دوره 11 (1402)
دوره 10 (1401)
دوره 9 (1400)
دوره 8 (1399)
دوره 7 (1398)
دوره 6 (1397)
دوره 5 (1396)
دوره 4 (1395)
دوره 3 (1394)
دوره 2 (1393)
دوره 1 (1392)

    آمار و ارقام مجله  JALDA  تا کنون

تعداد دوره‌ها 12
تعداد شماره‌ها 24
تعداد مقالات 296
تعداد نویسندگان 413
تعداد مشاهده مقاله 240,989
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 213,643
نسبت مشاهده بر مقاله 814.15
نسبت دریافت فایل بر مقاله 721.77
 
تعداد مقالات ارسال شده 742
تعداد مقالات رد شده 450
تعداد مقالات پذیرفته شده 221
درصد پذیرش 30
زمان پذیرش (روز) 133
تعداد پایگاه های نمایه شده 17
تعداد داوران 219

 

این مجله در ارزیابی سال 1400 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ درجه مجله علمی با رتبه الف شده است و هم اکنون در فهرست اصلی نشریات پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) قرار دارد. 

 

برای کسب اطلاعات در مورد شیوۀ ارسال مقاله، بر روی راهنمای نویسندگان یا  اینجا کلیک کنید.

 

                               جلدا از نرم افزار مشابهت یاب (iThenticate) استفاده می­ کند.

 

 

 

قبل از ارسال به داوری، کلیۀ مقالات دریافتی در جلدا  توسط چک کننده نرم افزار سرقت ادبی با ارسال به سایت iThenticate بررسی می­ شوند.
صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترجیحات سبک تدریس به عنوان تابعی از خودکارآمدی، تنظیم هیجان، آموزش انعکاسی، و ذهن -آگاهی در تدریس: نگاهی به یک محیط آموزش زبان انگلیسی

دکتر احسان نمازیان دوست؛ دکتر طاهره حیدرنژاد؛ دکتر افشین رضایی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28775.1568

چکیده
  سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی ­(S-E)، تنظیم هیجان­(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهن­آگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد می‌کند که تعامل بین ­S-E، ER، RT  و MT را نشان می‌دهد. پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مداخله خودسنجی معیار-محور در توسعه صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام نوشتار زبان آموزان پیشرفته ایرانی: تکلیف‌های مشترک و مستقل

ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28336.1523

چکیده
  یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش شهروندی دیجیتال جهانی بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی و ادراک زبان آموزان

دکتر پرویز آژیده؛ دکتر محمد ظهرابی؛ رقیه محمدپور

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 59-86

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28957.1603

چکیده
  امروزه استفاده از فناوری یک عمل رفتاری متمایز در جامعه است که به محیط های آموزشی نیز گسترش یافته است. با این حال، فقدان مهارت و دانش کافی در مورد استفاده از دستگاه های تکنولوژیکی می تواند تأثیر مثبت آن را کاهش دهد. اگرچه استفاده نادرست از فناوری چندین پایه اساسی را در بر می گیرد، اما ارائه این نکته که فقدان آموزش شهروندی و دانش دیجیتال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تفاوت‌های ساختاری و عملکردی بسته‌های واژگانی بین محققان علوم سخت و علوم نرم: مطالعه پیکره محور مقایسه ای

علی علیزاده؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر یاسر حدیدی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 87-114

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29174.1630

چکیده
  بسته‌های واژگانی، ترکیب‌های تکراری واژه‌ای که کارکردهای گفتمانی ضروری را انجام می‌دهند، در قلمرو نوشتار آکادمیک برجسته شده‌اند. دیدگاه جدیدی که اهمیت عملکردی و ماهیت فرمولی آنها را به هم مرتبط می سازد، برای کشف ویژگی های پیچیده در این الگوهای زبانی تکرار شونده امیدوارکننده است. مطالعه حاضر به کمک طبقه بندی ساختاری و عملکردی معرفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
حفاظت از معلمان: بررسی رابطه بین مشارکت معلمان ایرانی زبان انگلیسی درتدریس متفکرانه و مصونیت آنها

دکتر شهاب مرادخانی؛ مریم سالاری

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 115-138

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29441.1664

چکیده
  به طور گسترده­ای پذیرفته شده است که اثربخشی معلمان در نقش­های حرفه­ای خود عمیقاً با ساختارهای روانی-عاطفی، یعنی تدریس متفکرانه و مصونیت پیوند خورده است. با توجه به اهمیت قابل توجه و کمبود تحقیقات در مورد همبستگی بین تدریس متفکرانه و مصونیت در بین معلمان زبان انگلیسی، این مطالعه بررسی کرد که آیا تدریس متفکرانه معلمان زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله مروری
شکل دهندگان متون در انگلیسی برای اهداف انتشار مقالات پژوهشی: بررسی اجمالی شیوه کار و خدمات

