ترجیحات سبک تدریس به عنوان تابعی از خودکارآمدی، تنظیم هیجان، آموزش انعکاسی، و ذهن -آگاهی در تدریس: نگاهی به یک محیط آموزش زبان انگلیسی

دکتر احسان نمازیان دوست؛ دکتر طاهره حیدرنژاد؛ دکتر افشین رضایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28775.1568

چکیده
  سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی ­(S-E)، تنظیم هیجان­(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهن­آگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد می‌کند که تعامل بین ­S-E، ER، RT  و MT را نشان می‌دهد. پرسشنامه ...  بیشتر

مداخله خودسنجی معیار-محور در توسعه صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام نوشتار زبان آموزان پیشرفته ایرانی: تکلیف‌های مشترک و مستقل

ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28336.1523

چکیده
  یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...  بیشتر

تأملانی بر مقالات ویژه‌نامه و اهمیت تفکر پیش پارادایم در حوزه فراگیری زبان دوم

پروفسور جیمز پی لنتولف

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29542.1673

چکیده
  خرسندم که این فرصت به من داده شد تا نظرات خود را در مورد مقالات ارائه شده در شماره ویژه «مجلۀ زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی» با موضوعی که من تحقیق «پیش­پارادایم» می­نامم، ارائه دهم. این مفهوم را از کوهن (2012) وام گرفته­ام، که به اعتقاد من وضعیت فعلی در حوزۀ فراگیری زبان دوم را به درستی توصیف می­کند. مقالات ارائه ...  بیشتر

انگیزش در زبان دوم از منظر نظریه اجتماعی-فرهنگی و نظریه پیچیدگی/سیستم های پویا: بررسی تناسب‌پذیری دو نظریه

دکتر مایکل دی آموری؛ دکتر ماریانا لیما بکر

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28021.1470

چکیده
  تحقیقات در مورد انگیزه در یادگیری زبان دوم در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. در گرایش اخیر به مطالعۀ زمینه­های اجتماعی انگیزش و نقش فرآیندهای اجتماعی در شکل‌دهی انگیزش فرد، نقش نظریه اجتماعی-فرهنگی (SCT) و نظریه پیچیدگی / سیستم‌های پویا (CDST) بسیار برجسته بوده است. اگرچه محققان تلاش کرده‌اند نظریه اجتماعی-فرهنگی و نظریه پیچیدگی ...  بیشتر

اثر آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر یادگیری «نگره» توسط زبان‌آموزان مبتدی: شواهد تجربی مقدماتی مبنی بر اثرپذیری کمتر آموزش مفهوم «بی‌کرانگی» به زبان‌آموزان مبتدی از نگرۀ واژگانی

الیزابت کیسلینگ

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.27948.1447

چکیده
  آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدل­سازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و  تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در  زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی ...  بیشتر

تلفیق و سازگاری نظریه اجتماعی-فرهنگی و زبان‌شناسی شناختی برای آموزش دستور و واژگان زبان دوم

دکتر بنجامین وایت؛ دکتر کیوکو ماسودا

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28052.1476

چکیده
  در سال‌های اخیر، شاهد علاقه­مندی فزاینده‌ای به تلفیق نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی با زبان‌شناسی شناختی برای تحقیق در مورد آموزش زبان دوم بوده­ایم. مقاله حاضر با بررسی امکان سازگاری دو جهت‌گیری نظری ادعا دارد که برخی مفروضات کلیدی در زبان‌شناسی شناختی به خوبی با نظریه اجتماعی-فرهنگی همسو هستند. نکته حائز اهمیت این است که هر ...  بیشتر

خوانش انکساری چندسوادی، اقدام پژوهی مشارکتی معلمان و نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی: درهم تنیدگی‌ها و بینش‌ها در آموزش زبان بومی

