صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
مقاله پژوهشی
محمود نبی لو؛ دکتر عباسعلی زارعی
چکیده
مطالعات پیشین نشان داده است که یادگیری معکوس در بهبود یادگیری موثر است. با این حال، این بهبود ممکن است هزینه داشته باشد. از آنجایی که مسئولیت آماده سازی به دانش آموزان منتقل می شود، خطر افزایش اضطراب فراگیران نیز وجود دارد. این مطالعه تلاشی برای بررسی تأثیر یادگیری معکوس از طریق کاربرد برنامه شاد بر اضطراب کلاس درس زبان خارجی در زبان ...
بیشتر
مطالعات پیشین نشان داده است که یادگیری معکوس در بهبود یادگیری موثر است. با این حال، این بهبود ممکن است هزینه داشته باشد. از آنجایی که مسئولیت آماده سازی به دانش آموزان منتقل می شود، خطر افزایش اضطراب فراگیران نیز وجود دارد. این مطالعه تلاشی برای بررسی تأثیر یادگیری معکوس از طریق کاربرد برنامه شاد بر اضطراب کلاس درس زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی انگلیسی بوده است. 120 نفر از زبان آموزان پسر در سطح پیش از متوسط زبان انگلیسی شرکت کنندگان اصلی این مطالعه بودند. شرکت کنندگان بر اساس عملکرد در آزمون تعیین سطح به طور تصادفی در یک گروه کنترل و سه گروه آزمایشی قرار گرفتند. روش تدریس ارائه شده برای گروه کنترل، آموزش متعارف بود، در حالی که گروه آزمایش اول یادگیری معکوس سنتی، گروه دوم یادگیری معکوس مبتنی بر نمایش، و گروه آزمایش سوم یادگیری معکوس دوسویه را به عنوان روش تدریس دریافت کردند. جمع آوری داده ها از طریق پیش آزمون و پس آزمون اضطراب انجام شد. نتایج ANCOVA در مورد اضطراب کلاس درس زبان های خارجی نشان داد که هر سه نوع یادگیری معکوس تأثیرات مثبت بیشتری نسبت به آموزش های متعارف بر کاهش سطح اضطراب زبان آموزان داشتند. با این حال، هیچ تفاوت معنیداری بین سه نوع یادگیری معکوس وجود نداشت. نتایج این مطالعه ممکن است برای زبان آموزان و معلمان انگلیسی، نویسندگان کتب درسی، و توسعه دهندگان برنامه درسی ارزشمند باشد.
مقاله پژوهشی
پریسا رجبی؛ دکتر فرهاد مظلوم؛ دکتر مهدی دستا
چکیده
برقراری ارتباط یکی از عناصر کلیدی یادگیری زبان دوم میباشد. از این روی، پژوهشهایی که به موضوع اشتیاق برای برقراری ارتباط می پردازند و یا عوامل موثر بر آن را واکاوی میکنند دارای اهمیت نظری و آموزشی میباشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سه عنصر تشکیل دهنده نظریه کنترل عملکرد کوهل (درگیری ذهنی، تردید و بی ثباتی) و دو عامل ...
بیشتر
برقراری ارتباط یکی از عناصر کلیدی یادگیری زبان دوم میباشد. از این روی، پژوهشهایی که به موضوع اشتیاق برای برقراری ارتباط می پردازند و یا عوامل موثر بر آن را واکاوی میکنند دارای اهمیت نظری و آموزشی میباشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سه عنصر تشکیل دهنده نظریه کنترل عملکرد کوهل (درگیری ذهنی، تردید و بی ثباتی) و دو عامل توانش درک شده و اضطراب ارتباط بر اشتیاق برای برقراری ارتباط بین دانشجویان زبان انگلیسی در ایران است. برای گردآوری داده از 5 ابزار استفاده شد: پرسشنامه های اشتیاق برای برقراری ارتباط در زبان دوم، توانش درک شده، اضطراب ارتباط، درگیری ذهنی، تردید و بی ثباتی. چهارصد و چهارده دانشجوی زبان انگلیسی به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که توانش درک شده، اضطراب ارتباط و بی ثباتی به شکل مستقیم بر اشتیاق برای برقراری ارتباط تاثیر دارند ولی این تاثیر برای اولی مثبت و برای دو مورد دوم منفی میباشد. نتایج همچنین نشان میدهد تاثیر تردید و درگیری ذهنی بر اشتیاق برای برقراری ارتباط غیر مستقیم است. در پایان، یافته ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رهآوردهای نظری و آموزشی ارایه گردید.
