرسختی و ممارست آکادمیک زبان آموزان ایرانی داشت. از این جهت، 263 دانش آموز متوسطه اول ...
بیشتر
درک نقش احساسات مثبت و تاثیرشان بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان از جمله مسائل حائز اهمیت تعلیم و تربیت است. بدین منظور، تحقیق پیش رو با تکیه بر اصول روانشناسی مثبت گرا و نظریه ی کنترل ارزش، سعی به تاباندن نور به سوی روابط میان سرسختی و ممارست آکادمیک زبان آموزان ایرانی داشت. از این جهت، 263 دانش آموز متوسطه اول در تحقیق حاضر شرکت کردند و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج حاصل از همبستگی، رگرسیون و آنالیز واریانس چندگانه نشان داد که سرسختی و ممارست تحصیلی زبان آموزان با یکدیگر ارتباط قوی و معناداری دارند و همچنین، شواهد نشان داد که میزان سرسختی دانش آموزان مذکر و مونث با یکدیگر تفاوتهایی دارد. نتایج این تحقیق میتواند نویدبخش این مسئله باشد که تمرکز روی سرسختی دانش آموزان میتواند عنصری مهم در هدایت آنها به سمت کارآمدی بیشتر و بروز احساسات مثبت دیگری شده و آنها را به سمت سلامت روان سوق دهد.
مقاله پژوهشی
هانیه شیرازی فرد؛ دکتر غلامرضا عباسیان؛ دکتر احمد محسنی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گفتگوی مشارکتی ترکیب شده با آموزش زبان تمرین-محور در آموزش مهارت نوشتاری به زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و بررسی نگرش معلمان آنها نسبت به چنین رویکردی انجام شد. با توجه به ماهیت سؤالات پژوهش، از طرح تحقیق ترکیبی متوالی توضیحی استفاده شد. برای این منظور، 100 دانشجوی ایرانی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گفتگوی مشارکتی ترکیب شده با آموزش زبان تمرین-محور در آموزش مهارت نوشتاری به زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و بررسی نگرش معلمان آنها نسبت به چنین رویکردی انجام شد. با توجه به ماهیت سؤالات پژوهش، از طرح تحقیق ترکیبی متوالی توضیحی استفاده شد. برای این منظور، 100 دانشجوی ایرانی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی و مترجمیِ از نظر مهارت زبانی نسبتاً همگن از طریق برگزاری آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT) انتخاب شدند و ده معلم زبان انگلیسی زبان ایرانی در این مطالعه شرکت کردند. دانشجویان گروه آزمایش در معرض رویکرد ترکیبی آموزش نوشتن قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل آموزش معمول را در مرحله کمی مطالعه به مدت 16 جلسهی آموزشی تجربه کردند. در مرحله کیفی، یک مصاحبه انفرادی نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد. مرحله کمی نشان داد که این روش ترکیبی تأثیرات نسبتاً معنیداری بر عملکرد نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی دارد و مرحله کیفی نشان داد که معلمان دیدگاههای مثبتی را نسبت به اجرای رویکرد ترکیبی کاربردی به آموزش زبان تمرین-محور و گفتگوی مشارکتی در آموزش نوشتاری اتخاذ کردند. یافتهها برخی مفاهیم آموزشی را برای ذینفعان، از جمله طراحان برنامه درسی، زبانآموزان زبان انگلیسی، و معلمان ارائه میدهد تا گفتگوهای مشارکتی مبتنی بر تمرین را در آموزش زبان انگلیسی لحاظ کنند.
مقاله پژوهشی
صائمه عرب احمدی؛ دکتر امید مازندرانی؛ دکتر سید حسن سید رضایی؛ دکتر زری سادات سیدرضایی
چکیده
علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای سنجش عاملیت دانشجو معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی ...
