سرمقاله، جلد نهم، شماره اول
دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 1-3

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27250.1312

چکیده
  در این سرمقاله، ماهیت میان رشته ای علوم علی الخصوص آموزش زبان انگلیسی مورد تاکید قرارگرفته است. پیچیدگی های علم آموزش زبان ایجاب می نماید که فراتر از قالب های تثبیت شده یک رشته با نگاهی میان رشته ای و فرارشته ای تمامی عوامل و جزئیات دخیل در فراگیری و آموزش زبان با در نظر گرفتن کلیۀ مختصات فرهنگی و اجتماعی جامعۀ هدف مورد مطالعه موشکافانه ...  بیشتر

صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.   بیشتر

صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.    بیشتر

تحلیل بین فرهنگی پیکره محور از ارجاعات متنی در دو گروه نویسنده در دو محل انتشار: تفاوت های رشته ای

دکتر رجب اسفندیاری؛ سحر صالح

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28656.1549

چکیده
  در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در ...  بیشتر

نظریه اجتماعی-فرهنگی، گفت و گوی بین نظریه‌ای و قیاس‌(نا)پذیری‌های حوزۀ فراگیری زبان دوم: دیباچه‌ای بر ویژه‌نامه

دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر ریمی ون کومپرنوله

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.14765

چکیده
  در این مقاله، ابتدا دلایل توجیهی گشایش فضای گفتگو بین نظریه اجتماعی-فرهنگی و سایر نظریه‌های سازگار  مورد بحث قرار می­گیرد. در بخش دوم، مرور مختصری بر نظریه اجتماعی-فرهنگی در ارتباط با فراگیری زبان دوم ارائه می­گردد. در بخش سوم، با ارائۀ کاوشی بر ارتباط زیربنایی که لاجرم بین هر نظریه آموزش زبان انگلیسی و جهان بینی مفروض در آن ...  بیشتر

بررسی روشهای خودارزیابی، ارزیابی همتایان، و ارزیابی معلم در کلاس مهارت نوشتاری: مقایسه نتایج و ارائه دیدگاهها و نظرات زبان آموزان
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 3-26

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26229.1062

چکیده
  نیاز روزافزون به تربیت یادگیرندگان مادام العمر که یادگیری را تنها به کلاس درس محدود نمی‌دانند و همچنین معلمین فکوری که همواره کار خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌دهند، مفهوم ارتباط میان یادگیری و ارزیابیرا تغییر داده و باعث ایجاد روشهای ارزیابی جایگزین نظیر خودارزیابی، ارزیابی همتایان، و ارزیابی معلم شده، به نحوی که استفاده ...  بیشتر

مصاحبه با دکتر فرشید سادات شریفی پیرامون ماهیت ادبیات کاربردی

دکتر فرشید سادات شریفی؛ دکتر بهرام بهین

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 3-6

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26640.1143

چکیده
  دکتر فرشید سادات شریفی، دارای دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شیراز بوده و از سال 1395 تاکنون به عنوان استاد و محقق در دانشگاه «مک گیل» در مونترال کانادا اشتغال داشته اند. در مصاحبه با سردبیر مجله «زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها« ایشان ضمن تبیین دیدگاهشان در خصوص ماهیت ادبیات کاربردی، از تجارب ...  بیشتر