فرزانه دلیری مقدم؛ دکتر جواد غلامی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 139-160

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29175.1631

چکیده
  انتشار پژوهش به زبان انگلیسی برای محققانی که زبان مادری غیر انگلیسی دارند مشکلات زبانی ایجاد می کند. به منظور آماده کردن متن پژوهش، این محققان در مراحل مختلف انتشار مقاله نظیر فرستادن مقاله به مجلات علمی، داوری مقاله توسط همتایان، و آماده سازی نهایی پس از دریافت پذیرش از مجلات از منابعی چون متخصصان آن رشته و مدرسین زبان انگلیسی که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
حس خود کار آمدی و هوش هیجانی به عنوان عوامل پیشبینی کننده رضایتمندی شغلی در میان معلمان زبان انگلیسی ایرانی

دکتر ساسان بالغی زاده؛ آرمان جولا

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 161-194

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29316.1645

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین پیش‌بینی قدرت خودکارآمدی و هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان زبان انگلیسی می‌پردازد. در این پژوهش، 125 معلم زبان ا نگلیسی از موسسات خصوصی به عنوان نمونه‌ها انتخاب شده‌اند. شرکت کنندگان سه پرسشنامه رضایت شغلی (MSQ)، خودکارآمدی معلم (TSES) و هوش هیجانی (EQ-i) را تکمیل کرده‌اند. برای تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه دانش محتوای آموزشی (PCK) برای برنامه‌های آموزش معلمان زبان انگلیسی ایرانی: رویکردی جهانی/ بومی

عباس مهربخش؛ دکتر غلامرضا عباسیان؛ دکتر مجتبی محمدی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 195-220

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29257.1638

چکیده
  دانش محتوای آموزشی از دو منظر تعیین کننده است: اولا به قالب بندی و ارائه موضوعات درسی کمک می­کند و ثانیا از نظر جهانی-بومی مفهومی نسبی است، که نسبت به گنجاندن ویژگی­های برنامه­ های درسی اجتماعی-فرهنگی-مدار متفاوت منعطف است. بر این اساس در این پژوهش تلاش شده است تا پرسشنامه سنجش چنین دانشی تهیه و اعتبار سنجی شود. گویه های پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خوانش دیالکتیکی نمایشنامه فراوانی اثر دیوید هر

حسین داوری؛ دکتر سمیرا ساسانی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 221-236

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29274.1639

چکیده
  جوهره­‌ی نمایشنامه‌­های ضد سرمایه­‌داری قرن بیستم، افشای حقیقتی پنهان در پس ظاهری ایدئولوژیک است. دیوید هر، در یکی از شاهکار­های ادبی­‌اش، نمایشنامه «فراوانی»، کوشیده تا این کارکرد اجتماعی را محقق کند. در این نمایشنامه، هر، از کشمکش‌­های میان شخصیت­های اصلی، که زنانی عصیانگر­اند و فشارهای شدیدی که در بافت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اخلاق زیست محیطی در رمان واژه برای جهان جنگل است اثر اورسولا لو گوین

علیرضا سلیمانی؛ دکتر مقصود اسمعیلی کردلر؛ دکتر بهلول سلمانی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 237-248

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28305.1522

چکیده
  رمان «واژه برای جهان جنگل است» (1972) اثر اورسولا لو گوین زمانی نوشته شد که به سبب ظهور جنبش­های محیط­زیستی و موج نوین فمینیستی  آگاهی برای مقابله با ارزش های ویرانشهری از قبیل دوگانه­ گرایی عقلائی، سلسله مراتب پدرسالارانه، استفاده ابزاری انسان­ محور و هرگونه استضعاف و استثمار  که از دهه شصت شروع شده بود روز به روز در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
”تسلط بر اصول حرفه“: اجتناب زبانی در نمایشنامه اولئانا اثر دیوید ممت

