سرمقاله
سرمقاله، جلد نهم، شماره اول
دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 1-3

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27250.1312

چکیده
  در این سرمقاله، ماهیت میان رشته ای علوم علی الخصوص آموزش زبان انگلیسی مورد تاکید قرارگرفته است. پیچیدگی های علم آموزش زبان ایجاب می نماید که فراتر از قالب های تثبیت شده یک رشته با نگاهی میان رشته ای و فرارشته ای تمامی عوامل و جزئیات دخیل در فراگیری و آموزش زبان با در نظر گرفتن کلیۀ مختصات فرهنگی و اجتماعی جامعۀ هدف مورد مطالعه موشکافانه ...  بیشتر

مصاحبه
مصاحبه اختصاصی با پروفسور مسعود رحیم پور

پروفسور مسعود رحیم پور؛ دکتر داود امینی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 5-9

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27235.1307

چکیده
  مصاحبه اختصاصی مجله زبان شناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها با پروفسور مسعود رحیم پور استاد بازنشسته زبانشناسی کاربردی و آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تبریز و استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر مقایسه ای خوانش معلم محور و تعاملی بر مهارتهای شنیداری و خواندن

انسیه نیک نهاد؛ دکتر زهره محمدی زنوزق

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 11-32

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26943.1203

چکیده
  هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مقایسه تاثیر روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان بر درک مطلب شنیداری بوده است. بدین منظور 40 زبان آموز دختر با دانش زبانی متوسط که بین 15 تا 17 سال سن داشته و در آموزشگاه زبان انگلیسی در کرج تحصیل می کردند انتخاب شدند. بدین منظور، در ابتدای تحقیق از یک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آگاهی و به‌کارگیری شهروندی دیجیتال توسط فراگیران و مدرسان ایرانی زبان انگلیسی

دکتر خدیجه کریمی علویجه؛ عاطفه عبداللهی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 33-63

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26962.1217

چکیده
  پژوهش حاضر واکاوی قوم‌نگارانه اینترنتی است که در فضای پیام‌رسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه به‌کاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانش‌آموزان و معلمان، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر ارزیابی پویای گروهی و رایانه-محور بر دقت و سرعت درک منطورشناختی انگلیسی زبان آموزان ایرانی

دکتر علی مالمیر؛ پریسا مظلوم

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 65-92

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26985.1222

چکیده
  بیشتر زبان‌آموزان زبان خارجه از ناکارآمدی‌های بسیاری در درک منظور‌شناختی خود که هم ناشی از آموزش صریح کمتر و نیز نتیجه خ پیچیدگی‌ها و چند وجهی‌بودن فرایند درک منظور‌شناختی است، رنج می برند. بنابراین مطالعه حاضر حاصل تلاش کرده‌است که تاثیر آموزش صریح به کمک دو نوع ارزشیابی پویا را بر دقت و سرعت درک منظور‌شناختی زبان دوم بسنجد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
استفاده از انگاره ی چند وجهی راش جهت بررسی مقالات دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی در آزمون های مصحح محور

دکتر رجب اسفندیاری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 93-119

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27032.1234

چکیده
  در آزمون­های مصحح­محور، نمراتی که به عملکرد کتبی و یا شفاهی زبان­آموزان داده می­شود لزوما منعکس کننده توانایی زبانی آنها نیست بخاطر اینکه عوامل دیگری می تواند نتایج نهایی توانایی زبان­آموزان را تحت تأثیر قرار بدهد. سلیقه­ای عمل کردن مصحح­ها و مقیاس­های نمره دهی از عوامل تأثیر گذار بر توانایی زبان­آموزان است. هدف از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل ثماتیک کیفی در مورد چگونگی تغییر هویت معلمان ضمن تغییر از آموزش عربی یا فارسی به انگلیسی

دکتر فرزاد رستمی؛ دکتر محمد حسین یوسفی؛ دکتر داود امینی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 121-141

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27098.1255

چکیده
  تحقیقات مختلفی در مورد نحوه (باز)ساخت هویت معلمان انجام شده است. با این حال، مطالعه ای که بهبود هویت را از طریق تغییر در آموزش نوع زبان بررسی می کند، انجام نشده است. بنابراین، مطالعه کیفی حاضر به منظور بررسی توسعه هویت حرفه ای معلمان ایرانی که بیش از شش سال قبل از ورود به حرفه تدریس زبان انگلیسی، به زبانهای عربی یا فارسی تدریس کرده بودند، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
استعاره های مفهومی «آیریلیق» در شعر ترکی آذربایجانی

دکتر مصطفی شهیدی تبار؛ دکتر حسین پورقاسمیان

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27019.1233

چکیده
  < p >مطالعه حاضر به کنکاش استعاره های مفهومی آیریلیق (جدایی) در اشعار ترکی آذربایجانی با هدف کشف رابطه میان عبارات استعاری، فرهنگ، محیط زیست و موضوع بدنمندی می پردازد. پیکره مورد بررسی در این مطالعه اشعار ترکی شهریار و نیز ۷ شاعر دیگر آذربایجان است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آیریلیق از طریق ۱۱ استعاره در اشعار ترکی بیان می شود: ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
گفتمان انواع انتروپی در رمان «وی» نوشته توماس پینچن

