مقاله پژوهشی
تجزیه تحلیل روزنامه ایران دیلی و یو اس تودی از دیدگاه عناصر فراگفتمانی

میرحبیب ابوالعلائی

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 7-28

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26450.1119

چکیده
  نقش کاربرد عناصر مربوط به مباحث گفتمانی در نوشتن، به ویژه در روزنامه های پژوهشی، بسیار مهم است چرا که نویسندگان آنها می توانند در نوشته هایشان قطعیت، شک، و مشخصه های نویسندگان را بیان کنند. نشانگرهای فراگفتمانی متفاوت در شاخه های مختلف توسط نویسندگان مختلف به کار گرفته می شود؛ برای مثال، کلمات شکی و مطمئنه مهم ترین ابزار در نوشتن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی یادگیری زبان دوم، توانایی خواندن و درک مطلب، و جنسیت: مطالعه ای درمورد زبان آموزان زبان انگلیسی در ایران

سجاد شرافتی؛ دکتر نرجس غفورنیا

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 29-45

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26602.1134

چکیده
  مطالعه حاضر تلاشی در جهت بررسی ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی، توانایی درک مطلب، و جنسیت زبان آموزان انگلیسی در ایران میباشد. 70 شرکت کننده مذکر و مونث در سطح متوسط در موسسه شکوه در کاشمر–ایران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه یک پرسشنامه مربوط به سیستم خودکار انگیزشی مستخرج از کارYan (2011) و یک آزمون درک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش وبلاگهای گفتگو در پیشرفت نوشتاری زبان آموزان

مهناز معیری؛ دکتر داود مشهدی حیدر

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 47-60

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26481.1127

چکیده
  در مقاله حاضر، نقش مهم فن آوری به خصوص وبلاگ نویسی در توسعه مهارت نوشتار مورد بحث قرار می گیرد. همانند آموزش معمول در کلاس درس، آموزگاران و محققان وبلاگها را به عنوان ابزاری برای بهبود گرامر و مهارت نوشتار و اشاعه ی دانش در نظر می گیرند. به رغم این واقعیت که یادگیری از طریق وبلاگ ها می تواند پیشرفت بیشتری در هویت و ایجاد همکاری و تعامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طرحواره ی فرهنگی ایرانی: راهبرد های پاسخ به تعریف و تمجید توسطزبان آموزان ایرانی بر سایت های شبکه های اجتماعی

دکتر فرزاد شریفیان؛ دکتر عزیزه چالاک؛ زینب دهکردی

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 61-81

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26628.1137

چکیده
  مطالعه زبانشناسی فرهنگی در عصر جدید ارتباطات میتواند مسایل انتقال طرحواره های فرهنگی در ارتباطات آنلاین را مورد خطاب قرار دهد. علیرغم وجود مطالعات گسترده در باره تعریف و تمجید این رفتار زبانشناسی در حوزه ی ارتباطات آنلاین مانند سایت های شبکه های اجتماعی که در آنها تعریف و تمجید به طور گسترده ای میان کاربران رد و بدل می شود، مورد بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ادامه تحصیل در مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی: یک گزارش مقطعی از نگرانی دانشجویان

دکتر جواد غلامی؛ مهسا علی نسب؛ سعید ایوبی؛ محمد نسیم فر

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 83-98

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26672.1148

چکیده
  امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
به کار بردن فراگفتمان در علم عام و حرفه ای: موردهای طفره ها و تشدیدها

دکتر داود کوهی؛ مینا باباپور

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 99-120

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26654.1144

چکیده
  مقاله حاضر نشان می دهد که تمامی متن های علمی مندرج شده در ژورنال ها، مجله ها، و روزنامه ها  به نفوذ طفره ها و تشدیدها آسیب پذیر هستند. اما، تشخیص داده شد که تمامی متن های علمی در سه مجموعه گرایش داشتند که احتمال های بیان های جایگزین را به جای محدود کردن آنها آشکار کنند. نسبت فراوانی بیشتر مورد طفره در مقایسه با مورد تشدید نشان می دهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مشخصات ساختاری در ارائه های کنفرانس گویشوران غیر بومی زبان انگلیسی: بررسی کاربرد ساختار مجهول و شبه گسسته