بیشتر
علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای سنجش عاملیت دانشجو معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی و شایستگی، که نشاندهنده بعد گذشته است. بعد عملی-ارزیابی با فرصت برای انتخاب، فرصت برای نفوذ، حمایت، برابری، اعتماد، زمینهنهادی و جامعه حرفهای نشان داده میشود. اهداف بلند مدت و کوتاه مدت بعد تصویری را آشکار می کنند. یک پرسشنامه 22 سوالی در مقیاس لیکرت 7 درجهای تهیه و اجرا شد. در مجموع، 210 دانشجو معلم زبان انگلیسی از چهار واحد دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. تحلیل معادلات ساختاری (SEM) از طریق AMOS 22 برای بررسی اعتبار مدل نظری استفاده شد. در انجام این کار، یک تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) و یک تحلیل عاملی تاییدی (CFA) اجرا شد و چارچوب اکولوژیکی عاملیت دانشجو معلمان تایید شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه برازش قابل قبولی با مجموعه تجربی دادهها دارد، که نشان میدهد این مقیاس پتانسیل مفیدی برای ارزیابی عاملیت دانشجو معلمان و افزایش آگاهی آنها از ساختار عاملیت دارد. این مطالعه دلالتهایی برای سیاستگذاران در مورد اینکه چگونه رویکرد اکولوژیکی آموزش حرفهای ممکن است بر رویهها، اقدامات و فرآیندهای تصمیمگیری معلمان تأثیر بگذارد، دارد.
مقاله پژوهشی
ولادیمیر بیلووسکی
چکیده
بازار پویا و در حال دگرگونی کار در عصر حاضر به شدت تحت تأثیر توسعۀ مداوم در بخش فن آوریهای نوین، مسألۀ جهانی سازی، ماهیت رو به تغییر اقتصاد و تقاضاهای نو از نیروی کار است. در چنین بافتاری، توقع میرود دانش آموختگان دانشگاهی با برخورداری از انعطاف و پویایی لازم، بتوانند در قبال شرایط نوین و در حال تغییرات شتابان در عرصۀ ...
بیشتر
بازار پویا و در حال دگرگونی کار در عصر حاضر به شدت تحت تأثیر توسعۀ مداوم در بخش فن آوریهای نوین، مسألۀ جهانی سازی، ماهیت رو به تغییر اقتصاد و تقاضاهای نو از نیروی کار است. در چنین بافتاری، توقع میرود دانش آموختگان دانشگاهی با برخورداری از انعطاف و پویایی لازم، بتوانند در قبال شرایط نوین و در حال تغییرات شتابان در عرصۀ بازار کار، دگرگونی های شکل گرفته در مشاغل و نیز مقتضیات جوامع قرن بیستم سازگاری مناسبی از خود به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی، دانشگاهها ناگزیرند تا به نگرانی های مستخدمین در خصوص انقطاعی که بین آموزشهای ارائه شده به دانشجویان و عرصه های عملی کار مشاهده میشود، به نحو شایسته ای پاسخ دهند؛ چراکه تصور می رود دانشجویان بدون کسب آمادگی های مورد نظر محیطهای کار در عصر حاضر وارد عرصههای کاری میشوند بدون آنکه دانش و مهارتهای آنها با نیازمندیهای کاربردی محیط کار همخوانی داشته باشد. حوزۀ مطالعات زبان نیز از این موضوع مستثنی نیست. انتظار میرود در آتیه ای نزدیک مترجمین با موقعیتی متفاوت و وظایفی متنوع مواجه باشند که مستلزم برخورداری آنان از شایستگیها و مهارتهای گوناگون است. مترجم ناگزیر است ضمن تعامل با سایر متخصصین یا مشارکت کنندگان در فرآیند ترجمه به عنوان بازیگری مسلط به استفاده از فنآوری نوین به کار گروهی بپردازد. مقالۀ حاضر به نقش مهارتهای میانفردی در شکلگیری توانش ترجمه میپردازد. در بخش اول، کلیدواژگانی همچون دانش، مهارت و مهارتهای میان فردی تبیین میگردد. در بخش دوم، به ارائۀ مدلی آموزشی برای ترجمۀ تخصصی پرداخته میشود. این مدل پایش چگونگی توسعۀ مهارت های میانفردی را امکان پذیر می سازد که خود نمایانگر نوعی تغییر نگرش در رابطۀ متقابل بین مدرس و فراگیر است.
مقاله پژوهشی
صنم شاهدعلی؛ دکتر لاله مسیحا
چکیده
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی سه امر لاکانی در دو کتاب «آلیس» لوییس کارول در چارچوب نشانهشناسی سایبر است. نشانهشناسی سایبر (cybersemiotics) یک حوزه و چارچوب میانرشتهای برای مطالعه نشانهها و نحوه کدگذاری تغییرات محیطی در سیستمهای خودنوگر (autopoietic) است که توسط سورن بریر (Søren Brier)، نشانهشناس معاصر دانمارکی، پایهگذاری شده است. ...
