مقاله پژوهشی
بررسی عوامل آغازگر امنیت معلمان زبان انگلیسی ایرانی با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته

سمیرا عاطفی بروجنی؛ دکتر محمد حسن تحریریان؛ دکتر کتایون افضلی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 9-33

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27130.1265

چکیده
  این حقیقت بارها تأیید شده است که معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی و در این شغل با عوامل استرس زای مختلف روبرو هستند. در حالیکه آنها دائما در حال تجربه کردن اختلالات هستند٬ امنیت نقش یک سپر را بازی میکند و به معلمان اجازه میدهد که رفتاری حرفه ای در محیط کلاس داشته باشند و در طول دوران کاریشان از لحاظ احساسی یا روانشناسی درست رفتار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هویت و پیامد های آن در بین فراگیران پیشرفته زبان انگلیسی در ایران

بهروز مرزبان؛ دکتر سید محمد رضا عادل؛ دکتر احمد رضا اقتصادی؛ دکتر محمود الیاسی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 35-57

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27193.1288

چکیده
  این مطالعه قصد داشت تا تاثیر انواع هویت بر میزان درگیری با یادگیری، درک، و نمرات فراگیران زبان انگلیسی را از طریق پرسشنامه معتبر چهار قطبی تیلور (2010)، در محیط انگلیسی بعنوان زبان خارجی در ایران و در میان فراگیران بزرگسال زبان انگلیسی بررسی کند. بدین منظور 170 شرکت کننده شامل 69 زن و 101 مرد از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. اطلاعات کسب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نگرش معلمان ایرانی زبان اانگلیسی درباره تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی

جلیل یزدانخواه؛ دکتر بهرام بهین؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر حسن اسدالله فام

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 59-78

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27228.1303

چکیده
  در تحقیق کیفی حاضر، برداشت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در خصوص تفکر انتقادی و نقش آن در آموزش زبان خارجی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.۳۶ نفر از معلمان زبان انگلیسی بواسطه نمونه آماری هدفمند بعنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. با هدف جمع آوری داده ها، سه نوع  ابزار متفاوت؛ مصاحبه های دقیق ژرفکاوانه، مصاحبه های متمرکز روایت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه درک شنیداری منظورشناسی زبان با بسندگی زبانی، یادگیری خودتنظیم در گوش دادن و تمایل به برقراری ارتباط در میان زبان‌آموزان ایرانی

دکتر علی زنگویی؛ دکتر علی درخشان

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 79-104

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27199.1292

چکیده
  درک شنیداری منظورشناسی زبان(PLC)  به عنوان یک فرایند پیچیده، تحت تأثیر انواع عوامل شناختی، روانشناختی، بافتی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی قرار می­گیرد. جهت درک نقش این عوامل در PLC، مطالعه حاضر به دنبال بررسی و یافتن ارتباط بسندگی زبانی، یادگیری خودتنظیم در گوش دادن (SRLL) و تمایل به برقراری ارتباط (WTC) درPLC  است. برای این منظور، گروهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان در موسسات ایرانی آموزش زبان

دکتر شیوا عزیزپور؛ دکتر جواد غلامی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 105-125

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27221.1300

چکیده
  اگرچه نظارت بر معلمان زبان بخش جدایی ناپذیری از تجربیات حرفه ای معلمان ایرانی آموزشی زبان انگلیسی است، مطالعه کافی در زمینه نظارت بر معلمان و در ارتباط با بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان ایرانی آموزش زبان انجام نشده است. هدف این تحقیق، بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی در مورد نظارت بر معلمان در موسسات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نگرش زبان آموزان دانشگاهی نسبت به یادگیری مبتنی بر حل مسئله: جهشی به سوی دانشگاه های نسل چهارم

دکتر مینو عالمی؛ دکتر مجتبی محمدی؛ دکتر حسام الدین قنبر؛ محدثه اصغری؛ دکتر عاطفه رضانژاد؛ ژیلا توتونچیان

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 127-150

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27258.1313

چکیده
  یادگیری مبتنی بر حل مسئله یکی از روشهای آموزشی است که مزایای زیادی داشته و می تواند خلا یادگیری سنتی را پر کند. در واقع روشی است که در آن زبان آموزان به جای اینکه مدرس اطلاعات در اختیارشان بگذارد یادگیری را با مطرح کردن یک مسئله شروع می کنند. مطالعه حاضر به بررسی عوامل مهم این روش از نقطه نظر زبان آموزان ایرانی پرداخته است. همینطور نگرش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه بین نگرش جهانی و تمایل به برقراری ارتباط زبانی زبان آموزان ایرانی در دو سطح مهارت زبان ضعیف و قوی