دکتر سبینه سیکمان؛ دکتر جون پارکر وبستر

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28038.1473

چکیده
  این مقاله به بررسی زمینه‌های هستی ­شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مفهوم‌ پراکسیس در زمینه آموزش زبان بومی برای حفظ و احیای آن می‌پردازد. ما با ارائۀ یک قرائت انکساری (باراد، 2007) از نظریه فعالیت تاریخی فرهنگی (ویگوتسکی، 1978؛ انگستروم، 2001) و اقدام­ پژوهی مشارکتی معلمان (کمیس و مک تاگرت 2005؛ سیکمان و همکاران، 2019) و آموزش چندسوادی ...  بیشتر

جمعی سازی سوگیری برای تخصیص نوبت به‌ عنوان آموختنی به کمک برنامه‌ریزی پیش از تکلیف

دکتر نوریا بلستروس سوریا؛ دکتر آدام ون کمپرنول

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28178.1502

چکیده
  با وجود اینکه "برنامه ریزی پیش از اجرای تکلیف" به طور گسترده در تحقیقات آموزش زبان تکلیف-محور مورد مطالعه قرار گرفته است، تعداد محدودی از مطالعات تا به امروز این پدیده را از دیدگاه نظریه اجتماعی-فرهنگی بررسی کرده ­اند. مقاله حاضر گزارشی از اجرای برنامه­ ریزی پیش از اجرای تکلیف از منظر دیدگاه "گروه بمثابه جمع" منتسب به ویگوتسکی است ...  بیشتر

انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک و نظریه اجتماعی-فرهنگی: یک رویکرد یکپارچه

دکتر انریکو گراتزی

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28866.1581

چکیده
  تمرکز اصلی این مقاله بر روی موضوع بحث برانگیز ادغام زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک (ELF) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) است. ماهیت متکثر انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی در عصر جهانی‌سازی به طوری خاص مسألۀ پرسابقۀ بومی­ بودن ‌زبان انگلیسی را در کلاس درس انگلیسی به چالش کشیده است. با این وجود، علیرغم پیشینۀ آکادمیک گسترده در ...  بیشتر

نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی برای زبان آموزان زبان دوم: پرداختن به قابلیت های همسان با برنامه های درسی عمومی مدرسه محور

دکتر الساندرو روسبرو؛ دکتر جنیفر ویمر

دوره 11، شماره 2 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28049.1474

چکیده
  مقاله حاضر به غیرقابل مقایسه بودن نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی (SCT) با برنامه های درسی آموزشی محبوب K-12 می پردازد که ادعا دارد در عمل به این نظریه پایبند است. (مک لئود، 2019). در این مقاله در مورد برنامه‌های درسی، مدل‌ها و نظریه‌های اجتماعی معروف در رابطه با یادگیری زبان دوم بحث می‌کنیم. مثال‌های منتخب برای مقایسه‌های قابل قیاس/غیرقابل ...  بیشتر

بررسی نقش سطح بسندگی زبان فراگیران ایرانی زبان خارجی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول در بافت آموزشگاهی: مطالعه ترکیبی

دکتر ساسان بالغی زاده؛ حمیدرضا ذاکروفایی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 9-31

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28007.1466

چکیده
  با توجه به بحث­های طولانی در مورد استفاده از زبان اول در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی، نقش سطح زبان فراگیران ایرانی در دیدگاه آنها نسبت به استفاده از زبان اول را مورد بررسی قرار داد. پرسشنامه­ای که در ابتدا توسط شفلر و همکاران (2016) طراحی شده بود، بعد از ویرایش در بین 180 زبان­آموز سطح مقدماتی، ...  بیشتر

سبک ها و راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشد آنلاین با موفقیت بالا و پایین

مولود کشیری؛ دکتر محبوبه تقی زاده

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 33-54

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28082.1484

چکیده
  این مطالعه با هدف تعیین سبک­ها و استراتژی­های استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبک­های یادگیری، استراتژی­های یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکت­کنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ...  بیشتر

