دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401
شناسنامه علمی شماره
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 1-2
مصاحبه
پروفسور ژان-مارک دوال؛ دکتر داود امینی
چکیده
پروفسور ژان-مارک دوال استاد زبانشناسی کاربردی و چندزبانگی در گروه زبان، فرهنگ و زبانشناسی کاربردی دانشگاه بیربک لندن می باشد. حوزۀ پژوهشی اییشان مشتمل بر نقش تفاوت های فردی در ابعاد روانشناختی زبان، جامعه شناختی زبان، منظورشناختی، روانشناختی و هیجانی فراگیری زبان دوم و چندزبانگی است. حوزۀ خاص مطالعات ایشان ارتباط بین زبانشناسی ...
بیشتر
پروفسور ژان-مارک دوال استاد زبانشناسی کاربردی و چندزبانگی در گروه زبان، فرهنگ و زبانشناسی کاربردی دانشگاه بیربک لندن می باشد. حوزۀ پژوهشی اییشان مشتمل بر نقش تفاوت های فردی در ابعاد روانشناختی زبان، جامعه شناختی زبان، منظورشناختی، روانشناختی و هیجانی فراگیری زبان دوم و چندزبانگی است. حوزۀ خاص مطالعات ایشان ارتباط بین زبانشناسی کاربردی و روانشناسی است و آثار متعددی در باب هیجان ها در چندزبانه ها و نیز لذت و اضطراب در فراگیریی زبان خارجی به رشتۀ تحریر درآمورده اند که بیش از 300 مقاله، هفت کتاب و هفت شمارۀ ویژه از نشریات تخصصی را شامل می شود. کتاب «هیجان در چند زبانه ها»(2010) از جمله آثار ارزشمند اوست. در این مصاحبه پروفسور دوال به پرسش های دکتر داود امینی عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه شهید مدنی در خصوص نقش هیجان ها در یادگیری زبان خارجی پاسخ گفته اند.
مقاله پژوهشی
دکتر افشین رضایی؛ دکتر زینب عزیزی؛ دکتر احسان نمازیان دوست
چکیده
مطالعه حاضر قصد دارد رابطه بین صلاحیت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی با عملکرد شغلی آن ها را به صورت کمی و کیفی در ایران بررسی کند. برای این هدف، در مجموع 330 معلم زبان انگلیسی شامل مرد (185 نفر) و زن (145 نفر) برای بخش کمی و نمونه ای متشکل از 25 معلم زبان انگلیسی شامل مرد (11 نفر) و زن ( 14 نفر) برای بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در شهرهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر قصد دارد رابطه بین صلاحیت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی با عملکرد شغلی آن ها را به صورت کمی و کیفی در ایران بررسی کند. برای این هدف، در مجموع 330 معلم زبان انگلیسی شامل مرد (185 نفر) و زن (145 نفر) برای بخش کمی و نمونه ای متشکل از 25 معلم زبان انگلیسی شامل مرد (11 نفر) و زن ( 14 نفر) برای بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در شهرهای خرم آباد و بروجرد انتخاب شدند. شرکت کنندگان به یک پرسشنامه عملکرد شغلی معلمان زبان انگلیسی، یک پرسشنامه شایستگی حرفه ای معلمان زبان انگلیسی و یک گزارش کتبی منعکس کننده پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل کدگذاری موضوعی استاندارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین شایستگی حرفه ای شرکت کنندگان و عملکرد شغلی آنها همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که عملکرد شغلی شرکتکنندگان عمدتاً تحت تأثیر عوامل مهارتها، دانش، و نگرشها است. یافتههای کیفی چهار موضوع کلی را نشان داد: «افزایش اثربخشی شغلی»، «بهبود خودکارآمدی تدریس»، «افزایش انگیزه تدریس»، و «ارتقای پذیرش سازمانی». مطالعه با ارایه کاربردهایی و پیشنهاد هایی برای مطالعه بیشتر به پایان می رسد.
مقاله پژوهشی
دکتر شکوه رشوند سمیاری؛ دکتر مه ناز آزاد
چکیده
بسیاری از تفاوت های فردی مرتبط با عقاید، افکار، و رفتار فراگیران بر حسب سبک یادگیری که آنها در طی فرآیند یادگیری انتخاب می کنند، قابل تعبیر است. این سبک های یادگیری طبق نظر کلب و کلب (۲۰۱۳) عبارتند از شروع کننده، تجربه کننده، مبتکر / خلاق، متفکر، تحلیل گر، تامل کننده، تصمیم گیرنده، عمل گرا، و متعادل. این تحقیق به منظور تهیه و اعتبار سنجی ...