نادیا محمودی؛ دکتر ناصر غفوری؛ دکتر سیدرضا به آفرین

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 151-170

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27167.1278

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین دیدگاه جهانی و تمایل به برقراری ارتباط دانشجویان مرد زبان انگلیسی در دو سطح توانایی زبانی انگلیسی ضعیف و قوی میپردازد. تحقیق بر روی یکصد و شش دانشجوی زبان از دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور تبریز و سراب انجام گردید. دانشجویان بر اساس نمرات یک آزمون مهارت زبان انگلیسی استاندارد بنام پی آی تی به دو گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل فرهنگ و محتوای چندنمایی در مجموعه کتاب‌های بومی آموزش انگلیسی

دکتر علی روحانی؛ محسن حسینی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 171-193

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27190.1287

چکیده
  فرهنگ به عنوان بخشی از آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته می­شود. علاوه­بر­این، کتاب­های آموزش زبان انگلیسی از منابع اصلی آموزش و یادگیری بین­­فرهنگی در بیشتر محیط­های یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی هستند. بنابراین، ارائه محتوای فرهنگی و توسعه جنبه­های بین­­فرهنگی موضوعات مهمی در کتاب­های آموزش زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
لایه های زیرین نوبت گیری و قطع صحبت در مکالمات بین نسلی: بررسی زنان بزرگسال و نوجوان

بیتا مرادی؛ دکتر زری سعیدی

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 195-216

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27273.1320

چکیده
  بررسی مکالمات از دیرباز مورد توجه محققین بوده است. با اینحال، مکالمات بین نسلی که توسط خانمها ار گروه های سنی مختلف شکل گرفته تا به حال از منظر نوبت گیری و قطع مکالمات بررسی نشده است. به همین منظور، مکالمات فارسی روزمره خانمها در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نوبتها از مدل ساکس و برای قطع مکالمات از مدل وست و زیمرمن استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترجمه شعر از منظر هرمنوتیک: مطالعه موردی مولانا

دکتر امین کریم نیا؛ سید محمد حسینی فرد

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 217-234

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27231.1306

چکیده
  آثار شعری به طور معمول با عناصری خاص (مانند نمادها، تصاویر، مفاهیم) مشخص می شوند که به تفسیر و موضوعات چنین آثاری کمک می کند. یکی از امور چالش برانگیز در ترجمه شعر این است که چنین عناصری را در زبان و فرهنگ دیگر بازنمایی کند. آثار شاعرانه ای که اغلب ترجمه می شوند، مبنای محکمی را برای تجزیه و تحلیل نحوه ی نمایش یک خوانش متعارف در ترجمه فراهم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چالشِ جنسیت: جنسیت و جنسیت خنثی در آینه تاریخِ ذهن

فرشته حدیثی؛ فیروزه عامری

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 235-250

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27039.1236

چکیده
  در این مقاله به مقوله ی جنسیت، تعریف متفاوت و متناقض آن ها در طول تاریخ، عملکرد مضاعف و روابط آنها به عنوان وسیله ای جهت تحلیل موضوعات عمقی تر پرداخته شده است. در این مقاله به مباحث بین منتقدان در حیطه ی زبان و تعاریف و تفاوت های پایه های هویت فردی از طریق بررسی تئوری های منتقدان و آزمایشات علمی در این حیطه و نگاه به جنسیت های غیر معمول؛ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
صدای انسان به صدای غیر انسان تبدیل می شود: پروژه ی سبز مری اولیور

المیرا بذرگرزاده؛ دکتر ناصر دشت پیما؛ دکتر مقصود اسمعیلی کردلر

دوره 9، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 251-267

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27133.1266

چکیده
  همواره مناظرات جدلی در خصوص شکاف های موجود بین انسان و طبیعت وجود داشته است که اکثر آنها در عصر کنونی چند پارگی و عدم قطعیت، مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه ما انسان های عصر فرامدرن به دسترسی به ابزار بهتر زندگی بواسطه ی پیشرفت تکنولوژی مفتخریم، اما بعضی مواقع نتوانسته ایم زندگی متوازنی را در این سیاره ی وسیع داشته باشیم. با این ...  بیشتر