صفحات پیشین و فهرست مندرجات
دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره دوم از جلد سیزدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره دوم از جلد سیزدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
مقاله پژوهشی
دکتر فرهمن فرخی؛ دکتر محمد ظهرابی؛ دکتر نوا نورداد؛ آیسان بلندنظر
چکیده
واژگان حامل قدرتمندی از معنا در یک زبان هستند و توسعه دانش واژگانی بخشی اساسی در فرآیند تقویت هر زبان خارجی به شمار می رود. مطالعه حاضر با تجزیه و تحلیل روابط مؤلفههای مختلف واژگان و ترتیب اکتساب آنها در محیط یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران، دانش واژگانی را به عنوان یک سازه چند مؤلفهای ...
بیشتر
واژگان حامل قدرتمندی از معنا در یک زبان هستند و توسعه دانش واژگانی بخشی اساسی در فرآیند تقویت هر زبان خارجی به شمار می رود. مطالعه حاضر با تجزیه و تحلیل روابط مؤلفههای مختلف واژگان و ترتیب اکتساب آنها در محیط یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران، دانش واژگانی را به عنوان یک سازه چند مؤلفهای بررسی میکند. علاوه بر این، هدف این مطالعه ارائه مفهومسازی بهتری از دانش واژگانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. در مجموع 170 زبانآموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی با استفاده از هشت آزمون واژگانی که دانش یادآوری و تشخیص مشتقات، پیوند صورت-معنا، معانی چندگانه و همآیندها را مطابق با چارچوب نیشن (2022) سنجش میکردند، ارزیابی شدند. ابتدا، تحلیلهای همبستگی نشان داد که همه مؤلفههای دانش واژگانی اندازهگیری شده به هم مرتبط هستند. علاوه بر این، تحلیل مقیاسبندی ضمنی، روند یکنواختی را در اکتساب واژگان برای این مؤلفهها آشکار ساخت که نشان میدهد در همه جنبهها دانش تشخیص قبل از یادآوری دانش به دست میآید. بنابراین، الگوی سلسله مراتبی نشان داد که شرکتکنندگانی که از جنبههای بالاتر آگاهی دارند، احتمال بیشتری دارد که از جنبههای پایینتر نیز آگاهی داشته باشند. علاوه بر این، تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که دانش واژگان در این زمینه میتواند به عنوان یک سازه تکبعدی مفهومسازی شود. درک جامع از ماهیت دانش واژگان و روابط متقابل بین اجزای آن میتواند بینشهای مهمی در مورد نقش اکتساب واژگان در بافت فراگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ارائه دهد.
مقاله پژوهشی
دکتر حسین نویدی نیا؛ فاطمه محسنی؛ دکتر فاطمه چهکندی؛ دکتر محمود سنگری
چکیده
سرقت ادبی موضوعی قابل توجه در محیطهای دانشگاهی در سراسر جهان است که پیامدهایی برای یکپارچگی آموزشی و رشد دانشجویان دارد. این مطالعه با هدف بررسی درک دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی از سرقت ادبی، دانش و نگرش آنها، و دلایل اقدام به سرقت ادبی انجام شد. بدین منظور، ۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی زبان انگلیسی ...
بیشتر
سرقت ادبی موضوعی قابل توجه در محیطهای دانشگاهی در سراسر جهان است که پیامدهایی برای یکپارچگی آموزشی و رشد دانشجویان دارد. این مطالعه با هدف بررسی درک دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی از سرقت ادبی، دانش و نگرش آنها، و دلایل اقدام به سرقت ادبی انجام شد. بدین منظور، ۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی زبان انگلیسی به یک پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج مطالعه، فقدان نگرانکنندهای از آگاهی و درک سرقت ادبی در میان دانشجویان را آشکار کرد. مشخص شد که بسیاری از دانشجویان سطح پایینی از دانش درباره مصادیق سرقت ادبی داشتند و برخی اعمال را به عنوان سرقت ادبی تشخیص نمیدادند. نتایج همچنین مبین دلایل سرقت ادبی دانشجویان بود. به طور خاص، اکثر آنها معتقد بودند که به دلیل دشواری برخی از تکالیف و درک کم از مصادیق سرقت ادبی، ممکن است مرتکب سرقت ادبی شوند. یافتهها نشان میدهد که نیاز به برنامههای جامع آموزشی و آگاهیبخشی برای افزایش درک دانشجویان از اخلاق دانشگاهی و شیوههای نگارش علمی وجود دارد.
