مصاحبه
مصاحبه با پروفسور ژان-مارک دوال

پروفسور ژان-مارک دوال؛ دکتر داود امینی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 3-12

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.14388

چکیده
  پروفسور ژان-مارک دوال استاد زبانشناسی کاربردی و چندزبانگی در گروه زبان، فرهنگ و زبانشناسی کاربردی دانشگاه بیربک لندن می باشد. حوزۀ پژوهشی اییشان مشتمل بر نقش تفاوت های فردی در ابعاد روانشناختی زبان، جامعه شناختی زبان، منظورشناختی، روانشناختی و هیجانی فراگیری زبان دوم و چندزبانگی است. حوزۀ خاص مطالعات ایشان ارتباط بین زبانشناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آیا صلاحیت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی ایرانی با عملکرد شغلی آن ها ارتباط معنا داری دارد؟ اگر بله، چقدر و چگونه؟

دکتر افشین رضایی؛ دکتر زینب عزیزی؛ دکتر احسان نمازیان دوست

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 13-34

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27481.1368

چکیده
  مطالعه حاضر قصد دارد رابطه بین صلاحیت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی با عملکرد شغلی آن ها را به صورت کمی و کیفی در ایران بررسی کند. برای این هدف، در مجموع 330 معلم زبان انگلیسی شامل مرد (185 نفر) و زن (145 نفر) برای بخش کمی و نمونه ای متشکل از 25 معلم زبان انگلیسی شامل مرد (11 نفر) و زن ( 14 نفر) برای بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در شهرهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تهیه و اعتبار سنجی پرسشنامه سبک یادگیری کلب ورژن ۴

دکتر شکوه رشوند سمیاری؛ دکتر مه ناز آزاد

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 35-55

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27097.1254

چکیده
  بسیاری از تفاوت های فردی مرتبط با عقاید، افکار، و رفتار فراگیران بر حسب سبک یادگیری که آنها در طی فرآیند یادگیری انتخاب می کنند، قابل تعبیر است. این سبک های یادگیری طبق نظر کلب و کلب (۲۰۱۳) عبارتند از شروع کننده، تجربه کننده، مبتکر / خلاق، متفکر، تحلیل گر، تامل کننده، تصمیم گیرنده، عمل گرا، و متعادل. این تحقیق به منظور تهیه و اعتبار سنجی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
افزایش به یادسپاری لغات انگلیسی معلمان کارآموز ایرانی با استقاده از فعالیت های تعاملی ادبیات محور مبتنی بر چرخه ورودی-خروجی

سارا صالح پور؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27233.1315

چکیده
  برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژه­گان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبه­آزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی ارتباط معلمان زبان انگلیسی با پژوهش

دکتر مهدی مهرانی راد؛ دکتر فؤاد بهزادپور

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 79-98

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27469.1365

چکیده
  ارزش پژوهش و قابلیت تاثیرگذاری آن بر فعالیت­های آموزشی معلمان در سال­های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در رشته آموزش زبان بوده است. در این رابطه،  تحقیقات مختلفی با هدف بهبود ارتباط بین پژوهش و عملکرد آموزشی صورت گرفته است. لیکن بررسی­ها نشان می­دهد که در این پژوهش­ها دیدگاه معلمان به عنوان مهم­ترین کنشگران آموزشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«ما ارتباط را بررسی می‌کنیم . . .» تحلیل بین رشته‌ای نقش گفتمانی فاعل در چکیده مقالات علمی-پژوهشی

دکتر سید فؤاد ابراهیمی؛ دکتر مرییم فرنیا

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 99-118

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27278.1321

چکیده
  چکیده مقالات علمی-پژوهشی به عنوان ابزاری مهم جهت مدیریت اطلاعات و کمک به خواننده جهت تصمیم­گیری مطالعه مقاله است. در این مطالعه برآنیم تا تعداد و نقش گفتمانی انواع فاعل گرامری استفاده شده در چکیده مقالات علمی-پژوهشی از چهار رشته دانشگاهی را بررسی کنیم. به همین منظور، 300 چکیده مقالات علمی-پژوهشی به طور تصادفی (75 چکیده از هر رشته) از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی میان رشته ای و پیکره-بنیاد مظاهر "بی طرفی علمی" در متون پژوهش های دانشگاهی

دکتر محمد صابر خاقانی نژاد؛ مریم آذریان؛ فاطمه جوانمردی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 119-140

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27325.1333

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون  پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازه­های زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور،  متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای  بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مضامین سرودهای دانشگاه‌های دولتی غنا: مطالعۀ موردی شش دانشگاه