بیشتر
بسیاری از تفاوت های فردی مرتبط با عقاید، افکار، و رفتار فراگیران بر حسب سبک یادگیری که آنها در طی فرآیند یادگیری انتخاب می کنند، قابل تعبیر است. این سبک های یادگیری طبق نظر کلب و کلب (۲۰۱۳) عبارتند از شروع کننده، تجربه کننده، مبتکر / خلاق، متفکر، تحلیل گر، تامل کننده، تصمیم گیرنده، عمل گرا، و متعادل. این تحقیق به منظور تهیه و اعتبار سنجی ساختار چند بعدی پرسشنامه سبک یادگیری کلب ورژن ۴ در کشور ایران انجام شده است. پرسشنامه فوق به نظریه یادگیری تجربی منوط شده و توسط رویکردهای اعتبار سنجی تهیه و ارزیابی گردیده است. ۸۳۳ دانشجو که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرا می گیرند و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق درس می خوانند، در این تحقیق مشارکت داشته اند. تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری جهت اعتبار سنجی پرسشنامه فوق (شامل ۹ سبک یادگیری) استفاده گردیده است. نتایج بررسی اولیه پرسشنامه کلب ورژن ۴ برازش قابل قبولی را نشان نداد، چرا که همبستگی بالایی بین سبک های یادگیری وجود داشت. بمنظور حل مشکل فوق، ۳ سبک یادگیری که بالاترین مقدار همبستگی را نشان می دادند با یکدیگر تلفیق گردیده و مدل دیگری برای پرسشنامه جدید که حالا شامل ۶ سبک یادگیری بود، ترسیم گردید. نتایج نشان داد که پرسشنامه جدید قابل قبول بوده و از برازش مناسبی برخوردار بوده است. پایایی و روایی مدل نیز رضایتبخش بود. در حقیقت پرسشنامه سبک یادگیری کلب ورژن ۴ شامل ۶ سبک یادگیری برازش مناسبی را نشان داد. کاربرد آموزشی و پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی نیز ارائه گردید.
مقاله پژوهشی
سارا صالح پور؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژهگان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبهآزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب ...
بیشتر
برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژهگان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبهآزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب شدند. پس از قرار گرفتن در سه گروه مقایسه ای، شرکت کنندگان توسط متون ادبی یکسان تحت سه نوع آموزش تعاملی (انفرادی، همکاری بین معلم و شاگرد، همکاری گروهی شاگردان و معلم) و دو نوع پردازش ورودی-خروجی (متقابل-غیرمتقابل) قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نشان داد که دو گروهی که تحت آموزش تعاملی ادبیات محور (همکاری بین معلم و شاگرد، همکاری گروهی شاگردان و معلم) مبتنی بر چرخه متقابل ورودی-خروجی قرار گرفتند در مقایسه با گروهی که در معرض فعالیت های ادبیات محور انفرادی مبتنی بر چرخه غیر متقابل ورودی-خروجی قرار گرفتند سطح بالاتری از به یادسپاری واژهگان را نشان دادند. علاوه بر این، نتایج نشان دهنده این است که همکاری گروهی بین شاگردان و معلم، در مقایسه با همکاری شاگرد و معلم در به یادسپاری واژگان روش موثرتری به شمار می آید. یافته ها نیاز به گنجاندن فعالیت های تعاملی ادبیات محور مبتنی بر چرخه ورودی-خروجی را در برنامه درسی تربیت معلمان زبان انگلیسی تایید کرد.
مقاله پژوهشی
دکتر مهدی مهرانی راد؛ دکتر فؤاد بهزادپور
چکیده
ارزش پژوهش و قابلیت تاثیرگذاری آن بر فعالیتهای آموزشی معلمان در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در رشته آموزش زبان بوده است. در این رابطه، تحقیقات مختلفی با هدف بهبود ارتباط بین پژوهش و عملکرد آموزشی صورت گرفته است. لیکن بررسیها نشان میدهد که در این پژوهشها دیدگاه معلمان به عنوان مهمترین کنشگران آموزشی ...