محمد حسین مهدوی نژاد؛ دکتر رضا باقری نویسی؛ آرزو بهادری مقدم

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 249-266

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29769.1690

چکیده
  بسیاری از منتقدان، نمایشنامه اولئانا (١٩٩٣) اثر دیوید ممت را به عنوان محلی برای بررسی مسائلی نظیر جنسیت، زن ستیزی، آزار جنسی و غیره قلمداد کرده اند. با این حال، گروهی دیگر بر این باورهستند که پتانسیل های زبانی و نحوه استفاده از آن ها در این اثر هستند که می بایستی مورد بررسی قرار گیرند. در این راستا، مقاله حاضر پذیرفته است که تعامل میان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«هیچ‌چیز ارزش ساختن ندارد، هیچ‌چیز ارزش دانستن ندارد»: خوانشی از مفاهیم علم و اخلاق در گهوارۀ گربه اثر کرت وانه‌گات بر اساس نظریۀ ژیل دولوز و فلیکس گاتاری

دکتر محمد غفاری؛ سارا کریمی

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 267-280

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29947.1721

چکیده
  پس از جنگ جهانی دوم، حدومرز پیش‌رفت علم و فناوری و مسئولیت‌های اخلاقی متعاقب آن به مسائلی عمده در فلسفه و ادبیات بدل شدند، از جمله در رمان‌های کرت وانه‌گات، به‌خصوص گهوارۀ گربه (1963)، رمانی علمی-تخیلی و پساآخرزمانی که سرشت دوگانۀ علم به‌مثابه نیرویی توأمان سازنده و مخرب را نمایش می‌دهد. این رمان چون به توان فاجعه‌بار اختراع‌های ...  بیشتر

مرور کتاب
معرفی کتاب: توانش بینافرهنگی و کاربردشناسی

دکتر یونس عزیزیان

دوره 12، شماره 2 ، مهر 1403، صفحه 294-297

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29802.1701

چکیده
  کتاب توانش بینافرهنگی و کاربردشناسی، که مجموعا در 9 فصل ارائه شده است، به بررسی ارتباط مهم بین توانش بینا فرهنگی و کاربرد شناسی از دریچه معلمان زبان های خارجی مدرن در آموزش عالی می پردازد. نویسنده از مربیانی که مجموعه‌ای از زبان‌ها، از هلندی و انگلیسی گرفته تا فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و سوئدی را آموزش می‌دهند، نظرسنجی ...  بیشتر

تعلل در فرآیند زبان آموزی: راهکاری سازنده یا فقط زمان سوزی مخرب؟

صابر خوئی اسکوئی؛ دکتر سعیده آهنگری؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 243-259

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26939.1202

چکیده
  افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظه‌ی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده می‌شود، در انجام فعالیت‌های آکادمیک معمولا پدیده‌ای ناامید کننده محسوب می‌شود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی می‌گردد. با وجود این، برخی از دانشجویان ...  بیشتر

پژوهشی در زبان و جنسیت در رمان‌های «شب‌های تهران» و «عزاداران بیل»

دکتر شیرزاد طایفی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 227-241

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26979.1219

چکیده
  بسیاری از صاحب­نظران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و زبان و نوشتار مردان، تفاوت وجود دارد. در این مقاله زبان زنانه و مردانه در رمان «شب‏های تهران» نوشتة غزاله علیزاده و «عزاداران بیل» نوشتۀ غلامحسین ساعدی بر اساس نظریه­های زبان­شناسان اجتماعی از منظر دستور زبان مقایسه شده است تا میزان تأثیر جنسیت نویسنده بر زبان ...  بیشتر

درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی: تئاتر انگلیس پس از جنگ

دکتر نازیلا حیدرزادگان؛ زینب کورت ییلدیز

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 139-149

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26818.1172

چکیده
  مقاله حاضر، درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی، به بررسی یک جنبش فرهنگی می پردازد که ابراز سرخوردگی هنرمندانی چون آرنولد وسکر، جان آزبورن، و شلا دلانی در دوره پس از جنگاز طریق تئاتر را نشان می دهد که واقعیت زندگی آنهاست. دوره ۱۹۵۶-۱۹۶۵ را می توان دوره ای دانست که تئاتر انگلیس پس از جنگ را بررسی می کند که مربوط به تحولات فرهنگی، اجتماعی، ...  بیشتر

بررسی تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده از زمان فعل ها در میان یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی
دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 141-161

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26383.1098

چکیده
  در این مطالعه، تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در بین یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر اساس روش پیش آزمون – پس آزمون با کلاس های دست نخورده بود. بر اساس هدف این مطالعه، یک نمونه ی 60 نفری ازشرکت کنندگان همگن انتخاب شد. از میان 6 کلاس دست نخورده، یک گروه آزمایشی ...  بیشتر

تمایل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان EFL درونگرا و برون گرا
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 27-41