مقاله پژوهشی
سوپیانی .سوپیانی؛ دکتر نور موکمیناتین؛ دکتر سوهاریادی سوهاریادی؛ دکتر سیتی مونیرو؛ دکتر لیلاتول کودریه
چکیده
مطالعات پیشین، تعامل زبان آموزان با اشکال مختلف بازخورد نوشتاری معلم، به ویژه در رابطه با بهبود عملکرد نوشتاری، را مورد کاوش قرار دادهاند. با این حال، در این پژوهشها چگونگی واکنش عاطفی، شناختی و رفتاری زبانآموزان به استفاده از ترکیبی از بازخورد نوشتاری مبتنی بر متن و بازخورد صوتی-تصویری ...
بیشتر
مطالعات پیشین، تعامل زبان آموزان با اشکال مختلف بازخورد نوشتاری معلم، به ویژه در رابطه با بهبود عملکرد نوشتاری، را مورد کاوش قرار دادهاند. با این حال، در این پژوهشها چگونگی واکنش عاطفی، شناختی و رفتاری زبانآموزان به استفاده از ترکیبی از بازخورد نوشتاری مبتنی بر متن و بازخورد صوتی-تصویری در یک کلاس نوشتاری آموزش زبان انگلیسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. برای پر کردن این شکاف، پژوهش موردی کلاسی حاضر ، پاسخهای دانشجویان کارشناسی اندونزیایی به انواع مختلف بازخورد چندوجهی را با هدف ارتقای بازنگری اساسی و بهبود نوشتاری آنها بررسی نموده است. این بازخورد چندوجهی، در مقایسه با استفاده صرف از بازخورد نوشتاری مبتنی بر متن، رویکردی جامعتر و جذابتر برای هدایت و حمایت از یادگیری دانشآموزان در توسعه نوشتاری ارائه میدهد. دادهها از طریق پیشنویسهای نوشتاری دانشآموزان، بازخورد مدرس، کنفرانسهای بین زبانآموز-مدرس و مصاحبههای بعدی با دانشآموزانی که در یک دوره مقالهنویسی ثبتنام کرده بودند، جمعآوری گردید. یافتهها نشان داد در حالی که بسیاری از دانشآموزان در ابتدا و به ویژه با بازخورد اصلاحی نوشتاری غیرمستقیم دچار تجربۀ سردرگمی، ناامیدی یا دلسردی را میشدند، ، حمایت مداوم مدرس و استفاده از بازخورد صوتی-تصویری، موجب افزایش وضوح، تعامل و درک از طریق لحن محاورهای و نشانههای بصری آن گردید. دانشجویان بیشتر تأمل کردند و از منابع متنوع استفاده کردند، اگرچه به دلیل سواد محدود بازخورد و مهارت نوشتاری یا فقدان مهارت زبانی، در تصحیحهای سطح بالاتر با مشکل مواجه بودند. برای غلبه بر چالشها، آنها به همکاری همسالان، راهنمایی مدرس و ابزارهای دیجیتال تکیه کردند. کنفرانسهای حضوری نیز به آنها کمک کرد تا مسائل را روشن کنند و کیفیت پیشنویسهای خود را بهبود بخشند.