بیشتر
ارزش پژوهش و قابلیت تاثیرگذاری آن بر فعالیتهای آموزشی معلمان در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در رشته آموزش زبان بوده است. در این رابطه، تحقیقات مختلفی با هدف بهبود ارتباط بین پژوهش و عملکرد آموزشی صورت گرفته است. لیکن بررسیها نشان میدهد که در این پژوهشها دیدگاه معلمان به عنوان مهمترین کنشگران آموزشی چندان مورد توجه نبوده است. پژوهش پیش رو با هدف بررسی دیدگاه معلمان نسبت به بکارگیری یافتههای پژوهشی در آموزش زبان انجام شده است. بدین منظور، نخست پرسشنامهای برای تعیین میزان ارتباط معلمان با پژوهش و نیز بررسی موانع موجود در این راه تهیه شد. پس از مشخص شدن روایی و پایایی، به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه در بین بیش از پانصد معلم زبان انگلیسی توزیع شد. تحلیل پاسخهای معلمان نشان داد که ارتباط ایشان با پژوهشهای دانشگاهی به میزان متوسط هست، اما معلمانی که دارای مدارک دانشگاهی بالاتر و تجربه آموزشی کمتری هستند، تمایل بیشتری به انجام فعالیتهای پژوهشی دارند. علاوه براین یافتههای این پژوهش موید اینست که موانع بکارگیری پژوهش در آموزش زبان را میتوان به چهار گروه تقسیم کرد: موانع مرتبط با ماهیت و کیفیت پژوهشها، موانع مرتبط با سیاستهای آموزشی، موانع مربوط به عدم ارتباط سازنده بین محققان و معلمان، و موانع مرتبط با اجرایی شدن یافتههای پژوهشی در کلاسهای آموزش زبان. تحلیل آماری وزنی هر یک از موانع نیز نشان داد که عدم حمایتهای فکری و مالی، نبود سامانه جامع پژوهشی، و نداشتن دانش کافی معلمان برای درک محتوای پژوهشهای دانشگاهی از مهمترین دلایل عدم کاربست پژوهش در نظام آموزش زبان به شمار میرود.
مقاله پژوهشی
دکتر سید فؤاد ابراهیمی؛ دکتر مرییم فرنیا
چکیده
چکیده مقالات علمی-پژوهشی به عنوان ابزاری مهم جهت مدیریت اطلاعات و کمک به خواننده جهت تصمیمگیری مطالعه مقاله است. در این مطالعه برآنیم تا تعداد و نقش گفتمانی انواع فاعل گرامری استفاده شده در چکیده مقالات علمی-پژوهشی از چهار رشته دانشگاهی را بررسی کنیم. به همین منظور، 300 چکیده مقالات علمی-پژوهشی به طور تصادفی (75 چکیده از هر رشته) از ...
بیشتر
چکیده مقالات علمی-پژوهشی به عنوان ابزاری مهم جهت مدیریت اطلاعات و کمک به خواننده جهت تصمیمگیری مطالعه مقاله است. در این مطالعه برآنیم تا تعداد و نقش گفتمانی انواع فاعل گرامری استفاده شده در چکیده مقالات علمی-پژوهشی از چهار رشته دانشگاهی را بررسی کنیم. به همین منظور، 300 چکیده مقالات علمی-پژوهشی به طور تصادفی (75 چکیده از هر رشته) از مجلات معتبر و از چهار رشته تحصیلی زبان شناسی کاربردی، اقتصاد، کشاورزی، و فیزیک کاربردی انتخاب شدند. چکیدههای انتخابی بر اساس مدل گاسدن (1993) که شامل 16 نوع فاعل گرامری میباشد، تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که تنها شش نوع فاعل گرامری در چکیدههای تحلیل شده به کار رفتند که در رشتههای مختلف هم به تعداد متفاوتی استفاده شدند. نتایج همچنان نشان دادند که نقش گفتمانی انجام شده توسط انواع فاعل گرامری در این مطالعه تا حد زیادی در رشتههای مختلف یکسان بودند. در نتیجه، انتخاب و نقش گفتمانی فاعل گرامری تحت تاثیر قواعد و نحوه نگارش چکیده مقالات علمی-پژوهشی قرار میگیرند. نتایج همچنان میتوانند در افزایش دانش نویسندگان چکیدههای مقالات علمی-پژوهشی در زمینه استفاده از انواع فاعل گرامری و نقش گفتمانی آنها در رشتههای مختلف کمک کنند.
