نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

کتاب «مسئله قدرت» اثر بسی هد به طرز پیچیده‌ای فلسفه وجودی را در لابه‌لای روایت خود می‌پیوندد، آنچنان که آن را موضوعی ایده­ آل برای بررسی به فلسفه رابطه خود-دیگری امانوئل لویناس می‌کند. رمان در پس­ زمینه پرفراز و نشیب آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید می­ گذرد و سفر الیزابت به عنوان کاوشی تکان­دهنده در مفاهیم لویناسی عمل می­کند. لویناس معتقد است رشد اخلاقی واقعی از برخورد مستقیم با «دیگری» ناشی می­شود. این کاوش جنبه‌های حیاتی فلسفه لویناس را که در مسیر الیزابت در بخش­های به هم پیوسته منعکس شده است، تشریح می‌کند. بخش اول اخلاق لویناسی را با فلسفه‌های کانتی و هگلی در تضاد قرار می‌دهد و با تاکید بر «ترومای حیرت­زدگی»، بر قدرت دگرگون‌کننده رویارویی با «دیگری» صحه گذاشته و بر پذیرش غیر دعوت می‌کند. قسمت دوم به سفر اخلاقی الیزابت می­پردازد و مبارزات و لحظات رشد او را از دریچه مفهوم تعالی لویناس بررسی می­ کند. در نهایت، بخش پایانی سفر دگرگون‌کننده الیزابت به بوتسوانا را بررسی می‌کند و برخوردهای او با چهره «دیگری» و برچیدن نمادین دوگانه­ های ظالمانه را بررسی می‌کند. این تحلیل نشان می‌دهد چگونه روایت هد می­تواند منعکس‌کننده فلسفه لویناسی باشد. در حالی که این سفر را در میان فلسفه و ادبیات آغاز می­ کنیم، لایه­ های روایت الیزابت را جدا می­کنیم تا دریابیم چگونه می­توان جنبه­ های اخلاق لویناسی را بر هویت، پیوند و جستجوی خرد متعالی بر بلوغ او در رابطه ­اش با غیر در جهانی که با تقسیم و نابرابری مشخص شده است، آشکار کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Barthes, R., 1915-1980 & Balzac, Honore de, 1799-1850. (1990). S/Z / Roland Barthes; translated by Richard Miller; preface by Richard Howard. Oxford: Blackwell
 Bergo, B. (2015). Emanuel Lévinas. In Edward N. Zalta [Ed.], The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2019 Ed.). Stanford University. Duquesne University Press. https://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/Lévinas/ 
Lévinas, E. (1991). Otherwise than Being or Beyond Essence. In Springer eBooks. https://doi.org/10.1007/978-94-015-7906-3 
Lewis, D. (1996). The cardinals and Bessie Head's allegories of self.’ World Literature Today, South African Literature in Transition 70(1), 73-77. https://doi.org/10.2307/40151855
Ludwig, K. (2009), Postsecularism and a prophetic sensibility. Christianity and Literature 58(2), 226-234. https://doi.org/10.1177/014833310905800211
Mischke Dennis. (2013). Othering otherness- Stephen Muecke's fictocriticism and the cosmopolitan vision. Cross / Cultures, 170, 323. https://doi.org/10.1163/9789401210027_018
Mkhwanazi, Ezekiel. (2013). To be human is to be responsible for the other: a critical analysis of Lévinas’ conception of “responsibility. Phronimon, 14(1), 133-149. https://hdl.handle.net/10520/EJC137419
Selden, R. (1995). The Cambridge History of Literary Criticism. In Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/chol9780521300131
Silko, L. M. (1996). Yellow woman and a beauty of the spirit: essays on Native American life today. New York, Simon & Schuster.
Tangyin, K. (2008). Reading Lévinas on ethical responsibility. Responsibility and Commitment: Eighteen Essays in Honor of Gerhold K. Becker, 155-172.
Young, S. (2010). Therapeutic insanity: the transformative vision of Bessie Head’s A Question of Power.’ Research in African Literatures, 41(4), 227-241. https://doi.org/10.2979/ral.2010.41.4.227
Zunshine, L. (2010). Introduction to Cognitive Cultural Studies. In Johns Hopkins University Press eBooks. https://doi.org/10.1353/book.500