مقاله مروری
مواجهه با چالش پیوندخوردگی ژانری در پژوهش و آموزش انگلیسی برای اهداف آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 23-37

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26894.1187

چکیده
  از زمان معرفی مفهوم ژانر به حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه در دهه 1980 میلادی، این مفهوم به عنوان یک سازه ی تئوریک منسجم در خدمت درک هرچه بیشتر ماهیت ارتباطات آکادمیک قرار گرفته است. با­این­حال، پتانسیل ذاتی این مفهوم به عنوان ابزار طبقه بندی متون آکادمیک همواره به نوعی کج فهمی درباره همگن بودن ژانرهای آکادمیک نیز دامن زده است. مقاله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد تلفنهای هوشمند توسط دانشجویان: مورد دانشجویان کارشناسی در فضای انگلیسی بعنوان زبان خارجی

حمید رضا مهبودی؛ ساناز حسین نژاد

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 39-60

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26700.1154

چکیده
  استفاده نامناسب از تلفن هوشمند معمولاً باعث می شود دانشجویان به آن معتاد شوند و وقت کمتری را صرف خواندن یادداشت های کلاسی و کتاب های درسی کنند. هدف از این تحقیق تعیین میزان استفاده دانشجویان از تلفن های هوشمند و پرهیز آنها از مطالعه است. این تحقیق، داده ها را از طریق یک پرسشنامه ساختار یافته 20 سوالی متشکل از خصوصیات عمومی، تعداد و ساعت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان انتقادی از تلویحات سیاسی در سه ترجمه فارسی "مزرعه حیوانات"

اامین کریم نیا؛ پردیس رحیمی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 61-74

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26836.1178

چکیده
  در تحقیق پیش رو تلاش کرده ایم تا معادل های فارسی را براساس مدل تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی نماییم. چون یافتن معادل های مناسب غیرممکن نبود، محققان تلاش کردند تا ویژگی ها و محتوای یک گفتمان را با استفاده از چارچوب فرکلاف تجزیه و تحلیل نماید. براساس گفته فرکلاف، متن باید در دو سطح تجزیه و تحلیل شود، اول در سطح تجزیه و تحلیل زبان شناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رمان‌های برجسته، پرفروش و پیرامونی: آیا جایگاه آثار ادبی در نظام چندگانه‌ی ادبی انگلیسی تاثیری در عملکرد مترجمان ایرانی در سطح متن دارد؟

رضا یل شرزه؛ رویا منصفی؛ علی سلمانپور

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 75-100

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26872.1184

چکیده
  ه هدف از مطالعه‌ی حاضر بررسی تاثیر جایگاه آثار ادبی در نظام چندگانه‌ی ادبی انگلیسی برعملکرد مترجمان ایرانی در سطح متن است. به عبارت دیگر، تحقیق حاضر در صدد است تا دریابد که آیا مترجمانی که آثار برجسته و پرفروش غربی را به فارسی ترجمه می‌کنند، به واسطه جایگاه ممتاز این آثار در نظام ادبی انگلیسی،به متن اصلی وفادارترند؟و آیا مترجمانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دیدگاه مربی-معلمان و معلمان زبان انگلیسی درمورد برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 101-117

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26839.1179

چکیده
  پژوهش های مختلفی با موضوعات مرتبط با هویت در زمینه های آموزشی انجام شده است. اگرچه پژوهش های زیادی بر رشد هویت معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است، ولی با کمبود پژوهش های مرتبط با برنامه های تربیت معلم هویت-بنیان روبرو هستیم. از این رو، این پژوهش به دنبال آن بود تا به بررسی دیدگاه مربی-معلمان و معلمان زبان انگلیسی درمورد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی استراتژیهای به کار رفته توسط معلمان جهت افزایش تعاملات بین معلم-دانش آموز و دانش آموز-دانش آموز

کتایون افضلی؛ گلشن کیانی پور

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 119-140

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26915.1192

چکیده
  با وجود اینکه استراتژیهای زیادی برای افزایش تعاملات کلاسی در کلاسهای مکالمه وجود دارد، بسیاری از معلمان تازه کار از این استراتژیها آگاهی ندارند. با توجه به این مساله، هدف تحقیق حاضر بررسی استراتژیهایی که معلمان برای افزایش تعاملات بین معلم و دانش آموز و دانش آموز و دانش آموز به کار می برند می باشد. بدین منظور 50 جلسه از کلاسهای مکالمه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر به کارگیری آموزشی نقل قول های الهامی بر یادآوری واژگان انتزاعی

