Document Type : Research Articles

Authors

1 Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University and Mazandaran, Babolsar, Babolsar, Iran

2 َAssistant Professor, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

10.22049/jalda.2021.26905.1189

Abstract

This article examines the dual role of the café in instigation, development, and termination of the public display of transgressive desire in Margaret Duras’s (1958) Moderato Cantabile. To approach Duras’s narrative this way, we draw on Michel Foucault’s (1977) theories concerning Panopticon to bring into light the sociallyimposed codes and the method of their implementation. Duras’s mode of expression, we intend to discuss, brings to the reader’s attention the dominance of the silent social gaze in each transgressive scene between the two characters. Despite its laconism, therefore, Moderato Cantabile reveals the omnipresent and active bourgeois codes that are interwoven to the very fabric of the bourgeoisie. The effective operation of these codes, set through discourses of truth and power, is guaranteed through the Panopticon present in public spaces like the café, whose dual nature enables it to allow for manifestation of desire on the one hand, and effective inspection and containment of the situation (by imposing norms) on the other.

Keywords

Main Subjects

Article Title [فارسی]

کافه به عنوان مکانی دوگانه در «مدراتو کانتابیله» مارگارت دوراس

Authors [فارسی]

  • ساناز ساعی دیباور 1
  • سارا ساعی دیباور 2

1 مدرس مدعو گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

Abstract [فارسی]

این مقاله به بررسی نقش دوگانه کافه در تهییج، شکوفایی، و سرکوبیعشق ممنوعه در ملأ عام، در رمان «مدراتو کانتابیله» مارگاریت دوراس (1958)، می پردازد. به منظور تحلیل این اثر، دوراس و بررسی قوانین و کدهای اجتماعی تحمیل شده به افراد و نحوه اداره جامعه به واسطه آن ها، از نظریه میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، درباب شیوه کنترل از طریق(ساختار) سراسربین (Panopticon)بهره جستیم. مقصود از این تحلیل، تاکید بر این نکته است که شیوه ی نوشتاری دوراس همواره نگاه خیره اجتماعی صامتولی تاثیرگذار را در هر ملاقات ممنوعه بین دو شخصیت اول داستان به تصویر می کشد. بدین سان، رمان دوراس،علیرغم کم گویی ظاهری اش، حضور فراگیر و فعال قوانین بورژوایی را نشان می دهدکه در تار و پود جامعه بورژوازی تنیده شده اند. عملکرد موفق این قوانین تحمیلی، که بر اساس گفتمان حقیقت و قدرت در جامعه شکل گرفته اند، از طریق ابزار تفتیش موجود در فضاهای عمومی نظیر کافه (که نقش دوگانه اش به آن اجازه می دهد از یک سو عشق و طلب ممنوعه را رشد دهد و از سوی دیگر شعله هایش را خاموش کند)سرکوبی عشق ممنوعه را تضمین می نماید.

Keywords [فارسی]

  • «مدراتو کانتابیله»
  • مارگاریت دوراس
  • بورژوازی
  • میشل فوکو
  • سراسربین
  • عشق و طلب
Bajomée, D. (1989). Durasou la douleur. Paris: Boeck-Wesmael.
Barbéris, D. (1992). Moderato Cantabile / L’Amant. Paris: Nathan.
Bishop, L. (1974). Classical structure and style in Moderato Cantabile.The French Review. Special Issue, Studies on the French Novel, 47(6), 219-234.
Champagne, R. A. (1975). An incantation of the Sirens: The structure of Moderato Cantabile. The French Review, 48(6), 981-989.
Cruickshank, R. (2013). Eating, drinking and re-thinking: MarguriteDuras’s Moderato Cantabile (1958). Forum for Modern Language Studies, 49(3), 300-312.
Duras, M. (1958).Moderato Cantabile. Paris: Minuit.
Duras, M. (1987).La vie Materielle: Marguerite Durasparle à JérômeBeaujour. Paris: P.O.L.
Duras, M. (2017).Moderato Cantabile (R. Seaver, Trans.). London: Calder Publications (Original work published 1958).
Foucault, M. (1977).Discipline and punish: The birth of the prison (A. Sheridan, Trans.). New York: Vintage Books (Original work published 1975).
Foucault, M. (1978).The history of sexuality: An introduction (Vol. 1) (R. Hurley, Trans.). New York: Pantheon Books (Original work published 1976).
Gorton, K. (2003). Critical scenes of desire: Marguerite Duras's Le ravissement de Loi V. Stein and Moderato cantabile. Dalhousie French Studies, 63, 100-119.
Günther, R. (1996). Alcoholism, melancholia and transgression: Marguerite Duras’ Moderato cantabile. Modern & Contemporary France, NS4 (2), 171-181.
Hill, L. (1993). Marguerite Duras: Apocalyptic desires. London and New York: Routledge.
Hirsch, M. (1982). Gender, reading, and desire in Moderato Cantabile. Twentieth Century Literature, 28(1), 69-85.
Mills, S. (2003). Michel Foucault. London and New York: Routledge.
Moskos, G. (1984). Women and fictions in Marguerite Duras’s ‘Moderato Cantabile.’Contemporary Literature, 25(1), 28-52.
Paternek, M. A. (1987). Norms and normalization: Michel Foucault’s overextended Panoptic machine.  Human Studies, Foucault Memorial Issue, 10(1), 97-121.
Reid, J. H. (1994). The café Duras: Mourning descriptive space. French Forum, 19(1), 45-64.  Rykner, A. (2000). ProlesPerdues. Paris: José Corti.
Schrambach, B. B. (2015). Telling makes it so: Memory, narrative, and identity in Moderato Cantabile. Journal of Language, Literature and Culture, 62(2), 89-99.
Young, M. (2008).Shifting perspectives: Innovative narrative tense usage in Marguerite Duras’s Moderato cantabile, Patrick Modiano’s Rue des Boutiques Obscures and Marie Darrieussecq’s Naissance des fantômes.Journal of Romance Studies, 8(2), 59–72.
Zepp, E. H. (2013). Language as ritual in Marguerite Duras’sModerato Cantabile.Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, 30(3), 236-259.