Document Type : Research Article

Authors

1 Professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Ph.D. Candidate in ELT, University of Tabriz, Tabriz, Iran

Abstract

Fundamental changes and novel ideas have been brought into the field of English Language Teaching through introduction of postmethod and critical pedagogy. Postmethod as an alternative to methods aimed at fulfilling its triple principles of particularity, practicality, and possibility. The well-known sub-branch of postmethod, critical pedagogy, aimed at empowerment of instructors and learners, and establishment of social justice through education. Unlike theoretical aspects of these movements, practical dimensions have not received due attention, especially in eastern contexts. This qualitative investigation sought the extent EFL instructors practically adhere to the principles of these inherently western concepts in Iran, as a sample of eastern context with its own social, cultural, and academic norms. Qualitative data collection techniques were used to obtain data from the intended instructors. Qualitative data analysis laid bare the findings that postmethod and critical pedagogy are practically adopted, to a great extent, by the Iranian EFL instructors, and the pertinent principles are being put into practice enthusiastically. Powerful communication with western communities blurring cultural boundaries was deemed to be the chief reason of such strong adoption. Ironically enough, it was revealed that in general, the Iranian EFL instructors’ theoretical knowledge suffered greatly concerning postmethod and critical pedagogy. In other words, although haziness of cultural boundaries has made the room for smoothened practical realization of these trends, due attention should be paid to development of theoretical knowledge in these regards in Iranian EFL teacher training courses so as to take the utmost advantages from postmethod and critical pedagogy.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

پایبندی عملی مدرسان ایرانی زبان انگلیسی به پسامتد و آموزش منتقدانه

Authors [Persian]

  • دکتر فرهمن فرخی 1
  • لیلا محمد باقرب پروین 2

1 استاد زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

Abstract [Persian]

تغییرات بنیادین و ایده­ های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته­ اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تعلیم و تربیت بود. برخلاف جنبه های نظری این جنبش­ ها، ابعاد عملی توجه لازم را دریافت ننموده اند، به خصوص در بافت­های شرقی. تحقیق کیفی حاضر به بررسی میزان پایبندی عملی مدرسان زبان انگلیسی به اصول این مفاهیم ذاتا" غربی در ایران پرداخت، نمونه­ ای از بافت شرقی دارای معیارهای اجتماعی، فرهنگی، و آموزشی مختص به خود. از روش های کیفی گردآوری اطلاعات جهت جمع­ آوری داده ­ها از مدرسان مورد­نظر استفاده گردید. تحلیل کیفی اطلاعات، این یافته ها را به دست داد که پسامتد و آموزش منتقدانه به میزان قابل توجهی توسط مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در عمل پذیرفته شده اند، و اصول مربوط به آنها مشتاقانه مورد استفاده قرار می­گیرند. کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی از طریق ارتباط قدرتمند با جوامع غربی، دلیل اصلی چنین پذیرش قابل توجهی تصور گشت. بر خلاف انتظار، ضعف قابل توجه مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در حیطه دانش نظری پسامتد و آموزش منتقدانه آشکار گشت. به بیان دیگر، اگرچه کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی زمینه را برای تحقق عملی این مفاهیم فراهم نموده است، جهت بهره­ گیری بهینه از پسامتد و آموزش منتقدانه، رشد دانش نظری در این راستا نیازمند توجه لازم در دوره­ های تربیت مدرسان زبان انگلیسی در ایران می­باشد.

Keywords [Persian]

  • آموزش زبان انگلیسی
  • پسامتد
  • آموزش منتقدانه
  • مدرسان ایرانی زبان انگلیسی
  • پایبندی عملی
Akbari, R. (2008a). Transforming lives: Introducing critical pedagogy into ELT classrooms. ELT Journal, 62(3), 276-283. https://doi:10.1093/elt/ccn025 
Akbari, R. (2008b). Postmethod discourse and practice. TESOL Quarterly, 42(4), 641-652. http://www.jstor.org/stable/40264492 
Aliakbari, M., & Amoli, F. A. (2014). Teachers’ awareness of critical pedagogy: A case study of Iranian EFL teachers. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(1), 128-134.
Amiri, F., & Sahragard, R. (2018). Is there a place for postmethod pedagogy in the educational context of Iran: Voices of EFL teachers. Journal of English Language Teaching and Learning, University of Tabriz, 22, 1-25.
Atai, M. R., & Moradi, H. (2016). Critical pedagogy in the context of Iran: Exploring English teachers’ perceptions. Applied Research on English Language, 5(2), 121-144. https://doi.org/10.22108/ARE.2016.20996 
Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2017). Research methods in applied settings (3rd edition). Routledge.
Khatib, M., & Fathi, J. (2014). The investigation of the perspectives of Iranian EFL domain experts on postmethod pedagogy: A Delphi technique. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 6(3), 101-124.
Kumaravadivelu, B. (1994). The postmethod condition: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, 28(1), 27-48. https://doi.org/10.2307/3587197 
Kumaravadivelu, B. (2001). Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quarterly, 35(4), 537-560. https://doi.org/10.2307/3588427 
Kumaravadivelu, B. (2003). Critical language pedagogy: A postmethod perspective on English language teaching. World Englishes, 22(4), 539-550. https://doi:10.1111/j.1467-971X.2003.00317.x 
Pennycook, A. (1989). The concept of “method,” interested knowledge, and the politics of language teaching. TESOL Quarterly, 23(4), 589-618. https://doi.org/10.2307/3587534 
Prabhu, N. S. (1990). There is no best method-Why?. TESOL Quarterly, 24(2), 161-176. https://doi.org/10.2307/3586897 
Rashidi, N., & Mansourzadeh, N. (2017). Postmethod pedagogy and Iranian EFL teachers’ understandings: Is a promising trend on the way?. Issues in Language Teaching (ILT), 6(1), 55-82. https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8419 
Rivers, W. (1968). Teaching foreign language skills. University of Chicago Press.
Safari, P., & Pourhashemi, M. R. (2012). Toward an empowering pedagogy: Is there room for critical pedagogy in educational system of Iran?. Theory and Practice in Language Studies, 2(12), 2548-2555. https://doi:10.4304/tpls.2.12.2548-2555 
Sarani, A., Alibakhshi, G., & Molazehi, H. (2014). On application of critical pedagogy principles by ELT instructors and Subject Teachers: A case of Iranian universities. Journal of Research in Applied Linguistics, 5(2), 41-56.
Stern, H. H. (1992). Issues and options in language teaching. Oxford University Press.