بررسی اصلاحات در باورهای آموزشی معلمان: مقایسه معلمان پیش از خدمت و معلمان تازه کار

پریسا اطلاع؛ دکتر حسین سعدآبادی مطلق؛ دکتر سعید یزدانی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 55-75

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28028.1471

چکیده
  باورهای آموزشی به عنوان یک مفهوم مهم در روانشناسی یکی از تأثیرگذارترین و تعیین­کننده­ ترین عوامل در موفقیت فراگیران زبان انگلیسی است. اخیراً باورهای معلمان توجه بسیاری از محققین را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی باورهای آموزشی معلمان مبتدی غیربومی و میزان تغییر یا اصلاح باورهای ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی در نروژ: رشتۀ دانشگاهی مستقل یا رشتۀ دانشگاهی وابسته؟

دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر پلونچوک وانپت

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 77-102

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28050.1475

چکیده
  با توجه به پیشینه­ ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب­ ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی ...  بیشتر

پایبندی عملی مدرسان ایرانی زبان انگلیسی به پسامتد و آموزش منتقدانه

دکتر فرهمن فرخی؛ لیلا محمد باقرب پروین

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28258.1513

چکیده
  تغییرات بنیادین و ایده­ های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته­ اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی ...  بیشتر

بررسی رابطه بین سرسختی و ممارست آکادمیک در بین زبان‌آموزان دبیرستانی ایران از منظر روانشناسی مثبت‌گرا و نظریه کنترل ارزش

محمد غفوری؛ دکتر عبدالرضا تحریری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 121-139

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28160.1499

چکیده
  درک نقش احساسات مثبت و تاثیرشان بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش­ آموزان از جمله مسائل حائز اهمیت تعلیم و تربیت است. بدین منظور، تحقیق پیش رو با تکیه بر اصول روانشناسی مثبت­ گرا و نظریه­ ی کنترل ارزش، سعی به تاباندن نور به سوی روابط میان سرسختی و ممارست آکادمیک زبان ­آموزان ایرانی داشت. از این جهت، 263 دانش ­آموز متوسطه اول ...  بیشتر

آموزش مهارت نوشتاری دانشجویان زبان انگلیسی در پرتو گفتگوی مشارکتی ترکیبی از روش تمرین محور: بررسی دستاوردهای یادگیرندگان و ادراک معلمان

هانیه شیرازی فرد؛ دکتر غلامرضا عباسیان؛ دکتر احمد محسنی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 141-160

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28136.1497

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گفتگوی مشارکتی ترکیب ­شده با آموزش زبان تمرین-محور در آموزش مهارت نوشتاری به زبان­ آموزان ایرانی زبان انگلیسی و بررسی نگرش معلمان آنها نسبت به چنین رویکردی انجام شد. با توجه به ماهیت سؤالات پژوهش، از طرح تحقیق ترکیبی متوالی توضیحی استفاده شد. برای این منظور، 100 دانشجوی ایرانی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی ...  بیشتر

بررسی اعتبار مدل اکولوژیکی عاملیت معلم برای دانشجو معلمان زبان انگلیسی در ایران

صائمه عرب احمدی؛ دکتر امید مازندرانی؛ دکتر سید حسن سید رضایی؛ دکتر زری سادات سیدرضایی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 161-184

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28234.1510

چکیده
  علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه­ای برای سنجش عاملیت دانشجو ­معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی ...  بیشتر

ما نیازمند افق های نو هستیم: در جستجوی گزینه هایی جهت سه‌سویه‌سازی مطالعات گفتمانهای آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 251-268

