مقاله پژوهشی
بررسی نقش سطح بسندگی زبان فراگیران ایرانی زبان خارجی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول در بافت آموزشگاهی: مطالعه ترکیبی

دکتر ساسان بالغی زاده؛ حمیدرضا ذاکروفایی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 9-31

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28007.1466

چکیده
  با توجه به بحث­های طولانی در مورد استفاده از زبان اول در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی، نقش سطح زبان فراگیران ایرانی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول را مورد بررسی قرار داد. پرسشنامه­ای که در ابتدا توسط شفلر و همکاران (2016) طراحی شده بود، بعد از ویرایش در بین 180 زبان­آموز سطح مقدماتی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سبک ها و راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشد آنلاین با موفقیت بالا و پایین

مولود کشیری؛ دکتر محبوبه تقی زاده

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 33-54

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28082.1484

چکیده
  این مطالعه با هدف تعیین سبک­ها و استراتژی­های استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبک­های یادگیری، استراتژی­های یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکت­کنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اصلاحات در باورهای آموزشی معلمان: مقایسه معلمان پیش از خدمت و معلمان تازه کار

پریسا اطلاع؛ دکتر حسین سعدآبادی مطلق؛ دکتر سعید یزدانی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 55-75

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28028.1471

چکیده
  باورهای آموزشی به عنوان یک مفهوم مهم در روانشناسی یکی از تأثیرگذارترین و تعیین­کننده­ ترین عوامل در موفقیت فراگیران زبان انگلیسی است. اخیراً باورهای معلمان توجه بسیاری از محققین را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی باورهای آموزشی معلمان مبتدی غیربومی و میزان تغییر یا اصلاح باورهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش زبان انگلیسی در نروژ: رشتۀ دانشگاهی مستقل یا رشتۀ دانشگاهی وابسته؟

دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر پلونچوک وانپت

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 77-102

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28050.1475

چکیده
  با توجه به پیشینه­ ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب­ ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پایبندی عملی مدرسان ایرانی زبان انگلیسی به پسامتد و آموزش منتقدانه

دکتر فرهمن فرخی؛ لیلا محمد باقرب پروین

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28258.1513

چکیده
  تغییرات بنیادین و ایده­ های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته­ اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین سرسختی و ممارست آکادمیک در بین زبان‌آموزان دبیرستانی ایران از منظر روانشناسی مثبت‌گرا و نظریه کنترل ارزش

محمد غفوری؛ دکتر عبدالرضا تحریری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 121-139

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28160.1499

چکیده
  درک نقش احساسات مثبت و تاثیرشان بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش­ آموزان از جمله مسائل حائز اهمیت تعلیم و تربیت است. بدین منظور، تحقیق پیش رو با تکیه بر اصول روانشناسی مثبت­ گرا و نظریه­ ی کنترل ارزش، سعی به تاباندن نور به سوی روابط میان سرسختی و ممارست آکادمیک زبان ­آموزان ایرانی داشت. از این جهت، 263 دانش ­آموز متوسطه اول ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش مهارت نوشتاری دانشجویان زبان انگلیسی در پرتو گفتگوی مشارکتی ترکیبی از روش تمرین محور: بررسی دستاوردهای یادگیرندگان و ادراک معلمان

هانیه شیرازی فرد؛ دکتر غلامرضا عباسیان؛ دکتر احمد محسنی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 141-160

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28136.1497

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گفتگوی مشارکتی ترکیب ­شده با آموزش زبان تمرین-محور در آموزش مهارت نوشتاری به زبان­ آموزان ایرانی زبان انگلیسی و بررسی نگرش معلمان آنها نسبت به چنین رویکردی انجام شد. با توجه به ماهیت سؤالات پژوهش، از طرح تحقیق ترکیبی متوالی توضیحی استفاده شد. برای این منظور، 100 دانشجوی ایرانی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اعتبار مدل اکولوژیکی عاملیت معلم برای دانشجو معلمان زبان انگلیسی در ایران

صائمه عرب احمدی؛ دکتر امید مازندرانی؛ دکتر سید حسن سید رضایی؛ دکتر زری سادات سیدرضایی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 161-184