مقاله پژوهشی
دکتر رجب اسفندیاری؛ دکتر امید علاف اکبری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (برونگرایان و درونگرایان) بر استفاده از نشانگرهای متاخطاب در نویسندگی توضیحی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) است؛ به طور خاص در استفاده از دو چتبات هوش مصنوعی، جمینی و مایکروسافت کاپایلوت. علاوه بر این، در این پژوهش به تجزیه و تحلیل تجربیات ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (برونگرایان و درونگرایان) بر استفاده از نشانگرهای متاخطاب در نویسندگی توضیحی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) است؛ به طور خاص در استفاده از دو چتبات هوش مصنوعی، جمینی و مایکروسافت کاپایلوت. علاوه بر این، در این پژوهش به تجزیه و تحلیل تجربیات و ترجیحات زبانآموزان در تعامل با این چتباتها برای درک ادراکات و رضایت کلی آنها پرداخته شد. شرکتکنندگان شامل 150 زبانآموز زن و مرد پیشرفته بودند که به صورت تصادفی به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند: زبانآموزان برونگرای جمینی، زبانآموزان درونگرای جمینی، زبانآموزان برونگرای مایکروسافت کاپایلوت، زبانآموزان درونگرای مایکروسافت کاپایلوت و یک گروه کنترل. در طول مدت درمان که هشت جلسه به طول انجامید، دو گروه جمینی از هوش مصنوعی جمینی برای بحث و بررسی نشانگرهای متاخطاب بر روی یک صفحه کامپیوتر استفاده کردند و دو گروه مایکروسافت کاپایلوت از نشانگرهای متاخطاب از طریق هوش مصنوعی مایکروسافت کاپایلوت بهرهمند شدند. گروه کنترل روشهای آموزش مرسوم شامل خواندن مطالب درسی مشخص را دریافت کرد. نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که گروه درونگرای جمینی در آزمون پایانی شناسایی و تحقق نشانگرهای متاخطاب نسبت به سه گروه دیگر عملکرد بهتری داشتند. با این حال، مقایسههای پساهاوک تفاوتهای معناداری بین گروههای مختلف در شناسایی نشانگرهای متاخطاب نشان داد. علاوه بر این، در آزمون پس از درمان، پیشرفت در هر دو گروه زبانآموزان درونگرا و برونگرای مایکروسافت کاپایلوت در تحقق نشانگرهای متاخطاب در نویسندگی توضیحی مشاهده شد. گروه برونگرای جمینی و گروه کنترل نسبت به دیگر گروهها عملکرد ضعیفتری داشتند. نتایج مصاحبه نیمهساختاریافته از طریق نرمافزار MAXQDA (نسخه 2022) تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که استفاده از مایکروسافت کاپایلوت به طور همزمان به زبانآموزان درونگرا و برونگرا کمک میکند تا عملکرد نویسندگی توضیحی خود را از طریق تحقق متاخطاب توسعه دهند.
مقاله پژوهشی
هیزا عبداللە؛ دکتر عبدالرضا تحریری؛ دکتر سید آیت اله رزمجو؛ دکتر مسعود خلیلی ثابت
چکیده
آموزش انتقادی به عنوان یک رویکرد آموزشی که تفکر انتقادی، آگاهی اجتماعی و یادگیری تحول آفرین را تقویت می کند، به رسمیت شناخته شده است. با این حال، تلفیق آن در آموزش زبان انگلیسی در بافت کردستان عراق، جایی که روشهای آموزشی سنتی غالب است، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، آگاهی از آموزش انتقادی ...
بیشتر
آموزش انتقادی به عنوان یک رویکرد آموزشی که تفکر انتقادی، آگاهی اجتماعی و یادگیری تحول آفرین را تقویت می کند، به رسمیت شناخته شده است. با این حال، تلفیق آن در آموزش زبان انگلیسی در بافت کردستان عراق، جایی که روشهای آموزشی سنتی غالب است، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، آگاهی از آموزش انتقادی در میان مدرسان زبان انگلیسی در کردستان عراق و این که آیا مدرک تحصیلی مدرسان، محیط تدریس و جنسیت بر سطوح آگاهی ایشان نسبت به آموزش انتقادی تأثیر میگذارد را بررسی میکند. با استفاده از یک طرح پیمایشی مقطعی، دادهها از 397 مدرس زبان انگلیسی شاغل در دبیرستانها و دانشگاههای سراسر منطقه مورد بررسی جمعآوری شد. برای این منظور، از یک پرسشنامه آموزشی انتقادی محقق ساخته استفاده شد و پاسخ ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تفاوتهای قابلتوجهی را در آگاهی از آموزش انتقادی در سطوح تحصیلی و محیطهای آموزشی متفاوت نشان داد. دارندگان مدرک کارشناسی و مدرسان دبیرستان بالاترین سطح آگاهی نسبت به آموزش انتقادی را دارا بودند. تفاوتهای مبتنی بر جنسیت نیز مشاهده شد و مدرسان زن آگاهی بیشتری در تولید مشترک دانش و محتوای اقتباس شده داشتند در حالی که مدرسان مرد آگاهی بالاتری نسبت به عاملیت و عمل نشان دادند. این یافتهها بر نیاز به برنامههای آموزش مدرسان مبتنی بر تمرین و حمایت نهادی برای تسهیل تحقق عملی آموزش انتقادی در آموزش زبان انگلیسی تاکید میکند.
