صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401
سرمقاله
دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 1-2
مصاحبه
دکتر علی درخشان؛ دکتر داود امینی
چکیده
دکتر علی درخشان، دانشیار زبانشناسی کاربردی در گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان است. ایشان دانش آموختۀ دکتری زبانشناسی کاربردی از دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران هستند. دکتر درخشان از سال 1394 عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و در سال 1400 از سوی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران به عنوان ...
بیشتر
دکتر علی درخشان، دانشیار زبانشناسی کاربردی در گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان است. ایشان دانش آموختۀ دکتری زبانشناسی کاربردی از دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران هستند. دکتر درخشان از سال 1394 عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و در سال 1400 از سوی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران به عنوان پژوهشگر برگزیده سال معرفی شدند. نام ایشان در زمرۀ 2 درصد دانشمندان تأثیرگذار جهان در سال 2021 قرار گرفته است. دکتر درخشان دبیر مجلۀ جستارهای زبانی و عضو هیأت تحریریه چندین مجلۀ معتبر بین المللی است. کتاب جدید ایشان دربارۀ ماهیت رفتار میان فردی معلمان زبان دوم و نقش آن در توانمندسازی فراگیران در سال 2022 توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شده است. دکتر علی درخشان در مصاحبه با دکتر داود امینی در خصوص جایگاه عوامل روانشناختی-تربیتی در آموزش زبان خارجی و کاربرد آن در تربیت مدرس زبان انگلیسی سخن گفته است.
مقاله پژوهشی
بهناز رستگار؛ دکتر عباسعلی زارعی؛ دکتر رجب اسفندیاری
چکیده
تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزههای شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط ...
بیشتر
تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزههای شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط آنان در ارزشیابی سواد سنجش معلمان زبان دوم شناسایی نشده است را در بر گیرد. به منظور تحقق بخشیدن به این هدف، ابتدا پرسشنامه های قبلی در حیطه سواد سنجش مورد بررسی قرار گرفت و آیتم های اصلی آنان شناسایی شد. سپس تعدادی آیتم توسط محققان به آیتمهای موجود اضافه گردید. همچنین با افراد متخصص در این زمینه نیز مصاحبه شد. سپس 386 مدرس بان انگلیسی ایرانی انتخاب شدند تا اولین پیش نویس پرسشنامهای که جنبههای مختلف سواد سنجش را مورد ارزیابی قرار میداد را به منظور اعتبار سنجی پرسشنامه تکمیل کنند. تجزیه و تحلیل مولفه اصلی با بکارگیری تحلیل عاملی انجام شد و پرسشنامهای با 35 آیتم که 9 مولفه اصلی سواد سنجش را ارزیابی میکرد تهیه شد. در مرحله دوم مطالعه، نسخه نهایی و اعتبار سنجی شده از پرسشنامه سواد سنجش بین 146 مدرس زبان انگلیسی ایرانی توزیع شد تا مولفه های پیش بینی کنندهی سواد سنجش معلمان زبان انگلیسی ایرانی شناسایی شود. در نهایت تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که "برگزاری و نمره دهی و تعبیر نتایج آزمون" بهترین مولفه پیش بینی کننده سواد سنجش معلمان در مقایسه با سایر مولفه های سواد سنجش بود. کاربردهای این یافتهها نیز در مطالعه مورد بحث قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
دکتر سعید صفدری
چکیده
اشتیاق معلم و مشغولیت فراگیران اخیراً مورد توجه محققان آموزشی قرار گرفته است. با این وجود، ارتباط و تأثیرات بالقوه آنها به اندازه کافی در زمینه تحقیقات زبان دوم مورد بررسی واقع نشده است. مطالعه حاضر با رویکرد آمیخته به دنبال کنکاش در محل تلاقی اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت زبان آموزان در کلاس آموزش زبان بوده است. برای این منظور، 87 دانشآموز ...