مهری مختارزاده؛ دکتر هادی فرجامی؛ منیره مختار زاده

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 141-157

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26848.1182

چکیده
  این مطالعه تلاشی است برای بررسی تاثیر استفاده از نقل قولهای الهامی در تدریس لغت های انتزاعی انگلیسی بر به یادآوردن آن‎ها. در این راستا، یک آزمون زبان تعین سطح با 60 آیتم چهار گزینه ای وبا مضمون لغت و گرامر زبان انگلیسی در بین 63 دانشجوی ترم دوم دختر و پسر در محدوده سنی بین 17 تا 22 سال که در دانشگاه سمنان در رشته مترجمی زبان انگلیسی مشغول ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خیزش در «خیزش»: تحلیل چندروشی اشعار باب مارلی

دکتر کازمس ری آمنوروی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 159-178

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26889.1186

چکیده
  مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
استفاده از استراتژی های درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی توسط مربیان و دانشجویان

نور عزتی آزمان؛ دکتر منصور امینی؛ دکتر لین سیو انگ؛ دکتر معصومه علوی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 179-196

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26960.1216

چکیده
  انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان پنج مربی EFL و 27 دانشجو از برنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
امکان کاربست و عملیاتی کردن روش داده بنیاد در حوزه آموزش ترجمه و رشد توانش مترجم

مهرانگیز انورحقیقی؛ فرزانه فرحزاد؛ حسین ملانظر

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 197-217

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26934.1199

چکیده
  چکیدهکاربست رویکرد های جامعه شناختی در مطالعات ترجمه , پژوهشگران این حوزه را قادر به انتخاب روش های تحقیق نوینی نموده است که از طریق اعمال آن بتوانند مفاهیم جدید و نظریه های متفاوت و اختصاصی خود را خلق نمایند. چنین نظریه هایی , از طریق تعامل شخص محقق با افراد و جامعه آماری خود بدست می آید که حاصل تفسیر جهان اجتماعی و معانی تولید شده از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی روشهای یادیار زبانی در یادگیری اصطلاحات زبان دوم

مریم احمدی؛ عباسعلی زارعی؛ رجب اسفندیاری

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 219-239

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26956.1212

چکیده
  یافتن روشهای موثر در آموزش اصطلاحات زبان دوم در زمره دغدغه های مستمر بسیاری از محققین و پژوهشگران در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیرات سه تکنیکیادیار زبانی (شامل ریشهیابی، روش کلیدواژه و ترجمه) بر بخاطر سپاری و تولید اصطلاحات زبان انگلیسی توسط فراگیران این زبان خارجی بوده است. برای نیل به این هدف، نود فراگیر زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بورخس پسا استعماری: «روشنفکر استعمارشده» و «هوشیاری دوگانه» در مقالۀ«هیچ چیز از شخصیت»

دکتر احد مهروند؛ طیبه رستگار نادری

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 241-263

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26924.1196

چکیده
  با استفاده از دو اصطلاح »هوشیاری دوگانۀ«ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ و» روشنفکر استعمارشدۀ«  فرانتس فانون، در این مقاله نشان میدهیم که مقالۀ»هیچ چیز از شخصیت«خورخه لوئیس بورخس رامی توان پسا استعماری دانست. مطالعۀ ما به دنیای پس از استعمار آمریکای لاتین، با تمرکز ویژه بر بوینوس آیرس، پرداختن به بیگانگی، ترکیبی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابرت مریت، «مردکیکی»، بومیان استرالیایی، آلتوسر، ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی

مهدی جاویدشاد؛ دکتر بهی حدائق

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، صفحه 265-281

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26902.1188

چکیده
  یکی از عناصر جدایی ناپذیر ادبیات پسا استعماری، واسازی تاریخی است که توسط امپریالیسم نوشته شده و ارائه تاریخی است که توسط مستعمره ها تجربه شده است. به عنوان قربانیان استعمار انگلستان، بومیان استرالیایی به دلیل محبوبیت زیاد و تأثیرات اجتماعی ادبیات، همواره در آثار ادبی خود به ویژه در ادبیات نمایشی، سلطۀ مذهبی و سرزمینی تاریخی در سرزمین ...  بیشتر