مقاله پژوهشی
بررسی روشهای خودارزیابی، ارزیابی همتایان، و ارزیابی معلم در کلاس مهارت نوشتاری: مقایسه نتایج و ارائه دیدگاهها و نظرات زبان آموزان
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 3-26

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26229.1062

چکیده
  نیاز روزافزون به تربیت یادگیرندگان مادام العمر که یادگیری را تنها به کلاس درس محدود نمی‌دانند و همچنین معلمین فکوری که همواره کار خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌دهند، مفهوم ارتباط میان یادگیری و ارزیابیرا تغییر داده و باعث ایجاد روشهای ارزیابی جایگزین نظیر خودارزیابی، ارزیابی همتایان، و ارزیابی معلم شده، به نحوی که استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تمایل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان EFL درونگرا و برون گرا
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 27-41

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26268.1072

چکیده
  مدتهاست محققان علاقمند به کاوش در زمینه ی تاثیر خصیصه های شخصیتی بر یادگیری زبان خارجی یا دوم می باشند. مطالعه ی کنونی تلاشی است در جهت بررسی اینکه آیا رابطه ی آماری بامعنا میان میل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان درون گرا و برون گرا وجود دارد یا خیر. به این خاطر 150 زبان آموز، پرسشنامه های درون گرایی/برون گرایی مک کروسکی (1998)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر ابزار کمک آموزشی بصری به یادگیری واژگان انگلیسی زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 43-54

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26212.1061

چکیده
  این مطالعه باهدف بررسی تاثیر ابزار کمک آموزشی بصری به یادگیری واژگان زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی انجام شد. برای دستیابی به هدف مطالعه،60  زبان آموز ابتدایی زبان انگلیسی براساس عملکرد آنها در آزمون مهارت انتخاب شدند. پس ازاجرای پیشآزمون، شرکت کنندگان گروه آزمایشی، واژگان را به طور بصری دریافت کردند. معلم از انواع مختلف استراتژیهایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه بین خودباوری و چیرگی در مکالمه در گفتار فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 55-68

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26306.1081

چکیده
  با توجه به ارتباط ویژه عوامل عاطفی نظیر اضطراب، بازداری، انگیزش، و خودباوری با فرآیندهای شناختی مرتبط با کاربرد زبان دوم، نقش تعیین کننده این عوامل همواره در حوزه فراگیری زبان دوم مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر به مطالعه رابطۀ بین خودباوری در فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با چیرگی در مکالمه از حیث تعداد کلمات تولید شده در مکالمه، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوهای ادب در رابطه استاد- دانشجو: بررسی یک محیط دانشگاهی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 69-87

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26181.1055

چکیده
  این تحقیق  به بررسی استراتژی های ادب و نزاکت بکار برده شده در رابطه بین استاد و دانشجوها در یک محیط دانشگاهی پرداخته است.  برای انجام این مطالعه، چهار کلاس دانشگاه با اساتید مختلف به صورت تصادفی انتخاب ، مشاهده و تجزیه و تحلیل شدند. از نظریه ادب براون و لوینسون (Brown and Levinson’s politeness theory) به عنوان مدل تحلیلی در این تحقیق استفاده شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نیازهای درک مطلب زبان تخصصی دانشجویان ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، صفحه 89-98

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26244.1065

چکیده
  هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی ...  بیشتر