خوانش انکساری چندسوادی، اقدام پژوهی مشارکتی معلمان و نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی: درهم تنیدگی‌ها و بینش‌ها در آموزش زبان بومی

دکتر سبینه سیکمان؛ دکتر جون پارکر وبستر

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 107-131

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28038.1473

چکیده
  این مقاله به بررسی زمینه‌های هستی ­شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مفهوم‌ پراکسیس در زمینه آموزش زبان بومی برای حفظ و احیای آن می‌پردازد. ما با ارائۀ یک قرائت انکساری (باراد، 2007) از نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی (ویگوتسکی، 1978؛ انگستروم، 2001) و اقدام­ پژوهی مشارکتی معلمان (کمیس و مک تاگرت 2005؛ سیکمان و همکاران، 2019) و آموزش چندسوادی ...  بیشتر

سبک ها و راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشد آنلاین با موفقیت بالا و پایین

مولود کشیری؛ دکتر محبوبه تقی زاده

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 33-54

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28082.1484

چکیده
  این مطالعه با هدف تعیین سبک­ها و استراتژی­های استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبک­های یادگیری، استراتژی­های یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکت­کنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ...  بیشتر

بررسی اعتبار مدل اکولوژیکی عاملیت معلم برای دانشجو معلمان زبان انگلیسی در ایران

صائمه عرب احمدی؛ دکتر امید مازندرانی؛ دکتر سید حسن سید رضایی؛ دکتر زری سادات سیدرضایی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 161-184

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28234.1510

چکیده
  علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه­ای برای سنجش عاملیت دانشجو ­معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی ...  بیشتر

سطوح فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی و تعهد آنها در موسسه زبان ایران: مطالعه موردی

الهه اسدی؛ دکتر حسین یزرگیان

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 95-115

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27890.1436

چکیده
  معلمان نقش مهمی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی برای جامعه آموزشی دارند. با این حال، فرسودگی شغلی در بین معلمان در زمینه­های حرفه­ای بیداد می­کند. بنابراین، شناسایی عواملی که منجر به فرسودگی شغلی می­شوند و رویکردهای کاهش تأثیر این عوامل بر سطوح فرسودگی شغلی معلمان ضروری است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تعهد ...  بیشتر

ساخت و اعتبار سنجی یک پرسشنامه بالقوه جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی

معصومه قموشی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق؛ دکتر محمد حشمدار

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 145-181

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.28016.1468

چکیده
  تعامل معلم در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه بیشتر این تحقیقات کمبود چارچوب عملی جهت ارزیابی تعامل معلمان در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را نادیده گرفته اند. از این رو، محققان مقاله حاضر پرسشنامه­ای جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی طراحی و اعتبارسنجی کرده­اند. جهت بررسی پایایی و روایی نسخه نهایی ...  بیشتر

بررسی ارتباط معلمان زبان انگلیسی با پژوهش

دکتر مهدی مهرانی راد؛ دکتر فؤاد بهزادپور

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 79-98

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27469.1365

چکیده
  ارزش پژوهش و قابلیت تاثیرگذاری آن بر فعالیت­های آموزشی معلمان در سال­های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در رشته آموزش زبان بوده است. در این رابطه،  تحقیقات مختلفی با هدف بهبود ارتباط بین پژوهش و عملکرد آموزشی صورت گرفته است. لیکن بررسی­ها نشان می­دهد که در این پژوهش­ها دیدگاه معلمان به عنوان مهم­ترین کنشگران آموزشی ...  بیشتر

بررسی عوامل آغازگر امنیت معلمان زبان انگلیسی ایرانی با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته

سمیرا عاطفی بروجنی؛ دکتر محمد حسن تحریریان؛ دکتر کتایون افضلی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 9-33

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27130.1265

چکیده
  این حقیقت بارها تأیید شده است که معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی و در این شغل با عوامل استرس زای مختلف روبرو هستند. در حالیکه آنها دائما در حال تجربه کردن اختلالات هستند٬ امنیت نقش یک سپر را بازی میکند و به معلمان اجازه میدهد که رفتاری حرفه ای در محیط کلاس داشته باشند و در طول دوران کاریشان از لحاظ احساسی یا روانشناسی درست رفتار ...  بیشتر

نگرش معلمان ایرانی زبان اانگلیسی درباره تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی

جلیل یزدانخواه؛ دکتر بهرام بهین؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر حسن اسدالله فام

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 59-78

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27228.1303

چکیده
  در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع  ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، مصاحبه های متمرکز روایت ...  بیشتر

بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان در موسسات ایرانی آموزش زبان

دکتر شیوا عزیزپور؛ دکتر جواد غلامی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 105-125

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27221.1300

چکیده
  اگرچه نظارت بر معلمان زبان بخش جدایی ناپذیری از تجربیات حرفه ای معلمان ایرانی آموزشی زبان انگلیسی است، مطالعه کافی در زمینه نظارت بر معلمان و در ارتباط با بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان ایرانی آموزش زبان انجام نشده است. هدف این تحقیق، بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی در مورد نظارت بر معلمان در موسسات ...  بیشتر

تحلیل ثماتیک کیفی در مورد چگونگی تغییر هویت معلمان ضمن تغییر از آموزش عربی یا فارسی به انگلیسی

دکتر فرزاد رستمی؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر داود امینی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 121-141

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27098.1255

چکیده
  تحقیقات مختلفی در مورد نحوه (باز)ساخت هویت معلمان انجام شده است. با این حال، مطالعه ای که بهبود هویت را از طریق تغییر در آموزش نوع زبان بررسی می کند، انجام نشده است. بنابراین، مطالعه کیفی حاضر به منظور بررسی توسعه هویت حرفه ای معلمان ایرانی که بیش از شش سال قبل از ورود به حرفه تدریس زبان انگلیسی، به زبانهای عربی یا فارسی تدریس کرده بودند، ...  بیشتر