پرورش توانش بینا فرهنگی از طریق فعالیتهای بینا فرهنگی: یک تحقیق کیفی.

سیده زهرا اسماعیلی؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر ثریا بهروزی زاد

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 183-209

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27642.1389

چکیده
  مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبان­آموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط ​​که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکت­کنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت ...  بیشتر

تحلیل فرهنگ و محتوای چندنمایی در مجموعه کتاب‌های بومی آموزش انگلیسی

دکتر علی روحانی؛ محسن حسینی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 171-193

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27190.1287

چکیده
  فرهنگ به عنوان بخشی از آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته می­شود. علاوه­بر­این، کتاب­های آموزش زبان انگلیسی از منابع اصلی آموزش و یادگیری بین­­فرهنگی در بیشتر محیط­های یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی هستند. بنابراین، ارائه محتوای فرهنگی و توسعه جنبه­های بین­­فرهنگی موضوعات مهمی در کتاب­های آموزش زبان ...  بیشتر

استعاره های مفهومی «آیریلیق» در شعر ترکی آذربایجانی

دکتر مصطفی شهیدی تبار؛ دکتر حسین پورقاسمیان

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27019.1233

چکیده
  < p >مطالعه حاضر به کنکاش استعاره های مفهومی آیریلیق (جدایی) در اشعار ترکی آذربایجانی با هدف کشف رابطه میان عبارات استعاری، فرهنگ، محیط زیست و موضوع بدنمندی می پردازد. پیکره مورد بررسی در این مطالعه اشعار ترکی شهریار و نیز ۷ شاعر دیگر آذربایجان است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آیریلیق از طریق ۱۱ استعاره در اشعار ترکی بیان می شود: ...  بیشتر

مطالعه شناختی استعارات مفهومی در انگلیسی و فارسی: جهان شمول یا خاصِ فرهنگ؟

محمود هاشمیان؛ راضیه سالمی؛ علی اکبر جعفرپور

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 9-31

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26721.1155

چکیده
  در 2 دهه اخیر، مطالعات بسیاری بر استعارات مفهومی صورت گرفته است.  تحولات در این زمینه به دنبال انتشار کتاب لیکاف و جانسن با عنوان استعاره هایی که با آنان زندگی می کنیم(۱۹۸۰)، نقش مفهومی استعارات و ارتباط بین زبان و اندیشه را توصیف می کند. این مطالعه با هدف مقایسه استعارات مفهومی در زبان فارسی و انگلیسی از طریق رویکرد مبتنی بر پیکره ...  بیشتر

بررسی محتوای فرهنگی کتاب های درسی انگلیسی: نگاه اجمالی به کتاب های سطح پیشرفته ی کانون زبان ایران
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 91-109

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26195.1056

چکیده
  هدف این مقاله بررسی سه کتاب سطح پیشرفته ی کانون زبان ایران است تا اینکه میزان تفاوت آنها را در ارایهی ابعاد فرهنگی کوچک و بزرگ، تفاوت در توزیع منابع طبقات فرهنگی و میزان غالب بودن موضوعات فرهنگی ارایه دهد.تنها عناصر فرهنگی در بررسی ها شناسایی شده و آیتم هایی که بار فرهنگی ندارند لحاظ نگشته اند. بررسی آماری نشاندهنده ی این است که طبقه ...  بیشتر

توانش میان فرهنگی: اصل فراموش شده در کتابهای درسی زبان انگلیسی ایرانیان

ثریا مظفرزاده؛ دکتر پرویز آژیده

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 167-183

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26674.1149

چکیده
  یادگیری زبان میان فرهنگی - کانون توجه آموزش زبان مدرن - منعکس کننده ی آگاهی عمیق تر از تفکیک ناپذیری زبان و فرهنگ بوده و نیاز به فراهم سازی مواد مرتبط با آموزش ارتباط بین فرهنگها به منظور تقویت توانش میان فرهنگی زبان آموزان در این دنیای چندفرهنگی را نشان می دهد. رشد مناسب درک زبان آموزان از دیدگاهها و جهان بینی فرهنگ دیگر عنصر اصلی در ...  بیشتر