Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor of Applied Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 PhD Candidate in of Applied Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

Good language learners slot in a repertoire of strategies and when language tests are at stake, test-taking strategies and test-wiseness pave pay to a prolific outcome. Among such tests, TOEFL iBT seems to be a prerequisite to academic success and a nightmare many Iranian students struggle with. Therefore, the aim of the present study was to raise awareness about the type of questions in iBT, brush up the necessary skills integratively and help them employ strategies that can facilitate optimal results during the preparation course and as they were taking the test. Furthermore, we intended to investigate if the level of proficiency alone was sufficient or strategies played a more important role. Therefore, 34 iBT candidates (18 intermediate and 16 advanced) sat an iBT test and later took part in special strategy training courses. They were interviewed on the effectiveness of the strategies during the course and after they sat the second exam. As the results revealed, there was a significant difference between the two sets of exam results and being test-wise and the strategies of goal setting, covering, interleaving and considering the context along with spaced practice and compensation strategies helped the candidates perform better without further language classes.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

استراتژیهای زبان آموزی و آزمون آگاهی زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته در آزمون تافل اینترنتی

Abstract [Persian]

زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا نوعی آگاهی درباره نوع سوالات تافل اینترنتی به وجود آوریم تا همراه با یادگیری همبسته مهارتها و استفاده از استراتژیهای مناسب راه را برای بدست آوردن نتایج مطلوب هموار کنیم. علاوه بر این بر آن شدیم تا دریابیم که آیا سطح دانش زبان به تنهایی کفایت می نمود یا استراتژیها نقش مهمتری ایفاد می کرد. بنابراین 34 داوطلب آزمون تافل اینترنتی(18 نفر سطح متوسط و16 نفر سطح پیشرفته) یکباردر امتحان آزمایشی شرکت کردند و سپس در یک دوره یادگیری استراتژیهای مربوط به بخشهای مختلف تافل حضور یافتند بدون اینکه آموزشی درباره خود زبان انگلیسی داشته باشند. سپس هرکدام مصاحبه شدند تا درباره استراتژیهای مورد استفاده خود توضیح بدهند و بعد از اتمام دوره در امتحان آزمایشی دیگری شرکت کردند. نتایج بدست آمده حاکی از مفید بودن آموزش استراتژی است که وابسته به سطح زبانی نمیباشد. از میان استراتژیهای دوازده گانه، هدف گذاری، روشهای پوششی، در نظر گرفتن متن، همراه با تمارین دوره ای و روشهای جبرانی از بهترین استراتژیهای مورد استفاده بودند.  

Keywords [Persian]

  • تافل اینترنتی
  • آزمون آگاهی
  • استراتژیهای زبان آموزی
  • تمرین دوره ای
  • و استراتژیهای ترکیبی
Amini, M., Alavi Hosseini, S., &Zahabi, A. (2016). The efficacy of procedural and declarative learning strategies on EFL students’ oral proficiency.The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 4(1), 45-61.
Bachman, L., & Palmer, A. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests. Oxford: OUP.
Bond, D. (1981). Before the test: coaching, equity, and admission. In B. Green. (Ed.), New directions for testing and measurement. San Francisco: Jossy-Bass.
Carrell, P. L., &Grabe, W. (2002).Reading. In N. Schmitt (Ed.), An introduction to applied linguistics (pp. 233-250). London: Arnold.
Cohen, A. D. (1998). Strategies in earning and using a second language. Harlow: Pearson Education.
Cross, J. (2009). Effects of listening strategy instruction on news videotext comprehension.Language Teaching Research, 13(2), 151-176.
Goh, C. (2000). A cognitive perspective on language learners’ listening comprehension problem.System, 28(1), 55-75.  http://dx.doi.org/10.1016/S0346- 251X(99)00060-3
Goh, C., &Taib, Y. (2006).Metacognitive instruction in listening for young learners.ELT Journal,60(3), 222-232.
Graham, S., &Macaro, E. (2008).Strategy instruction in listening for lower-intermediate learners of French.Language Learning, 58, 747-783. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9922.2008.00478.x
Mareschal, C. (2007). Student perceptions of a self-regulatory approach to second language listening comprehension development.(Unpublished Ph.D. Dissertation), University of Ottawa, Canada. http://hdl.handle.net/10393/29447 
McDonough, S. (2006). Learner strategies: An interview with Steven McDonough. ELT Journal,60(1), 63-70.
Nitko, A. J. &Brookhart, S. M. (2007).Educational Assessment of Students (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Nourmohammadi, E., &Tahami, L. (2018).Differences in the use of multiple-choice test-taking strategies by Iranian EFL learners regarding reading comprehension ability.The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 5(1), 45-61. DOI: 10.22049/jalda.2018.26157.1050
Oxford, R. (2001). Language learning strategies.In R. Carter and D. Nunan (Eds.).The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages (pp.166-172). UK: Cambridge University Press.
Oxford, R. L. & Cohen, A. D. (1992). Language learning strategies: Crucial issues of concept and classification. Applied Language Learning, 3(1-2), 1-35.
Phakiti, A. (2003). A closer look at the relationship of cognitive and metacognitive strategy use to EFL reading achievement test performance.Language Testing,20(1), 26-56.
Vandergrift, L., &Tafaghodtari, M. (2010). Teaching L2 learners how to listen does make a difference: An empirical study. Language Learning,60(2), 470-97.
Weinstein, Y., & Smith, M. (2016).Teaching the science of learning.Cognitive Research:Principles and Implications.
Wenden, A L. (1991). Learner strategies for learner autonomy. UK: Prentice Hall