بیشتر
اشتیاق معلم و مشغولیت فراگیران اخیراً مورد توجه محققان آموزشی قرار گرفته است. با این وجود، ارتباط و تأثیرات بالقوه آنها به اندازه کافی در زمینه تحقیقات زبان دوم مورد بررسی واقع نشده است. مطالعه حاضر با رویکرد آمیخته به دنبال کنکاش در محل تلاقی اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت زبان آموزان در کلاس آموزش زبان بوده است. برای این منظور، 87 دانشآموز ایرانی سطح متوسط، پرسشنامهای را در مورد اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت خود تکمیل کردند. سپس، دو مصاحبه گروهی متمرکز با مجموع 12 پاسخ دهنده انجام شد. دادههای کمی در یک تحلیل همبستگی برای بررسی اینکه آیا رابطهای بین اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت فراگیران وجود دارد استفاده شد. دادههای مصاحبه کیفی از طریق تجزیه و تحلیل کدگذاری مضمونی برای استخراج مضامین مهم در مورد اینکه چگونه اشتیاق درک شده معلم ممکن است بر مشغولیت زبان آموزان تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که این دو متغیر به طور معناداری همبستگی دارند. علاوه بر این، دادههای کیفی سه موضوع اصلی را به دست دادند که نشان میدهد اشتیاق درک شده معلم منجر به لذت و هیجان زبانآموزان، ارزیابی مثبت کیفیت معلم و احساس امنیت و اطمینان میشود. بنابراین، به نظر می رسد پیامدهای عاطفی پیوند دهنده غالب بین دو متغیر باشند. علاوه بر این، مشخص شد که چشم انداز شخصی و اهداف خود تعیین شده، زمینه مهمی از مشارکت هستند که حتی ممکن است از اشتیاق درک شده معلم نیز پیشی بگیرند.
مقاله پژوهشی
دکتر لیلا دوبختی؛ مهشید پناهی
چکیده
یکی از ضروریات یادگیری زبانهای خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین، افزایش علاقهمندی زبانآموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانشهای مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته ...
بیشتر
یکی از ضروریات یادگیری زبانهای خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین، افزایش علاقهمندی زبانآموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانشهای مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته است. کار تجربی حاضر با هدف توصیف تأثیر علاقه به خواندن و روش خواندن هدایت شده بر درک مطلب زبان آموزان انجام شد. این مطالعه در استان بوشهر در کشور ایران برگزار شد. در این پژوهش 8 مدرس و 140 زبان آموز زبان انگلیسی صنعت نفت و گاز حضور داشتند. زبانآموزان از طریق آزمون قرارگیری سریع در کلاسها قرار گرفتند. طرح تحقیق به روش ترکیبی بود. روش تحقیق کمی و کیفی اعمال شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار و آزمون تی مستقل استفاده شد. بهبود نمرات پسآزمون گروه مورد مطالعه، اثربخشی روش خواندن هدایت شده را در مقایسه با روش صریح مشخص کرد. مصاحبه بدون ساختار تجربیات، اکتشافات و احساسات مربیان و زبانآموزان را در استفاده از روش خواندن هدایت شده بیان کرد. این یافتهها میتواند به مربیان زبان انگلیسی در انتخاب روشی که درک مطلب زبانآموزان بزرگسال را تسهیل بخشند کمک کند.
مقاله پژوهشی
سیده مریم موسوی؛ دکتر علی امیرقاسمی؛ دکتر مهناز سعیدی
چکیده
وضعیت روانی- عاطفی معلمان زبان خارجی در کیفیت عملکرد کلاسی آنها بسیار موثر است. خودکارآمدی و هوش سیال میتوانند به عنوان عوامل محافظت کننده در شرایط نامطلوب عمل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین خودکارآمدی، هوش سیال و فرسودگی شغلی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با توجه به جنسیت آنها است. به این منظور، 140 معلم زبان انگلیسی در محدوده ...
