نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی،، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز،، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، تبریز، ایران

چکیده

آمادگی ساختاری به عنوان یک سیستم کارآمد در مطالعه  نمایه های ذهنی زبان  پیشنهاد شده است. با این حال، برای کشف مکانیسم های زیربنایی این سیستم به تحقیق نیاز است. این مطالعه تلاشی برای بررسی اینکه آیا جملاتی که محتوای معنایی مشترک ندارند، اما ساختار نحوی مشابهی دارند می‌توانند یکدیگر را پرایم کنند یا خیر بود. 90 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در این مطالعه شرکت کردند و بر اساس عملکرد آزمون مهارت به دو گروه متوسط به بالا یا متوسط تقسیم شدند. هر دو گروه در مرحله پیش تست یک فیلم صامت را روایت کردند. در مرحله پرایمینگ، شرکت‌کنندگان با خواندن و امتیاز دهی به کتاب های حاوی تصاویری که جملاتی حاوی افعال حرکتی انها را دنبال میکرد بودند پرایم شدند. بلافاصله پس از آن،  یک فیلم صامت دیگر را روایت کردند. فرض بر این بود که اگر ساختارهای غیرمرتبط معنایی بتوانند همدیگر را پرایم کنند، همانطور که توسط برخی از یافته‌های گزارش‌شده پشتیبانی می‌شود، پرایم کردن شرکت‌کنندگان با افعال عبارتی حرکتی، استفاده از افعال عبارتی غیرحرکتی را در مرحله بعد پسا تست افزایش می‌دهد. با این حال، نویسندگان نتوانستند تفاوت معنی‌داری بین عملکرد شرکت‌کنندگان در مرحله قبل از تست و مرحله بعد از تست پیدا کنند. یافته‌ها از این ادعا حمایت می‌کنند که شباهت نحوی برای شروع پرایمینگ ساختاری کافی نیست و به نظر می‌رسد که معنایی مشترک مورد نیاز باشد. یافته ها با توجه به نقش های معنایی و معنای ترکیبی در مقابل غیرترکیبی توجیه می شوند.                                                                                                                                   

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Bannard, C., Lieven, E., & Tomasello, M. (2009). Modeling children’s early grammatical knowledge. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 106(41), 17284–17289. https://doi.org/10.1073/pnas.0905638106
Bidgood, A., Pine, J. M., Rowland, C. F., & Ambridge, B. (2020). Syntactic Representations Are Both Abstract and Semantically Constrained: Evidence from Children’s and Adults’ Comprehension and Production/Priming of the English Passive. Cognitive Science, 44(9). https://doi.org/10.1111/cogs.12892
Bock, J. K. (1986). Syntactic persistence in language production. Cognitive Psychology, 18(3), 355–387. https://doi.org/10.1016/0010-0285(86)90004-6
Bock, K. (1990). Framing sentences. Cognition, 35(1), 1–39. https://doi.org/10.1016/0010-0277(90)90035-i
Bock, K., & Griffin, Z. M. (2000). The persistence of structural priming: Transient activation or implicit learning? Journal of Experimental Psychology: General, 129(2), 177–192. https://doi.org/10.1037/0096-3445.129.2.177
Branigan, H. P., & Pickering, M. J. (2017). An experimental approach to linguistic representation. Behavioral and Brain Sciences, 40. https://doi.org/10.1017/s0140525x16002028
Chen, X., Hartsuiker, R. J., Muylle, M., Slim, M. S., & Zhang, C. (2022). The effect of animacy on structural Priming: A replication of Bock, Loebell and Morey (1992). Journal of Memory and Language127, 104354.
Chomsky, N. (1994) Bare phrase structure. Cambridge, MA: Distributed by MIT Working Papers in Linguistics.
Chomsky, N. (1995). Language and Nature. Mind, 104(413), 1–61. https://doi.org/10.1093/mind/104.413.1
Eddington, D. T., De Mendoza, F. J. R., De Knop, S., Boers, F., & De Rycker, A. (2010). Argument constructions and language processing: Evidence from a priming Experiment and pedagogical implications. In De Gruyter eBooks (pp. 213–238). https://doi.org/10.1515/9783110245837.213
Fedorenko, E., Blank, I. A., Siegelman, M., & Mineroff, Z. (2020). Lack of selectivity for syntax relative to word meanings throughout the language network. Cognition203, 104348.
Fillmore, C. J. (1968). Lexical entries for verbs. Foundations of language, 373-393.
Fillmore, C. J. (1977). The case for case reopened. In Grammatical relations. Brill.
Goldberg, Adele E. (1995). Constructions: A Construction Grammar Approach to Argument Structure. Chicago: University of Chicago Press.
Goldberg, A. E. (1996). Words by Default: Optimizing Constraints and the Persian Complex Predicate. Proceedings of the Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, 22(1), 132. https://doi.org/10.3765/bls.v22i1.1360
Goldberg, A. E. (2003). Constructions: a new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences, 7(5), 219–224. https://doi.org/10.1016/s1364-6613(03)00080-9
Hare, M., & Goldberg, A. E. (1999). Structural priming: Purely syntactic? In Psychology Press eBooks (pp. 208–211). https://doi.org/10.4324/9781410603494-41
Kaschak, M. P., Kutta, T. J., & Jones, J. R. (2011). Structural priming as implicit learning: Cumulative priming effects and individual differences. Psychonomic Bulletin & Review, 18(6), 1133–1139. https://doi.org/10.3758/s13423-011-0157-y
Kidd, E. (2012). Implicit statistical learning is directly associated with the acquisition of syntax. Developmental Psychology, 48(1), 171–184. https://doi.org/10.1037/a0025405
Lakoff, G. (1970). Linguistics and natural logic. Synthese, 22(1–2), 151–271. https://doi.org/10.1007/bf00413602
Levelt, W. J. M. (1989). Speaking: from intention to articulation. Choice Reviews Online, 27(04), 27–1947. https://doi.org/10.5860/choice.27-1947
Rowland, C. F., Chang, F., Ambridge, B., Pine, J. M., & Lieven, E. (2012). The development of abstract syntax: Evidence from structural priming and the lexical boost. Cognition, 125(1), 49–63. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2012.06.008
Saffran, J. R. (2002). Constraints on Statistical Language Learning. Journal of Memory and Language, 47(1), 172–196. https://doi.org/10.1006/jmla.2001.2839
Segalowitz, N. (2008). Automaticity and Second Languages. In Blackwell Publishing Ltd eBooks (pp. 382–408). https://doi.org/10.1002/9780470756492.ch13
Shin, J. E. N., & Christianson, K. (2012). Structural Priming and Second Language Learning. Language Learning, 62(3), 931–964. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00657.x
Ziegler, J., Bencini, G., Goldberg, A., & Snedeker, J. (2019). How abstract is syntax? Evidence from structural priming. Cognition193, 104045. https://doi.org/101016/j.cognition.2019.104045