مقاله پژوهشی
دکتر فرهمن فرخی؛ دکتر یاسر حدیدی؛ پریا تدین
چکیده
با توجه به ماهیت دشوار برنامه ریزی قبل از نوشتن متن برای زبان آموزان انگلیسی، هدف مطالعه فعلی بررسی تأثیر برنامه ریزی راهبردی به عنوان زیرمجموعه ای از برنامه ریزی قبل از نوشتن، بر روی پیچیدگی لغوی زبان آموزان ایرانی می باشد. روند جمع آوری داده در این مطالعه ترکیبی که ۵ هفته به طول انجامید، از آزمون تعیین سطح سریع ...
بیشتر
با توجه به ماهیت دشوار برنامه ریزی قبل از نوشتن متن برای زبان آموزان انگلیسی، هدف مطالعه فعلی بررسی تأثیر برنامه ریزی راهبردی به عنوان زیرمجموعه ای از برنامه ریزی قبل از نوشتن، بر روی پیچیدگی لغوی زبان آموزان ایرانی می باشد. روند جمع آوری داده در این مطالعه ترکیبی که ۵ هفته به طول انجامید، از آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد برای جداسازی نمونهای از زبانآموزان سطح متوسط رو به بالا استفاده کرد. پس از این آزمون زبان آموزانی که دارای درجه بالایی از حافظه کاری بر اساس نتایج آزمون حافظه کاری بودند، به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. بر اساس نوع برنامه ریزی راهبردی، زبان آموزان در سه گروه مختلف قرار گرفتند. در گروه اول آموزش برنامه ریزی راهبردی پیش از نوشتن متن، متمرکز بر ساختار و در گروه دوم متمرکز بر محتوا بود؛ در حالی که گروه سوم (گواه) هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای پیش آزمونهای متون استدلالی و توصیفی، هر گروه شکل متفاوتی از آموزش برنامه ریزی راهبردی را به مدت چهار جلسه دریافت نمودند. سپس، پس آزمونهایی در سه گروه انجام پذیرفت و پیچیدگی لغوی با استفاده از عامل سلکس در وبسایت کومتریکس تحلیل گردید. بر اساس نتایج آزمونهای انووا، آموزش برنامه ریزی راهبردی متمرکز بر ساختار منجر به ایجاد نوشتارهایی با پیچیدگی لغوی بالا در هر دو نوع نوشتار شد. نتایج میتواند برای طراحان برنامه درسی، مربیان و فراگیران زبان انگلیسی جهت ملاحظه نوع برنامه ریزی راهبردی در مرحله برنامه ریزی پیش از نوشتن بر اساس ظرفیت حافظه کاری مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
سمیرا فراهانی؛ دکتر محمد علی حیدری شهرضا؛ دکتر محسن شاهرخی
چکیده
راهبردهای حمایت آموزشی معکوس به واسطه موبایل برای فراگیری زبان انگلیسی به عنوان روشی موثر شناخته شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهشی ترکیبی و گردآوری داده از طریق روشهای کمی و کیفی به مطالعۀ اثربخشی مدل کلاس درس معکوس در بهبود مهارتهای نوشتاری دستوری و خودتنظیمی زبانآموزان زبان انگلیسی سطح بالاتر از متوسط پرداخته ...