مقاله پژوهشی
حامد بادپا؛ دکتر علی بیکیان
چکیده
کتابهای درسی نقش محوری در یادگیری زبان ایفا میکنند و نهتنها بهعنوان ابزار آموزشی، بلکه بهعنوان رسانههای فرهنگی عمل میکنند. پژوهش حاضر دو کتابدرسی نگارش متون دانشگاهی انگلیسی، یعنی Effective Academic Writing 2 (EAW2) و Essay Writing (EW)، را از حیث کیفیت کلی و ویژگیهای توانش ارتباطات بینافرهنگی، ...
بیشتر
کتابهای درسی نقش محوری در یادگیری زبان ایفا میکنند و نهتنها بهعنوان ابزار آموزشی، بلکه بهعنوان رسانههای فرهنگی عمل میکنند. پژوهش حاضر دو کتابدرسی نگارش متون دانشگاهی انگلیسی، یعنی Effective Academic Writing 2 (EAW2) و Essay Writing (EW)، را از حیث کیفیت کلی و ویژگیهای توانش ارتباطات بینافرهنگی، مقایسه میکند. با استفاده از طرح توصیفی-مقایسهای و رویکرد ترکیبی، دادهها از ۲۷ استاد دانشگاه ایرانی جمعآوری شدند. ابزار اصلی شامل فهرست مقابلهای ارزیابی کتابهای درسی و پنج پرسش باز بود. دادههای کمی با استفاده از نرمافزارSPSS (نسخه ۲۶) و دادههای کیفی از طریق تحلیل محتوا بررسی شدند. یافتهها نشان داد که EAW2 در ابعادی مختلف مانند کاربردپذیری، تنوع فرهنگی، و تأکید بر توانش ارتباطات بینافرهنگی بر EW برتری دارد. بااینحال، کمبود محتوای محلی و استفاده ناکافی از محتوای چندرسانهای و فناوریهای نوین از نقاط ضعف آن بود. در مقابل، EW از حیث انطباق با زمینههای محلی ایرانی موفقتر بود، اما در پوشش تنوع فرهنگی و توسعه توانش ارتباطات بینافرهنگی ناتوان بود. هر دو کتاب در ارائه کمکهای آموزشی و پلتفرمهای دیجیتال مشابه عمل کردند و نقاط ضعفی مشترک داشتند. مشارکتکنندگان پیشنهاداتی مانند افزودن محتوای محلی، استفاده از محتوای چندرسانهای و فناوریهای نوین، و تمرکز بر موقعیتهای واقعی زندگی ارائه کردند. این پژوهش ضمن تأکید بر نقش کتابهای درسی در ارتقای توانش ارتباطات بینافرهنگی، نیاز به بازنگری در طراحی آنها را برجسته میکند. پیامدهای نظری و عملی این پژوهش شامل تأکید بر تعادل بین فرهنگ محلی و جهانی و استفاده از محتوای چندرسانهای و فناوریهای نوین است.
مقاله پژوهشی
محمد غفوری؛ دکتر ژاله حساس خواه؛ دکتر امیر مهدوی ظفرقندی؛ دکتر مسعود خلیلی ثابت
چکیده
مطالعات روان-عاطفی در زمینههای زبان دوم اغلب بر دیدگاهی دوگانه از سلامت روان تمرکز دارند که ابعاد مثبت و منفی آن را از هم جدا میداند. با این حال، روانشناسی هستیگرایانه وجودی (EPP) بیان میکند که سلامت روان ذاتاً شامل توانایی مواجهه با رنج و سختیها است. این مطالعه با توجه به شکاف موجود در زبانشناسی ...