بیشتر
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی سه امر لاکانی در دو کتاب «آلیس» لوییس کارول در چارچوب نشانهشناسی سایبر است. نشانهشناسی سایبر (cybersemiotics) یک حوزه و چارچوب میانرشتهای برای مطالعه نشانهها و نحوه کدگذاری تغییرات محیطی در سیستمهای خودنوگر (autopoietic) است که توسط سورن بریر (Søren Brier)، نشانهشناس معاصر دانمارکی، پایهگذاری شده است. بررسی سه امر لاکانی خیالی، نماده و واقع (The Imaginary, the Symbolic, and the Real) در چارچوب نشانهشناسی سایبر موید این موضوع است که واقعیت زیسته یک ارگانیسم، در حقیقت، یک نسخه برساخته و نمادینه شده از امر واقعی است که کدگذاری آن میسر نبوده است. با این حال عناصر و نشانههایی همچون ناممکنها، بیمعناییها، و پارادوکسها در آثار ادبی خلاقانه از جمله دو کتاب «آلیس» وجود دارد که امکان بررسی هر سه امر لاکانی را به صورت تنیده در متن فراهم میآورد. برای بررسی فرصت های نادر رمزگشایی از امر واقع در میان کدهای زبانی به چارچوب نظری نیاز داریم که بتواند نشانه شناسی، علوم شناختی، و زبان شناسی را با با تکیه بر جدیدترین یافته های فناوری و تأثیر آن بر پدیدههای فرهنگی و روانشناختی با یکدیگر ترکیب کند. چنین چارچوب نظری در نشانه شناسی سایبر توسط Soren Brier و همکارانش در کتاب Cybersemiotics: Why Informantion Is Not Enough و ژورنال Cybernetics & Human Knowing تشریح شده است. مطالعه سه امر لاکانی در بستر بیمعنایی در کتابهای آلیس در چارچوب نشانهشناسی سایبر بیش از پیش بر اهمیت نشانهها و کدهای ورودی از محیط در شکلگیری جهانبینی جمعی و فردی صحه میگذارد.
مقاله پژوهشی
نازیلا هریسچیان؛ دکتر سید مجید علوی شوشتری؛ دکتر ناصر مطلب زاده
چکیده
دوره انتقالی بریتانیا در دهه 1970 که در رمان مارگارت درابل، «عصر یخبندان» (1977)، به تصویر کشیده میشود، زمینه را برای بحث نظری مقاله حاضر فراهم میکند که بر اساس بینشهای جورجیو آگامبن است. این تحقیق، نحوه تفسیر درابل از موضوعات سیاسی-اجتماعی غالب در دهه 1970 و نحوه تاثیرگذاری این موضوعات بر او را بررسی خواهد کرد. همچنین ...
بیشتر
دوره انتقالی بریتانیا در دهه 1970 که در رمان مارگارت درابل، «عصر یخبندان» (1977)، به تصویر کشیده میشود، زمینه را برای بحث نظری مقاله حاضر فراهم میکند که بر اساس بینشهای جورجیو آگامبن است. این تحقیق، نحوه تفسیر درابل از موضوعات سیاسی-اجتماعی غالب در دهه 1970 و نحوه تاثیرگذاری این موضوعات بر او را بررسی خواهد کرد. همچنین با در نظر گرفتن شخصیتهای طرد شده در رمان، بینشهای زیستسیاسی آگامبن بررسی میشود تا روشن سازد این بینشها چگونه میتوانند به درک جنبه تاریک حاکمیت و توانایی تبدیل دموکراسی به حاکمیتهای توتالیتر نائل شوند. این مقاله، با در نظر گرفتن بیثباتی موقعیتهای عاطفی، سیاسی و هستیشناختی «عشق»، «هومو ساسر» و «زندگی برهنه» که توسط حاکمیت به انسان اختصاص داده شده است، نگاه متفاوتی از دیدگاه درابل درباره عشق و مشکلات اجتماعی-سیاسی ارائه میکند. مقاله همچنین از طریق ویژگیهای چشمگیر گفتمان آگامبن، به بررسی زندگی برهنه میپردازد و آن را به مفاهیمی چون ابزارگرایی، کار، بردهداری و زندگی پیوند میدهد و اساسا نوعی خودآگاهی در نگاه سیاسی را ارائه میدهد و به بررسی برخی پتانسیلهایی میپردازد که ممکن است به افراد کمک کند تا از بنبستهای غالب دوران دور شوند. تحقیق در نهایت نشان میدهد که این پتانسیلها، که به گفته آگامبن ممکن است به شکلی از زندگی منجر شود که زندگی شاد نامیده میشود، به طرد و خلأ معنوی افراد منتهی میشود.