دکتر مینو عالمی؛ ندا خانلرزاده

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 121-134

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26669.1146

چکیده
  کسب مهارت در ژانر آکادمیکیک عامل مهم در جامعه محققین است. از بین ژانرهای مختلف در گفتمان جامعه آکادمیک، ژانر گفتاری، مخصوصاً ارائه کنفرانس، اهمیت بالایی در جامعه محققین دارد، اگرچه مطالعه این ژانر هنوز در مراحل ابتدایی است و تحقیقات کمی در این راستا انجام شده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی در بررسی دو ساختار مهم در ارائه کنفرانس- ساختار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل متعارفی از رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی، نگرش، انگیزش و مهارت نوشتن زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی

فرشته اسدزادیان؛ دکتر قادر اسدزادیان

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 135-154

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26631.1140

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تحلیل متعارف ویژگی­های شخصیتی و نگرش زبان­آموزان ایرانی زبان انگلیسی در ارتباط با انگیزش و مهارت نوشتن آنهاست. از حیث روش جمع­آوری و تحلیل داده، تحقیق حاضر از نوع مطالعۀ همبستگی بوده است. جمعیت آماری آن شامل زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نمونۀ آماری مربوطه به شیوه نمونه­برداری خوشه­ای انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه میزان اضطراب امتحان در بین دانشجویان علوم زیستی و دانشجویان علوم انسانی در موسسه آموزش عالی ربع رشید

دکتر حمیدرضا مهبودی

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 155-165

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26682.1152

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی وجود تفاوت معنی دار بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم زیستی و انسانی موسسه آموزش عالی ربع رشید واقع در تبریز انجام گردیده است. طرح این مطالعه تحلیلی-توصیفی می باشد. در راستای اجرای این پژوهش، تعداد ۱۸۸ دانشجو (از هر گروه علوم زیستی و انسانی، ۹۴ نفر) شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توانش میان فرهنگی: اصل فراموش شده در کتابهای درسی زبان انگلیسی ایرانیان

ثریا مظفرزاده؛ دکتر پرویز آژیده

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 167-183

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26674.1149

چکیده
  یادگیری زبان میان فرهنگی - کانون توجه آموزش زبان مدرن - منعکس کننده ی آگاهی عمیق تر از تفکیک ناپذیری زبان و فرهنگ بوده و نیاز به فراهم سازی مواد مرتبط با آموزش ارتباط بین فرهنگها به منظور تقویت توانش میان فرهنگی زبان آموزان در این دنیای چندفرهنگی را نشان می دهد. رشد مناسب درک زبان آموزان از دیدگاهها و جهان بینی فرهنگ دیگر عنصر اصلی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر بازنمایی تصویری ، بازنمایی متنی و واژگانی بر یادگیری واژگان زبان دوم

دکتر فرناز صاحب خیر

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 185-200

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26678.1151

چکیده
  در این مطالعه، محقق سه روش واژگان مختلف (بازنمایی بصری، تقویت متن، و حاشیه سازی واژگان) را انتخاب کرده و آنها را با روش سنتی آموزش واژگان مقایسه کرده است. با استفاده از آزمون مهارت و مهارت واژگان به عنوان پیش آزمون، 80 زبان آموز   EFL به چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) اختصاص داده شدند. در گروه بصری، دانش آموزان از کارتهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد و نقش اسامی کلیشه ای در مقالات رشته زبانشناسی کاربردی

دکتر سید فؤاد ابراهیمی؛ عبدالله محسن زاده

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 201-211

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26675.1150

چکیده
  این مقاله در نظر دارد کاربرد و نقش اسامی کلیشه ای را در مقالات رشته زبانشناسی کاربردی بررسی کند. بدین منظور 5 مقاله زبانشناسی کاربردی از مجله "انگلیسی برای اهداف ویژه" و "مجله انگلیسی برای اهداف دانشگاهی" که توسط الزویر چاپ شده اند، انتخاب شدند. مقالات با استفاده از لیست پیشنهادی هینکل (2004) برای انواع اسامی کلیشه ای مورد بررسی قرار گرفتند.  ...  بیشتر

مرور کتاب
معرفی کتاب: «خلق تخصص از راه تجربه»

منا حسینی

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 213-217

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26711.1153

چکیده
  کتاب «خلق تخصص از راه تجربه» مشتمل بر بیست فصل توسط گروهی از اساتید رشته تعلیم و تربیت به نگارش درآمده است. تدوین و ویراستاری کتاب را آلن میلی بر عهده داشته است. مؤلفین فصول کتاب هرکدام روایت ها و تجارب خود را در زمینۀ فراگیری زبان انگلیسی و به عنوان متخصصین آموزش زبان در ارتباط با مفهوم «حس باورپذیری» پرابو به اشتراک گذارده ...  بیشتر