مصاحبه
مصاحبه با دکتر علی درخشان

دکتر علی درخشان؛ دکتر داود امینی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 3-7

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.14480

چکیده
  دکتر علی درخشان، دانشیار زبانشناسی کاربردی در گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان است. ایشان دانش آموختۀ دکتری زبانشناسی کاربردی از دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران هستند. دکتر درخشان از سال 1394 عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و در سال 1400 از سوی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران به عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بسوی ساخت پرسشنامه سواد سنجش: مطالعۀ موردی معلمان زبان انگلیسی در ایران

بهناز رستگار؛ دکتر عباسعلی زارعی؛ دکتر رجب اسفندیاری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 9-34

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27579.1378

چکیده
  تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزه­های شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تلاقی اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت فراگیران در کلاس زبان

دکتر سعید صفدری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 35-52

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27667.1413

چکیده
  اشتیاق معلم و مشغولیت فراگیران اخیراً مورد توجه محققان آموزشی قرار گرفته است. با این وجود، ارتباط و تأثیرات بالقوه آنها به اندازه کافی در زمینه تحقیقات زبان دوم مورد بررسی واقع نشده است. مطالعه حاضر با رویکرد آمیخته به دنبال کنکاش در محل تلاقی اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت زبان آموزان در کلاس آموزش زبان بوده است. برای این منظور، 87 دانش‌آموز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش روش خواندن هدایت شده در بهبود درک مطلب مهندسین صنعت نفت و گاز ایران

دکتر لیلا دوبختی؛ مهشید پناهی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27785.1417

چکیده
  یکی از ضروریات یادگیری زبان­های خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین،  افزایش علاقه­مندی زبان­آموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانش­های مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هوش سیال و خودکارآمدی در فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی زن و مرد ایرانی: روابط و تفاوت‌های احتمالی

سیده مریم موسوی؛ دکتر علی امیرقاسمی؛ دکتر مهناز سعیدی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 71-93

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27841.1428

چکیده
  وضعیت روانی- عاطفی معلمان زبان خارجی در کیفیت عملکرد کلاسی آنها بسیار موثر است. خودکارآمدی و هوش سیال می­توانند به عنوان عوامل محافظت کننده در شرایط نامطلوب عمل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین خودکارآمدی، هوش سیال و فرسودگی شغلی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با توجه به جنسیت آنها است. به این منظور، 140 معلم زبان انگلیسی در محدوده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سطوح فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی و تعهد آنها در موسسه زبان ایران: مطالعه موردی

الهه اسدی؛ دکتر حسین یزرگیان

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 95-115

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27890.1436

چکیده
  معلمان نقش مهمی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی برای جامعه آموزشی دارند. با این حال، فرسودگی شغلی در بین معلمان در زمینه­های حرفه­ای بیداد می­کند. بنابراین، شناسایی عواملی که منجر به فرسودگی شغلی می­شوند و رویکردهای کاهش تأثیر این عوامل بر سطوح فرسودگی شغلی معلمان ضروری است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تعهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل چرخشی یادگیری خودتنظیمی و آگاهی فراشناختی استراتژی‌های گرامر زبان انگلیسی / زبان آموزان ایرانی

رویا صفری؛ دکتر فرید قائمی؛ دکتر مسعود سیری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 117-144

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27949.1448

چکیده
  به نظر می­رسد آگاهی از فرایندهای یادگیری، بدون تداخل  رفتاری، احساسی، شناختی و فراشناختی و محیطی زبان­آموزان در فرایند یادگیری که منجر به یادگیری و برنامه­ریزی با کیفیت بالا می­شود، امکان­پذیر نیست (کروس و گوتز، 2008) .بنابراین روش ترکیبی این مطالعه جهت بررسی تاثیر مدلهای یادگیری خودتنظیمی (­مدل چرخه­ای به انضمام تنظیم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساخت و اعتبار سنجی یک پرسشنامه بالقوه جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی

معصومه قموشی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق؛ دکتر محمد حشمدار

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 145-181

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.28016.1468

چکیده
  تعامل معلم در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه بیشتر این تحقیقات کمبود چارچوب عملی جهت ارزیابی تعامل معلمان در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را نادیده گرفته اند. از این رو، محققان مقاله حاضر پرسشنامه­ای جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی طراحی و اعتبارسنجی کرده­اند. جهت بررسی پایایی و روایی نسخه نهایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پرورش توانش بینا فرهنگی از طریق فعالیتهای بینا فرهنگی: یک تحقیق کیفی.