دکتر مهدی آذری سامانی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 163-181

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27088.1251

چکیده
  این مقاله، رمان «وی» (1961) نوشته توماس پینچن را از دو دیدگاه متضاد علمی مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گیری میکند که پینچن سعی دارد با بکار گیری فرمولهای پیچیده علمی در سطح معنایی زبان به دنیای به ظاهر بی معنا هدف و معنایی نو ببخشد. رمان «وی»توسط بسیاری منتقدین به عنوان یک متافیکشن تاریخ نگارانه شناخته میشود که حول محور ایجاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کافه به عنوان مکانی دوگانه در «مدراتو کانتابیله» مارگارت دوراس

ساناز ساعی دیباور؛ سارا ساعی دیباور

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 183-200

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26905.1189

چکیده
  این مقاله به بررسی نقش دوگانه کافه در تهییج، شکوفایی، و سرکوبیعشق ممنوعه در ملأ عام، در رمان «مدراتو کانتابیله» مارگاریت دوراس (1958)، می پردازد. به منظور تحلیل این اثر، دوراس و بررسی قوانین و کدهای اجتماعی تحمیل شده به افراد و نحوه اداره جامعه به واسطه آن ها، از نظریه میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، درباب شیوه کنترل از طریق(ساختار) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی رمان «کشتن پرنده مقدس» از منظر روش نقد خواننده محور

دکتر سعید رحیمی پور؛ دکتر محمدرضا خدادوست

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 201-215

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26911.1191

چکیده
  آثار ادبی بسته به منظر خواننده متفاوت مورد بحث قرار گرفته اند. این تحقیق تلاش کرده است تا تقسیر رمان «کشتن پرنده مقدس» را پیش رو گذارد.در ابتدا، 30 دانشجوی رشته زبان انگلیسی بر اساس روش نمونه گیری گروهی ساده انتخاب شدند که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند. سپس متن پی دی اف داستان در در اختیار آنها قرار گرفت و بعد از چند هفته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
قصر ماه نوشته پل آستر، بازخوانی از دیدگاه اگزیستانسیالیسم

امین خانبازیان؛ دکتر حسین صبوری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 217-226

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27002.1229

چکیده
  به عنوان یکی از آثار مهم نوشته شده در اواخر قرن بیستم، «قصر ماه»، با تمرکز بر مسئله هویت و چگونگی شکل گیری آن، و هم چنین نمایش دشواری های شخصیت اصلی در این مسیر، دنبال کننده دیگر آثار پل آستر به شمار می آید. با نگاه بر زندگی مارکو فاق به عنوان شخصیت اصلی داستان، تلاش بر این بوده است که جنبه های اگزیستانسیالیسم این رمان مورد اشاره ...  بیشتر

مصاحبه
پژوهشی در زبان و جنسیت در رمان‌های «شب‌های تهران» و «عزاداران بیل»

دکتر شیرزاد طایفی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 227-241

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26979.1219

چکیده
  بسیاری از صاحب­نظران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و زبان و نوشتار مردان، تفاوت وجود دارد. در این مقاله زبان زنانه و مردانه در رمان «شب‏های تهران» نوشتة غزاله علیزاده و «عزاداران بیل» نوشتۀ غلامحسین ساعدی بر اساس نظریه­های زبان­شناسان اجتماعی از منظر دستور زبان مقایسه شده است تا میزان تأثیر جنسیت نویسنده بر زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعلل در فرآیند زبان آموزی: راهکاری سازنده یا فقط زمان سوزی مخرب؟

صابر خوئی اسکوئی؛ دکتر سعیده آهنگری؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 243-259

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26939.1202

چکیده
  افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظه‌ی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده می‌شود، در انجام فعالیت‌های آکادمیک معمولا پدیده‌ای ناامید کننده محسوب می‌شود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی می‌گردد. با وجود این، برخی از دانشجویان ...  بیشتر

مرور کتاب
معرفی کتاب: چه کسانی از آموزش چندزبانه بیم دارند؟

دکتر حسین داوری؛ دکتر سعید نورزاده

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 261-265

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26933.1223

چکیده
  در دهه‌های اخیر، در فضاهای آموزشی و پژوهشی و نیز در محافل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شاهد انتشار حجم قابل‌توجهی از آثار درباره آموزش چندزبانه بوده‌ایم. با این وجود، بررسی این موضوع نشان می‌دهد که توجه ناچیز به این موضوع در خصوص بافت ایران در پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی سبب شده تا شرایط جامعه ایران را از دیگر جوامع متفاوت سازد. این ...  بیشتر