بیشتر
وضعیت روانی- عاطفی معلمان زبان خارجی در کیفیت عملکرد کلاسی آنها بسیار موثر است. خودکارآمدی و هوش سیال میتوانند به عنوان عوامل محافظت کننده در شرایط نامطلوب عمل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین خودکارآمدی، هوش سیال و فرسودگی شغلی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با توجه به جنسیت آنها است. به این منظور، 140 معلم زبان انگلیسی در محدوده سنی 20 تا 40 سال در مشهد به روش نمونهگیری قابل دسترس انتخاب شدند. آنها سه پرسشنامه RAPM (ماتریس های پیشرفته پیشرونده ریون)، OSTES (مقیاس اثربخشی معلمان ایالت اوهایو) و MBI-ES (میزان فرسودگی شغلی معلمان) را به ترتیب برای هوش سیال، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه وتحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد و هوش سیال رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافتهها نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد و فرسودگی شغلی همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، همبستگی بین هوش سیال و فرسودگی شغلی برای معلمان زن و مرد منفی بود. علاوه بر این مشخص شد که جنسیت عامل تعیین کنندهای در فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی نیست. این مطالعه دارای تلویحات آموزشی برای سیاستگذاران آموزشی در ایران است.
مقاله پژوهشی
الهه اسدی؛ دکتر حسین یزرگیان
چکیده
معلمان نقش مهمی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی برای جامعه آموزشی دارند. با این حال، فرسودگی شغلی در بین معلمان در زمینههای حرفهای بیداد میکند. بنابراین، شناسایی عواملی که منجر به فرسودگی شغلی میشوند و رویکردهای کاهش تأثیر این عوامل بر سطوح فرسودگی شغلی معلمان ضروری است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تعهد ...
بیشتر
معلمان نقش مهمی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی برای جامعه آموزشی دارند. با این حال، فرسودگی شغلی در بین معلمان در زمینههای حرفهای بیداد میکند. بنابراین، شناسایی عواملی که منجر به فرسودگی شغلی میشوند و رویکردهای کاهش تأثیر این عوامل بر سطوح فرسودگی شغلی معلمان ضروری است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تعهد معلمان زبان خارجی به خدمت تدریس در مؤسسات زبان ایران بود. در این پژوهش از مشاهده، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاخ (MBI) و پرسشنامه تعهد سازمانی و شغلی مایر و آلن (OOC) برای ارزیابی واریانس فرسودگی شغلی معلمان و ارتباط آن با تعهد معلمان استفاده شد. در این پژوهش از معلمان زبان انگلیسی (100 نفر) در استان مازندران دعوت به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین فرسودگی شغلی معلمان و تعهد آنها به تدریس زبان انگلیسی رابطه منفی وجود دارد. آمار توصیفی نشان می دهد که معلمان مرد نسبت به معلمان زن فرسودگی شغلی بیشتری دارند. مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) برای تحلیل علی انجام شد. مفاهیم تعهد سازمانی و شغلی و سیاست آموزشی و پژوهش فرسودگی شغلی مورد بحث قرار گرفت. بر این اساس، به سیاستگذاران آموزشی پیشنهاد می شود برنامههایی را برای آشنایی معلمان با این سندرم و کمک به کاهش فرسودگی شغلی ارائه دهند که این امر عملکرد آنها را در کلاس به حداکثر می رساند.
مقاله پژوهشی
رویا صفری؛ دکتر فرید قائمی؛ دکتر مسعود سیری
چکیده
به نظر میرسد آگاهی از فرایندهای یادگیری، بدون تداخل رفتاری، احساسی، شناختی و فراشناختی و محیطی زبانآموزان در فرایند یادگیری که منجر به یادگیری و برنامهریزی با کیفیت بالا میشود، امکانپذیر نیست (کروس و گوتز، 2008) .بنابراین روش ترکیبی این مطالعه جهت بررسی تاثیر مدلهای یادگیری خودتنظیمی (مدل چرخهای به انضمام تنظیم ...