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28234.1510

چکیده
  علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه­ای برای سنجش عاملیت دانشجو ­معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مهارت های میان فردی در شکل گیری توانش ترجمه: ارائۀ یک مدل

ولادیمیر بیلووسکی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 185-198

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28118.1493

چکیده
  بازار پویا و در حال دگرگونی کار در عصر حاضر به شدت تحت تأثیر توسعۀ مداوم در بخش فن آوری­های نوین، مسألۀ جهانی ­سازی، ماهیت رو­ به ­تغییر اقتصاد و تقاضاهای نو از نیروی کار است. در چنین بافتاری، توقع می­رود دانش­ آموختگان دانشگاهی با برخورداری از انعطاف و پویایی لازم، بتوانند در قبال شرایط نوین و در حال تغییرات شتابان در عرصۀ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رویارویی با امر واقع نشانه‌شناسی سایبر در کتاب‌های آلیس

صنم شاهدعلی؛ دکتر لاله مسیحا

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 199-215

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.27997.1460

چکیده
  هدف اصلی مقاله حاضر بررسی سه امر لاکانی در دو کتاب «آلیس» لوییس کارول در چارچوب نشانه‌شناسی سایبر است. نشانه‌شناسی سایبر (cybersemiotics) یک حوزه و چارچوب میان‌رشته‌ای برای مطالعه نشانه‌ها و نحوه کدگذاری تغییرات محیطی در سیستم‌های خودنوگر (autopoietic) است که توسط سورن بریر (Søren Brier)، نشانه‌شناس معاصر دانمارکی، پایه‌گذاری شده است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رمان زوال جمعی: هویت های پیش ساخته، خلأ معنوی و زندگی طرد شده در «عصر یخبندان» اثر مارگارت درابل

نازیلا هریسچیان؛ دکتر سید مجید علوی شوشتری؛ دکتر ناصر مطلب زاده

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 217-233

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28066.1479

چکیده
  دوره انتقالی بریتانیا در دهه 1970 که در رمان مارگارت درابل، «عصر یخبندان» (1977)، به تصویر کشیده می­شود، زمینه را برای بحث نظری مقاله حاضر فراهم می­کند که بر اساس بینش­های جورجیو آگامبن است. این تحقیق، نحوه تفسیر درابل از موضوعات سیاسی-اجتماعی غالب در دهه 1970 و نحوه تاثیر­گذاری این موضوعات بر او را بررسی خواهد کرد. هم­چنین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه‌ای درباره‌ هنر اغوا در نمایشنامه ریچارد سوم: تحلیلی بر شبیه‌سازی استادانه شکسپیر از دیدگاه بودریار

لیلا حجاری؛ دکتر علی تقی زاده

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 235-249

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28169.1501

چکیده
  وقتی واقعیت نمی‌تواند بر محور خود استوار باشد، ممکن است وانموده‌ها جایگزین آن شوند، توهماتی که در گذر زمان انسان را در آنچه ژان بودریار دنیای «فراواقع» می‌نامد، گرفتار می‌کند، دنیایی که فرار از آن عمدتاً غیرممکن است. زمانی که انسان از حس واقعیت تهی شود، به سوی نابودی خود اغوا می‌شود. حرکت شخصیت ریچارد سوم در نمایشنامه‌ای ...  بیشتر

مقاله مروری
ما نیازمند افق های نو هستیم: در جستجوی گزینه هایی جهت سه‌سویه‌سازی مطالعات گفتمانهای آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 251-268

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28292.1517

چکیده
  مقاله حاضر بر این استدلال تاکید می­ورزد که ایجاد الگوهای جامع و کارآمد تحلیل گفتمان­های آکادمیک صرفا از طریق توسعه  نظریه­های گفتمان محور ممکن نیست و برای حصول به چنین چهارچوبی باید میان حوزه پژوهش گفتمان­های آکادمیک و حوزه گسترده­تر پژوهش در زبانشناسی کاربردی تعامل بیشتری صورت گیرد. به نظر محقق، این مکالمه مفهومی بین ...  بیشتر