مقاله پژوهشی
دکتر محمد صابر خاقانی نژاد؛ مریم آذریان؛ فاطمه جوانمردی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازههای زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور، متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازههای زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور، متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به عنوان مضامین "بی طرفی علمی" در بازه زمانی 20 سال اخیرمورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افعال مجهول به طور متفاوتی در نه رشته دانشگاهی به کار گرفته شده اند و استفاده از زبان غیر شخصی در علوم تجربی در مقایسه با علوم انسانی و اجتماعی بسیار متفاوت بوده است. علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن بود که وقوع افعال مجهول در طول زمان در همه رشته های دانشگاهی به صورت چشمگیری کاهش یافته است. همچنین، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی در رشته های علوم و مهندسی احتمالاً به دلیل تمایل نویسندگان این رشته ها به قضاوت عینی تر وغیر شخصی تر وقوع بیشتری داشته است. به طور کلی نتایج بیانگر آن بودند که "بی طرفی علمی" به صورت پیوسته در متون پژوهشهای دانشگاهی افزایش یافته و این بدان معناست که اگرچه نویسندگان مقالات دانشگاهی تمایل کمتری به استفاده از افعلال مجهول داشته اند، آنها از زبان غیر شخصی وتلطیف کننده های زبانی در راستای پرهیز از بیان نظرات شخصی در سالهای اخیر بیشتر بهره برده اند.
مقاله پژوهشی
کازموس رای آمنوروی؛ ریچارد بافر اوکیه ره
چکیده
مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاههای دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینهبا به عنوان نمونۀ دانشگاههای قدیمی و دانشگاه انرژی و ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاههای دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینهبا به عنوان نمونۀ دانشگاههای قدیمی و دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، دانشگاه سلامت و علوم وابسته، و دانشگاه معادن و فنآوری به نمایندگی از دانشگاههای جوانتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که سه مفهوم «خودستایی»، «دانش»، و «دین» اصلی ترین مضامین بکار رفته در سرودهای هر شش دانشگاه هستند. به لحاظ زبانشناختی، مفاهیم مذکور از طریق انتخاب آگاهانۀ عناصر واژگانی شامل اسامی، افعال، صفات، و قیود قابل دریافت است. از حیث ادبی نیز، مضامین بکار رفته به کمک آرایه های ادبی همچون استعاره، مبالغه، حشو، و تشخص انتقال یافته است. در نحوۀ ارائۀ مضمون خودستایی، بین دو گروه دانشگاهی تفاوت اساسی وجود دارد. در حالیکه دانشگاههای قدیمی با قاطعیّت و صلابت به نمایش خودستایی می پردازند، دانشگاههای جوانتر به شیوۀ غیرمستقیم و با قاطعیّت کمتر عمل میکنند که میتواند ناشی از تکریم آگاهانۀ دانشگاههای قدیمی تر باشد..
مقاله پژوهشی
محمدرضا توزیده؛ دکتر فرشید نوروزی روشناوند
چکیده
رابطه اخلاقی با «دیگری» در گفتمان پسامدرن از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا این گفتمان تمرکززدایی از سوبژکتیویته را یکی از اهداف اساسی خود برمیشمرد. اِمانوئل لِویناس یکی از اولین فلاسفهای بود که به بازتعریف مفهوم اخلاقیات پرداخت. از نگاه او، اخلاقیات آن نقطه عطفی در رابطه سوژه با «دیگری» است که تنها از طریق بکارگیری ...
بیشتر
رابطه اخلاقی با «دیگری» در گفتمان پسامدرن از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا این گفتمان تمرکززدایی از سوبژکتیویته را یکی از اهداف اساسی خود برمیشمرد. اِمانوئل لِویناس یکی از اولین فلاسفهای بود که به بازتعریف مفهوم اخلاقیات پرداخت. از نگاه او، اخلاقیات آن نقطه عطفی در رابطه سوژه با «دیگری» است که تنها از طریق بکارگیری زبان اخلاقی محقق میشود، نوعی ارتباط که ذاتا از هرگونه تمامیتخواهی به نفع آگاهی سوژه اجتناب میورزد. این دیدار اخلاقی را در داستان کوتاه «برف خاموش، برف مرموز» اثر کنراد آیکن نیز میتوان یافت. شخصیت اول این داستان که پسری دوازده ساله است، با صدای رازآلود برف مواجه میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شخصیت اول داستان هنگامی که در معرض چهره سخنگوی «دیگری» قرار میگیرد، مکالمهای اخلاقی با آن را آغاز میکند و، بدین ترتیب، بهتدریج سوبژکتیویته خود را در این مواجهه اخلاقی از دست میدهد.