سیده زهرا اسماعیلی؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر ثریا بهروزی زاد

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 183-209

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27642.1389

چکیده
  مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبان­آموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط ​​که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکت­کنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تروما و بهبودی در رمان «ستاره‌ی نقره‌ای» اثر ژانت والز

سیده فاطمه اسماعیلی؛ دکتر فرح قادری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 211-226

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27723.1408

چکیده
  در دهه ی 1990 اولین موج نظریات تروما با هدف گسترش مرز­های مطالعاتی از روانشناسی به دیگر زمینه­ها، از جمله نظریه های ادبی و ادبیات، ایجاد شد. ژانت والز (1960- )، نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی، در رمان­های خود درباره­ی مقاومت در برابر ناملایمات زندگی می نویسد. علی­رغم بررسی­های متعددی که بر روی رمان شناخته شده­ی او،  «قصر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«بیرون‌جهیدن ماهی از آب»: خوانشی دولوزی از مفهوم آزادی در رمان تک‌شاخ اثر آیریس مرداک

دکتر محمد غفاری؛ ملیکا رمزی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 227-244

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27907.1440

چکیده
  از دوران کلاسیک تا کنون، مسئلۀ آزادی یکی از مفهوم‌های اساسی در تاریخ ادبیات و فلسفه بوده است. این مفهوم همواره در بحث‌های گوناگون دربارۀ رمان «تک‌شاخ» اثر آیریس مرداک (1963) مطرح بوده است. بر خلاف بسیاری از بررسی‌های پیشین این رمان ــ که بر خوانش‌های استعلایی، «اخلاقیاتی»، و زندگی‌نامه‌ای متمرکز بوده‌اند ــ پژوهش کیفیِ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی «واقعیت نامتناهی» در رمان رویارویی با جوخة اوباش بر اساس رویکرد فرامدرنیستی

مریم آزادانی‌پور؛ دکتر ناصر ملکی؛ دکتر محمد جواد حجاری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 245-259

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27772.1411

چکیده
  ادبیات در قرن بیست و یکم دگرگونی قابل توجهی را در طبع نویسندگان و خوانندگان و نیز روش‌های بیان دیدگاه‌ها شاهد بوده است و این مساله به طور آشکار در ادبیات فرامدرن، یا فرانوگرا، که نخستین بار توسط رابین وَن دِن اَکِر و تیموتیوس وِرمولِن معرفی شد مشهود است. فرامدرنیسم نسخة تعدیل‌یافتة مکاتب پیشین به ویژه مدرنیسم و پسامدرنیسم است که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سیاست دازاین و تراژدی دازاین در اثر «ترانه یخ و آتش» از مارتین

اجسان خوشدل؛ دکتر فاطمه عزیزمحمدی؛ دکتر مژگان یاراحمدی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 261-276

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27855.1431

چکیده
  هدف این مقاله ارائه خوانشی سیاسی از دازاین است که ممکن است به تراژدی دازاین در اثر «ترانه­ی یخ و آتش» منجر شود. سیاست را می توان عنصری برای رسیدن به هستی و دازاین دانست. روش­شناسی پدیدارشناختی که هایدگر معرفی می­کند تمام تاریخ سنت فلسفی غرب را رد می­کند. هایدگر معتقد است که تفکر متافیزیکی که از زمان افلاطون تا نیچه بر فلسفه ...  بیشتر

مقاله مروری
شفاف سازی به عنوان جهانی ترجمه: برخی از مسایل مورد اختلاف

دکتر رضا یل شرزه؛ مرتضی گلزار

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 277-287

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.28148.1498

چکیده
  سیر تاریخی مطالعات ترجمه موید گسترش سریع این حوزه در روش شناسی تحقیق و نیز در استفاده از نظریات سایر رشته ها به منظور درک عمیق تر پدیده ی ترجمه است. مطالعات اولیه در این زمینه خود را به مقایسه متون ترجمه شده با متون زبان اصلی محدود کرده اند. حتی نظریه سیستم های چندگانه زوهر (1975) و همچنین ایده توری (1995) در مورد مرکزیت متون ترجمه شده، افق ...  بیشتر