بیشتر
راهبردهای حمایت آموزشی معکوس به واسطه موبایل برای فراگیری زبان انگلیسی به عنوان روشی موثر شناخته شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهشی ترکیبی و گردآوری داده از طریق روشهای کمی و کیفی به مطالعۀ اثربخشی مدل کلاس درس معکوس در بهبود مهارتهای نوشتاری دستوری و خودتنظیمی زبانآموزان زبان انگلیسی سطح بالاتر از متوسط پرداخته است. علاوه بر این، این مطالعه نگرش گروه آزمایشی را نسبت به کاربرد این راهبردها مورد بررسی قرار داده است. آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد (OQPT) توسط 74 زبانآموز دختر انگلیسی تکمیل گردید. از میان آنها 58 نفر (یک انحراف معیار بالاتر و پایین تر از میانگین) برای دو گروه آزمایش و شاهد انتخاب شدند. ابزاهای مورد استفاده شامل مصاحبه نیمه ساختارمند، مقیاس پرسشنامه خودتنظیمی (SRQ) براون و همکاران (1999) و پیش آزمون و پس آزمون دستور زبان بود. نتایج نشان داد که گروه آزمایش از نظر تواناییهای خودتنظیمی و دستور زبان نوشتاری عملکرد بهتری نسبت به گروه شاهد داشت. نتایج مصاحبه، ضمن تأیید این یافتهها نشان داد که زبانآموزان از عناصر جذاب و آموزشی راهبردهای آموزشی معکوس استقبال میکنند. این مطالعه شواهد امیدبخشی برای تاثیر کلاسهای درس معکوس در پرداختن به چالشهای پیش روی زبانآموزان زبان انگلیسی در ایران ارائه میدهد. راهبردهای آموزشی معکوس با واسطه موبایل، میتواند نویدبخش بهبود مهارتهای نوشتاری گرامری و خودتنظیمی باشد. نتایج این مطالعه بر اهمیت تجهیز محیطهای یفراگیری زبان در ایران به منابع کمکآموزشی جدید و راهنماهای آموزشی فراگیری زبان به کمک موبایل تاکید میکند که فراگیران را قادر میسازد در یادگیری خود از استقلال و مسئولیتپذیری بیشتری برخوردار شوند.
مقاله پژوهشی
دکتر رضا دشتستانی؛ شادی فروتنیان
چکیده
انقلاب صنعتی چهارم نیاز به نیروی انسانی برای توسعه شایستگیها و مهارتهای مختلف را به وجود آورده است. ادغام آموزش عمومی و شایستگیهای انقلاب صنعتی چهارم در فعالیتهای یادگیری مبتنی بر پروژه میتواند به تحقق این الزامات کمک کند. هدف این پروژه طراحی یک دوره آموزشی انگلیسی پزشکی برای اهداف خاص (ESP) است که با برنامه درسی یک موسسه ...
بیشتر
انقلاب صنعتی چهارم نیاز به نیروی انسانی برای توسعه شایستگیها و مهارتهای مختلف را به وجود آورده است. ادغام آموزش عمومی و شایستگیهای انقلاب صنعتی چهارم در فعالیتهای یادگیری مبتنی بر پروژه میتواند به تحقق این الزامات کمک کند. هدف این پروژه طراحی یک دوره آموزشی انگلیسی پزشکی برای اهداف خاص (ESP) است که با برنامه درسی یک موسسه دانشگاهی خاص (از این پس E4CEC نامیده می شود) همسو باشد. اجرای این برنامه درسی جدید دانشجویان را قادر میسازد تا ابزارهای لازم برای انجام تحقیقات و برآورده کردن نیازهای نیروی کار آینده را به دست آورند. مطالعه اکتشافی حاضر به منظور بررسی چگونگی درک دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در ایران از چالشها و مزایای تحصیل پزشکی بر اساس E4CEC انجام شد. این مطالعه از سه روش جمعآوری دادههای اولیه، یعنی مصاحبه با دانشجو، پرسشنامه و یادداشتهای روزانه توسط 64 دانشجوی پزشکی ESP استفاده کرد. نتایج مطالعه نشان میدهد که دورههای پزشکی ESP مبتنی بر E4CEC برای دانشجویان سودمندتر و چالشبرانگیز بود. E4CEC پتانسیل افزایش استفاده از فناوری و توسعه، ارتباطات، تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل، خلاقیت و مهارتهای حل مسئله را دارد. با این حال، مشکلاتی از جمله فقدان مهارتهای دیجیتالی و پژوهشی، و همچنین مشکلاتی در مهارتهای سخت و نرم برای دانشجویان وجود دارد. یافته های این مطالعه بر اهمیت E4CEC در آموزش عالی تاکید کرده و دانش موجود در مورد E4CEC را تکمیل میکند.