بیشتر
مطالعات روان-عاطفی در زمینههای زبان دوم اغلب بر دیدگاهی دوگانه از سلامت روان تمرکز دارند که ابعاد مثبت و منفی آن را از هم جدا میداند. با این حال، روانشناسی هستیگرایانه وجودی (EPP) بیان میکند که سلامت روان ذاتاً شامل توانایی مواجهه با رنج و سختیها است. این مطالعه با توجه به شکاف موجود در زبانشناسی کاربردی در مورد دیدگاههای مبتنی بر EPP درباره سلامت روان معلمان، به بررسی ذهنیت تابآور معلمان زبان دوم ایرانی با استفاده از طراحی ترکیبی توضیحی متوالی میپردازد. از نظر کمی، 157 معلم زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی مقیاس تابآوری مبتنی بر EPP را تکمیل کردند که جنبههای وجودی این مفهوم، از جمله سرسختی، مسئولیتپذیری، قدردانی، ذهنآگاهی، معنا و باور را اندازهگیری میکند. از نظر کیفی، مصاحبههایی با 17 معلم با استفاده از مدل SPARK تحلیل شد که تابآوری فرد را در لحظات پرتنش از طریق پردازش موقعیتها، ادراکها، عواطف، واکنشها و دانش نشان میدهد. یافتهها نشان داد که معلمان زبان دوم ایرانی سطوح متوسطی از تابآوری وجودی را نشان میدهند و مضامین کیفی عوامل برجستهای را که به شکلگیری تابآوری معلمان کمک میکنند، برجسته کرد. یافته های این تحقیق بر اهمیت چارچوب EPP در درک تابآوری معلمان تأکید دارند و راهکارهایی برای اقدامات عملی بعدی در آموزش معلمان زبان دوم با تمرکز بر ارتقای تابآوری ارائه میدهند.
مقاله پژوهشی
دکتر فرشاد ناصری؛ دکتر علی روحانی؛ دکترعزیزالله میرزایی
چکیده
با وجود اینکه روانی گفتار در زبان دوم/خارجی برای برقراری ارتباط مؤثر لازم است. با این حال، بهبود آن در محیطهای آموزش از راه دور برخط هنوز چالشی جدی میباشد. این پژوهش با هدف بررسی موثر بودن اجرای دو مدل انگیزشی، یعنی آموزش مبتنی بر چارچوب یا مدل آرکس و مدل سیستم خود های انگیزشی زبان دوم ...
بیشتر
با وجود اینکه روانی گفتار در زبان دوم/خارجی برای برقراری ارتباط مؤثر لازم است. با این حال، بهبود آن در محیطهای آموزش از راه دور برخط هنوز چالشی جدی میباشد. این پژوهش با هدف بررسی موثر بودن اجرای دو مدل انگیزشی، یعنی آموزش مبتنی بر چارچوب یا مدل آرکس و مدل سیستم خود های انگیزشی زبان دوم ارتقای پنداره، انجام شد. در این راستا، ۶۱ زبانآموز انگلیسی سطح متوسط به بالا در سه کلاس دست نخورده قابل دسترس به دو گروه آزمایشی/تجربی و یک گروه کنترل/شاهد تقسیم شدند. گروههای آزمایشی دوره آموزشی را بر اساس مدل آرکس (شامل توجه، ارتباط، اعتماد به نفس، و رضایت) و مدل خود های انگیزشی زبان دوم کسب کردند، در حالی که گروه کنترل تحت آموزش مرسوم سنتی قرار گرفتند. سه گروه از طریق مصاحبههای ساختار یافته یکطرفه پیشآزمون و پسآزمون شدند و دادههای حاصل وارد نرم افزار PRAAT شد. نتایج حاصل از آزمون های غیر پارامتری تفاوتهای معناداری را نشان داد، بهطوریکه گروههای آزمایشی آرکس و خودهای انگیزشی زبان دوم در معیارهای روانی گفتار مانند تعداد توقف و تعداد هجاها عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. این یافتهها بر اهمیت آموزش مبتنی بر انگیزش در بهبود روانی گفتار در آموزش از راه دور تأکید دارند.