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26268.1072

چکیده
  مدتهاست محققان علاقمند به کاوش در زمینه ی تاثیر خصیصه های شخصیتی بر یادگیری زبان خارجی یا دوم می باشند. مطالعه ی کنونی تلاشی است در جهت بررسی اینکه آیا رابطه ی آماری بامعنا میان میل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان درون گرا و برون گرا وجود دارد یا خیر. به این خاطر 150 زبان آموز، پرسشنامه های درون گرایی/برون گرایی مک کروسکی (1998)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
یادگیری معکوس و نقش آن در کنترل اضطراب حضور در کلاس زبان خارجی از طریق برنامه شاد

محمود نبی لو؛ دکتر عباسعلی زارعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29687.1681

چکیده
  مطالعات پیشین نشان داده است که یادگیری معکوس در بهبود یادگیری موثر است. با این حال، این بهبود ممکن است هزینه داشته باشد. از آنجایی که مسئولیت آماده سازی به دانش آموزان منتقل می شود، خطر افزایش اضطراب فراگیران نیز وجود دارد. این مطالعه تلاشی برای بررسی تأثیر یادگیری معکوس از طریق کاربرد برنامه شاد بر اضطراب کلاس درس زبان خارجی در زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اشتیاق به برقراری ارتباط و کنترل عملکرد در دانشجویان زبان انگلیسی در ایران

پریسا رجبی؛ دکتر فرهاد مظلوم؛ دکتر مهدی دستا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29347.1650

چکیده
  برقراری ارتباط یکی از عناصر کلیدی یادگیری زبان دوم می­باشد. از این روی، پژوهش­هایی که به موضوع اشتیاق برای برقراری ارتباط می­ پردازند و یا عوامل موثر بر آن را واکاوی می­کنند دارای اهمیت نظری و آموزشی می­باشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سه عنصر تشکیل دهنده نظریه کنترل عملکرد کوهل (درگیری ذهنی، تردید و بی­ ثباتی) و دو عامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر برنامه ریزی راهبردی بر پیچیدگل لغوی نوشتار استدلالی و توصیفی زبان آموزان با حافظه کوتاه مدت قوی و سطح متوسط رو به بالا

دکتر فرهمن فرخی؛ دکتر یاسر حدیدی؛ پریا تدین

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29669.1678

چکیده
  با توجه به ماهیت دشوار برنامه ­ریزی قبل از نوشتن متن برای زبان­ آموزان انگلیسی، هدف مطالعه فعلی بررسی تأثیر برنامه­ ریزی راهبردی به عنوان زیرمجموعه­ ای از برنامه­ ریزی قبل از نوشتن، بر روی پیچیدگی لغوی زبان­ آموزان ایرانی می­ باشد. روند جمع­ آوری داده در این مطالعه ترکیبی که ۵ هفته به طول انجامید، از آزمون تعیین سطح سریع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کلاس درس زبان انگلیسی معکوس: خود‌تنظیمی زبان‌آموزان و تولید نکات گرامری منتخب

سمیرا فراهانی؛ دکتر محمد علی حیدری شهرضا؛ دکتر محسن شاهرخی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29730.1684

چکیده
  راهبردهای حمایت آموزشی معکوس به واسطه موبایل برای فراگیری زبان انگلیسی به عنوان روشی موثر شناخته شده‌ است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهشی ترکیبی و گردآوری داده از طریق روش‌های کمی و کیفی به مطالعۀ اثربخشی مدل کلاس درس معکوس در بهبود مهارت‌های نوشتاری دستوری و خودتنظیمی زبان‌آموزان زبان انگلیسی سطح بالاتر از متوسط پرداخته ...  بیشتر

Call for Papers

JALDA is publishing articles in:
Applied Linguistics
Applied Literature
Applied Studies on Dynamics between language and literature

نمونه ای از رفرانس دهی مقاله جلدا با استفاده از شناسه اشیاء دیجیتال (doi):

نمونۀ درج شناسۀ اشیاء دیجیتال (doi) در مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها

نمایه شده در پرتال نشریات وزارت علوم

مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها نشریه علمی مورد تایید وزارت علوم است.

نمایه شده در فهرست اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده است.

DOAJ

نشریه زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی هم اکنون عضو فهرست مجلات دسترسی آزاد ( DOAJ) است.

اسکو

قابل دسترسی از طریق اشتراک سازمانی

MLA

ERIH PLUS

این مجله در فهرست مراجع علوم انسانی و اجتماعی اروپا نمایه شده است.

EuroPub

این نشریه در فهرست نشریات علمی و دانشگاهی اروپا نمایه شده است.

ابر واژگان

نشریات مرتبط