مقاله پژوهشی
دکتر مریم فرنیا؛ دکتر فاطمه همتی؛ دکتر راضیه ربانی یکتا؛ شورا میرصیافی
چکیده
این تحقیق شبه آزمایشی به بررسی تطبیقی و تجربی تأثیرات بازخورد چندوجهی بر پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در کلاسهای برعکس و سنتی پرداخت. از این رو، 57 زبانآموز ایرانی زبان انگلیسی از دو مؤسسه زبان مختلف در شهر بابل انتخاب و به چهار گروه شامل دو گروه آزمایشی کلاس درس معکوس به اضافه بازخورد چندوجهی ...
بیشتر
این تحقیق شبه آزمایشی به بررسی تطبیقی و تجربی تأثیرات بازخورد چندوجهی بر پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در کلاسهای برعکس و سنتی پرداخت. از این رو، 57 زبانآموز ایرانی زبان انگلیسی از دو مؤسسه زبان مختلف در شهر بابل انتخاب و به چهار گروه شامل دو گروه آزمایشی کلاس درس معکوس به اضافه بازخورد چندوجهی و کلاس درس سنتی به همراه بازخورد چندوجهی و دو گروه کنترل کلاس درس معکوس به اضافه بازخورد تکوجهی (نوشتاری) و کلاس درس سنتی به اضافه بازخورد تکوجهی (نوشتاری) تقسیم شدند. پیشآزمون و پسآزمون برای استخراج اطلاعات در مورد پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری زبانآموزان استفاده شد. گروههای آزمایشی بازخورد چندوجهی و گروههای کنترل، بازخورد تکوجهی را طی 12 هفته (24 جلسه) دریافت کردند. با توجه به نتایج بهدستآمده از تحلیل یکطرفه چند متغیره، ارائه بازخورد چندوجهی به طور قابلتوجهی عملکرد نوشتاری دانشآموزان را بهبود بخشید. علاوه بر این، استفاده از بازخورد چندوجهی از طریق آموزش معکوس به طور قابلتوجهی بر پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی تأثیر گذاشت که نشان میدهد که مربیان زبان خارجی میتوانند به طور مؤثر بازخورد چندوجهی را عمدتاً از طریق کلاسهای معکوس برای بهبود عملکرد نوشتاری در زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی با سطح زبانی متوسط به کار گیرند. نتایج مطالعه مورد بحث قرار گرفت و پیشنهاداتی ارائه شد.
مقاله پژوهشی
نسرین بهنام؛ دکتر زهره سیفوری؛ دکتر بیوک بهنام
چکیده
کلان راهبردها چارچوب وسیعی برای تدریس مؤثر زبان فراهم میکنند؛ لیکن تحقیقات درباره تأثیر تجربه معلمان در استفاده از این راهبردها بر انگیزش زبانآموزان بسیار اندک است. این پژوهش به بررسی رابطه بین استفاده معلمان زبان انگلیسی از کلان راهبردها و انگیزش فراگیران میپردازد. بدین منظور 42 معلم زبان انگلیسی (۲۱ معلم با تجربه و ۲۱ معلم ...
بیشتر
کلان راهبردها چارچوب وسیعی برای تدریس مؤثر زبان فراهم میکنند؛ لیکن تحقیقات درباره تأثیر تجربه معلمان در استفاده از این راهبردها بر انگیزش زبانآموزان بسیار اندک است. این پژوهش به بررسی رابطه بین استفاده معلمان زبان انگلیسی از کلان راهبردها و انگیزش فراگیران میپردازد. بدین منظور 42 معلم زبان انگلیسی (۲۱ معلم با تجربه و ۲۱ معلم مبتدی) و 42 زبانآموز از موسسات آموزش زبان در شهرهای تبریز و شاهیندژ انتخاب شدند. سپس عملکرد دو گروه معلمان (با تجربه و مبتدی) از حیث بکارگیری کلان راهبردها از یک سو و میزان انگیزش زبانآموزان از سوی دیگر مورد بررسی قرار گرفت. دادههای مربوط به کلان راهبردها از طریق فرم مشاهده و دادههای مربوط به انگیزش از طریق مقیاس انگیزش تحصیلی گردآوری شدند. نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطهی معناداری بین استفاده معلمان از کلان راهبردها و انگیزش زبانآموزان وجود دارد. علاوه بر این، نتیجه آزمون مان ویتنی یو نشان داد از لحاظ انگیزشی بین دانشآموزانی که تحت تدریس معلمان با تجربه بودهاند و آنهایی که توسط معلمان مبتدی تدریس شدهاند، تفاوت بارزی وجود دارد. این یافتهها می توانند نقش مهمی در تدریس زبان خارجی، برنامهریزی درسی و افزایش میزان انگیزش زبانآموزان ایفا کنند.