مقاله پژوهشی
لیلا حجاری؛ دکتر علی تقی زاده
چکیده
وقتی واقعیت نمیتواند بر محور خود استوار باشد، ممکن است وانمودهها جایگزین آن شوند، توهماتی که در گذر زمان انسان را در آنچه ژان بودریار دنیای «فراواقع» مینامد، گرفتار میکند، دنیایی که فرار از آن عمدتاً غیرممکن است. زمانی که انسان از حس واقعیت تهی شود، به سوی نابودی خود اغوا میشود. حرکت شخصیت ریچارد سوم در نمایشنامهای ...
بیشتر
وقتی واقعیت نمیتواند بر محور خود استوار باشد، ممکن است وانمودهها جایگزین آن شوند، توهماتی که در گذر زمان انسان را در آنچه ژان بودریار دنیای «فراواقع» مینامد، گرفتار میکند، دنیایی که فرار از آن عمدتاً غیرممکن است. زمانی که انسان از حس واقعیت تهی شود، به سوی نابودی خود اغوا میشود. حرکت شخصیت ریچارد سوم در نمایشنامهای به همین نام از ویلیام شکسپیر به سمت اوج قدرت از هنر وانمودگی او میگذرد تا به آنچه در زندگی واقعی نمیتواند داشته باشد دست یابد. مهارتهای بازیگری ریچارد در تظاهر به بیگناهی، همزمان با پنهان کردن شرارت خود، فن سخنوری متقاعدکنندهاش در رفع سوء ظن دیگران، و قتلهای متعددی که به سمت قدرت انجام میدهد او را در هزارتویی فراواقعی گرفتار میکند که به تعبیر بودریار هیچ گریزی از آن ممکن نیست. ریچارد سوم در جنگ قدرتی سرگیجهآور اغوا میشود که او را به ویرانی خویش میکشاند. در این راستا، این مقاله تلاش دارد شخصیت ریچارد سوم را در پرتو نظریات بودریار و چگونگی ارائه مفاهیم وانمودگی و اغواگری مورد بررسی قرار دهد تا توضیح دهد که چگونه ضدقهرمان شکسپیر قربانی حلقهای خودساخته از اغوا و فراواقعیت میشود که منجر به سقوط او میگردد.
مقاله مروری
دکتر داود کوهی
چکیده
مقاله حاضر بر این استدلال تاکید میورزد که ایجاد الگوهای جامع و کارآمد تحلیل گفتمانهای آکادمیک صرفا از طریق توسعه نظریههای گفتمان محور ممکن نیست و برای حصول به چنین چهارچوبی باید میان حوزه پژوهش گفتمانهای آکادمیک و حوزه گستردهتر پژوهش در زبانشناسی کاربردی تعامل بیشتری صورت گیرد. به نظر محقق، این مکالمه مفهومی بین ...
بیشتر
مقاله حاضر بر این استدلال تاکید میورزد که ایجاد الگوهای جامع و کارآمد تحلیل گفتمانهای آکادمیک صرفا از طریق توسعه نظریههای گفتمان محور ممکن نیست و برای حصول به چنین چهارچوبی باید میان حوزه پژوهش گفتمانهای آکادمیک و حوزه گستردهتر پژوهش در زبانشناسی کاربردی تعامل بیشتری صورت گیرد. به نظر محقق، این مکالمه مفهومی بین دو حوزه مذکور با تاکید بر مفهوم سهسویهسازی میسر خواهد شد. هر چند مفهوم سهسویهسازی در مطالعات زبانشناسی کاربردی به عنوان رهیافتی پژوهشی برای ایجاد امکان نگاهی چند بعدی به پدیدهها مورد توجه قرار گرفته است، اما مولف بر این عقیده است که مفهوم مذکور نیازمند تعریف و عملیاتیسازی دوباره در محیط مطالعات تحلیل گفتمان آکادمیک میباشد. از این رو تلاش میشود محصول این بازتعریف و عملیاتیسازی در قالب الگویی اولیه ارائه شود. به اعتقاد مولف، این الگو در صورت توجه به ویژگیهای ناظر بر واقعیتهای ارتباطات آکادمیک میتواند زوایای جدیدی برای کشف ابعاد پیچیده گفتمانهای آکادمیک فراهم سازد.
مرور کتاب
چکیده های فارسی
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 273-285