Syntactic Feature of EFL Speakers’ Conference Presentations: The Case of Passive Voice and Pseudo-Cleft

Document Type: Research Articles

Authors

1 Associate Professor and Division Head of Applied Linguistics (TEFL), Department of Humanities, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran

2 PhD Candidate in Applied Linguistics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

Acquiring proficiency in academic genres is a key factor in research community. Among various genres in academic discourse communities, spoken genre, especially Conference Presentations (CPs), play a crucial role in research communities, though investigation on this important genre is in its infancy or is relatively under-researched. Therefore, the present study aims to shed light on the importance of two most frequently used structures in CPs, passive voice, and pseudo-cleft. To this end, 600 minutes of Iranian international CPs were recorded and then transcribed. The rate of employment of the structures, and the effect of gender and university degree of presenters were estimated. The results of the chi square analysis of the data suggested that although rate of use of passive voice was higher than pseudo-cleft, the differences between males and females, and graduates and postgraduates were minor and hence gender and university degree did not significantly influence the rate of use of the structures. Since passive voice and pseudo-cleft are two of the most important structures in academic genre, the results of the present study have obvious importance in increasing conference presenters and lecturers’ awareness of the employment of the structures efficiently.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

مشخصات ساختاری در ارائه های کنفرانس گویشوران غیر بومی زبان انگلیسی: بررسی کاربرد ساختار مجهول و شبه گسسته

Authors [Persian]

  • دکتر مینو عالمی 1
  • ندا خانلرزاده 2
1 گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
2 دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Abstract [Persian]

کسب مهارت در ژانر آکادمیکیک عامل مهم در جامعه محققین است. از بین ژانرهای مختلف در گفتمان جامعه آکادمیک، ژانر گفتاری، مخصوصاً ارائه کنفرانس، اهمیت بالایی در جامعه محققین دارد، اگرچه مطالعه این ژانر هنوز در مراحل ابتدایی است و تحقیقات کمی در این راستا انجام شده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی در بررسی دو ساختار مهم در ارائه کنفرانس- ساختار شبه گسسته و مجهول- داشته است. بدین منظور ششصد دقیقه از ارائه های کنفرانس ایرانیان در یک کنفرانس بین المللی ضبط ونوشته شده است و میزان استفاده از این ساختارها و ارتباط آنها با جنسیت و سطح تحصیلات ارائه دهندگان بررسی شده است. نتایج حاصل از مربع خی داده ها حاکی از آن بود که علیرغم استفاده بیشتر ساختار مجهول نسبت به ساختار شبه گسسته، سطح تحصیلات و جنسیت افراد تاثیر چندانی در استفاده از این ساختارها نداشته است. از آنجاییکه این دو ساختار از مهمترین ساختارهای ژانرهای آکادمیک می باشند، نتیجه این تحقیق اهمیت بسزایی در افزایش آگاهی سخنران ها در کنفرانس های آکادمیک نسبت به استفاده درست از چنین ساختارهایی دارد.

Keywords [Persian]

  • ارائه های کنفرانس گویشوران غیربومی انگلیسی
  • ژانر آکادمیک
  • ژانر گفتاری
  • ساختار مجهول
  • ساختار شبه گسسته

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 26 October 2019
  • Receive Date: 23 September 2019
  • Revise Date: 26 October 2019
  • Accept Date: 26 October 2019