مقاله پژوهشی
دکتر صالح عریضاوی
چکیده
این مطالعه بررسی میکند که آیا استفاده از دستورات در نوشتار آکادمیک، بهویژه مقالات پژوهشی (RAs) نوشتهشده در علوم اجتماعی و طبیعی، باید به عنوان یک راهبرد بیادبی در نظر گرفته شود یا یک نشانگر تعامل. هشتاد مقاله پژوهشی از چهار رشته (دو علوم اجتماعی و دو علوم طبیعی) تحلیل شدند و 429 دستور شناسایی شد. دو مصاحبهشونده از هر رشته، کارکردهایی ...
بیشتر
این مطالعه بررسی میکند که آیا استفاده از دستورات در نوشتار آکادمیک، بهویژه مقالات پژوهشی (RAs) نوشتهشده در علوم اجتماعی و طبیعی، باید به عنوان یک راهبرد بیادبی در نظر گرفته شود یا یک نشانگر تعامل. هشتاد مقاله پژوهشی از چهار رشته (دو علوم اجتماعی و دو علوم طبیعی) تحلیل شدند و 429 دستور شناسایی شد. دو مصاحبهشونده از هر رشته، کارکردهایی را به دستورات اختصاص دادند و سپس آنها را در مقیاسی از بیادبی رتبهبندی کردند. یافتهها نشان میدهد که به جز دستورات تلویحی/پیشنهادی برونمتنی در علوم اجتماعی و دستورات هشدار شناختی در هر دو علوم اجتماعی و طبیعی، که ممکن است سایههایی از بیادبی را به همراه داشته باشند، سایر کارکردها باید به عنوان نشانگرهای تعامل در نظر گرفته شوند. بنابراین، دستورات در این ژانر محافظهکارانه، راهبردهای بیادبانه نیستند. علاوه بر این، هیچ تفاوت معناداری در کارکردهای دستوری بین دو شاخه علم مشاهده نشد. نویسندگان مقالات پژوهشی اغلب از قوانین تجویزی متعارف در زمینههای خود پیروی میکنند؛ با این حال، آنها همچنین تمایل دارند از عناصری استفاده کنند که در نوشتار آکادمیک کمتر مشروعیت دارند.
مقاله پژوهشی
دکتر حسن طرلانی علی آبادی؛ دکتر رحیم بهلولی نیری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی تئوری گفتمان لاکلا و مووف (1985) است که از طریق برداشت تفسیرات خوانندگان که از طبقات مختلف سیاسی-اجتماعی جامعه ایران بودند، انجام شد. برای این منظور، فیلمی ایرانی را انتخاب کردیم که قبلاً توسط یک تحلیل گر گفتمان معروف ایرانی با استفاده از تئوری گفتمان لاکلا و مووف (1985) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی تئوری گفتمان لاکلا و مووف (1985) است که از طریق برداشت تفسیرات خوانندگان که از طبقات مختلف سیاسی-اجتماعی جامعه ایران بودند، انجام شد. برای این منظور، فیلمی ایرانی را انتخاب کردیم که قبلاً توسط یک تحلیل گر گفتمان معروف ایرانی با استفاده از تئوری گفتمان لاکلا و مووف (1985) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. سپس، از سه گروه خواننده (هر گروه شامل پنج نفر) خواستیم که فیلم را ببینند و تفسیرهای خود را از صحنههایی از فیلم بازگو کنند که تحلیلگر آنها را قبلا در مقاله خود تجزیه و تحلیل کرده بود. بعد از دریافت برداشتهای خوانندگان از بخشهای خواسته شده، آنها را با تجزبه و تحلیل تحلیلگر مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که علیرغم وجود تشابهات در تفسیرهای تحیلگر و خوانندگان در برخی از قسمتهای فیلم، تفاوتهایی نیز وجود داشت که نشاندهنده لزوم توجه به تفسیرهای جایگزین در تئوری گفتمان لاکلا و مووف می باشد.
