Document Type : Research Articles

Author

Assistant Professor of English Language and Literature, Department of English language and Literature, Sheikhbahaee University, Isfahan, Iran

Abstract

This paper analyses Thomas Pynchon’s V. (1961) in light of two contradictory scientific perspectives and argues that Pynchon uses complex science-based formulations on different semantic levels to give shape to a seemingly shapeless world of uncertainty. V. is considered by many critics a historiographic metafiction which evolves through certain new readings of the early 20th century Europe’s colonialism and is given a sense of uncertainty to historical consciousness via Pynchon’s postmodernist style.  This paper suggests that though Pynchon uses the techniques (on the syntactical level) which define postmodernism and create a pandemonium of complexity and meaninglessness, he leaves hidden blueprints which give shape and order to the syntactical and semantic chaos created in his works. To achieve this goal, the main methodological focus of the paper would be on Claude. E. Shannon’s (1948) “information theory.”

Keywords

Main Subjects

Article Title [فارسی]

گفتمان انواع انتروپی در رمان «وی» نوشته توماس پینچن

Author [فارسی]

  • دکتر مهدی آذری سامانی

استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شیخ بهایی، اصفهان، ایران

Abstract [فارسی]

این مقاله، رمان «وی» (1961) نوشته توماس پینچن را از دو دیدگاه متضاد علمی مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گیری میکند که پینچن سعی دارد با بکار گیری فرمولهای پیچیده علمی در سطح معنایی زبان به دنیای به ظاهر بی معنا هدف و معنایی نو ببخشد. رمان «وی»توسط بسیاری منتقدین به عنوان یک متافیکشن تاریخ نگارانه شناخته میشود که حول محور ایجاد یک خوانش جدید از استعمار ابتدای قرن 20 اروپا میگردد که تحت تاثیر روش داستانویسی پسامدرنیستی توماس پینچن به این دوران خاص تاریخی رنگ و بوی عدم قطعیت در بیان واقعیات و مسائل میبخشد. این مقاله اثبات میکند که گرچه پینچن با استفاده از تکنیکهای رمان نویسی پسامدرن شهرآشوبی عدم قطعیت و فرار از معنا را ایجاد میکند، در پس زمینه، نقشه مخفی رسیدن به معنا را نگه داشته. این نقشه مستتر، خواننده را به سمت نوعی قطعیت در ورای آشوب متن سوق میدهد. برای این منظور رویکرد اصلی این مقاله بر روی نظریه اطلاعات کلود شانون استوار گشته است.

Keywords [فارسی]

  • انتروپی در نظریه آشوب
  • انتروپی در تئوری اطلاعات
  • سرو صدا
  • معنا
Amian, K. (2008).Rethinking postmodernism(s): Charles S. Peirce and the pragmatist negotiations of Thomas Pynchon, Toni Morrison, and Jonathan Safran Foer. New York: Radopi.
Angrist, S. W., & Loren G. H. (1967).Order and chaos. Basic Books.
Barthes, R. (1967). Death of the author. Translated by Richard Howard.
Blundell, S. J., & Blundell, K. M. (2006).Concepts in Thermal Physics. NY: Oxford University Press.
Clarke, B. (2011). System Theory.In B. Clarke & M. Rossini (Eds.).The Routledge companion to literature and science (pp. 214-225). NY: Routledge.
Cowart, D. (2011).Thomas Pynchon and the dark passage of history. Athens: University of Georgia Press.
Dugdale, J. (1990). Thomas Pynchon: Allusive parables of power. NY: Palgrave Macmillan.
Gleick, J. (2011). The information: A history, a theory, a flood. New York: Pantheon Books.
Hartt, F. (1973).History of Italian renaissance art: Painting, sculpture, architecture. New York: Harry N. Abrams Inc.
Hayles, N. K. (1988). Information or noise? Economy of explanation in Barthes's “S/Z” and Shannon’s information theory. In G. Levine (Ed.).One culture: Essays in science and literature (pp. 119-142). Madison: University of Wisconsin Press.
Hayles, N. K. (1990). Chaos bound: Orderly disorder in contemporary literature and science. Ithaca: Cornell University Press.
Kafri, O., &Kafri, H. (2013).Entropy: God’s dice game. Kafri Nihul Ve’ Hashkaot Ltd.                     
Lehan, R. (1998). The city in literature: An intellectual and cultural history. London: University of California Press.
Lyons, T. R., & Franklin, A. D. (1973).Thomas Pynchon's "classic" presentation of the second law of thermodynamics. The Bulletin of the Rocky Mountain Modern Language Association, 27(4), pp. 195-204.
McHoul, A., & Wills, D. (1990).Writing Pynchon: Strategies in fictional analysis. London: Macmillan.
Prigogine, I., & Stengers, I. (1985).Order out of chaos: Man’s new dialogue with nature. London: Flamingo.
Pynchon, T. V. (1961) [2005]. New York: Harper Perennial.
Pynchon, T. (1973[2012]).Gravity’s rainbow. New York: The Penguin Press.
Seed, D. (1988).The fictional labyrinths of Thomas Pynchon. London: Macmillan.
Shannon, C. E. (1948). The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press.
Shannon, C. E., & Weaver, W. (1963). The mathematical theory of communication. Chicago:  University of Illinois Press.
Taylor, A. J. P. (1954). The struggle for mastery in Europe: 1848-1918. London: Oxford.
Vasilenko, A. (2009). Apocalyptic quest in Thomas Pynchon’s V. and Roberto Bolaño’s2666.
Pynchon Notes.(56-57), pp.21–29. DOI: http://doi.org/10.16995/pn.2. Retrieved in February 2018.
Ward, B. (1998). The literary appropriation of chaos theory. Doctoral Thesis. Dept. of English, University of Australia. Online version:
http://www.indolentdandy.net/phd/
Weaver, W. (1949 [1953]).Recent contributions to the Mathematical theory of communication. A Review of General Semantics, 10(4), pp. 261-181.