مقاله پژوهشی
ناندیان آیو نوریاستوتی؛ دکتر یزید بسطامی؛ دکتر سیتی مونیرو؛ دکتر نیامیکا الخویری؛ دکتر زولیاتی رحماء
چکیده
با توجه به ضرورت روزافزون مهارتهای یادگیری قرن بیست و یکم در آمادهسازی دانشآموزان برای مواجهه با چالشهای جهانی، ارزیابی چگونگی تجلی این شایستگیها در مطالب آموزشی زبان انگلیسی حائز اهمیت فراوان است. با این همه، تحقیقات موجود در مورد نمود این مهارتها در کتابهای درسی پرکاربرد همچنان محدود است و نیاز ...
بیشتر
با توجه به ضرورت روزافزون مهارتهای یادگیری قرن بیست و یکم در آمادهسازی دانشآموزان برای مواجهه با چالشهای جهانی، ارزیابی چگونگی تجلی این شایستگیها در مطالب آموزشی زبان انگلیسی حائز اهمیت فراوان است. با این همه، تحقیقات موجود در مورد نمود این مهارتها در کتابهای درسی پرکاربرد همچنان محدود است و نیاز به یک ارزیابی سیستماتیک را خاطرنشان میکند. این مطالعه، نبازنمایی مهارتهای یادگیری قرن بیست و یکم را در مطالب آموزشی زبان انگلیسی از طریق تحلیل محتوای کتاب Cutting Edge – Pre-Intermediate نوشته پیرسون بررسی میکند. یافتهها تأکید نامتوازنی بر این مهارتها را نشان میدهد. در این کتاب، مهارت ارتباطی به عنوان برجستهترین مهارت دیده میشود که مبین نقش برجسته این مهارت در تقویت تعامل و قدرت است. مهارت همکاری در رتبه بعدی قرار دارد و اهمیت آن را در کار گروهی و حل مسئله نشان میدهد. در مقابل، مهارت تفکر انتقادی و خلاقیت، نمود متوسطی در این کتابها دارند، در حالی که آموزشهای شهروندی و شخصیت به طور قابل توجهی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. این بازنمایی نامتوازن نشان دهنده ضرورت توجه متعادل به مهارتهای قرن بیست و یکم برای ارتقاء رشد جامع زبانآموزان است.
مقاله پژوهشی
دکتر امید ملاحی
چکیده
در ادبیات موجود، بازخورد اغلب به عنوان انتقال یکطرفه اطلاعات از معلمان به فراگیران در نظر گرفته میشود و در نتیجه، آنها را به عنوان دریافتکنندگان منفعل اطلاعات تلقی میکند. با این حال، معرفی مفهوم رفتار جستجوی بازخورد در حوزه نگارش زبان دوم، نقش فراگیران را به نقش جویندگان فعال بازخورد که برای بهبود ...
