Document Type : Research Articles

Authors

1 Assistant Professor of English Language and Literature, Dept. of Western Languages and Literatures, Karabuk University, Karabuk, Turkey

2 MA Students of English Language and Literature, Dept. of Western Languages and Literatures, Karabuk University, Karabuk, Turkey

10.22049/jalda.2020.26818.1172

Abstract

The present paper studies Kitchen Sink Drama and Naturalism to investigate how a cultural movement through which artists like Arnold Wesker, John Osborne, and Shelagh Delaney express their disillusionment during the post-war period representing the reality of their lives via theatre. The period of 1956–1965 can be considered as a period of time identifying post-war British theatre which is related to post-war cultural, social, and political developments. In this period, playwrights take a social stance which reflects daily experiences of workingclass undergoing social and political changes in that time. Following the destructive consequences of the First and Second World Wars social, religious, and political alterations resulted in unemployment, insecurity, and frustration in society, especially among young educated people who returned from the war.The Kitchen Sink Drama is a peculiar type of drama for plays written within the mode of the new wave of British Realism in which plays are staged in domestic settings with a Naturalistic representation of ordinary life.

Keywords

Main Subjects

Article Title [فارسی]

درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی: تئاتر انگلیس پس از جنگ

Author [فارسی]

  • دکتر نازیلا حیدرزادگان 1

1 گروه زبانها و ادبیات غرب - دانشکده ادبیات، دانشگاه کارابوک، ترکیه

Abstract [فارسی]

مقاله حاضر، درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی، به بررسی یک جنبش فرهنگی می پردازد که ابراز سرخوردگی هنرمندانی چون آرنولد وسکر، جان آزبورن، و شلا دلانی در دوره پس از جنگاز طریق تئاتر را نشان می دهد که واقعیت زندگی آنهاست. دوره ۱۹۵۶-۱۹۶۵ را می توان دوره ای دانست که تئاتر انگلیس پس از جنگ را بررسی می کند که مربوط به تحولات فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی پس از جنگ است. در این دوره، نمایشنامه نویسان موضعی اجتماعی اتخاذ می کنند که منعکس کننده تجربیات روزانه طبقه کارگر است که در آن زمان دچار تحولات اجتماعی و سیاسی می شوند. به دنبال پیامدهای مخرب جنگ، تغییرات اجتماعی، مذهبی، و سیاسی منجر به بیکاری، ناامنی، و سرخوردگی در جامعه به ویژه در بین جوانان تحصیلکرده شده که از جنگ بازگشتند. درام آشپزخانه نوعی نمایشنامه عجیب در میان نمایشنامه هایی است که در قالب موج جدید رئالیسم انگلیس نوشته شده است؛ این نوع نمایش های طبیعت گرایانه زندگی داخلی و عادی را روی صحنه می برد.

Keywords [فارسی]

  • مردان جوان عصبانی ، آرنولد وسکر ، جان آزبورن
  • شلا دلانی
  • تئاتر پسا جنگ
Cornish, R., &Ketels, V. (1985).Landmarks of modern British drama: The plays of the sixties. London: Methuen.
Drabble, M. (2000). The Oxford companion to English literature. New York: Oxford University Press.
Hall, S. (1970). Beyond Naturalism Pure. In C. Marowitz, T. Milne, & O. Hale (Eds.), The encore reader. London: Eyre Methuen.
King, K. (2007). Western drama through the ages: A student reference guide. Greenwood publishing group.
Kops, B. (1961). The young writer and the theatre, Jewish Quarterly, 8(3), 19-20, DOI: 10.1080/0449010X.1961.10704619
Lacey, S. (1995). British realist theatre: The new wave in its context 1956-1965. Routledge.
Londré, F. H. (2007). The enchanted years of the stage: Kansas city at the crossroads of American theater, 1870-1930. Missouri: University of Missouri Press.
Rabey, D. I. (2003). English drama since 1940. London: Longman.
Rebellato, D. (1999). 1956 and all that: The making of modern British drama. Abingdon: Routledge..
Smart, J. (2002). Twenteithcentury British drama.U.K. Press Syndicate of the University of Cambridge.Cambridge University Press.
Wesker, A. (1961). The Wesker Trilogy: Chicken soup with barley, roots, I’m talking about Jerusalem. New York: Random House.