بیشتر
به نظر میرسد آگاهی از فرایندهای یادگیری، بدون تداخل رفتاری، احساسی، شناختی و فراشناختی و محیطی زبانآموزان در فرایند یادگیری که منجر به یادگیری و برنامهریزی با کیفیت بالا میشود، امکانپذیر نیست (کروس و گوتز، 2008) .بنابراین روش ترکیبی این مطالعه جهت بررسی تاثیر مدلهای یادگیری خودتنظیمی (مدل چرخهای به انضمام تنظیم احساس) بر آگاهی فراشناختی استراتژیهای گرامر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و مقایسه آن با روش آموزشی غیر خود تنظیمی، بکار گرفته شد. لذا در راستای این هدف، 122 زبان آموز همگن شده در سطح متوسط به صورت تصادفی جهت شرکت در گروههای آزمایشی و کنترل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، همه گروهها در معرض سه نوع آموزش متفاوت قرار گرفتند. تحلیل آماری غیر پارامتریک کروسکال والیس نشان داد که آموزش استراتژیهای یادگیری خودتنظیمی (چرخشی و تنظیم احساس) تاثیر معناداری بر آگاهی فراشناختی استراتژیهای گرامر زبانآموزان دارد. همچنین مدل چرخشی یادگیری خود تنظیمی تاثیر مثبتی بر آگاهی فراشناختی داشت، که کمترین عملکرد در روش تمرکز بر فرم دیده شد. برای کسب شواهد بیشتر از تداخل زبانآموزان در استراتژیهای یادگیری خودتنظیمی در فرآیند یادگیری، پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی گرامر در مرحله پیشآزمون و پسآزمون به یادگیرندگان زبان خارجی داده شد. نتیجه آزمون تی زوجی عملکرد بالایی در بکارگیری استراتژیهای یادگیری خودتنظیمی به ترتیب نشان داد. نتایج آزمون تی زوجی تنطیم احساس همچنین ضریب تاثیر بالایی را نشان داد و نیز درصد فراوانی از زبان آموزان به طور معناداری نگرش مثبتی را نسبت به این نوع از مدلهای آموزشی نشان دادند. بنابراین، این مطالعه برای معلمان و طراحان درسی جهت طراحی کار آموزشی که منجر به افزایش آگاهی فراشناختی در زبان آموزان خارجی میشود، کاربرد دارد.
مقاله پژوهشی
معصومه قموشی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق؛ دکتر محمد حشمدار
چکیده
تعامل معلم در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه بیشتر این تحقیقات کمبود چارچوب عملی جهت ارزیابی تعامل معلمان در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را نادیده گرفته اند. از این رو، محققان مقاله حاضر پرسشنامهای جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی طراحی و اعتبارسنجی کردهاند. جهت بررسی پایایی و روایی نسخه نهایی ...
بیشتر
تعامل معلم در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه بیشتر این تحقیقات کمبود چارچوب عملی جهت ارزیابی تعامل معلمان در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را نادیده گرفته اند. از این رو، محققان مقاله حاضر پرسشنامهای جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی طراحی و اعتبارسنجی کردهاند. جهت بررسی پایایی و روایی نسخه نهایی پرسشنامه، 234 معلم ایرانی که زبان انگلیسی تدریس میکردند از طریق نمونهگیری سهلالوصول غیر احتمالی انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ دادند. بررسی پایایی و روایی پرسشنامه از طریق اجرای الفای کرونباخ ، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که تمامی سوالات پرسشنامه با 5 فاکتور شامل: 1) احساسی، 2) اجتماعی (همکاران)، 3) اجتماعی (دانش آموزان)، 4) شناختی، و 5) عاملی مطابقت داشتند. علاوه بر این، نتایج مدل سازی معادلات ساختاری تایید کرد که این مدل از ویژگیهای روان سنجی خوبی برخوردار است که نشان میدهد این پرسشنامه قابلیت استفاده جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی را دارد.
مقاله پژوهشی
سیده زهرا اسماعیلی؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر ثریا بهروزی زاد
چکیده
مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبانآموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت ...