مقاله پژوهشی
ملیکا رمزی
چکیده
جامعههای توانمندگرا و هنجارمند به دنبال یکدستکردن بدنهای اقلیتی و متفاوت با خود هستند. پژوهش حاضر به بررسی نقش همآمدن نظریۀ پسااستعماری و مطالعات ناتوانی در داستان کوتاه «غروب و صبح و شب» اثر اوکتاویا ای. باتلر میپردازد. هدف اصلی این مقاله واکاوی مسئلۀ اقلیتیبودن در اجتماع و رویکردهای کنترلی است که - مشابه سرکوب ...
بیشتر
جامعههای توانمندگرا و هنجارمند به دنبال یکدستکردن بدنهای اقلیتی و متفاوت با خود هستند. پژوهش حاضر به بررسی نقش همآمدن نظریۀ پسااستعماری و مطالعات ناتوانی در داستان کوتاه «غروب و صبح و شب» اثر اوکتاویا ای. باتلر میپردازد. هدف اصلی این مقاله واکاوی مسئلۀ اقلیتیبودن در اجتماع و رویکردهای کنترلی است که - مشابه سرکوب استعماری - در این داستان کوتاه بر افراد ناتوان اعمال میشود. ابتدا، ناامنی اجتماعی و بدنامی بدنهای ناتوان آنها با نژادپرستی و استعمار مقایسه میشوند. سپس، بررسی بازدید لین و تجربههای او در دیلگ نشان میدهند که چگونه کارکرد این مرکز نمایانگر نظامهای کنترلی استعمارگر است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که روایت باتلر ساختار دوگانه میان سالم (غیر دی. جی. دی) و ناسالم (دی. جی. دی) را تجزیه میکند و هویتی دوگانه را ارائه میدهد که ساختار غالب جامعه را متزلزل میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که این داستان ساختارهای اجتماعی که بدنهای متفاوت را کدگذاری میکنند نقد میکند و بر سیالبودن ناتوانی و تعاملهای پیچیده میان قدرت، هویت، و خودمختاری تأکید دارد. در نهایت، یافتهها نشان میدهند که چگونه داستانی علمی-تخیلی میتواند رسانهای تأثیرگزار برای تفسیر دغدغههای اجتماعی باشد، تا به گفتمانهای گستردهتر و ذات پویای ناتوانی - که در برابر تعریف ثابت و محدود مقاومت میکند - کمک کند.
مقاله پژوهشی
مریم عزیزی؛ دکتر محمد جواد حجاری؛ دکتر ناصر ملکی
چکیده
ترویج دیدگاهی دگرگونکننده که پیوندی هماهنگ میان انسان و طبیعت را پرورش دهد همواره از مهمترین دغدغهها در حوزه بومنقد و در میان طرفداران آن بوده است. در این میان، مسالة «انسانمحوری» در طول تاریخ بشر به طور دائم موضوع انتقاد شدید بوده است، چرا که رفاه انسان را بر حفظ طبیعت اولویت قرار داده است. نظریه «اخلاق سرزمین» ...
بیشتر
ترویج دیدگاهی دگرگونکننده که پیوندی هماهنگ میان انسان و طبیعت را پرورش دهد همواره از مهمترین دغدغهها در حوزه بومنقد و در میان طرفداران آن بوده است. در این میان، مسالة «انسانمحوری» در طول تاریخ بشر به طور دائم موضوع انتقاد شدید بوده است، چرا که رفاه انسان را بر حفظ طبیعت اولویت قرار داده است. نظریه «اخلاق سرزمین» از آلدو لئوپولد به شدت با مواضع انسانمحوری مخالف بوده و از گنجاندن حقوق اخلاقی سایر موجودات در تمام تصمیمات انسانی درباره طبیعت حمایت میکند. در این پرتو، به عنوان ندایی ادبی در امر محیطگرایی فعال، داستان بلند «سرگشتگی» (2021) از ریچارد پاورز مستقیماً ایدئولوژی انسانمحور را در بحث در برابریهای زیستمحیطی میان انسان و سایر موجودات به چالش میکشد و بر ارزش ذاتی همه موجودات زنده تأکید میورزد. این مطالعه با تکیه بر نظریة «اخلاق سرزمین»، رویکردی میانرشتهای را در به چالش کشیدن رفتارهای ضد محیطی انسان در داستان مذکور به کار میگیرد. بر این اساس، بحث اصلی این مقاله بر آن است که داستان سرگشتگی به وضوح از اخلاق جوامع صنعتی که با نادیده گرفتن پیامدهای درازمدت انسانمحوری و تحقیر حقوق طبیعی حیوانات به عنوان معماران قلمرو انسانی، از طبیعت برای سودآوری بهرهبرداری فرسایشی دارند انتقاد کرده و خواستار روشنگریهای زیستمحیطی در این زمینه است.