بیشتر
در ادبیات موجود، بازخورد اغلب به عنوان انتقال یکطرفه اطلاعات از معلمان به فراگیران در نظر گرفته میشود و در نتیجه، آنها را به عنوان دریافتکنندگان منفعل اطلاعات تلقی میکند. با این حال، معرفی مفهوم رفتار جستجوی بازخورد در حوزه نگارش زبان دوم، نقش فراگیران را به نقش جویندگان فعال بازخورد که برای بهبود عملکرد نوشتاری خود به دنبال کسب اطلاعات مرتبط شخصی هستند، تغییر داده است. بر این اساس، مطالعه حاضر به بررسی وضعیت طلب بازخورد اصلاحی ، ذهنیت رشد و ادراک از خود در نگارش زبان دوم در میان ۴۰ دانشجوی کارشناسی ایرانی آموزش زبان انگلیسی پرداخت. دادههای لازم از طریق مجموعهای از پرسشنامههای مرتبط با متغیرهای اصلی و با انجام مصاحبههای گروه کانونی جمعآوری شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری همچون همبستگی، رگرسیون چندگانه و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت و دادههای کیفی نیز از طریق تحلیل مضمونی تحلیل شدند. نتایج، حاکی از وجود همبستگیهای آماری معنادار بین طلب بازخورد اصلاحی و ذهنیت رشد و ادراک از خود در نگارش زبان دوم آنان بود. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشانگر توانمندی خرده متغیر بایستگی ادراک از خود در نگارش زبان دوم در پیشبینی طلب بازخورد اصلاحی در میان شرکت کنندگان پژوهش بود. علاوه بر این، آزمون t نمونههای مستقل، تفاوتهای آماری معناداری بین نویسندگان دانشجوی باتجربهتر و کمتجربهتر در تمایل به طلب بازخورد از خود نشان داد. علاوه براین، داده های جلسه مصاحبه گروه کانونی نشان داد که ماهیت و پیچیدگی فعالیت های نگارش، ویژگی های شخصیتی دانشجویان همانند میزان استرس و پریشانی آنها در طی فرایند نوشتن و نوع رابطه بین استاد-دانشجو بر طلب بازخورد آنها تاثیرگذار می باشند.
مقاله پژوهشی
فاطمه قادری بافتی؛ دکتر حمید مرعشی؛ دکتر مانیا نصرتی نیا
چکیده
در دوران امروزی جهانی شدن و پیشرفت فناوری، ضرورت آموزش همگانی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. این امر مسلماً در ارتباط با یکی از گروههای جمعیتی به شدت در حاشیه و لذا آسیبپذیر جامعه بشری همانا یادگیرندگان دارای نیازهای ویژه از اهمیتی مضاعف برخورد میگردد. از جمله گروههای این دسته از یادگیرندگان، میتوان ...
بیشتر
در دوران امروزی جهانی شدن و پیشرفت فناوری، ضرورت آموزش همگانی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. این امر مسلماً در ارتباط با یکی از گروههای جمعیتی به شدت در حاشیه و لذا آسیبپذیر جامعه بشری همانا یادگیرندگان دارای نیازهای ویژه از اهمیتی مضاعف برخورد میگردد. از جمله گروههای این دسته از یادگیرندگان، میتوان به افراد مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی (اوتیسم) اشاره نمود که نیازمند رویههای آموزشی خلاق هستند چرا که از روشهای معمول آموزشی نمیتوان برای جلب مشارکت این افراد بهره چندانی برد. در این راستا، مطالعه حاضر به منظور بررسی مهارت خواندن و واژگان زبان انگلیسی مبتلا به اوتیسم با استفاده از تکنیکهای جامعه-نمایش همراه با موسیقی و شعر درمانی انجام شد. در مطالعه مذکور، تعداد ۲۰ زبانآموز نوجوان از ۳ مدرسه استثنایی در تهران انتخاب شدند و در 2 گروه مختلف به شکل زیر در دوره آموزشی ۱۰ جلسهای شرکت کردند: یک گروه با آموزش جامعه-نمایش همراه با موسیقی درمانی و گروه دیگر با آموزش جامعه-نمایش همراه با شعر درمانی. بر اساس نتایج این مطالعه، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هر 2 روش مذکور بدون اختلاف معناداری باعث تشویق تقویت مهارت خواندن و زبان آموزان مبتلا به اوتیسم میگردد.
مقاله پژوهشی
دکتر یونس عزیزیان؛ دکتر محمد یوسف وند
چکیده
این پژوهش با بهکارگیری رویکردی ترکیبی و پیکره-بنیاد، به تحلیل انواع مختلف ساختارهای ساخت موضوعی، در دو رمان «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر»، از آثار مارک تواین، از منظر دستور ساختاری آدل گلدبرگ پرداخته است. برای این منظور، پیکرهای متشکل از ۱۰,۰۰۰ کلمه از هر رمان، ...
