Document Type : Research Articles

Authors

1 Assistant Professor of Linguistics, Language Teaching Center, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, English Language Center, Qom University of Technology,Qom, Iran

10.22049/jalda.2021.27019.1233

Abstract

This study aims to consider conceptual metaphors of “separation” in Azerbaijani Turkish poetry in an attempt to uncover the interactions of metaphorical expressions, culture, environment, and embodiment. The corpus of the study contains Azerbaijani Turkish poems of Shahriar (1906-1988) as well as seven other Azerbaijani poets. The results of the paper show that separation is expressed through eleven salient metaphors in Azerbaijani Turkish: 1. SEPARATION IS HUMAN/ANIMATE, 2. SEPARATION IS PAIN, 3. SEPARATION IS NATURAL FORCE, 4. SEPARATION IS FIRE, 5. SEPARATION IS THING/TOOL, 6. SEPARATION IS FALL, 7. SEPARATION IS OPPRESSION, 8. SEPARATION IS DEATH, 9. SEPARATION IS TRAVEL, 10. SEPARATION IS PLACE/CONTAINER, and 11. SEPARATION IS RESURRECTION. Moreover, according to the findings of the paper, Azerbaijani Turkish cultural/environmental schemata of separation lie at the root of most of the studied conceptualizations. That is, the studied metaphors are touched by cultural and environmental influences. Regarding embodiment and metaphor, the study confirms that some conceptual metaphors are based on recurring bodily experiences as it is seen in SEPARATION IS HUMAN/ANIMATE metaphors.

Keywords

Main Subjects

Article Title [فارسی]

استعاره های مفهومی «آیریلیق» در شعر ترکی آذربایجانی

Authors [فارسی]

  • دکتر مصطفی شهیدی تبار 1
  • دکتر حسین پورقاسمیان 2

1 استادیار زبان شناسی، مرکز آموزش زبان، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران

2 استادیار مرکز آموزش زبان، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران

Abstract [فارسی]

مطالعه حاضر به کنکاش استعاره های مفهومی آیریلیق (جدایی) در اشعار ترکی آذربایجانی با هدف کشف رابطه میان عبارات استعاری، فرهنگ، محیط زیست و موضوع بدنمندی می پردازد. پیکره مورد بررسی در این مطالعه اشعار ترکی شهریار و نیز ۷ شاعر دیگر آذربایجان است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آیریلیق از طریق ۱۱ استعاره در اشعار ترکی بیان می شود: ۱. آیریلیق انسان/جاندار است، ۲. آیریلیق درد است،۳. آیریلیق نیروی طبیعی است،۴. آیریلیق آتش است،۵. آیریلیق شی/ابزار است،۶. آیریلیق پاییز است،۷. آیریلیق ظلم است،۸. آیریلیق مرگ است،۹. آیریلیق مسافرت است،۱۰. آیریلیق مکان/ظرف است، و۱۱. آیریلیق قیامت است. همچنین، این مطالعه نشان می دهد که در بیشتر استعاره ها، طرحواره های فرهنگی-زیستی قابل مشاهد است. به عبارت دیگر، استعاره های مورد بررسی در این تحقیق متاثر از فرهنگ و محیط زیست شاعر است. همچنین این مطالعه نشان می دهد که استعاره های مفهومی نتیجه تجربیات بدنمند می باشد؛ همانند استعاره های مربوط به آیریلیق انسان/جاندار است.

Keywords [فارسی]

  • استعاره های مفهومی
  • زبان شناسی شناختی
  • زبان ترکی آذربایجانی
  • شعر
  • آیریلیق
Adıgüzel, M. F. (2020). Metaphoric conceptualization of love pain or suffering in Turkish songs through natural phenomena and natural disasters. Metaphor and Symbol, 35(1), 56–72. doi: https://doi.org/10.1080/10926488.2020.1712784
Ben-Naftali, M., & Hadar, M. (2015). Chronicle of separation: On deconstruction’s disillusioned love. New York:  Fordham University Press. 
Ələsgər, A. (1991). Gözəllik nəqməkarı Aşıq Ələsgər (Beauty sculptor: Ashig Alasgar). Köçürən: Abbas bozorg Əmin. Təbriz: Xəyyam və Mehran Nəşriyatı.
Can, H. & Can, N. (2010). The inner self desires a friendly chat: Chat metaphors in Turkish and English. Metaphor and Symbol, 25(1), 34-55. doi: 10.1080/10926480903538480.
Falck, M. J. (2018). From ecological cognition to language: When and why do speakers use words metaphorically?, Metaphor and Symbol, 33(2), 61-84. DOI: 10.1080/10926488.2018.1434937.
Freeman, D. (2021, March 21). Linguistics and Literature. Linguistics Society of America.  https://www.linguisticsociety.org/resource/linguistics-literature
Gibbs, R. W. (1994). The poetics of mind: Figurative thought, language, and understanding. New York: Cambridge University Press.
Gibbs, R. W. (2006). Embodiment and cognitive science. Cambridge: Cambridge University Press.
Gibbs, R. W. (2017). Metaphor wars: Conceptual metaphors in human life. Cambridge: Cambridge University Press.
Johnson, M. (1987). The body in mind: The bodily basis of meaning, imagination and reason. Chicago: University of Chicago Press.
Kersten, M., Cox, C. R., Van Enkevort, E. A., & Arrowood, R. B. (2019). The influence of money-related metaphors on financial anxiety and spending. Metaphor and Symbol, 34(4), 229-242. DOI: 10.1080/10926488.2019.1683957
Lakoff, G. (1987). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (Vol. 2) (pp. 202–251). New York: Cambridge University Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh. New York: Basic Books
Özçalkan, Ş. (2003). Metaphorical motion in crosslinguistic perspective: A comparison of English and Turkish. Metaphor and symbol, 18(3), 189-228.
Şəhriyar, M. (2005). Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın seçilmiş əsərləri (A poetry collection of Mohammadhossein Shahriar). Bakı: Avrasiya Press.
Seifi Ərdəbili, S. (2006). Mehrabi Əhrar. Zəncan: Sitarə.
Şirvani, S. Ə. (2007). Seyid Əzim Şirvani DİVÂN-ı ƏŞ`ÂR-i TÜRKİ. (Turkish poems of Seyid Azim Shirvani). Düzənləyən Hüseyin Düzgün. Təbriz: Niday-i Şəms Nəşriyatı.
Stamenković, D., Ichien, N., & Holyoak, K. J. (2020) Individual differences in comprehension of contextualized metaphors, Metaphor and Symbol, 35(4), 285-301. DOI: 10.1080/10926488.2020.1821203
Vagif, M. P. (2021, March 21). Divane Ash’are Mollah Panah Vaghef. Aharri. https://www. aharri.ir/9124/
Vahid, Ə. (2008). Külliyatı Əliağa Vahid (Aliagha Vahid poems). Toplayan: Məhəmmədtəqi Zehtabi. Təbriz: Əxtər Nəşriyatı.
Vurğun, S. (1993). Səməd Vurğunun seçilmiş əsərləri (A poetry collection of Samad Vurgun). Toplayan: Məhəmmədəli jədidəlislam. Təbriz: Təlaş Nəşriyatı.
Wikipedia (2021, March 21). Ayrılıq. https://en.wikipedia.org/wiki/Ayrılıq