مقاله پژوهشی
دکتر مسعود فرهمندفر؛ دکتر غیاث الدین علیزاده
چکیده
چکامۀ «سرودی برای زیبایی اندیشه» اثر شاعر انگلیسی عصر رمانتیک، پرسی بیش شلی، کمتر موضوع بررسیهای انتقادی بوده، در حالی که باقیِ آثار شعری و فلسفی او با اقبال خوبی از سوی ناقدان و پژوهشگران همراه بوده است. شاید یک دلیل مهم برای این مسئله این باشد که چکامۀ «سرودی برای زیبایی اندیشه» در تقابل با آرای فلسفی و معنوی شلی قرار ...
بیشتر
چکامۀ «سرودی برای زیبایی اندیشه» اثر شاعر انگلیسی عصر رمانتیک، پرسی بیش شلی، کمتر موضوع بررسیهای انتقادی بوده، در حالی که باقیِ آثار شعری و فلسفی او با اقبال خوبی از سوی ناقدان و پژوهشگران همراه بوده است. شاید یک دلیل مهم برای این مسئله این باشد که چکامۀ «سرودی برای زیبایی اندیشه» در تقابل با آرای فلسفی و معنوی شلی قرار دارد. این شعر میانِ دو سرحد و کرانه قرار دارد: نیاز به مدلولی متعالی که به هستی و زندگی انسان معنا ببخشد و این درک و دریافتِ تراژیک که هیچ ضمانتی برای این مسئله وجود ندارد و این فقدان بنیادین را شاید نتوان هرگز جبران کرد. مقالۀ حاضر با بهرهمندی از آرای اسلاوی ژیژک می کوشد تا خوانشی از این چکامه به دست دهد و امر متعالیِ ایدئولوژیک را در بستر شعرِ شلی تشریح کند. شلی معتقد بود که دسترسی تام و تمام به زیبایی، اگر ممکن شود، می تواند بییقینی و بیثباتی را از زندگی بشری حذف کند.
مقاله پژوهشی
علی امامی پور؛ دکتر فریده پورگیو
چکیده
با افزایش تبادلات بین رشتهای امکان رد و بدل شدن ایدهها و مفاهیم بین رشتههای علوم انسانی و علوم طبیعی مهیا شده است. همواره از جان بارت بعنوان یکی از معروفترین نویسندگان که هم در آثار ادبی و مقالات غیر ادبی خود از مفاهیم بروز سایر رشتهها وام گرفته است و در نتیجه باعث جانی دوباره دادن بر پیکر ادبیات شده است یاد میشود. علیرغم ...
بیشتر
با افزایش تبادلات بین رشتهای امکان رد و بدل شدن ایدهها و مفاهیم بین رشتههای علوم انسانی و علوم طبیعی مهیا شده است. همواره از جان بارت بعنوان یکی از معروفترین نویسندگان که هم در آثار ادبی و مقالات غیر ادبی خود از مفاهیم بروز سایر رشتهها وام گرفته است و در نتیجه باعث جانی دوباره دادن بر پیکر ادبیات شده است یاد میشود. علیرغم اینکه نگارش رمان «گمشده در شهربازی» اثر جان بارت و فراگیر شدن اصول فیزیک کوانتومی در محافل علمی و اجتماعی در بازه زمانی یکسانی بوقوع پیوستند، تاثیر مفاهیم فیزیک مدرن که تصویری دقیق تر درباره حقیقت نمایان میسازد در این اثر مورد غفلت قرار گرفته و اکثر پژوهشگران مصرند تا این اثر را در چارچوب پساساختارگرایی، که مدتهاست فرسوده شده است، مطالعه کنند. این مطالعه برآنست تا با استفاده از مفاهیمی که اساس تفسیر کپنهاگی و تفسیر دنیاهای موازی مکانیک کوانتومی بر آنها بنا شده است، چشم اندازی جدید را در داستانهای حول شخصیت آمبروز ارائه داده و این اثر جذاب را از آماج تفاسیر کسل کننده فراداستانی حفظ کند.