بیشتر
مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبانآموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت فعالیت بینفرهنگی برای ارزیابی سطح فعلی مهارت بینفرهنگی خود بودند. سپس آنها در هجده جلسه آموزش بینفرهنگی با استفاده از کتاب «آیینه و پنجره» (یک کتاب درسی بینفرهنگی) شرکت کردند و بعد از آن همان هفت فعالیت بینفرهنگی را یک بار دیگر در پایان دوره تکمیل کردند. پنج مولفه اصلی تئوری توانش ارتباطی بینافرهنگی بایرام (1997)، در طول دوره آموزشی میانفرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. دو منبع اصلی جمع آوری دادهها، فعالیتهای نوشتاری که هر هفته توسط شاگردان نوشته میشد و مصاحبه گروهی در پایان دوره جهت اخذ نظرات شرکتکنندگان پیرامون دوره آموزشی بود. تحلیل محتوای متنی فعالیتهای نوشتاری این تحقیق بیانگر سودمندی فعالیتها و تمرینها بود که ممکن است به ارتقاء توانش میانفرهنگی کمک کند. شایان ذکر است نتایج مصاحبه گروهی متمرکز و گزارش فردی نظرسنجی ارزیابی دوره آموزشی نشان داد که فراگیران بیشتر جنبههای فعالیتها و کتاب آموزشی میانفرهنگی را مثبت ارزیابی کردند. کاربردها و پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر مورد بحث قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
سیده فاطمه اسماعیلی؛ دکتر فرح قادری
چکیده
در دهه ی 1990 اولین موج نظریات تروما با هدف گسترش مرزهای مطالعاتی از روانشناسی به دیگر زمینهها، از جمله نظریه های ادبی و ادبیات، ایجاد شد. ژانت والز (1960- )، نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی، در رمانهای خود دربارهی مقاومت در برابر ناملایمات زندگی می نویسد. علیرغم بررسیهای متعددی که بر روی رمان شناخته شدهی او، «قصر ...
بیشتر
در دهه ی 1990 اولین موج نظریات تروما با هدف گسترش مرزهای مطالعاتی از روانشناسی به دیگر زمینهها، از جمله نظریه های ادبی و ادبیات، ایجاد شد. ژانت والز (1960- )، نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی، در رمانهای خود دربارهی مقاومت در برابر ناملایمات زندگی می نویسد. علیرغم بررسیهای متعددی که بر روی رمان شناخته شدهی او، «قصر شیشهای» (2005) صورت گرفته، دیگر رمان وی، «ستاره ی نقرهای» (2013)، از زمان انتشار خود در پژوهشها نادیده گرفته شده است. از این رو این مطالعه، آسیبهای روحی و فرایند بهبودی دو شخصیت اصلی «ستارهی نقرهای» را مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور نظریه ترومای جودیث هرمن که بر روی علائم، تاثیرات و فرایند بهبود اختلال فشار روانی پس آسیبی متمرکز است، مورد استفاده قرار گرفته است. شارلوت و لیز به دنبال لحظات تروماتیکی که تجربه کرده اند سه علائم اصلی اختلال فشار روانی پس آسیبی را در خود نمایان می سازند. آنها همچنین به عنوان اولین تاثیر اختلال فشار روانی پسآسیبی، درحالیکه نیازمند حمایت از طرف دیگران برای بهبودی خود هستند، باعث گسستگی خود از دیگران و جامعه میشوند. بنابراین این مطالعه استدلال می کند که والز وجود حمایت اجتماعی را به عنوان تاثیرگذارترین عنصر در فرایند بهبود اختلال فشار روانی پسآسیبی نشان میدهد. نتایج نشان میدهند که فرایند بهبود با توجه به حمایتی که هر یک از شخصیتها دریافت میکنند متفاوت است. شارلوت بدون دریافت حمایت کافی از دیگران قادر به پیشرفت در فرایند بهبود نیست. درحالیکه لیز با دریافت حمایت کافی برای ایجاد حس امنیت در این فرایند پیشروی می کند.
مقاله پژوهشی
دکتر محمد غفاری؛ ملیکا رمزی
چکیده
از دوران کلاسیک تا کنون، مسئلۀ آزادی یکی از مفهومهای اساسی در تاریخ ادبیات و فلسفه بوده است. این مفهوم همواره در بحثهای گوناگون دربارۀ رمان «تکشاخ» اثر آیریس مرداک (1963) مطرح بوده است. بر خلاف بسیاری از بررسیهای پیشین این رمان ــ که بر خوانشهای استعلایی، «اخلاقیاتی»، و زندگینامهای متمرکز بودهاند ــ پژوهش کیفیِ ...