کازموس رای آمنوروی؛ ریچارد بافر اوکیه ره

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 141-154

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27539.1375

چکیده
  مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاه­های دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه­ گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینه­با به عنوان نمونۀ دانشگاه­های قدیمی و دانشگاه انرژی و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مکالمه اخلاقی با «دیگری» در داستان کوتاه «برف خاموش، برف مرموز» اثر کنراد آیکن: خوانشی لویناسی

محمدرضا توزیده؛ دکتر فرشید نوروزی روشناوند

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 155-167

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27397.1347

چکیده
  رابطه اخلاقی با «دیگری» در گفتمان پسامدرن از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا این گفتمان تمرکززدایی از سوبژکتیویته را یکی از اهداف اساسی خود برمی‌شمرد. اِمانوئل لِویناس یکی از اولین فلاسفه‌ای بود که به بازتعریف مفهوم اخلاقیات پرداخت. از نگاه او، اخلاقیات آن نقطه عطفی در رابطه سوژه با «دیگری» است که تنها از طریق بکارگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شلیِ روحانی: بررسی امرِ متعالیِ ایدئولوژیک در چکامۀ «سرودی برای زیباییِ اندیشه» اثر پِرسی بیش شِلی

دکتر مسعود فرهمندفر؛ دکتر غیاث الدین علیزاده

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 169-180

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27401.1348

چکیده
  چکامۀ «سرودی برای زیبایی اندیشه» اثر شاعر انگلیسی عصر رمانتیک، پرسی بیش شلی، کمتر موضوع بررسی­های انتقادی بوده، در حالی که باقیِ آثار شعری و فلسفی او با اقبال خوبی از سوی ناقدان و پژوهشگران همراه بوده است. شاید یک دلیل مهم برای این مسئله این باشد که چکامۀ «سرودی برای زیبایی اندیشه» در تقابل با آرای فلسفی و معنوی شلی قرار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آمبروز گمشده در شهربازی: تلاقی مکانیک کوانتومی، دازاین و باروک

علی امامی پور؛ دکتر فریده پورگیو

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 181-199

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27427.1358

چکیده
  با افزایش تبادلات بین رشته­ای امکان رد و بدل شدن ایده­ها و مفاهیم بین رشته­های علوم انسانی و علوم طبیعی مهیا شده است. همواره از جان بارت بعنوان یکی از معروفترین نویسندگان که هم در آثار ادبی و مقالات غیر ادبی خود از مفاهیم بروز سایر رشته­ها وام گرفته است و در نتیجه باعث جانی دوباره دادن بر پیکر ادبیات شده است یاد می­شود. علیرغم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اشتیاق به دانستن در رمان «پس از مرگ» اثرِ پاتریشا کورنوِل

مهری نورمحمدنژاد بقایی؛ دکتر ابوالفضل رمضانی؛ سارا ساعی دیباور

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 201-217

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27649.1393

چکیده
  «نمیتوانم از خواندنش دست بکشم» متداول ترین گفته خوانندگان داستان­های کارآگاهی است که با خواندن داستان­های جنایی کنترل خود را از دست می­دهند. ساختار بسیار واضح این ژانر مدام تکرار می­شود: جنایتی به وقوع می­پیوندد و کارآگاهی جستجو و تحقیق برای دستگیری جنایتکار را آغاز می کند. چطور داستانی پر از معما و حوادث ناواضح چنین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دوگانگی، تقلید، و نامأنوس : شخصیت پسااستعماری در رمان «درخت عروس» نوشته بهاراتی موکرجی

معصومه بایی؛ دکتر بهزاد پورقریب؛ دکتر عبدالباقی رضایی تالار پشتی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 219-234

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27229.1305

چکیده
  تلاش برای ایجاد سازش بین خواسته­های دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛  از جمله در رمان­های بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیت­های داستان  قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده می­شود. حال  ...  بیشتر

مرور کتاب
معرفی کتاب: "کاوشی در سنجش و آزمون سازی زبان: رویکرد کاربردی به زبان (ویرایش دوم)"

دکتر رجب اسفندیاری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، صفحه 235-239

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27797.1419

چکیده
  در این مقاله، دکتر رجب اسفندیاری، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و متخصص مهارت نوشتاری و سنجش و آزمون سازی در زبان دوم، به مرور ویرایش دوم کتاب «کاوشی در سنجش و آزمون سازی: رویکرد کاربردی به زبان» اثر آنتونی گرین پرداخته است.   بیشتر