مقاله پژوهشی
مهری نورمحمدنژاد بقایی؛ دکتر ابوالفضل رمضانی؛ سارا ساعی دیباور
چکیده
«نمیتوانم از خواندنش دست بکشم» متداول ترین گفته خوانندگان داستانهای کارآگاهی است که با خواندن داستانهای جنایی کنترل خود را از دست میدهند. ساختار بسیار واضح این ژانر مدام تکرار میشود: جنایتی به وقوع میپیوندد و کارآگاهی جستجو و تحقیق برای دستگیری جنایتکار را آغاز می کند. چطور داستانی پر از معما و حوادث ناواضح چنین ...
بیشتر
«نمیتوانم از خواندنش دست بکشم» متداول ترین گفته خوانندگان داستانهای کارآگاهی است که با خواندن داستانهای جنایی کنترل خود را از دست میدهند. ساختار بسیار واضح این ژانر مدام تکرار میشود: جنایتی به وقوع میپیوندد و کارآگاهی جستجو و تحقیق برای دستگیری جنایتکار را آغاز می کند. چطور داستانی پر از معما و حوادث ناواضح چنین جالب است؟ مهم تر از آن، چرا خواننده از خواندن کتابی پُر از اعمال بد و غیرانسانی جنایتکار دست برنمیدارد؟ عنصر مهمی که این ژانر را به عنوان ادبیات محبوب عام مطرح مینماید چیست؟ در این مقاله قصد داریم با تمرکز بر مفهموم «حدس و گمان» آمبِرتو اِکو به عنوان یکی از اصلیترین خصوصیات شهرت داستان کارآگاهی به سوالات فوق پاسخ دهیم. برای دستیابی به هدف مذکور، از مقاله «داستانها برای سرگرمی هستند: تئوری تاثیرِ ساختاری داستانها» نوشته ویلیام اِف برووِر و اِدوارد ای وِسِل[1] بهره گرفتهایم تا با بررسی سه عامل تحلیلگر – شگفتی، شَک، و کنجکاوی – که باعث جذابیت داستان میشوند از ادعای «دانش» پرده برداریم.
مقاله پژوهشی
معصومه بایی؛ دکتر بهزاد پورقریب؛ دکتر عبدالباقی رضایی تالار پشتی
چکیده
تلاش برای ایجاد سازش بین خواستههای دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛ از جمله در رمانهای بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیتهای داستان قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده میشود. حال ...
بیشتر
تلاش برای ایجاد سازش بین خواستههای دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛ از جمله در رمانهای بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیتهای داستان قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده میشود. حال این مقاله به بررسی نظریههای هومی بابا در زمینه شکاف و فاصله بین فرهنگهای شرقی و غربی میپردازد و یافتههای پژوهش نشان داده که جامعه این چنینی منجر به ازهمگسیختگی هویت افراد پسااستعماری میگردد و اصطلاح دوگانگی و تقلید دو مفهوم مهم و برجستهای هستند که به عنوان واژگان کلیدی در آثار پسااستعماری هومی بابا جای گرفته اند، بدین شکل که در رمان «درخت عروس»، قهرمان داستان خود را بین دو فرهنگ در تضادی مییابد که هر دو فرهنگ سعی بر آن دارند که او را به قلمرو خود بکشانند و در امتداد این موضوع از آنجا که تقلید قهرمان داستان از فرهنگ مبدع ) دیگری) پذیرش و رد همزمان را با خود همراه دارد یک امر کنایه آمیز دیده میشود با این توصیف که تارا چاترجی قهرمان داستان در حالی که سعی بر تقلید از هنجارها و معیارهای فرهنگ مبدع دارد، اما تحت تأثیر فرهنگ اجدادی و نیاکان خود نیز قرارگرفته است؛ از دستاورد مقاله حاضر اینگونه استدلال میشود که چنین شرایط نامناسبی میتواند برای فرد فضای روانی و اجتماعی نامطلوبی را بسازد و او را در یک بحران هویتی عمیق قرار دهد.
مرور کتاب
دکتر رجب اسفندیاری
چکیده
در این مقاله، دکتر رجب اسفندیاری، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و متخصص مهارت نوشتاری و سنجش و آزمون سازی در زبان دوم، به مرور ویرایش دوم کتاب «کاوشی در سنجش و آزمون سازی: رویکرد کاربردی به زبان» اثر آنتونی گرین پرداخته است.
بیشتر
در این مقاله، دکتر رجب اسفندیاری، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و متخصص مهارت نوشتاری و سنجش و آزمون سازی در زبان دوم، به مرور ویرایش دوم کتاب «کاوشی در سنجش و آزمون سازی: رویکرد کاربردی به زبان» اثر آنتونی گرین پرداخته است.
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 241-252