Document Type : Research Articles

Authors

1 Ph.D. in English Language and Literature, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor of English Language and Literature, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran

10.22049/jalda.2020.26902.1188

Abstract

One of the parts and parcels of postcolonial literature is to deconstruct the history written by imperialism and to present the one as experienced by the colonized. As victims of British colonialism, Australian Aborigines have always mirrored the historical religious and territorial subjugation of their land in their writings, especially in their dramatic literature because of its high popularity and social impact. Robert Merritt’s The Cake Man is an important dramatic text in Aboriginal literature which explores forced conversion and resistance to it. The play’s reexamination of history as experienced by the colonized makes it a suitable target to study the application of Althusserian philosophy to postcolonial literature. Because of the recurrent exposure of colonial ideology and “ideological state apparatuses” in The Cake Man, it can be concluded that Althusserian theory can be an illuminating background to investigate historical concerns of postcolonial literature.

Keywords

Main Subjects

Article Title [فارسی]

رابرت مریت، «مردکیکی»، بومیان استرالیایی، آلتوسر، ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی

Authors [فارسی]

  • مهدی جاویدشاد 1
  • دکتر بهی حدائق 2

1 دکترای زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

Abstract [فارسی]

یکی از عناصر جدایی ناپذیر ادبیات پسا استعماری، واسازی تاریخی است که توسط امپریالیسم نوشته شده و ارائه تاریخی است که توسط مستعمره ها تجربه شده است. به عنوان قربانیان استعمار انگلستان، بومیان استرالیایی به دلیل محبوبیت زیاد و تأثیرات اجتماعی ادبیات، همواره در آثار ادبی خود به ویژه در ادبیات نمایشی، سلطۀ مذهبی و سرزمینی تاریخی در سرزمین خود را انعکاس داده اند. نمایشنامۀ «مرد کیکی» نوشتۀ رابرت مریت یک متن دراماتیک مهم در ادبیات بومی استرالیایی است که به تغییر اجباری مذهب و مقاومت در برابر آن می پردازد. بازنگری تاریخ در این نمایشنامه، تاریخی که توسط مستعمره ها تجربه شده است، آن را تبدیل به یک هدف مناسب برای مطالعه کاربرد فلسفه آلتوسری در ادبیات پسا استعماری می کند. به دلیل افشاگری مکرر ایدئولوژی استعماری و "ابزار های ایدئولوژیک حکومتی" در نمایشنامۀ «مرد کیکی»، می توان نتیجه گرفت که نظریۀ آلتوسری می تواند زمینه ای روشنگرانه برای بررسی دغدغه های تاریخی ادبیات پسا استعماری باشد.

Keywords [فارسی]

  • رابرت مریت
  • «مردکیکی»
  • بومیان استرالیایی
  • آلتوسر
  • ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی
Althusser, L. (1969).For Marx(B. Brewster, Trans.). London: Verso.
Althusser, L. (1971).Lenin and Philosophy, and other essays(B. Brewster, Trans.).New York: Monthly Review Press.
Althusser, L. (1990). Philosophy and the spontaneous philosophy of the scientists & other essays (J. H. Kavanagh, Trans.). London and New York: Verso.
Basu, L. (2012).Ned Kelly as memory dispositif: Media, time, power, and the development of Australian identities. Berlin: Walter de Gruyter.
Casey, M. (2013).Bold, black, and brilliant: Aboriginal Australian drama. In B. Wheeler (Ed.),A companion to Australian Aboriginal literature (pp. 155-69). Rochester: Camden House.
Davis, J. (1982). The dreamers. NSW: Currency Press Pty Ltd.
Ferretter, L. (2006). Louis Althusser. London: Routledge.
Ganjtalab Shad, P. (2018). Indigenous identity through hybridity and humor: A postcolonial reading of Robert Merritt’s The Cake ManInternational Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(7), 9-16.
Hadaegh, B., &Heidari, H. (2018).Indigenous ambivalent figure in Jack Davis’s play, The Dreamers.3L: Language, Linguistics, Literature,24(2), 1-15.
Jørgensen, M. W., &Phillips, L. J. (2002).Discourse analysis as theory and method. London: SAGE.
Knudsen, E. R. (2004).The circle & the spiral: A study of Australian Aboriginal and New Zealand Māori literature. Amsterdam: Rodopi.
Merritt, R. J. (1978).The cake man.Sydney: Currency Press.
Russo, K. E. (2010).Practices of proximity: The appropriation of English in Australian Indigenous literature. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Shoemaker, A. (2004).Black words, white page: Aboriginal Literature 1929-1988. Canberra: ANU E Press.