بیشتر
از دوران کلاسیک تا کنون، مسئلۀ آزادی یکی از مفهومهای اساسی در تاریخ ادبیات و فلسفه بوده است. این مفهوم همواره در بحثهای گوناگون دربارۀ رمان «تکشاخ» اثر آیریس مرداک (1963) مطرح بوده است. بر خلاف بسیاری از بررسیهای پیشین این رمان ــ که بر خوانشهای استعلایی، «اخلاقیاتی»، و زندگینامهای متمرکز بودهاند ــ پژوهش کیفیِ حاضر، با تکیه بر تفکر ژیل دولوز (1925-1995)، فیلسوف پساساختارنگرِ فرانسوی، از لحاظ «اخلاقی» جنبۀ درونذاتِ مفهوم آزادی را، که مضمون اصلی رمان است، وامیکاود. افزون بر آزادی، مفهومهای مرتبطی چون قدرت، عشق، تمنا، و شدن (= صَیرورت) نیز بررسی و میزان آزادی شخصیتهای اصلی رمان، هانا کریناسمیت و افینگم کوپر، تعیین میشوند. هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش است که آیا این دو شخصیت، در نهایت، گریزگاهی برای نیل به قلمروزداییِ مطلق مییابند یا خیر. یافتههای پژوهش نشان میدهند که هانا در قلعۀ گِیز رمزگذاری و قلمروگذاری شده است اما در نهایت بدنی بیاندام میشود. سپس، به این پرسش پرداخته میشود که آیا افینگم تا پایان روایت در اثر پیوند با هانا به بدنِ کنشگر تبدیل میشود یا نه. سرانجام، پژوهش حاضر نتیجه میگیرد که مرگ هانا به قلمروزداییِ مطلقِ مثبت او منجر میشود، حال آنکه افینگم قلمروزدایی نسبیِ منفی را تجربه میکند، زیرا بازگشت به زندگیِ «واقعی» مدام نیروی «بدن» را تهدید و آزادی مطلق را ناممکن میسازد.
مقاله پژوهشی
مریم آزادانیپور؛ دکتر ناصر ملکی؛ دکتر محمد جواد حجاری
چکیده
ادبیات در قرن بیست و یکم دگرگونی قابل توجهی را در طبع نویسندگان و خوانندگان و نیز روشهای بیان دیدگاهها شاهد بوده است و این مساله به طور آشکار در ادبیات فرامدرن، یا فرانوگرا، که نخستین بار توسط رابین وَن دِن اَکِر و تیموتیوس وِرمولِن معرفی شد مشهود است. فرامدرنیسم نسخة تعدیلیافتة مکاتب پیشین به ویژه مدرنیسم و پسامدرنیسم است که ...
بیشتر
ادبیات در قرن بیست و یکم دگرگونی قابل توجهی را در طبع نویسندگان و خوانندگان و نیز روشهای بیان دیدگاهها شاهد بوده است و این مساله به طور آشکار در ادبیات فرامدرن، یا فرانوگرا، که نخستین بار توسط رابین وَن دِن اَکِر و تیموتیوس وِرمولِن معرفی شد مشهود است. فرامدرنیسم نسخة تعدیلیافتة مکاتب پیشین به ویژه مدرنیسم و پسامدرنیسم است که با نیازها و طبع مخاطب قرن بیست و یکم و مسائل مربوطه متناسبسازی شده است. بر این اساس، اصطلاحات خاصی همچون «واقعیت نامتناهی» و «فراداستان انعطافپذیر تاریخی»، که به ترتیب به معنی تعدیل مفهوم «واقعیت» یا «حقیقت» در مکاتب فلسفی و ادبی پیشین و ساختار تعدیلشدهای از «فراداستان تاریخنگارانه» میباشند، بیانگر این مساله هستند که از طرفی حقیقت و واقعیت یا امر واقع بینهایت بوده و از طرف دیگر گذشته و آینده به طور ارتجاعی به زمان حال مربوط هستند. از این دیدگاه، داستان بلند «دیداری از طرف جوخهی اوباش» (2010) از جِنیفر ایگان با دارا بودن چندین ویژگی فرامدرن به عنوان نمونهای بارز از این نوع از ادبیات، محصول ذهن نویسنده در تبلور «فراداستان انعطافپذیر تاریخی» و مساله «واقعیت نامتناهی» در کنار دیگر ویژگیهای این مکتب است. مطالعة حاضر با رویکردی بینرشتهای و تحلیلی تلاش دارد داستان مذکور را با توجه به اصول فرامدرنیسم بررسی نموده و مخاطبان قرن بیست و یکم را با نمونهای از این دست آثار و نحوه خوانش و تفسیر آنها آشنا سازد.