مقاله پژوهشی
فریده عارفی نیا؛ دکتر حسین محسنی
چکیده
کوشش الی اسمیت برای خلق اثری درخور زمان در لندن پس از برگزیت، به خلق «چهارگانه فصلی» منجر شده است که در آن ارجاعات دیکنزی به ثبت واقعیت های پیچیده لندن معاصر کمک می کند و خوانندگان را ترغیب می کند تا مناظر شهری متفاوتی متصور شوند. این مطالعه با استفاده از رویکرد ینس مارتین گور از «نمودار مطالعات شهری ادبی: متون بهعنوان مدلهای ...
بیشتر
کوشش الی اسمیت برای خلق اثری درخور زمان در لندن پس از برگزیت، به خلق «چهارگانه فصلی» منجر شده است که در آن ارجاعات دیکنزی به ثبت واقعیت های پیچیده لندن معاصر کمک می کند و خوانندگان را ترغیب می کند تا مناظر شهری متفاوتی متصور شوند. این مطالعه با استفاده از رویکرد ینس مارتین گور از «نمودار مطالعات شهری ادبی: متون بهعنوان مدلهای شهر و برای شهر» (۲۰۲۱)، استدلال میکند که رمانهای اسمیت کارکردهای دوگانه دارند: آنها واقعیتهای پیچیدهی شهری را در متن منعکس میکنند و ادراکات شهر را شکل میدهند، و دموکراسی از مفهومسازیهای ممکن از شهر را نیز فراهم میسازند. نظریه گور بیان میکند که متون ادبی نه تنها واقعیتهای شهری را به تصویر میکشند، بلکه با استفاده از تکنیکهای روایی مانند ارجاعات ادبی، دعوت به مداخله نیز میکنند. با ادغام رویکرد گور و نظریه خواننده محور ولفگانگ ایزر، این مطالعه بررسی میکند که چگونه استناد اسمیت به آثار چارلز دیکنز رویدادها را از بافت ویکتوریایی خود خارج کرده و خوانندگان را دعوت میکند تا راهحلهایی برای مسائل شهری معاصر بیابند. این ارجاعات ادبی پتانسیل معنایی متن را غنیتر میکنند که پیچیدگیهای لندن پس از برگزیت را به تصویر میکشند و خوانندگان را درگیر بازآفرینیهای خلاقانه از این شهر میسازند. این مطالعه نشان میدهد که رمانهای اسمیت، از طریق ارجاعات دیکنزی، به طور مؤثری پیچیدگیهای زندگی شهری را به تصویر میکشند و در عین حال موجب درگیر شدن و مداخله خلاقانهی خوانندگان میشوند. این عملکرد دوگانه—توصیفی و پیشنهادی—نشان میدهد که چگونه ادبیات میتواند تجربههای شهری را بازتاب دهد و تفکر تحولآفرین را الهام بخشد. در نهایت، این تحقیق به مطالعات شهری ادبیات کمک میکند و قدرت تحولآفرین ادبیات در مطالعات شهری و گفتوگوهای سیاسی را مورد تأکید قرار میدهد، و نشان میدهد که چگونه تحلیل ادبی میتواند بر درک و تصور آیندههای شهری جامعتر و پویاتر تأثیر بگذارد.
مرور کتاب
دکتر محمد پرویز
چکیده
ترجمه فارسی ندارد
بیشتر
ترجمه فارسی ندارد
چکیده های فارسی
دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 251-262
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.