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28292.1517

چکیده
  مقاله حاضر بر این استدلال تاکید می­ورزد که ایجاد الگوهای جامع و کارآمد تحلیل گفتمان­های آکادمیک صرفا از طریق توسعه  نظریه­های گفتمان محور ممکن نیست و برای حصول به چنین چهارچوبی باید میان حوزه پژوهش گفتمان­های آکادمیک و حوزه گسترده­تر پژوهش در زبانشناسی کاربردی تعامل بیشتری صورت گیرد. به نظر محقق، این مکالمه مفهومی بین ...  بیشتر

تحلیل بین فرهنگی پیکره محور از ارجاعات متنی در دو گروه نویسنده در دو محل انتشار: تفاوت های رشته ای

دکتر رجب اسفندیاری؛ سحر صالح

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28656.1549

چکیده
  در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در ...  بیشتر

رونمایی از گوهر نامرئی: شناسایی موانع بر سر راه اجرای فرآیند سواد انتقادی در کلاس‌های آنلاین درایران

دکتر اسمعیل علی سلیمی؛ امید استاد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28312.1521

چکیده
  در اوضاع و شرایط کنونی، سواد انتقادی تبدیل به حوزه‌ای شده است که بیش از هر زمان دیگری شتاب گرفته و در حکم « گوهر نامرئی» است، چرا که تقریباً بسیاری از سیستم‌های آموزشی کوشیده اند آن را در برنامه‌های درسی خود جای دهند. به منظور بررسی این مفهوم،این پژوهش بر آن است تا معضلات احتمالی، چالش‌ها، محدودیت‌ها، به ویژه محدودیت‌هایی ...  بیشتر

مقدمه نحوی: آیا محتوای معنایی مشترک یک الزام است؟

دکتر علی اکبر انصارین؛ دکتر مسعود یعقوبی نوتاش؛ شلاله جوادی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 51-62

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28639.1547

چکیده
  آمادگی ساختاری به عنوان یک سیستم کارآمد در مطالعه  نمایه های ذهنی زبان  پیشنهاد شده است. با این حال، برای کشف مکانیسم های زیربنایی این سیستم به تحقیق نیاز است. این مطالعه تلاشی برای بررسی اینکه آیا جملاتی که محتوای معنایی مشترک ندارند، اما ساختار نحوی مشابهی دارند می‌توانند یکدیگر را پرایم کنند یا خیر بود. 90 نفر از دانشجویان دانشگاه ...  بیشتر

ادراکات و چالش‌های دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی در یادگیری محتوای مشارکتی بر اساس جنسیت

رقیه اسلامی؛ دکتر مهناز سعیدی؛ دکتر توران آهور

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 63-86

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.27975.1456

چکیده
  این تحقیق ترکیبی، سهم یادگیری مشارکتی محتوا (CCL)  را برای دانشجویان دختر و پسر ایرانی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر ادراک آنها، از نظر موفقیت‌های بالا و پایین، تفاوت‌های جنسیتی و چالش‌های آنها در یادگیری مشارکتی محتوا  در نظر گرفت. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، 60 شرکت کننده مرد و زن که محدوده سنی آنها از 23 تا 35 سال در ...  بیشتر

تعامل پویا بین تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری واژگان در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی با نقش تعدیل کننده جنسیت

دکتر مریم سلیمانی؛ دکتر زهرا آقازاده؛ امین بلورچی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 87-106

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29043.1618

چکیده
  تفکر انتقادی به طور گسترده به عنوان یک مفهوم رایج در فرآیندهای آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا ارتباط بین قابلیت‌های تفکر انتقادی زبان آموزان و همچنین استراتژی‌های یادگیری واژگان  آنها را در بین جنسیت بررسی کند. بدین منظور 140 زبان آموز ایرانی دختر و پسر مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در موسسه زبان ...  بیشتر

آگاهی معنایی و آگاهی دستوری در درک جملات توسط زبان آموزان انگلیسی

محمدرضا خاکسار؛ دکتر محمد صابر خاقانی نژاد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28603.1543

چکیده
  این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و  دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان ­آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان­ آموز ایرانی از طریق نمونه­ گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف ...  بیشتر