مقاله پژوهشی
اجسان خوشدل؛ دکتر فاطمه عزیزمحمدی؛ دکتر مژگان یاراحمدی
چکیده
هدف این مقاله ارائه خوانشی سیاسی از دازاین است که ممکن است به تراژدی دازاین در اثر «ترانهی یخ و آتش» منجر شود. سیاست را می توان عنصری برای رسیدن به هستی و دازاین دانست. روششناسی پدیدارشناختی که هایدگر معرفی میکند تمام تاریخ سنت فلسفی غرب را رد میکند. هایدگر معتقد است که تفکر متافیزیکی که از زمان افلاطون تا نیچه بر فلسفه ...
بیشتر
هدف این مقاله ارائه خوانشی سیاسی از دازاین است که ممکن است به تراژدی دازاین در اثر «ترانهی یخ و آتش» منجر شود. سیاست را می توان عنصری برای رسیدن به هستی و دازاین دانست. روششناسی پدیدارشناختی که هایدگر معرفی میکند تمام تاریخ سنت فلسفی غرب را رد میکند. هایدگر معتقد است که تفکر متافیزیکی که از زمان افلاطون تا نیچه بر فلسفه غرب مسلط بوده برای مطالعه هستی کافی نیست. تاریخ غرب در داستان «ترانهی آتش و یخ» به تصویر کشیده شده است. با تطبیق این مفروضات در زمینه وستروس، روشن میشود که حکمرانی و تسلط بر آن تنها راه انتصاب امر وجود است. در قلمرویی که هر ارباب و بانویی رویای خود را برای نشستن بر تخت آهنین می پروراند، مفهوم ملت از وحدت و دموکراسی به نوعی جزماندیشی الیگارشی انحطاط مییابد که زندگی مردم عادی را به عنوان ابزاری ضروری برای رسیدن به هدف نهایی در نظر میگیرد، و آن هدف چیزی نیست جز حداکثر قدرت. در چنین حالتی، یک سیاستمدار آرمانگرا جایی برای دفاع از ارزشهای کاملاً مثبت مانند برابری یا عدالت نمییابد. در واقع، همانطور که او اغلب به زودی متوجه می شود، سود نخبگان اغلب مستقیماً به زیان دیدن مردم بستگی دارد.
مقاله مروری
دکتر رضا یل شرزه؛ مرتضی گلزار
چکیده
سیر تاریخی مطالعات ترجمه موید گسترش سریع این حوزه در روش شناسی تحقیق و نیز در استفاده از نظریات سایر رشته ها به منظور درک عمیق تر پدیده ی ترجمه است. مطالعات اولیه در این زمینه خود را به مقایسه متون ترجمه شده با متون زبان اصلی محدود کرده اند. حتی نظریه سیستم های چندگانه زوهر (1975) و همچنین ایده توری (1995) در مورد مرکزیت متون ترجمه شده، افق ...
بیشتر
سیر تاریخی مطالعات ترجمه موید گسترش سریع این حوزه در روش شناسی تحقیق و نیز در استفاده از نظریات سایر رشته ها به منظور درک عمیق تر پدیده ی ترجمه است. مطالعات اولیه در این زمینه خود را به مقایسه متون ترجمه شده با متون زبان اصلی محدود کرده اند. حتی نظریه سیستم های چندگانه زوهر (1975) و همچنین ایده توری (1995) در مورد مرکزیت متون ترجمه شده، افق های جدیدی را در این زمینه گشود که یکی از آنها یافتن ویژگی های خاص متون ترجمه شده یا «جهانی های ترجمه» بود. پیشرفتهای اخیر در زبانشناسی و معرفی زبانشناسی پیکرهای به پژوهشگران ترجمه کمک کرده است تا متون ترجمهشده را مستقل از متون منبع خود مطالعه کنند تا ویژگیهای منحصر به فرد زبان ترجمه را بیابند. این پژوهش بر آن است تا ایده شفاف سازی را به عنوان یکی از مباحث تئوریک ترجمه مرور کند و موضوعات بحث برانگیزی را در مورد تلقی آن به عنوان یک جهانی ترجمه مطرح سازد.
مرور کتاب
دکتر زهره محمدی زنوزق
چکیده های فارسی
دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 293-305