بیشتر
این پژوهش با بهکارگیری رویکردی ترکیبی و پیکره-بنیاد، به تحلیل انواع مختلف ساختارهای ساخت موضوعی، در دو رمان «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر»، از آثار مارک تواین، از منظر دستور ساختاری آدل گلدبرگ پرداخته است. برای این منظور، پیکرهای متشکل از ۱۰,۰۰۰ کلمه از هر رمان، به صورتی روشمند مورد بررسی قرار گرفت. تحلیلهای کمی شامل شمارش فراوانی و آزمون نسبت درستنمایی لگاریتمی، به همراه تحلیلهای کیفی، به منظور شناسایی ساختارهای مهم و پرتکرار نظیر ساختار مطابقه منفی، نتیجهای، حرکتی-سببی و دومفعولی، به کار گرفته شدند. نتایج نشان داد که در «ماجراهای هاکلبری فین»، رخداد ساختارهای بدیع و غیررسمی بهطور چشمگیری، نسبت به «ماجراهای تام سایر» بیشتر است که میتواند منعکسکننده گویش عامیانه شخصیت اصلی، یعنی هاک و هویت تجربی و حاشیهای او باشد؛ در حالی که نویسنده در «ماجراهای تام سایر» به شیوهای منظم از ساختارهای متعارف و الگو-محور بهره میبرد که بازتابدهنده سبک روایی ساختاریافتۀ متأثر از چارچوبهای فرهنگی حاکم بر جامعه است. این تفاوتها به تبیین سازوکارهای شناختی نظیر تثبیت، شکلگیری الگوها و یادگیری مبتنی بر کاربرد در ایجاد صداهای روایی متمایز، در آثار تواین کمک میکنند. ادغام زبانشناسی شناختی با تحلیل ادبی در این پژوهش، نه تنها تأثیر انتخابهای ساختاری در شکلگیری هویت شخصیتی و عمق مفهومی متون را آشکار میسازد، بلکه چارچوبی قابل اتکا برای پژوهشهای میانرشتهای آینده ارائه میدهد. در مجموع، نتایج این مطالعه، درک ما از نوآوری سبکشناختی تواین را عمیقتر کرده و کاربرد دستور ساختاری در تبیین تعامل پیچیدۀ میان صورتهای زبانی و معنا در ادبیات را نشان میدهد.
مرور کتاب
دکتر حسین عبدالحی
چکیده
توسعه مواد در آموزش زبان مسائل نوظهور را در حوزه توسعه مواد برای آموزش زبان مطرح می کند که بیشتر در «ماتسودا» مطرح شده است. این کتاب به دنبال ارتقای دانش، ایدهها و آگاهی خوانندگان و توسعهدهندگان است و آنها را تشویق میکند تا تفکر و تحقیقات اولیهای را که تاکنون به وجود آمده است را به زمینه ...
بیشتر
توسعه مواد در آموزش زبان مسائل نوظهور را در حوزه توسعه مواد برای آموزش زبان مطرح می کند که بیشتر در «ماتسودا» مطرح شده است. این کتاب به دنبال ارتقای دانش، ایدهها و آگاهی خوانندگان و توسعهدهندگان است و آنها را تشویق میکند تا تفکر و تحقیقات اولیهای را که تاکنون به وجود آمده است را به زمینه عملی توسعه و استفاده از مواد کلاس درس منتقل و تعمیم دهند. به همین ترتیب، به نوعی محرکی برای آزمایشها و نوآوریهای بیشتر برای تداوم توسعه مواد باکیفیت ایجاد نمیکند. از آنجایی که دورههای زبانشناسی کاربردی و توسعه معلم از نوآوری در آموزش و یادگیری زبانهای خارجی برای همه اقشار مردم در جهان بهره میبرند، مواد لازم است که با هر گونه افتتاحیه مواد روششناختی و فناوری ELT تهیه شود. توسعه مواد در آموزش زبان این تسهیلات، آزادی عمل و فرصت را برای محققان، معلمان، نویسندگان و ناشران فراهم میکند تا دیدگاهها و پیامدهای روشنگر خود را با خوانندگانی که تلاش میکنند رویکردها و شیوههای خود را برای نوشتن و کاربرد مطالب زبان خارجی بهدست آورند و اصلاح کنند، به اشتراک بگذارند.
چکیده های فارسی
دوره 13، شماره 2 ، مهر 1404، صفحه 311-322
چکیده
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.
بیشتر
لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.