The Relationship among L2 Motivational Self-system, Reading Comprehension Ability, and Gender :A Study of EFL Learners in Iran

Document Type: Research Articles

Authors

1 MA in TEFL, Department of English, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran

2 Assistant Professor of TEFL, Department of English, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran

10.22049/jalda.2019.26602.1134

Abstract

The current study was an attempt to investigate the relationship among L2 Motivational Self-System, Reading Comprehension Ability, and Gender of Iranian EFL Learners. 70 participants of both male and female at intermediate level at Shokooh Institute in Kashmar-Iran were randomly selected. The instruments of the study were a L2 motivational self-system questionnaire by Yan(2011), and a reading comprehension test. The questionnaire consists of 61 questions, based on six-point scale from "strongly agree" to "strongly disagree". The reading comprehension test was extracted from the texts in VOA special English website. The obtained data were analyzed through descriptive analysis and Pearson Correlation coefficient. The data were fed into SPSS 22, followed by employing T-test, Shapiro-Wilk and Levene's test. The findings revealed a positive relationship between L2 motivational self-system and reading comprehension ability and also a negative relationship between L2 Motivational self-system and the gender of EFL learners. The findings have some useful pedagogical implications for language teachers and syllabus designers that can be taken into account in teacher-training programs.

Keywords


Article Title [Persian]

ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی یادگیری زبان دوم، توانایی خواندن و درک مطلب، و جنسیت: مطالعه ای درمورد زبان آموزان زبان انگلیسی در ایران

Authors [Persian]

  • سجاد شرافتی 1
  • دکتر نرجس غفورنیا 2
1 کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد واحد نیشابور، نیشابور، ایران
2 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران
Abstract [Persian]

مطالعه حاضر تلاشی در جهت بررسی ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی، توانایی درک مطلب، و جنسیت زبان آموزان انگلیسی در ایران میباشد. 70 شرکت کننده مذکر و مونث در سطح متوسط در موسسه شکوه در کاشمر–ایران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه یک پرسشنامه مربوط به سیستم خودکار انگیزشی مستخرج از کارYan (2011) و یک آزمون درک مطلب زبان انگلیسی میباشد. این پرسشنامه شامل 61 سوال بر اساس مقیاس 6 گانه Likert     میباشد که از گزینه های کاملا موافقم تا کاملا مخالفم را دربرمیگیرد. آزمون درک مطلب زبان انگلیسی از چندین متن در وب سایت مخصوصVOA  مستخرج شده است. اطلاعات به دست آمده از طریق آنالیزهای توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده وارد برنامه SPSS 22 شد و سپس با آزمون های مختلف از قبیل Shapiro-wilk T T-test, Leven's Test  مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق ارتباط مثبتی بین سیستم خودکار انگیزشی و توانایی خواندن و درک مطلب نشان داد و همچنین ارتباط منفی بین سیستم خودکار انگیزشی و جنسیت فراگیرنده ای زبان انگلیسی نشان داد. این یافته ها دارای پیامدهای آموزشی مفیدی برای مدرسان زبان انگلیسی و نویسندگان مطالب درسی  میباشد که میتواند در برنامه های تربیت دبیر مورد نظر قرار بگیرد. 

Keywords [Persian]

  • سیستم خودکار انگیزشی یادگیری زبان دوم
  • توانایی خواندن و درک مطلب
  • انگیزش
  • نگرش مطلوب به زبان دوم و انعطاف پذیری

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 11 November 2019
  • Receive Date: 29 June 2019
  • Revise Date: 22 July 2019
  • Accept Date: 19 September 2019